...za hranice...

neděle, května 14, 2023

Příjemné nedělní odpoledne, moji milí!

Opět přináším tak trochu reportáž z historie - náš letošní druhý velikonoční výlet. Tentokrát za hranice...

Budyšín, německy Bautzen, polsky Budziszyn je město v Sasku, na historickém úzení Horní Lužice.    Léno českých panovníků. Byli jsme tam před lety, měla jsem chuť se sem znovu podívat. Velikonoční výzdoba v Německu je pověstná, atmosféra byla skvělá, jen to počasí moc nespolupracovalo. Město, tedy alespoň jeho historické jádro bylo plné turistů.

Ulice Reichenstrasse s Bohatou věží na konci. Je nejen bohatá, ale i šikmá. Opravdu - náklon na SZ stranu je 1,44 metru. Vznikla nástavbou barokního vyhlídkového altánu na gotickou věž. Celková výška je 56 metrů.

Budyšinská radnice s krásnou věží. Právo mít radnici získal Budyšín z rukou krále Přemysla Otakara I. (1213). Budova byla pochopitelně přestavována, nejprve renesančně a pak barokně. V dubnu 1945 byla budova vážně poškozena.

Chrám sv. Petra -ranně gotický halový chrám kousek od radnice. Opravdu nádhera a když si vzpomenu, že tam právě probíhal velikonoční koncert... Skoro se mi chtělo zůstat déle...

Ale toulali jsme se dál. Uličky jsou skutečně malebné.

Hrad Ortenburg - teď sídlo Saského vyššího správního soudu.

Často se Budyšínu říká město věží. Musím souhlasit. Je jich hodně a jsou opravdu krásné. Ve městě jsou i nádherné parky, o Velikonocích jaro ještě spalo, teď to musí být nádhera...

Mönchskirche - komplexu františkánského kláštera ze 13. století. Tady se mi moc líbilo.

Klášter několikrát vyhořel a byl obnoven. Zanikl v důsledku reformace v 16. století. V 17. století městská rada zarazila rozebírání klášterních zdi na nové stavby. V troskách si za třicetileté války našli domov ožebračení měšťané. Až do 19. století tam byla osada s 18ti malými domky a světe div se - zanikla opět požárem.

Vodárenská věž je z 19. století, používala se až do roku 1979.

Konal se tu takový etno trh - trochu jsem si připadala jako v Londýně v Camdenu :o)

A na konec jedna z auta při cestě domů - naskytl se mi nádherný pohled na Trosky.

Užijte si hezký zbytek neděle.

Vaše Helena

You Might Also Like

46 komentářů

1. Helo, městečko je moc pěkné, k vidění je toho opravdu hodně. Je jen škoda, že to počasí opravdu nespolupracovalo. Máš pravdu, že teď tam musí být nádherně. Měj se hezky, pá 😊😀

1. Evi, byla zima, ale jinak to šlo. Moc ráda jsem se do Budyšína vrátila..
      Měj se moc hezky, H.

2. Helenko moc děkuji za tuto úžasnou podívanou do Budyšína. V dobách NDR jsme tam jezdívaly s manželovou maminkou na nákupy a hlavně do zoo-prodejny pro krmení pro rybičky, filtry a další věci do akvária... Nakupovalo se tam oblečení pro děti a samozřejmě jejich vynikající uzeniny a maso, které tady nebylo k dostání. Pamatuji si na časy, kdy se na hranicích vyplňovala celní prohlášení a mohlo se dovézt zboží jen do určité částky. Tak jsem si zavzpomínala na mladá léta a to město je stále krásné jako bývalo. Docela by mě lákalo znovu se tam podívat. Přeji Ti krásné jarní dny.

1. Járo, moc děkuji za tvé vzpomínky. I já byla párkrát v NDR na nákupech, a pak ty nervy na hranicích... Jsem fakt ráda, že už to je jinak.
      Ale město je to krásné.
      Moc tě zdravím, H.

3. Helenko, městečko neznám. Moc pěkná je jarní výzdoba a uličky lákají k toulání. Trosky se ti teda povedly!
    Pěkně jsme se prošly, že? :o)
    Přeji ti pěkný nedělní večer. Jitka

1. Krásně, Jituško! Bylo tam moc hezky, docela bych se vrátila, prohlédla parky, poseděla někde na zahrádce... No, třeba to někdy vyjde...
      Měj moc hezké dny, H.

4. Heleno, moc hezký výlet za hranice. Ráda jsem se s tebou prošla Budyšínem.
    Měj se pěkně

5. Helenko, krásné fotky z báječného výletu do Budyšína. 👍👍👍
    Jezdívala jsem tam docela často, zejména z prozaických důvodů a to byly nákupy. Ve spoustě obchodů ani nebyla nutná němčina, v mnoha se člověk dorozuměl česky, protože Lužičtí Srbové rozuměli naší mateřštině dobře. 😀 Vzpomínám, jak moje kamarádky obdivovaly dupačky, které jsem tam koupila synovi. Takové se u nás sehnat nedaly. A je to už dlouhých 45 let.
    Trosky se ti povedlo vyfotit náramně. 👍
    Měj hezké květnové dny. 🌞🍀

1. Alenko, já to chápu, byla taková doba. Jsem ráda, že je tahle doba pryč. I když musím přiznat, že jsme si tam taky nakoupili...
      Děkuji za pochvalu i za tvé vzpomínky. Pa, H.

6. Helenko, Budyšín je krásné město, měla jsem štěstí, že jsem ho navštívila vícekrát jak za doby NDR a potom i později, v létě i o Adventu a díky hradbám a památkám ho ráda fotím, stejně jako most přes řeku.Trochu ti závidím, že jste se tam dostali v čase velikonoční výzdoby, na mne udělal kostel nad náměstím dojem, že je polovina katolická a polovina protestantská. Helenko, jako vždy máš moc pěkné snímky. Jiřina z N.

1. Jiřinko, vím, některé tvé příspěvky si i pamatuji. Děkuji za pochvalu, i když musím říct, focení nebylo jednoduché - spousta lidí a úplně zmrzlé ruce...
      Přeji hezký večer, H.

7. Do Saska jezdím každý měsíc, ale tady jsem nikdy nebyla. Díky za další inspiraci na cestování. Eva

1. My jezdíme taky víc směr Drážďany, ale bylo to moc hezké...
      Evi, měj příjemný večer. H.

8. Krásná procházka městem, ve kterém jsem nebyla, ale ráda jsem si ho s tebou prošla. Kostel je úžasný a ty klenby, to je skvost. Nad Troskami se nebe otevřelo, aby ti fotka vyšla. Skvělé. Úspěšný týden.

1. Večernice, děkuji! Taky jsem byla nadšená - ty klenby jsou nádherné...
      Máš pravdu, na to, že to je fotka z auta...
      Měj hezký den. H.

9. Helenko, díky za krásnou procházku krásný městem. Nikdy jsem tam nebyla. Měj pohodový nový týden.

1. Marti, my se rádi vrátili a snad to nebylo naposledy...

10. Lezarts

Díky za tip na výlet!
    Jenom nevím, zda vystoupám na “šikmou věž”? …už takhle to jde směnou z kopce😁

1. Renatko, myslela jsem, že vystoupáme, ale bylo dost lidí a hlavně ledový vítr funěl už na zemi... je důvod se vrátit...
      Moc zdravím, H.

11. Taky by se mi líbilo toulat se tímto městem. Tak se alespoň mohu podívat na Tvoje hezké fotky!!!
    Hezký navečer!
    Hanka

12. Krásne miesto! A tie jarné kvietky - nádhera. Ja som si ich tento rok užila málo. :)

1. Katko, děkuji. To bylo jaro ještě hodně nesmělé...
      Posílám pozdravy, H.

13. Jo, počasí v poslední době nespolupracuje docela rádo. Ale jak se říká na Islandu: není špatné počasí, jen špatné oblečení :-)

1. Souhlasím, ale o víkendu by se to mělo zlepšit...
      Marie Veroniko, měj hezké dny, H.

14. Ahoj Helenko,
    já jsem v Budyšíně nikdy nebyla, tak jsem si to s tebou užila. Mám ráda menší německá města, která mají zajímavou historii.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, moc se nám tam líbilo. Všechna Lužická města, co jsem navštívili, mají své kouzlo.
      Měj příjemné dny, H.

15. Helenka, som rada, že môžem s tebou cestovať po svete :) Krásne miesto!

1. Zuzko, tohle je svět tak trochu za rohem, ale bylo tam moc hezky.
      Posílám pozdravy, H.

16. Helenko, děkuji za představení míst, která vůbec neznám, je to daleko, jezdili jsme jinam a nejspíš se tam už nedostanu. Takže já ani za NDR, ani ted jsem tam nebyla. Vybrala jsi pěkná místa. Lužičtí Srbové jako Slované tam neměli na růžích ustláno a podíleli se i na osídlení některých vesnic na Ostravsku nebo Frýdecko-Místecku, konkrétně vím o Sedlištích nebo Řepištích.
    Historie, to je naše, přeji hezký večer. ☺

1. Hani, není to sice výlet na odpoledne, ale od nás se to dá. Přivstali jsme si. Lužická městečka jsou moc hezká, alespoň co mohu já soudit a přece jen, najde se v nich i kus naší historie. A ta je jen málokdy jen veselá...

17. Nádhera, ta gotická architektura je stejně nejpůsobivější

1. Každý sloh má něco do sebe, ale gotické klenby, to je prostě krása...
      Přeji hezký večer, H.

18. Jen škoda toho počasí. Jinak jste si výlet určitě moc užili. Německo nemáme vůbec procestované - nechápu proč, když je tak kousek :) My o Velikonocích vycestovali do Českého Krumlova, kde nám to teda také propršelo.

WantBeFitM

1. Míšo, i těsně u hranic se dají v Německu kouzelná místa, doporučuji!
      Krumlov máme dál než ten Budyšín - bohužel...