...sny se plní...

středa, dubna 26, 2023

...i když to někdy trvá...

Příjemný večer vám všem!

V druhé řadě cyklu Modrá krev byla řeč i o rodu Bubnů z Litic. Jejich sídlo je v nedalekých Doudlebech nad Orlicí. Paní Monica Bubna-Litic tam tenkrát vyprávěla příběh o tom jak v revolučních dnech roku 1989  zavítala do kostela sv. Gabriela na Smíchově, kde měl páter Malý přednášku o beuronském umění. Kostel vyzdobený tímto uměním, respektive jeho záchrana, se jí staly osudem.


To bych nebyla ani já, abych to prostě nechtěla vidět na vlastní oči. Bradavice na Smíchově :o) Ještě před covidem jsme ke klášteru zajeli, byl naprosto nedobytný. Nedávno jsem se dozvěděla, že je možné klášter navštívit, objednala jsem vstupenky a jednu březnovou neděli jsem se konečně podívala dovnitř.


Založení kláštera s ústavem pro výchovu šlechtičen iniciovala hraběnka Gabriella Swéerts- Spork. Projekt byl vypracován benediktinskými mnichy ve specifickém beuronském stylu. Je to umělecká škola inspirovaná starořeckým, egyptským, starokřest'anským a byzantským uměním.
Jeptišky tady však dlouho nepobyly (klášter byl dokončený v roce 1891), po vzniku republiky odešly v roce 1919 do mateřského kláštera v Německu. Celý areál byl prodán ministerstvu pošt s podmínkou, že se v kostele zachovají bohoslužby. Ať už se to jmenovalo jakkoli, poště areál patří až do roku 2016, kdy ho nabídla k prodeji. Prodej se povedl až na konci roku 2019, Česká pošta objekt prodala za víc jak 353 milionů korun firmě, která tu chce vybudovat luxusní hotel.





Podle slov naší úžasné průvodkyně, příslušnice starého šlechtického roku paní Bubna - Litic to vše dělají s velkou citlivostí a ve vší spolupráci s historiky a ochránci beuronského umění.


Kostel Zvěstování Panny Marie a berounské umění. Vidět ho u nás můžete jen na několika místech - v Emauzích nebo v kapli v Teplicích, ale výzdoba na Smíchově je považována za nejcennější.




Specifická barevnost, zplošťování, zdobení... Poklad a unikát.



Po kostele jsme se podívali i do prostor kláštera - to opravdu nebyl pohled radostný. Česká pošta tu nechala všude své stopy a pyšní na ně opravdu být nemohou.
Malby v křížové chodbě, refektáři a dalších prostorách byly až na výjimky zabíleny.


Kapitulní síň - později trezorová místnost, teď už zrekonstruovaná...



Impozantní schodiště


a dědictví pošty - oltářní stěna s ukřižovaným Kristem byla pro účely pošty přepažena podlahou... Před Kristem stál sálový počítač.


Knihovna je nejzachovalejší místností v klášteře.


Možná jste o sv. Gabrielovi nikdy neslyšeli, ale tohle místo je vám pravděpodobně povědomé. Natáčí se tam celkem často - třeba hala nemocnice v seriálu První republika nebo minulý týden Focus Václava Moravce.
Je to bývalá rajská zahrada, poštou zastřešená a fungující jako sklad složenek. 


Snažila jsem se být stručná, vzala jsem to opravdu letem světem. Daleko víc informací se dočtete stránkách nadačního fondu bojujícího o záchranu  https://malakim.cz/ . Tam si můžete i koupit vstupenky na komentovanou prohlídku. Ještě snad praktické info - prohlídka trvala 2 hodiny a uvnitř je neskutečná zima :o)


A věřte ve své sny. Plní se, i když to někdy trvá!

Vaše Helena

You Might Also Like

54 komentářů

  1. Helenko to je velice zajímavý článek a opravdu mě překvapilo., co všechno se zničilo a teď se to pracně musí dávat dohromady. Ta stavba je celkově nádherná, unikátní a doufejme, že se vše podaří zase opravit. Tu kapitulní místnost opravdu krásně opravili. To je tedy něco a kostel uvnitř je také moc zajímavý a krásný. také jsem na "Modrou krev" koukali a sledujeme tento zajímavý seriál už od prvního dílu. Navíc pana Kinského jsme před lety potkali u zámku Karlova Koruna, který jim patří. Děkuji za zajímavou reportáž a přeji Ti moc hezké jarní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru, moc děkuji za milá slova. Musím jen souhlasit. Snad jen na závěr tě maličko poopravím - Františku Kinskému patří Nový zámek v Kostelci nad Orlicí, Karlova Koruna stejně jako třeba hrad Kost patří Kinským del Borgo, což jsou potomci chlumecké větve Kinských.
      Měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  2. Heleno, díky za zajímavý tip. Kostel s klášterem jsou opravdu zajímavá stavba. Jen to vypadá, že v květnu už prohlídky nedělají (poslední jsem na jejich stránkách objevila v tuto neděli). Ale není všem dnům konec a budu se snažit tenhle tvůj tip nezapomenout :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, mrkni ještě znovu, květnové prohlídky jsou už vypsané.
      Měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  3. Milá Helo, moc děkuji za tento článek a tradičně skvělé fotografie, na tento objekt si dělám zuby dávno, ale nebyl přístupný a když jsme byli před dvěma lety ve Švábsku na zájezdu i v klášteře Beuron, mnohé účastníky zájezdu překvapilo, když o tomto objektu pražském byla také řeč.
    Chválím možnost navštěvovat některé blogy, například tvůj. Jiřina z n.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já vím, myslím, že už jsme si o tom kdysi psaly. Ty by sis klášter na Smíchově určitě užila.
      Měj hezkou sobotu, H.

      Vymazat
  4. Helenko, Modrou krev jsem viděla a zámek v Doudlebech mě okouzlil. Je neuvěřitelné, kolik tady máme krásných zámků a jsem ráda za tyto pořady, které je připomínají a vzdávají hold tomu neuveřitelnému nadšení, se kterým se majitelé o památky starají.
    Sv. Gabriela neznám a vůbec nevím, kde je na Smíchově schovaný. Viděla jsem jen halu v těch piřadech, které zmiňuješ a říkala jsem si, kde to natáčeli. Tak moc děkuji za objasnění. Výzdoba je mimořádná a stojí za záchranu.
    Měj krásný prodloužený víkend, snad i to počasí bude trochu rozumné. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, Doudleby jsou moc krásné. Pan Jakubisko tam točil Bathoričku, my tam tu a tam zajedeme jen se pokochat a nebo na farmářské trhy...
      Sv. Gabriel za záchranu opravdu stojí, pošta mu dala zabrat...
      I ty si užij víkend, zatím u nás každých 5 minut prší...
      Pa, H.

      Vymazat
  5. Tvůj tip jsem si uložila, kdysi jsme tam procházeli, to tam sídlila ještě Česká pošta, ale bylo zavřeno. Díky za ukázku. Pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, tak to mám radost. Třeba se tam někdy podíváš!
      Měj pohodovou sobotu, H.

      Vymazat
  6. Je těžké pochopit necitlivost zásahu do takových objektů. Ale je moc dobře, že probíhá kvalitní rekonstrukce. Díky moc za krásné fotky. Na odkaz se určitě podívám.
    Měj hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, je to tak. A takových objektů u nás máme...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Lezarts

    Zajímavá reportáž. Opravdu krása výzdoby a maleb je výjimečná.
    Jinak co dodat, současně vidíme, jak pošta funguje, nedá se očekávat že by se chovala jinak i historickým objektům. A peníze z prodeje…..?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, co k tvým slovům napsat, vidím to naprosto stejně - černá díra kde zmizí jakákoli suma...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  8. Helenko, skvělé. Povídání i fotky. je dobře, že se klášter otevřel i pro veřejnost. Mám takové prohlídky ráda. O dovolené mám zamluvené vstupenky do kláštera v Kutné Hoře. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji za tvá slova!
      Kutnou Horu si užiješ, je to krásné město plné zajímavých míst. Máme to tam moc rádi.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  9. Vzhledem k tomu, že jsem nedaleko bydlela, tak jsme okolo chodili dost často. Ale vevnitř jsme nebyli, z daných důvodů. V areálu kláštera se vždycky konaly světové výstavy známek kde byl samozřejmě vystavovaný i Modrý Mauritius a jiné vzácnosti. Ono tohle návrší má krásné jméno Sacre Coeur a je tam mezi domy i stejnojmenná kaple. Opravdu dobře schovaná přes ulici naproti Gabrielovi. Od mala se mi nesmírně líbil a působil tak trochu tajemně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, paní Monica Sacre Coeur několikrát zmiňovala, i ta kaple vyzdobená beuronskými malbami. Je komerční - dá se pronajmout. Nedivím se, že tě klášter přitahoval, je to impozantní stavba.
      Měj hezkou sobotu, H.

      Vymazat
  10. Helo, je to ostuda, ale o tomto místě jsem se dozvěděla právě teď. Je to nádherná stavba, interiéry nádherné, až na ty zabílené chodby a jiné lahůdky, které má Pošta na svědomí. Je moc fajn, že přece jenom snaha o nápravu tady je. Určitě byla prohlídka hodně zajímavá, ale pro další zájemce kožich sebou! Měj se hezky, zdravím 😉😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, není to ostuda, to že seš z Prahy neznamená, že musíš vědět o každém zajímavém místě. Pošta se i tady vyznamenala.
      Přeji krásný den. H.

      Vymazat
  11. Helenko, články tohoto typu mám ráda. Je dobré o takových stavbách vědět. Do tohoto místa se těžko dostanu, je to daleko a kdoví, kdy se do Prahy dostanu. Ale zámek v Doudlebech n. Orl. znám, tam jsem byla 2x. Jen bych se na tu "poštu" nedívala tak odpudivě, po mnoha zkušenostech to mohlo dopadnout mnohem hůře. Malby zabílené snad restaurátoři dají do pořádku, já vím, to je na dlouho. Rajská zahrada na konci má vlastně štěstí, že tam dali sklad složenek. Zažila jsem krásná místa, kde byl sklad vojenských potřeb nebo nějakých krmiv. Ale pokud o tom místě bude vědět hodně lidí, bude trochu pod "dohledem". Ovšem, jestli to pomůže, to si zase nedělejme iluze.
    Musím poděkovat, ráda se dovídám nové věci. 🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuji za tvůj komentář.
      Malby na chodbách se už neobnoví, nejsou to fresky, to vybílení je zničilo navždy. Vím, že klášter mohl dopadnout hůř, jmenované Doudleby měly nějaké revoluční muzeum a v 50. letech na ně byl demoliční výměr, po Novém zámku v Kostelci nad Orlicí se Kinským proháněli vepři...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  12. Helenko, moc děkuji za tento článek. 👍👍
    Kostel sv, Gabriela s klášterem znám jen zvenčí. Bydlela jsem na Smíchově, dodnes okolo něj chodím nebo jezdím, ale uvnitř jsem nikdy nebyla. Doteď jsem si myslela, že je stále uzavřený.
    To, že celý areál patří poště jsem věděla. A ze tvých fotek vidím, že tam "hospodařili" podobně, jako tomu je v Rožmberku na horním zámku.
    Ještě jednou děkuji za tip na prohlídku tohoto krásného objektu.
    Měj hezké jarní dny. 🌷🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, děkuji za tvá slova. Teď máš konečně možnost se tam podívat...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  13. Zajímavé informace. Díky za ně. Ve středu jsem se na Modrou krev dívala v TV. A zrovna o nich tento díl byl.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, náhoda. Tu a tam si Modrou krev pustím na i-vysílání, takže jsem netušila...
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  14. Kostel i klášter jsou nádherný.Jsem moc ráda,že nezůstaly v majetku pošty,protože vím,jak takové majetky potom dopadaly.Škoda,že je to od nás dost daleko,tak jsem se aspoň takto podívala.
    Helenko,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, třeba ti to někdy vyjde. I já jsem ráda, že tam pošta už dohospodařila.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  15. Moc zajímavé! Ani jsem nevěděla, že tu takovou perlu máme :-) Jen toho, že tam bude hotel, mi přijde trochu škoda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, paní Monica říkala, že to je jediná možnost udržet tu nemovistost a opravit ji. 30 let se pokouší apelovat a shánět peníze na záchranu a mohla by to další 300 let dělat, a stejně by to asi nestačilo...
      Měj příjemné jarní dny, H.

      Vymazat
  16. Tak to jsem ráda, že se ti tam podařilo podívat :) Místo vypadá impozantně :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko, to je nádhera ke kochání. Díky za zprostředkování. Měj pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
  18. To je nádhera! Milujem čaro starých budov, vždy sa tam cítim krásne. Ďakujem, že si nám to ukázala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ráda, Katko! Tady by sis opravdu užila...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  19. Ooo! Tak to je krása!! Vůbec jsem tohle místo neznala. :) Děkuji za představení!

    OdpovědětVymazat
  20. Moc ti to přeju, a děkuju za krásné fotky. Připomenuly mi katedrálu v Cordobě. Krásné dny, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Evi. V Cordobě jsem nebyla, a tak jsem mrkla na fotky - máš pravdu, kapitulní síň mám stejné prvky.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  21. Helenko, jedinecna podivana, skvele, ze opravy probihaji a probihaji tak citlive. Pekny vecer. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, užila jsem si to. A za ty opravy a záchranu jsem taky ráda.
      Přeji krásný čarodějnický večer, Pa H.

      Vymazat
  22. Prohlídka je určitě velmi zajímavá :) Jen škoda těch zásahů pošty, aspoň už budovu prodali a snad se jí vrátí její bývalá sláva :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  23. Helenko, krásná místa ! Měj se hezky, pozdravuju. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  24. Helenko moc ráda jsem se s tebou podívala. Ivana

    OdpovědětVymazat
  25. Ahoj Helenko,
    tu prohlídku ti tak trochu závidím, ta by se mi taky líbila. Díky tobě vidím aspoň něco na fotkách.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, není nic jednoduššího, udělej si výlet. Prohlídky jsou každý víkend...
      Pa, H.

      Vymazat
  26. To je krása. Ráda jsem se díky tvému článku podívala, děkuji. 🙂

    OdpovědětVymazat