...Larischova vila...

sobota, května 27, 2023

Příjemný večer, vážení!

Zcela náhodou budu dnes skutečně aktuální. Před týdnem jsme se v rámci Muzejní noci podívali do Larischovy vily, budovy, která je úzce spojená s heydrichiádou. Právě dnes je to 81 let ode dne, kdy Gabčík s Kubišem pokusili zabít Reinharda Heydricha.


Ale popořádku - vilu si nechal na konci 19. století uprostřed lesa na periferii Pardubic postavit hrabě Jiří Larisch - Mönnich. Vlastně hlavně proto, aby měl kde být a přijímat hosty v době parforsních honů. 
Později měla vila různé majitele, doslechli jsme se i několik pikantních historek, ale pak přišla okupace a ze zámečku se stalo sídlo záložního policejního pluku. Les se už za hraběte změnil o rozsáhlý park a oboru. Tam si pluk zbudoval cvičnou střelnici, z ní se stalo popraviště. Gestapo tu pak zastřelilo 194 lidí.


Z popraviště se stalo v roce 1949 pietní místo, vila se stala majetkem Tesly a později Foxconu. Občanskému sdružení za záchranu Zámečku se podařilo zařadit dům mezi kulturní památky. Momentálně patří Zámeček Československé obci legionářské a ta se stará o rekonstrukci. Poprvé jsme tu byli v září 2014 a musím říct, že je tu vidět hodně práce.


Jsme ve sklepě. Právě sem přivezlo gestapo 33 obyvatel obce Ležáky a třináct dětí. Jejich vesnice zatím hoří... Trest za pomoc parašutistům z výsadku Silver A.Všechny starší patnácti let ještě ten den (24. června 1942) popravili. Děti byly odvezeny, přežili jen sestry Šťulíkovy.


Tady není nepotřeba komentář. Mohli jsme jen zapálit svíčku.



Zvon v atriu 

Po krásně zrekonstruovaném schodišti a následně točitých schodech se dostaneme až na věž. Výhled nic moc. Na pozemku roky kralovala Tesla a Foxcon...



A tady pro představu - takto vila vypadala v dobách slávy...

Moc rádi jsme se sem opět podívali. Je dobře na takové hrůzy nezapomínat a připomínat je, ač to je smutné a bolestné.

Pojďte to těžké téma trochu vydýchat k nám na zahradu. Nějak jsem zapomněla fotit, tak až dnes - tmavé pivoňky jsou v plném květu, vy růžové na sebe nechávají čekat...

Maxi hostu na dvorku se mi daří uhlídat - slimáci ji zatím neokousali.

Orlíčky nechávám vysemenit a vykvést dle libosti, redukuji je až když odkvetou...

Užijte si večer a krásnou neděli.

Vaše Helena

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Je pravda,že historie vily,která se mi jinak líbí,je hrůzná.Je to ale naše historie a na tu bychom zapomínat neměli a proto jsem ráda,že jsi nás tam vzala.
    Kytičky ze zahrádky tu tíseň zaplaší.
    Helenko,měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně jak píše Jitka, neměli bychom zapomínat a připomínat si i hrůzné části naší historie. Děkuju za zajímavou procházku.
    Krásnou neděli, Helenko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Ali! Ve sklepě to bylo hodně sugestivní.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  3. Vila je pohledná, ale historie opravdu bolestná. Jenže minulost nezměníme, je důležité si ji připomínat.
    Pivoňky mi už taky rozkvetly, orlíčky se kamsi vytratily. Asi jim vadilo zimní přemokření půdy.
    Pohodovu neděli, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napsala si to velmi moudře, Haničko!
      Mně se orlíčky nějak přemnožily, musím je trochu zkrotit. Pivoňky miluji.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  4. Ďakujem za príjemnú prechádzku v toto nedeľné popoludnie, pozdravujem, Marta

    OdpovědětVymazat
  5. Ta naše středoevropská historie je někdy vážně depresivní. A nejen ta naše středoevropská... ještěže máme aspoň ty květiny na odreagování :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Heleno, díky za prohlídku vily - je dobře, že má statut kulturní památky. A rekonstrukce vypadá taky vydařeně.
    Na zahrádce ti to krásně kvete.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, taky jsem ráda. Nejdřív to moc dobře nevypadalo, stav ještě v roce 2014 byl skoro na spadnutí, zatékalo, dřevomorka...
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  7. Helo, jsem ráda, že jsi nás seznámila s touto krásnou vile, jejíž osud je velmi smutný. Je pravda, že bychom před tím neměli zavírat oči a tyto situace je třeba stále připomínat. Zahradu máš už krásně rozkvetlou, pivoňky jsem kdysi také měla, tmavě červené se mi líbí ze všech nejvíc. Měj se hezky a užívej si slunečné dny, pá 😉😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Evi! Na Ukrajině vidíme, že vystaráno a pohodu nemám nikdy.
      Zahrada mi dělá radost, je bojuji s hromadou mšic, slimáků a ... Pivoňky jsou nádherné!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Historické události děsí, ale budova za to nemůže. Rekonstrukce je zdařilá, důstojné pietní místo . Orličky máš pěkné a hosta je také pěkná. Pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, máme ze Zámečku radost, roky to bylo smutné podívání...
      Hostu mám od mamky a jsem ráda, že ji mám (mamku i hostu :o)).
      Pa, H.

      Vymazat
  9. Helenka,
    ďakujem za zaujímavú reportáž, vďaka Tebe viem zase viac :-) I keď minulosť mala vila smutnú.
    Záhradku máš rozprávkovú, milujem pivónie.
    Prajem Ti krásne dni,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Adinko!
      I já mám pivoňky moc ráda, škoda, že kvetou tak krátce.
      I tobě přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  10. Helenko, článek mě zaujal, protože o rodu Larischů vím docela dost, jak by ne, když měli zámek Fryštát v dnešní Karviné a spoustu staveb tady v okolí. Bohužel, mnohé už nejsou, ale to bylo zaviněno poddolováním. Někdy je představím, ale o této konkrétní vile vím, i když jsem tam nebyla. Děkuji Ti za připomenutí, možná pro někoho nová informace o Ležácích, protože o podobných záležitostech na blozích téměř nečteme. My v okolí máme zase Životice u Havířova, kde je památník připomínající podobnou událost. I p. Lednická o tom píše.
    Přeji úspěšný start do nového týdne. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, to mě naprosto nepřekvapuje, Larischové jsou z tvého kraje. Ráda si přečtu, co o nich napíšeš. Ležáky jsem dávala v minulosti na blog několikrát, ten památník tam je nesmírně působivý. Nemáme to daleko...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  11. Lezarts
    Krásu architektury kazí její historie . Souhlasím, že je nutné připomínat a ne jenom zapomínat!
    Zahrádka u Vás se má také pěkně k světu☀️

    OdpovědětVymazat
  12. Helenko, jako vždy, moc krásné zastavení na tvém blogu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  13. Helenko, takový krásný dům a tak těžká minulost. Ony ty stavby za to nemůžou, ale chápu, že někomu jen pohled způsobí bolest. Zvlášť ty děti... ty udělaly co? Zapomínat bychom neměli a taky si uvědomit, že když se děje někde něco zlého, může se to stát brzy i nám. Zlu se musíme postavit každý tak, jak umíme.
    Užívej si skoro léto na zahradě a měj pěkný nový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, byla jsem v té vile podruhé. Poprvé na mě sklep zapůsobil tolik, že jsem tam vlastně ani nechtěla jít. Tenkrát byl nezrekonstruovaný, bylo to... ani nemůžu najít správné slovo.
      Popravili šestnáctiletou dívku, maminu před porodem...
      Ale zapomenout se nesmí!
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  14. Ahoj Helenko,
    vilu neznám, ale už jsem ji zahrnula do letního cestovního plánu. Je to kousek od Hradce, kde máme rodinu, za kterou samozřejmě v létě pojedeme.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, asi tě zklamu, ale běžně Zámeček přístupný není, stále tam probíhá rekonstrukce.
      Nedaleko je pietní místo, na místě popraviště, to je už hotové a přístupné.
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  15. Helenko, ráda jsem si s Tebou vilu prohlédla. Pivoňek měla moje babička celý záhon, byly její oblíbené. Mějnse dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, já pivoňky miluji, škoda, že kvetou tak krátce...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  16. Helenko, máš pravdu, že něco z minulosti nelze zapomenout a je potřeba historii připomínat. Díky a měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  17. U Larischů na zahradě trhal bych květy své nevěstě.... hned se mi vybavila písnička,i když tahle je o jiné zahradě a jiné vile... Děkuju za fotky míst, kam se jen tak není možné podívat... Historie je stále děsivá a lidé nepoučitelní, naposledy jsem četla Životice a teď se nějak takovým tématům vyhýbám, ono stačí pustit televizi... Zahrada krásná, jako vždy. Ta naše teprve vstává, málo se jí věnujeme... zato Reshmi zahradničí denně, takže za plotem máme místo trávy mlatovou cestu a po zahradě sem-tam připravené díry pro nové keře.... Hezké dny, opatruj se, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ano, tady byla zahrada tedy opravdu hodně velká...
      Evi, pravdivá slova.
      Moc zdravím tebe i vaši chlupatou zahradnici.
      H.

      Vymazat
  18. Helenko, tak krásná vila a tak smutná historie. Ale i na tu je potřeba nezapomínat. Orlíčky mám také ráda. Krásné dny

    OdpovědětVymazat
  19. Vila vypadá moc hezky a jsem ráda, že se jí někdo věnuje a opravuje. Historie má tedy pohnutou a dost mě svíralo srdce, jen jsem si o tom četla, upřímně ani nevím, jestli bych se na místo chtěla sama podívat..

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominiko, já taky, dlouho to vypadalo hodně špatně...
      Dala jsem to jen tak tak...
      Měj se krásně, H.

      Vymazat
  20. Vija

    Helenko, děkuji za prohlídku, historie je bolestná, patří k nám a je třeba nezapomínat. Krásné barevné zakončení.
    Měj se hezky. J.

    OdpovědětVymazat
  21. Děkuji za další inspiraci na cestovatelský tip.
    Historii se snažíme dětem stále připomínat. A naši deváťáci dělají závěrečné práce a musím říct, že většina si pro svoji práci právě vybírá historické téma.
    Přeji krásný červnový rozjezd plný cestování. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, jsi moudrá učitelka! Vila je zatím nepřístupná, stále se rekonstruuje, ale je to na dobré cestě...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  22. Skvostna architektura, bohužel temna minulost. Dekuji za prohlídku, Helenko, M.

    OdpovědětVymazat
  23. Vila je krásná, stejně jako vaše zahrada. 🙂
    Měj hezký víkend, Helenko.

    OdpovědětVymazat