...prodloužený víkend...

pondělí, května 01, 2023



Příjemné májové odpoledne, vážení!

Dovolte mi malé ohlédnutí za pomalu končícím prodlouženým víkendem. V sobotu navečer jsme si dopřáli malý výlet. O tom někdy jindy, jen jedna opravdu aktuální fotka z auta na zpáteční cestě - rozkvetlá třešňová alej a v pozadí kostel Chlumek v Luži. Pokud neznáte, je to městečko, které stojí za návštěvu. Krom Chlumku tu najdete Hamzovu léčebnu Košumberk a krásným arboretem, stejnojmenný hrad nebo třeba starý židovský hřbitov.


Neděle byla slavící. Terčiny narozeniny a manželův svátek. První grilování se vydařilo. To je parketa mého muže, já připravím přílohy a saláty. 


Na Pinterestu na mě "vyskočila" jednoduchá svačinka nebo předkrm, chcete-li. Hned jsem ho na rodině vyzkoušela - s úspěchem :o)
Je to bleskovka - doporučuji. 


Listové těsto rozbalíme a přímo na pečícím papíře ve kterém je srolované rozkrájíme na obdélníčky a propícháme vidličkou. Na každý obdélníček položíme plátek sýra, kolečka mladé cukety a eventuálně i rajčete, posypeme bylinkami a kraje těsta potřeme rozšlehaným vejcem.


Pečeme pár minut v horké troubě (200 stupňů) a podáváme. Dobré to je horké i studené.


Je jasné, že byl i dezert. Terku na dorty moc neužije, ale miluje Pavlovu - tentokrát jsem připravila mini verzi.
Aby si i Adam pochutnal, byla i varianta s pařížskou šlehačkou.




Jenže co by to bylo za narozeniny bez dortu - tak jsem jí udělala slaný. V sobotu jsem upekla toustový chleba v dortové formě. Dvakrát jsem ho rozkrojila a promazala.

Základem byla vždycky domácí lučina. Jedna pomazánka byla tuňáková (tuňák, jemně sekaná cibulka, kapary, sůl, pepř, citronová šťáva).

Druhá vrstva lučina s koprem a okurky.

Vrch dortu jsem potřela lučinou smíchanou s chilli žervé, pokladla uzeným lososem a dozdobila limitou, hrozny a červeným pepřem.

 
Byl to moc hezký den. Užili jsme si ho všichni. I ten chlupáč :o) Terku nevidí zase tak často, tak se od ní moc nehýbal :o)


Děti odjely, dnes s mužem trochu řádíme na zahradě. 

Mějte hezký zbytek svátečního dne a pohodový první květnový týden.

Vaše Helena

You Might Also Like

47 komentářů

  1. Helo, sváteční víkend se povedl, dokonce vylezlo občas i sluníčko. Tvoje pohoštění je lákavé, svačinka z listového těsta je rychlá a jednoduchá, ale určitě moc dobrá. Určitě vyzkouším. Také přeji pěkné květnové dny a doufám, že se vydaří i druhý prodloužený víkend. Zdravím, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuji za milá slova, doufám, že se vyvedou i další sváteční dny.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  2. Teda Helenko,to je dobrot.Jsi skvělá kuchařka,pochutnala bych si na všem.Z listového těsta jsem dělala obdelníčky s jablky a vůbec by mě nenapadlo udělat slanou variantu.Vyzkouším.
    Pavlova,slaný dort i manželovo grilování všechno úžasné.My jsme pozvaní na první grilování další sobotu,ale počasí má být opět nestálé.
    Měj hezké májové dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuji, ale nejsou to žádné složitosti. Naslano peču docela často, a nejen listové těsto.
      Ať vám to grilování vyjde! Pa, H.

      Vymazat
  3. Helenko nejdříve přeju Terezce dodatečně vše nejlepší k narozeninám ! Oslava určitě parádní, soudě podle dobrot. Dala bych si všechno... Také jsme grilovali, a stěhovali nábytek před zítřejším příchodem malíře. Hezký večer, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuji za Terku, jsi moc milá! Máš pravdu, užili jsme si to. Doufám, že to u vás probíhá vše podle plánu!
      Zdravím, H.

      Vymazat
  4. Helenko to je dobrot!!! Oslava se vyvedla a to je důležité. Ta rozkvetlá alej je úžasná. Přeji Tobě i celé rodině krásný měsíc květen.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, byl to moc hezký rodinný den - děti, mamka, prostě pohoda.
      Ta alej je úžasná!
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  5. Nádherná alej a těch dobrot krásně ozdobených. To chutná dvakrát, jedí oči i ústa. Úspěšný květen ti přeju.

    OdpovědětVymazat
  6. Taky obdivuju tu mnohost. Na to bych neměla ani dovednost, ani nervy :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro milované to dělám moc ráda.
      Marie Veroniko, měj hezké dny, H.

      Vymazat
  7. Helo, tvé dceři pevné zdraví a vše nej. Dobroty jsou to i krásné a asi chutné, ale já na grilování nejsem. To spíš ty sladkosti, nebo slaný dort...
    ohledně Luže, znám ji a ta alej je úžasná. Pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Jiřinko. nevadí, maso by si nedostala, bylo tu dost i jiného :o)
      Nepochybuji o tom, že ty Luži znáš :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  8. To byly krásné dny. Luže - Košumberk známe i my v našem regionu. Všechny dobroty jsou parádní, tolik různých variant, obdivuhodné. Je fajn, že Terka není na sladké, ono je to lepší. Pohoštění jako od profesionála. Jak tady čtu Jiřinku, tak se přidám, já také na grilování nejsem a raději mám pečené z trouby.
    Mladé dámě přeji k narozkám zdraví a štěstí a nám všem krásný květen. 🌸 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, jasně, Košumberk je vyhlášený, hodně lidem tam pomohli.
      Děkuji za pochvalu, chutě naši hostů ctíme, určitě bychom ti vymysleli něco, aby sis pochutnala.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  9. Helenko, samé dobroty, dala bych si všechno. A vypadá to moc krásně. Měj krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  10. Helenko, to je zase dobrot. Určitě zkusím ty linecké chlebíčky a líbí se mně i nápad na toustový základ do slaného dortu.
    Terce přeji všechno nej a splnění snů. Měli jste příjemný víkend, my jsme doháněli zpoždění na zahradě a stále ještě není vše potřebné hotovo. Ještěže dnes poprchá, záda už o sobě dávají vědět :o)
    Přeji ti krásné květnové dny a radost z rodiny. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to víš, když se k nám sjedou, chci, aby jim chutnalo. Už jsem pár takový slaných dortů dělala, vždycky mají velký úspěch.
      A zahrada - ani nemluvím. Hotovo nemáme, zato já hotová jsem :o)
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
    2. A děkuji za Terku, je paličatá a tak si postupně svá přání opravdu plní. Ale zadarmo to není...
      Jituško, pa H.

      Vymazat
  11. Luže tak trochu znám, jezdívali jsme s vnučkou Hankou do Košumberku s jejími zády.
    Připravila jsi na oslavu samé dobrůtky. Zaujal mne receptík na čtverečky listového těsta a jelikož se chystá merenda u mladšího syna na zahradě, využiju ho.
    Hezké dny, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, to jsem moc ráda - je to taková rychlovka, ale všem chutnalo!
      Měj se moc krásně, H.

      Vymazat
  12. Oslavencům dodatečně všechno nej, nej)))) takové mňamky si pro ně připravila. Nechám se inspirovat těmi obdélníčky z listového těsta. Ty vypadají moc dobře. Přeji hezký květnový rozjezd. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Evi, vyřídím!
      Budu ráda, když si pochutnáte i vy!
      Měj krásný den. H.

      Vymazat
  13. Helenko, kostel v Luži znám, ale bohužel jen zvenčí. Nikdy se mi nepoštěstilo, aby byl otevřený.
    Máš můj velký obdiv za gastronomické výtvory, které jsou vyloženě profesionální.👍👍👍 Čtverečky rozhodně vyzkouším.
    Měj hezké dny.🍀🌷

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, ani já jsem uvnitř kostela ještě nebyla. Jsou tam prý krásné noci kostelů, snad se mi jednou poštěstí...
      Moc děkuji za pochvalu a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  14. Lezarts

    Báječně vyplněné volno, rodina, výlet a dobré jídlo! Jsi Helo mistrně pohody!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, někdy je ta pohoda vykoupená zatnutými zuby, abych všechno stihla, ale jinak - děkuji!
      Renatko, posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  15. Tak mnohem líp strávený prodloužený víkend než já. Já se likvidovala na zahradě se sekačkou, vyďoubáváním pampelišek z rozblácenýho záhonu, což byl dost dobrej záhul na ruku, a vším tím, co obnáší začátek zahradníkova roku.... ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, pondělí bylo taky ve znamení zahradních prací, trochu se snažím každý den...
      Nepřeháněj to, ať si neublížíš!
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  16. Úúúú! Úplně se mi sbíhají sliny! Maso, předkrm... Pavlova! Joo... asi si půjdu raději dát večeři. :D
    To vypadá na skutečně vydařený prodloužený víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andělo, moc děkuji za milou návštěvu a přeji příjemný den. H.

      Vymazat
  17. Užili jste si to krásně a všechny tvoje kuchařské výtvory vypadají náramně lákavě.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  18. Parádní tipy na jídlo. Konečně mám tip, jak jinak využít cuektu, u ní mi totiž inspirace dost chybí, ale zároveň mi moc chutná. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie, vítám tě tady a děkuji za návštěvu. Cuketa, hlavně mladá, je vynikající zelenina, dobře se uplatní při grilování a do různých slaných koláčů.
      Přeji hezkou sobotu, H.

      Vymazat
  19. Helenko, delas mi takhle vecer chute:-). Na Luzi Kosumberk nema nase rodina zrovna dobre vzpominky, sestra stravila v lecebne dva roky jako mala, ale uznavam, alej nadherna:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já, vím, večer jsou takové fotky hodně náročné :o)
      Marcelko, věřím, že vzpomínky nejsou zrovna krásné, snad sestře alespoň pomohli!
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  20. Všechno vypadá moc krásně, jsi hrozně šikovná! Na sladký dort si ještě troufnu, ale na slaný bych si teda vůbec nevěřila :D To jste měli opravdu krásný víkend. My byli v Litomyšli na Lázních ducha a až na ten mírný deštík byla akce skvělá.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, moc děkuji, to jsou léta praxe, ale na druhou stranu, nejsou to žádné složitosti.
      V Litomyšli jsme byli taky, možná jsme se i potkali :o)
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  21. Ahoj Helenko,
    to musely být moc příjemné chvíle. Aaron vypadá fakt spokojeně. Díky za gastro tipy, určitě to vyzkouším.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu moc ráda, Haničko! Ano, bylo nám hezky, všem!
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  22. To je dobrot! A všechno to i moc hezky vypadá. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Nikolko, jsem ráda, když strávníkům chutná.
      Hezký večer, H.

      Vymazat