......spousta kamene...

čtvrtek, května 18, 2023

Příjemný podvečer vám všem!

Dlouho jsem se chtěla podívat do sochařského parku v Hořicích. Tak jsme tam o prodlouženém víkendu zajeli. Nepršelo, ale z Krkonoš foukal fakt ledový vítr. Jaro se ale ani tím nedá odradit - ta zelená je teď prostě úžasná!


Hořice nejsou jen městem trubiček, ale i letité sochařské a kamenické tradice. Od roku 1966 probíhají ve městě sochařská sympozia, jejich zakladatelem je ak. sochař Vladimír Preclík.




Katalog děl a autorů je na informační tabuli.


Park najdete na kopci sv. Gotharda, stejně jako kostel a starý a nový hřbitov. Novorenesanční hřbitovní portál je nepochybně odrazem velké kamenosochařské tradice ve městě. Vznikal 14 let, je dílem sochařů i žáků sochařské školy. Autorem anděla na vrcholu je Mořic Černiv. Brána je vysoká je 14,5 metru a je to skutečně monument. Něco podobného lze u nás jen těžko najít...


Moc mě zaujal vedlejší starý hřbitov. Zdejší kameníci tu nechali skutečně spoustu úžasné práce.




Ale opravdu jsem jen nakoukla, protože ač se tváří jako největší roztomilouš, na hřbitovy s ním nechodíme...


Zapózoval pod sochou Jana Žižky z Trocnova, který i zde svedl v roce 1423 bitvu. Porazil zde Čeňka z Vartemberka.


Vyjeli jsme i na k Masarykově věži samostatnosti - zajímavé stavbě nad městem. Základní kámen v roce 1926 skutečně poklepal sám prezident Masaryk. Dostavěna byla v roce 1938 jako památník obětem válek a jako turistická rozhledna. Kdysi jsme u ní byli, byl tam božský klid. Teď se klid hledá hodně těžko - v nedalekém kempu bylo soustředění motorkářů a tak jsme se prošli po okolí a prchli...



A ještě něco od nás - na podzim jsem dostala od Lenky překrásný věnec. Teď přišla jeho chvíle. Je nádherný, na naše dveře moc těžký, ale takhle mi dělá velkou radost.


Jituška nedávno zveřejnila úžasný koláč. Na vyzkoušení jsem čekala, až přijedou děti, je na celý plech.
Tak jsem v pekárně umíchala těsto, pomalovala ho tvarohem, rybízovkou a ořechovou náplní, posypala drobenkou, upekla a pak už jen sklízela pochvaly a ovace. Je skutečně výborný! Kus ho dostali i u sousedů, z poloviční dávky ho budu péct určitě znovu. Jituško, díky za sdílení!



Loučím se s vámi kyticí od dětí ke Dni matek. Stále mi dělá radost stejně jako mé děti...


 Vaše Helena

You Might Also Like

45 komentářů

  1. Helenko, tak ve všech směrech jsi mi dnes udělala radost, koláčem, který mi nepřidá špeky na břiše, krásné kytičky a věnec - radost pohledět a především podívat se na místa v Hořicích, kde jsem v městě byla vícekrát, ovšem na těchto místech dosud nikoli. Zážitek! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, radost, to já dělám moc ráda, Jiřinko!
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  2. Heleno, díky za fotky. Že mají Hořice kamenickou tradici, jsem věděla, ale nikdy jsem odtud žádné fotky neviděla, ani jsem tam nebyla. Ten hřbitovní portál je impozantní a zajímavá je i Věž samostatnosti. A ráda jsem nakoukla i na hřibtov - prohlížím si staré náhrobky moc ráda.
    A koláč vypadá skvěle, stejně jako kytice.
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ten hřbitov by opravdu stál za prozkoumání, taky mám moc ráda staré náhrobky, je tam celá historie města.
      Děkuji a přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  3. Krása. V Hořicích studoval manželův spolužák akademický sochař Ivan Záleský. Sochy od něj jsou na několika místech v našem městě i v Děčíně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, to jsou náhody. Hned jsem se na pana Záleského podívala a trochu si o něm početla...
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  4. Helenko,za Hořice moc děkuji.Už dlouho se tam chci podívat na stejná místa.Snad to už uskutečníme.
    Dárky jsou nádherné a koláč je naprosté umělecké dílo a ještě k snědku.
    Měj se moc hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc se mi tam líbilo, ten hřbitov by si zasloužil větší průzkum.
      Děkuji a přeji příjemný den. H.

      Vymazat
  5. Och Helenka, krásne fotky parku...tá jar je naozaj nádherná...všetko je krásne zelené...pastva pre oči. Veniec od Lenky je nádherný! Lenka je veľká šikula...vlastne obe ste veľmi šikovné!! Koláčik vyzerá mňamky...odkladám do budúcna ..ďakujem

    OdpovědětVymazat
  6. Helenko, jsem moc ráda, že se koláč povedl a že vám chutnal. O Hořicích vím, že je v blízkosti velké naleziště pískovce (?) a kdysi jsem nějaký potřebovala do zahrady, ale ta doprava by se moc prodražila, tak jsme šli jinou cestou. Sochy i stavby jsou úžasné, stojí to tady za zastávku. Plus ty trubičky :o)
    Na věnec i kytici je radost pohledět.
    Tak ať i tento víkend stojí za to. Měj se hezky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ještě jednou díky za recept, všichni se fakt jen oblizovali!
      Ano, u Hořic je lom sv. Josefa, proto škola a tolik sochařů a kameníků... Trubičky dostávám pravidelně od klienta, který sídlí nedaleko... Je to milé.
      Moc děkuji a přeji příjemné dny, H.

      Vymazat
  7. Helo, Hořice za návštěvu opravdu stojí. Je tam spousta nádherných soch i staveb k vidění. Chválím věnec od Lenky i ten povedený koláč. Kytice od dětí vždy potěší. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji za milý komentář a přeji krásné jarní dny, H.

      Vymazat
  8. V Hořicích jsem byla hodně dávno, asi bych to měla napravit. Podle tvých fotek je tam toho hodně na prohlížení. Věnec a koláč nemají chybu. Krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, vzhledem k psovi jsem to vzali jen po místech k tomu vhodných, ale krásné je i náměstí...
      Moc děkuji a přeji klidné pondělí, H.

      Vymazat
  9. Soustředění motorkářů mě dostalo. To je skoro, jako když Jára Cimrman dělal pokusy s distribucí hnojiva po polích dynamitem a ve vedlejším městě se zrovna konal trh bílého plátna... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, byl to celkem rachot :o) Trochu nečekaný na takovém místě. Jára by si to užil!
      Marie Veroniko, měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  10. Helenko, udělali jste si báječný výlet do Hořic. Absolventem této školy byl dědeček mého manžela, jako památku na něj máme kamennou lavičku na zahradě.
    Hořice jsme mockrát navštívili kvůli závodům, které se od roku 1968 zdí na počest manželova strýce, který zemřel v roce 1967 na motocyklu cestou do práce. Letos bohužel musíme vynechat, muž je po operaci očí a ještě neřídí.
    Pokud pojedeme příští rok na 300 zatáček, určitě se zajdeme podívat do sochařského parku.
    Moc děkuji za tip na výlet.
    Věnec je krásný a koláč naprosto boží.
    Měj hezké dny. 🌞🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, no jen zírám! Máte krásnou památku na dědečka a že byl Byl Gustav Havel váš příbuzný...
      Na závod se už silnice připravovala, "polštáře" u každého nebezpečného místa.
      Děkuji za pochvalu a přeji příjemný den. H.

      Vymazat
  11. Lezarts

    Hora kamení stojí opravdu za navštívení👍
    Zase nám děláš chutě!
    Kytice ladí k věnci, krásné barvy.

    OdpovědětVymazat
  12. Krásné sochy, věž samostatnosti se mi líbí moc, koláč ke kávě bych si dala hned, kytice překrásná.
    Helenko, samé prima věci 😊.
    Opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, těch ošklivostí máme kolem sebe dost. Tak raději takto!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. V Hořicích jsem byla, ale v místech, které jsi nafotila ne.A líbí se mi ta spousta kamene moc. Jednu návštěvu tam mám ale v paměti dodnes. Ještě za svobodna ( ách to je už tak dávno) jsme byli na motorce s ještě ne manželem na závodech. Zpáteční cestu jsme jeli v hustém vydatném dešti. A kousek to k nám je. Dlouho jsem pak doma nemohla tzv.,,rozmrznout". :-))))
    Věnci jsi dala moc pěkné místo, sluší mu to tam a ten koláč ! ten si tedy je. Mám receptik od Jitky taky uložený, ale ještě na něj nedošlo. Ale začátkem června mají naši mladí mecheche na zahradě u mladšího syna, takže třeba se do něj dám.
    Příjemný víkend, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuji za milá slova a hlavně za tu vzpomínku. Některé se nám jen tak nevymažou, že.
      S tím koláček budeš za hvězdu! Je vynikající!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  14. Hořice jsou pro mne zajímavým místem, bohužel velmi daleko, takže jsem tam nebyla. Ale vím o něm, studovala tam na SŠ dcera našeho kameníka ze hřbitova, viděla jsem i fotky, co se tam naučila. Hřbitovy navštěvuji pravidelně a ten na fotkách je hodně zajímavý.
    Koláč je krásný, určitě i chutný, ale koláče tohoto typu jsem už dlouho nepekla. Doma jsme omezili sladké. Jak vidím, máte doma bohatou spotřebu mandlí a ořechů ☺. Správně, Helenko, tak se žije 👍.
    Přeji pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, vy máte Hořice opravdu z ruky. Škola je vyhlášená, myslím, že u nás jediná...
      I já jsem čekala, až nás na koláč bude víc, je veliký. A ano, ořechy máme všichni rádi.
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  15. Helo, přiznávám, že o Hořicích vím jen díky trubičkám. Určitě ta místa za výlet stojí, monumentální brána je nádherná. Nejméně je lákavý i recept na koláč. Za krásné fotky díky 😀😊

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko, díky za další pěknou reportáž, ráda jsem se koukla. Měj pohodovou neděli.

    OdpovědětVymazat
  17. Moc pěkná podívaná. Na všechno- krásný výlet, báječný koláč, fotogenický pejsek i úžasná kytice.
    Měj se Heli hezky a užívej si zahradní zeleně)))
    Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  18. Ale jak nádherného kamene! Moc děkuju, že jsi nás vzala na tak krásný výlet. Hřbitov je kouelný, miluju staré hřbitovy.
    Koláč radši nekomentuji, to bych si jen zaslintala klávesnici.
    Krásný start týdne, Helenko!

    OdpovědětVymazat
  19. Ahoj Helenko,
    píšu si to na seznam míst, kam se chci podívat. Ten koláč vypadá opravdu úžasně!
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, myslím, že toho v Hořicích najdeš i víc.
      Děkuji za pochvalu a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  20. Helenko, zdravím. V Hořicích v sochařském parku jsem byla dvakrát, sochy v přírodě se mě moc líbí. Vloni jsme navštívili ve Slovinsku stálou galerii pod širým nebem Forma Viva a byl to zážitek - na kopci sochy + bonus výhledy na moře. Pozdravuju věnec, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, hned jsem si park Forma Viva vygooglila, ráda věřím, že to byl zážitek - my si prostě ty výhledy na moře umíme užít, že...
      Pa, H.

      PS: věnec mi dělá opravdu radost, děkuji!

      Vymazat
  21. Výlet jste si určitě užili. Věnec se Ledničce moc povedl, věřím, že dělá radost. Ten koláč bych si dala hned, i když máme pekáč plný koblih. A kytička je nádherná. 🙂

    OdpovědětVymazat