...Hedvika pro Nelinku a návod pro vás...

neděle, února 23, 2014


Pohodový nedělní večer všem!

Hned ten poněkud divný titulek vysvětlím. To je Hedvika (bílá sova Harryho Pottera) , pravil náš chlapec, když tu čepičku uviděl. Pletla jsem ji pro kouzelnou princeznu Nelinku, a protože jsem dostala několik mailů s prosbou o návod, pokusila jsem se ho pro vás nafotit.


Jehlice do ruky, začínáme :o)
Doporučuji jemnou, ale objemnou přízi, vypletená sova pak lépe vynikne. Já jsem pletla z příze Himalaya (poprve a je úžasná), jehlice č. 5
Potřebujeme znát obvod hlavičky, na kterou budeme plést. Většinou si udělám pomocný vzorek (10 ok), změřím a podle toho vypočítám, kolik ok potřebuji. Upleteme lem (1 hladce, 1 obrace), jak vysoký záleží jen na vás.


Když máme lem potřebné výšky, "založíme" sovu. Potřebujeme 16 prostředních ok, pleteme je takto: 4 hladce, 8 hráškem, 4 hladce. Zbývající oka rubovým žerzejem (líc obrace, rub hladce)


Takto pleteme bříško sovy tak vysoko, jak potřebujeme.


A jdeme na krček - budeme křížit oka. 4 oka dáme na pomocnou jehlici za práci, upleteme 4 oka (dříve pletená hráškem) hladce, 4 oka z pomocné jehlice (také hladce).


A pokračujeme - 4 oka na pomocnou jehlici (háček :o)) před práci, 4 hladce a rovněž hladce oka z pomocné jehlice. Dopleteme řadu obrace.


Nyní pleteme jak se oka jeví tak dlouho, dokud nebudeme mít upletenou hlavu sovy.


A ještě ouška. 4 oka na pomocnou jehlici za práci, 4 oka hladce, oka z pomocné jehlice upleteme obrace. 4 oka na pomocnou jehlici před práci, 4 obrace a nakonec upleteme hladce oka z pomocné jehlice.


Čepičku dopleteme do požadované výšky (líc obrace, rub hladce) a práci uzavřeme. Sešijeme nejprve zadní šev - bohužel jsem to nenafotila, šiji plochým švem za krajová oka, aby netlačil. Pak ten horní. Uděláme střapečky a vyšijeme očka, nebo našijeme knoflíčky.


Pokud nemáte právě v blízkosti miminko, kterému by slušela, můžete si uplést třeba soví polštářek. No, nebojím se, vy si poradíte :o)


Užijte si hezky zbytek neděle a ráno vykročte v pohodě do nového týdne.

Moc vás zdravím!
Vaše Helena

You Might Also Like

78 komentářů

  1. Ahoj Helinko...
    škoda, že nejsem tak zdatná pletařka, protože jinak bych se do čepičky pro naši Elinku hned pustila. Pletařka tvůj super návod určitě ocení.
    Ale já bohužel...se s jehlicemi příliš nekamarádím ☺
    Měj se moc fajn, užij si pracovní týden, pa Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, hladce a obrace určitě zvládneš a nic víc nepotřebuješ!
      Moc děkuji, že ses zastavila!
      Pa, H.

      Vymazat
  2. Helenka, ako vidím sovičkové čiapočky majú aj u Vás úspech, tak ako u nás. Ja som ich už tiež uplietla niekoľko. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mají, mají Andrejko, je to hit v mimi módě :o)
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  3. Helenko piękna jest biała sowa!!! Taka zimowa:))) Pozdrawiam serdecznie

    OdpovědětVymazat
  4. Krásná, Helenko! Je opravdu úžasná a děkuji za návod :)
    Přeji krásné dny, Jola

    OdpovědětVymazat
  5. Vše bych měla k výrobě, jen chybí hlavička, která by jí nosila:-) (myslím, že ta moje je na ni už moc moudrá:-)))
    Povedla se ti krásná "Sova sněžná, spíše něžná":-D!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, moc děkuji za milý, poetický komentář.
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  6. Helenko, děkuji za návod! Moc se mi hodí. Právě mám jednu rozpletenou, jen tělo a zatím jsem se nedostala ke zkoumání hlavy. Teď ji snad dokončím...Příjemný večer! Adriana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda Adrianko! Tak teď už máš jasno a čepička bude hned hotová.
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  7. Krásná čepička Helenko - moc se ti povedla, vidím, že vládneš nejenom háčkem :-) hezký zbytek neděle
    Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo , já tady kraluju, jednou tužkou, jednou vařečkou, jindy těmi jehlicemi... :o)
      Moc tě zdravím Věru! H.

      Vymazat
  8. Jé Helenko....díky za foto návod....sněžná je super čapka:-)
    Hezké dny nadcházejícího týdne,Jitka

    OdpovědětVymazat
  9. Heli,čepička je parádní a spousta pletařek návod určitě využije.
    Moc zdravím a přeju prima nový týden!

    OdpovědětVymazat
  10. Helenka.. pre mna je to spanielska dedina .. stratisla som sa uz pri prvej vete "Jehlice do ruky, začínáme :o)" :))) ale raz slubujem, ze sa naucim strikovat aj hackovat..:) zato ciapky chodim obkukavat ... su moc pekne :) paaa, Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzanko, ty si mě tedy pobavila, sice nepleteš, ale vtipná jsi!
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  11. milé :) ale tiež už nemám komu :) pozdravujem a držím palce vštkým maminkám, čo sa do nej pustia :) M.

    OdpovědětVymazat
  12. Helenko bezva návod, čepka je moc hezká ,plastická sovička je perfektní!!!! Dája

    OdpovědětVymazat
  13. Helenka návod ukladám a posúvam mojej mamke tá má čo robiť stále niečo od nej chcem. :D Veľlmi milá čiapočka !! E.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme moc ráda, že se bude návod hodit Eriko!
      Zdravím tebe i maminku, H.

      Vymazat
  14. Heli ty si suprová! :) keď si uverejnila čapičky prvýkrát tak som len ústa dokorán dala, ale komentáre niektorých šikuliek, že jéj to je jednoduché ma umlčali... Ale vidíš, kto niečo chce, má za tým aktívne ísť. Ďakujem, že si ma tak trochu nechtiac nakopla :) Gabi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gábinko, moc tě zdravím a děkuji! Každá umíme něco a tady vidíš, že to je vlastně jednoduché....
      Pa, H.

      Vymazat
  15. Krásně nafocený a srozumitelný návod, určitě využiji! Jana

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko krásná čepička díky za návod určitě vyzkouším.Radka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za návštěvu Radko a přeji hodně zdaru při pletení!
      Pa, H.

      Vymazat
  17. Helenko, krásně se Ti daří tyto čepičky, doposud jsem si říkala, jaké že mám štěstí, že ji nemám pro koho plést, ale jak jsi se zmínila o polštářku, hned mi to začalo vrtat hlavou, sice jsem už jehlice chtěla odložit (při pletení mě bolí záda a ruce), ale jestli dohledám potřebné množství materiálu, tak se návod hodí, děkuji za něj, měj se moc hezky, zdravím,
    Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, moc tě zdravím a jsem ráda, že jsem tě inspirovala. Polštářek bude určitě moc krásný a nebude to tak dlouhé pletení, jako třeba svetr...
      Ať z toho máš radost a ne bolest!
      Pa, H.

      Vymazat
  18. Ahoj Helenko, děkuji za návod, ušetřila jsi mi počítání očí z obrázku:-) - asi zkusím ten polštář a synův kolega s přítelkyní budou mít miminko - tak bych měla dárek - ale nejdřív se nějak nenápadně zeptám. ahoj a hezké poslední únorové dny. Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzanko, ono to třeba bude stejně chtít malou úpravu podle materiálu., tohle je jen pro představu... Ale o tebe se nebojím, ty si se sovou hravě poradíš!
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  19. No to je nádhera,toto já neumím.jsi šikovná :-) ...Šárka

    OdpovědětVymazat
  20. Helenko, čepička je perfektní :o) ta sovička je úžasná...Já nejsem kamarádka s jehlicemi, jen s háčkem :o) tak tiše obdivuji :o) máš to opravdu opět moc moc hezké...Posílám pozdrav a přeji krásný den :o)
    Soňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Soničko, moc děkuji za krásnou pochvalu a posílám srdečné pozdravy, H.

      Vymazat
  21. Heli krásna čapulka s perfektným návodom. Śikula, pa Hela

    OdpovědětVymazat
  22. Krásný večer Helenko,
    čepička je nádherná a sovička úžasná jako vždy krása jsi šikulka.
    Posílám pozdravení Adéla.

    OdpovědětVymazat
  23. A taky rovnou dvě pro Šimonka já už díky tobě a Andrejce třetí mám :-)
    Že by ze Šimonka byl Harry Potter ? ;-)
    Moc Tě pozdravuji !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, raději ne, Harry má poněkud dobrodružný život...
      Moc vás všechny zdravím, H.

      Vymazat
  24. Helenko, ty jsi taková pokušitelka. Úplně čepičku vidím na hlavičce synovečka. :-D A teď když je i návod, tak určitě neodolám. Obzvlášť když jsem se začala trošku kamarádit i s jehlicemi. Měj se krásně. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím Leni, však ty taky :o) Když jsem viděla tvé tuniky, čepičku budeš mít za chviličku :o)
      Měj se moc hezky,H.

      Vymazat
  25. Ahoj Heli deine Mütze mit der Eule ist dir super gelungen toll so in weiß da kann Freude aufkommen .Liebe Grüße Karin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Liebe Karin, ich danke Ihnen sehr für Ihre freundlichen Worte.
      Einen schönen Abend, H.

      Vymazat
  26. Helenko, to je zas krása... Hedvika se moc povedla, u nás sovičky i Harry P. frčí taky, takže díky moc za další krásný návod! Pa, L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leničko, HP je prostě pojem, moc děkuji za milá slova a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  27. Heli sovičku znám od Andrejky, je nádherná, jste holky šikovný! Pozdravy posílám :-*

    OdpovědětVymazat
  28. Heli,
    krásně sovičkuješ!! Hedvika se moooc povedla!!
    přeji krásný páteční večer a celý víkend***
    Pa Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jaru, moc děkuji za pochvalu a i tobě přeji hezké dny. Pa H.

      Vymazat
  29. Helenko, teď jsem se nasmála. Ta krásná věta - pleťte, jak se oka jeví, hmmmm, buď ráda, že nikdy nespatříš, jak se oka dříve jevila mě, nene, s jehlicema nejsem kamarádka. Krásný víkend sluníčkoooo ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuji za návštěvu a já jsme se tedy taky moc nasmála! Jsi nejen moc šikovná, ale i vtipná! Byly doby, kdy jsem nerozeznala hladce od obrace a maminka se bála, že si vypíchnu oko...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  30. Milá Helenko, čepička je moc pěkná, návod si uložím na někdy :-D Měj se krásně :-)

    OdpovědětVymazat
  31. HELUŠKO, MOC TĚ ZDRAVÍM PO DLOUHÉ DOBĚ.
    KRÁSNÉ HLADCE OBRATCE. JSI ŠIKULKA.
    MĚJ SE MOC PĚKNĚ.
    BOHDA

    OdpovědětVymazat
  32. Helenko, sovička je krásná, obdivuju tvoji zručnost, můj vrchol pletení je hladce-obrace na šále (a to vypadá hezky děrovaně :-D ), navíc když se jedná o Hedviku, Herry je moje srdcová záležitost!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Petruško! Tvé hladce a obrace by na tu čepičku bohatě stačilo! Na HP moje děti vyrostly, ráda na tu dobu čtení vzpomínám...
      Hezký den, H.

      Vymazat
  33. Páni to je opravdu úžasné, jste ohromně šikovná. Já bohužel nejsem zrovna talent na ruční práci, takže o to víc obdivuji ty, co to dokáži, moc krásné :)

    OdpovědětVymazat
  34. Krásná čepice, nemáte náhodou ten samý styl ale se žirafou? Ráda bych pro malou do sady k bundě a šále.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký večer, bohužel, návod na žirafu nemám. Doporučuji mrknout na Pinterest, třeba budete mít štěstí... H.

      Vymazat
  35. Pletla jsem asi před 20 lety naposledy a teď, když jsem dostala chuť zas něco zkusit, našla jsem Vaši sovičku. Udělala mi velkou radost, moc za ní děkuji. Dana

    OdpovědětVymazat
  36. Helenko sovička je krásná,už ji dělám ale z Slíže,s Himalaya nevynikne.Dekuji za krásnej popis.Věra.

    OdpovědětVymazat