...pražský koláč...

čtvrtek, ledna 28, 2021

...aneb trocha inspirace na víkend.

Příjemný den, vážení!

Na pečení tohoto koláče jsem se chystala skutečně dlouho. Byla to velmi úspěšná premiéra, třeba se recept bude hodit i vám.
Než přejde k seznamu ingrediencí, něco z historie. Říká se mu pražský, ale jeho základ vznikl pravděpodobně v Saint Tropez. V roce 1955 si tam polský cukrář Alexandr Micka otevřel své pekařství a nabídl koláč podle receptu své polské babičky. Slavný Tarte tropézienne chutnal i Brigitte Bardot, která tam právě natáčela A bůh stvořil ženu... Už v témže roce se jeho varianta pekla i Praze.  I když se celkem pochopitelně do těsta nepřidává aroma z pomerančových květů, dá se při použití kvalitních surovin upéct veliká dobrota.


Takže, jdeme na to. Kynuté těsto, tudíž v mém případě domácí pekárna. Postupně do ní vložíme:
150 ml vlažného mléka, 1 vejce, 250 g hladké a 250 g polohrubé mouky, 250 g majolky, špetka soli, 3 lžíce krupicového cukru, 30 g droždí

Pokud nemáte zkušenosti s majonézou v těstě - žádný strach. Nahrazuje tam tuk a vejce a těsto je pak velmi vláčné.

Než vykyne, připravíme si drobenku - po 100 g  másla, hrubé mouky a krupicového cukru, 2 lžičky mleté skořice.

Z těsta uděláme dva bochánky, povrch potřeme rozšlehaným vajíčkem a posypeme drobenou. Pečeme na 180 stupňů cca 20 minut.


Než nám koláče vychladnou, připravíme si krém.

200 ml mléka, 100 g másla, 1 sáček pudinku s pravou vanilkou, 3 lžíce moučkového cukru a lžičku vanilkového extraktu svaříme v hustý krém a necháme vychladnout. Ušleháme 400 ml smetany na šlehání (já už jen se ztužovačem, oslaďte si dle chuti) a šlehačku opatrně vmícháme do krému.

Koláče rozkrojíme a promažeme.


Nebudu zapírat, pochutnali jsme si :o)

A kdyby náhodou nebylo sladkého dost, mám tu ještě jeden typ. Před Vánocemi jsem za vánočku dostala bonboniéru. A jak vidíte, ne úplně obyčejnou...

Musím říct, že mě zaujal jak design loga, prezentace (taška, krabička, vizitka), tak i neobvyklý vzhled a pochopitelně špičková chuť čokolády. 

Už jen jejich stránky https://kristyjan-chocolatiers.cz stojí za vidění. Mám moc ráda, když jsou věci takhle dokonale dotažené. Moc přeji manželům Kristýně a Janovi hodně úspěchů.




A vám jen hezké a zdravé dny.

Vaše Helena
 

You Might Also Like

72 komentářů

  1. Helenko, zdravím. Další lákavý recept, zapíšu si do kuchařky, vyzkouším a dám Ti vědět. Já si vždycky při čtení nových receptů řeknu, jestli to stojí za zkoušku nebo ne a většinou mám na to dobrý odhad. A tady jsem si řekla ano. Bonboniéra vypadá luxusně, koukala jsem i na stránky. Bon appétit !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leničko, doufám, že bude mít koláč u vás stejný úspěch jako u nás.
      Měj příjemný den, H.

      Vymazat
  2. Helenko jsi šikovná. I když kynuté těsto také dělám nenapadlo by mě do něj dát majolku. Já přidávám tuky smíchané z více druhů a podle potřeba. Pokaždé je jiná kvalita mouky i když kupuji stejnou značku. Tak se přizpůsobím podle toho, jak se mi těsto zpracovává. Pekárnu nemám, tak že vše musím zpracovat ručně, ale nevadí. Bonboniéra vypadá úžasně. Přeji Ti krásné zimní dny v pohodě a ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, jsi zkušená kuchařka, už v procesu poznáš, co těsto potřebuje. I já jsem dávala majolku do těsta poprvé.
      Měj hezký a zdravý den, H.

      Vymazat
  3. Tloustnu už jen při pohledu na tvé foto.
    Pražský jsem vždycky milovala; ale pro mě je to pořádná kalorická bomba )))
    Čokoládky vypadají moc dobře)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, dietka to fakt není. Pekla jsem ho, když nás byl plný dům a tak jsem měla jen kousek...
      Pa, H.

      Vymazat
  4. Helenko, tak to bych si dala hned. Pražský koláč se ještě prodává, ale už to není ten dobrý, plný výborného krému. Škoda, možná ten tvůj vyzkouším. Zdravím ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, to mě těší! U nás se taky prodává, jmenuje se nevím proč křupánek. A krém je tvarohový...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  5. Helenko, pražský koláč jsem ještě nezkoušela, ale už jsem o něm mockrát přemýšlela. Bývaly doby, kdy jsem si ho v jedné pekárně na Smíchově pravidelně kupovala. Prodával se i po půlkách. Byla to mana nebeská. 👍😃
    Inspirovala jsi mně natolik, že ho vyzkouším. Navíc mi dcera k vánocům mimo jiné věnovala pravou vanilku v prášku.
    Bonboniéra vypadá krásně.
    Měj hezké dny. 💓🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, ty jsi skvělá cukrářka, budeš ho mít nepochybně skvostný! Ta vanilka ho posune na vyšší level.
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  6. Helenko, na pražský koláč se taky chystám dlouho. Přijde mně jako zimní moučník, tak bych se mohla konečně rozhoupat. Tvůj recept je jednoduchý, píšu si.
    Měj hezký víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, i mě přijde, že se hodí spíš teď než uprostřed léta.
      Tak ať vám chutná!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Ač jsme snědla před chvílí kus dnes upečeného lineckého koláče, dala bych si i vzorek tvého, Helenko, tak je krásný a jistě chutný.Jsi moc šikovná kuchařinka.
    Přepošlu receptík dceři a vnučce. Jiřina z N.
    Líbí se i mi legenda ke koláči.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, tedy linecký koláč!!! Už jsem dlouho žádný nepekla a mám pár úžasných receptů! Třeba se o víkendu pochlapím :o)
      To povídání se mi líbilo taky!
      Pa, H.

      Vymazat
  8. Heleno, koláč vypadá k nakousnutí a ta bonboniéra je takové malé umělecké dílko :).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, děkuji a o bonboniéře si myslím to samé!
      Měj hezké odpoledne, H.

      Vymazat
  9. Ahoj Helenko,
    to vypadá tedy lákavě. Já jsem ho ještě nikdy nejedla a ani jsem nezkoušela těsto s majonézou. Teď jsem ale doma na home office, tak bych ho mohla taky zkusit, přeci jen musím stejně něco upéct:-) Díky za tip! Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, i pro mě to byla s majonézou novinka, i když vím, že se do těst používá. Šlo to hladce.
      I ty se měj moc hezky, H.

      Vymazat
  10. Helenko,to musí být velká dobrota a jak se znám brzy vyzkouším.Děkuji za recept.S recepty s majolkou mám zkušenosti,nejvíce ale s ní peču kaiserky.
    Bonboniera je hotové umělecké dílo.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, rádo se stalo, doufám, že i u vás bude mít úspěch.
      Bonbony jsou skutečně nádherné!
      Pa, H.

      Vymazat
  11. Drahá Helenko, co ti na to mám napsat ?
    Já milovník sladkého, já degustátor života, já labužník sladké neřesti.
    Je to hřích, je to orgasmus, je to slast.
    Od 26.12. jsem neměla sladkého v hubě a tak bych si dala :))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, máš můj neskonalý obdiv. Nemusím mít sladkého moc, ale skoro dva měsíce - jsi fakt dobrá!
      Mě teď šly kila dolů samy, ale to není hezká redukce.
      Pa, H.

      Vymazat
  12. Tak to jsem ještě nikdy nejedla, ale už podle popisu to musí být dobrota. Recep si vytisknu.
    On se bude zcela určitě hodit.
    Hezký den a příjemný víkend, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, mám radost a doufám, že si pochutnáš!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  13. Moje oblíbená dobrůtka. Tak jsem si ji tady vychutnala, alespoň očima😊

    OdpovědětVymazat
  14. Helenko, koláč vypadá moc dobře. Já bohužel s kynutým těstem moc nekamarádím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, já dokud jsem neměla domácí pekárnu, tak jsem se taky nekarádila...
      Chápu a zdravím, H.

      Vymazat
  15. Pražský koláč miluju, obzvlášť ten krém uvnitř! Na chatě si ho občas kupuju k dortům a labužím si.

    OdpovědětVymazat
  16. Helenka,
    koláčik vyzerá zaujímavo a veľmi chutne, niet pochýb, že ste si pochutnali :-)
    Bonboniéra je nádherná, krásne farby, aj by mi ju bolo ľúto zjesť... obdivujem, keď je nečo dotiahnuté do posledných detailov.
    Krásny víkend,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, děkuji, koláč je skutečně moc dobrý!
      Ta bonboniéra (ještě jsem neochutnala) by měla být extra kvalita, žádná barviva.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  17. Nóóó, tomu říkám pokušení. Tvůj koláč i profi bonboniéra vypadají víc než "jedle".
    Moc přeji vám do pusy obě sladkosti.

    OdpovědětVymazat
  18. Tip na víkendové pečení ke kávičce se vždycky hodí. Koláč vypadá náramně mňamkově.😋
    Přeji krásný víkend.⛄🌞

    OdpovědětVymazat
  19. Helenko, ten koláč vypadá naprosto luxusně a věřím, že i tak chutnal. No a bonboniéra je hodně originální. Kdo umí, ten umí. Myšleno na obě dobroty. :o)
    Přeji fajn víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  20. Heli, tak ten vypadá lákavě, i když čím jsem starší, tím mě sladké vůbec neláká, ale občas mě ta chuť zmůže:-) takže určitě zkusím. Ještě mám od narozenin 3 balení Lindor kuliček a ještě mě nezmohly:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, to, že nemusíš sladké ti nepochybně spousta žen závidí :o) Já ho nemusím moc, ale občas...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  21. Helo, zajímavý recept. O koláčku jsem ještě neslyšela. Určitě vyzkouším. A bomboniéra vypadá luxusně a i tak určitě chutná. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, v krámku v pardubické nemocnici ho prodávají jako křupánek (nevím proč), ale náplň je tvarohová.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  22. Krasna inspirace, na kolac i na darky. Zajimalo by me, zda kolacky chutnaji i bez kremu, to uz je na me bezne moc prace:-))), takze nekdy bych ho treba i udelala, to ano, ale ta verze bez me laka o neco lepe, protoze pekarnu na kynute take pouzivam a je to parada. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, myslím, že kdyby si z těsta udělala takové vdolečky posypané drobenkou, určitě by byly dobré i bez krému. Těsto je nadýchané...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  23. Helenko, teda mně se už sbíhají sliny, určitě vyzkouším a ty pralinky nádhera! Krásnou neděli. Dana

    OdpovědětVymazat
  24. Helenko, pražský koláč mi připomněl moje studentská léta v Praze, kdy jsem poprvé ochutnala pražský koláč a zamilovala jsem si jej. Ta bonboniéra je velmi originální. Podívám se na shop. Měj klidnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, nedivím se, já ho mám taky moc ráda!
      Pralinky se jako dárek určitě hodí.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  25. Helenko, už jsem o tomto koláči slyšela a vypadá velmi lákavě, stejně jako chačapuri ve Tvém předchozím příspěvku, ovšem o tom jsem nidky předtím nečetla :D Chválím i nádherný šátek pro kamarádku, opravdu krásně háčkuješ! Přeji Ti krásné zimní dny, M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, tolik pochvalných slov. Děkuji a přeji hezké a hlavně zdravé dny, H.

      Vymazat
  26. Helenko pražský koláč jsem jako dítě milovala, ale když jsem si ho párkrát koupil, tak už nebyl takový. Recept si určitě napíši a vyzkouším.
    Přeji ti hezký večer.
    Iva

    OdpovědětVymazat
  27. Pražský koláč jsem jako dítě milovala. Pak jsem si ho koupila před pár lety a přišel mi "divný". Nějak to nebyl ten z mého dětství. Mám už delší dobu na něj uložený recept, že ho zkusím, ale ještě jsem se k němu nedostala. Děkuji za nakopnutí, asi ho na víkend upeču.
    Krásný den, Helenko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, i já ho chtěla vyzkoušet docela dlouho. Je to dobrota!
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  28. Už ma poznáš, nebudem frajerovať - piecť nebudem, ale rada poslintám nad krásnymi voňavými fotkami :) Ale som prekvapená, že Praha má svoj koláč! Krásne dni, Marta ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, až pojedeš kolem, upeču a nabídnu ti!
      Přeji hlavně zdravé dny, H.

      Vymazat
  29. Mmm, to vypadá špičkově. Chačapuri už jsem zkusila, tak možná až budu mít roupy, dojde i na tenhle klenot. Výtažek z pomerančových květů zní nesmírně romanticky, škoda že se u nás nejspíš nedá sehnat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, to mě moc těší, koláč určitě stojí za vyzkoušení.
      Výtažek z pomerančových květů se bude shánět asi dost těžce...:o)
      Pa, H.

      Vymazat
  30. Helenko, byly časy kdy jsem si kupovala ten malý, ale mám volno, zkusím podle tebe.
    Měj se hezky. J.

    OdpovědětVymazat
  31. Pokušitelko 😊.. ten vypadá přímo božsky. Moc ráda vyzkouším a zas budu slintat.. chjoo.
    Posílám mnoho pozdravů a krásný víkend přeji. Z💙

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, v tomhle tě fakt lituji... Tohle není jednoduché!
      Moc zdravím k vám domů! H.

      Vymazat
  32. Pražský koláč mě nějak unikl 😉 Buď jsem se odstěhovala dřív než ho začali prodávat nebo jsem si ho prostě nevšimla (kupodivu , musí to být dobrota!) Připomíná mi italské maritozzi , taky kynuté těsto a šlehačky jako náplň . Něco kynutého jsem se chystala upéct, zkusím tvůj recept. Co když dám místo majolky mascarpone? Tady je jen majonéza a nevím jestli je chuť stejná jako majolka.
    Bomboniera je taky luxusní !😋

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, s mascarpone nevím, ale čistá majonéza je naprosto OK!
      Bonbonky se mi taky moc líbí!
      Mávám do krásné Itálie. H.

      Vymazat
  33. Pane jo ten vypadá dobře, o tomhle koláči jsem snad nikdy neslyšela.

    OdpovědětVymazat
  34. Helenko, koláč vypadá krásně. Pochutnali jste si. Mne jen překvapila ta majolka, ale tu jsi vysvětlila, ale nedovedu si představit kynuté těsto s krémem. Budu muset najít odvahu a zkusit upéct, i když nemám pekárnu a manžela nepřesvědčím, že hnětení je v tom prakticky bez práce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, koláč je opravdu moc dobrý, stojí za vyzkoušení. Manželova síla je určitě nad všechny pekárny světa!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat