...Velikonoce 2024...

úterý, dubna 02, 2024


Příjemný večer, vážení!

Uteklo to rychle, byly to moc hezké dny a tak se za nimi ráda ohlédnu.


Velikonoce jsem zahájili výletem. O tom bude ještě příspěvek, teď vás zavedu do Žehušic, kde jsme se zastavili po cestě domů. Je to městys nedaleko Kutné Hory se zámkem a kdysi vyhlášenou oborou s bílými jeleny. Byla jsem tam jako dítě, teď už je spoustu let nepřístupná. Před cca 20 roky jsem tam vzali děti - zámek chátral, část stáda byla přestěhována do obory ve Žlebech u zámku... nebyl to hezké podívání.


Aktuální pohled na zámek je jiný. Proběhla a probíhá tam opravdu rozsáhlá rekonstrukce, zámek i areál, který přetnula silnice vypadá skutečně fantasticky. Barokní a později klasicistně upravený zámek patřil do roku 1913 Thun - Hohensteinům. Thunové prodali celý velkostatek bankéři Václavu Stomemu. Ten tu založil školku s koniferkami, která byla známá a vyhlášená i v zahranicí. Majetek byl  roce 1948 zabaven a navrácen rodině po roce 1989. Kolem zámku je francouzská zahrada, anglický park a veliká obora (270 hektarů). Bílé jeleny dostal Thun od Josefa Leopolda Kinského cca v roce 1830 a velmi se jim tady dařilo.


Za silnicí je rozsáhlý hospodářský dvůr a jízdárna. 


V pozadí nádherně zrekonstruovaná sýpka, pivovar se opravuje - krásné barokní stavby. Ta ruina úplně vpravo je starý zámek. Jeho základem byla gotická tvrz. Takhle vypadá po vzorné péči JZD...


Byla jsem okouzlená tou proměnou.


S tímhle fešákem jsem si krátce povídala, ale víc ho zajímal jeden krasavec v protější ohradě :o)

Na konci vesnice je Kostel sv. Marka se zvonicí v maurském stylu. Základní kámen byl poležen v den sv. Marka v roce 1760 a stavbu financoval Jan Josef Antonín z Thunu. Zastavili jsme se tady vlastně náhodou a byla to opravdu krásná zastávka.


A pak bylo vše v duchu rodinných Velikonoc. Napekla jsem tradičně mazance pro kamarády a pak i pro nás. Vyzkoušela jsem místo jednoho obra něco jiného. Takové "bohoušky", jak říká náš Adam. Měla jsem z nich radost, byly jako malované.

Dezerty jsem se snažila dělat přece jen trochu odlehčené, takže byla Panna cotta


a mini Pavlovy (bílků bylo dost a dost). 

Tuhle dekoraci jsem taky chtěla už roky vyzkoušet, došlo na ni až letos - stačí šikovně rozepnout vejce, slepit skořápky tavnou pistolí do věnečku, vzniklé vázičky naplnit vodou a nazdobit. 


Úvodní a poslední fotka je naše višeň. Je neuvěřitelné, co udělala zahrada za poslední čtyři dny - z více méně spícího pozemku se stala zelená bující oáza. Už toho dost pamatuji (a ještě víc jsem toho zapomněla), ale v  březnu višeň opravdu nikdy nekvetla. I když nám slunečné počasí kazil saharský písek, poseděli jsme pod ní a užívali si kávu a tu krásu.


Mějte hezké dny a užívejte si tu krásu všude kolem.

Vaše Helena
 

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Helenko, měli jste krásné Velikonoce i výlet. Je dobře, že k rekonstrukci došlo.
    Výzdobu jsi měla nádhernou. Skořápkové vázičky jsou moc pěkné.
    Měj krásný týden. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné, taky bych zase měla naplánovat nějaký výlet. Svátky opravdu rychle utekly, my jsme měli poprvé na návštěvě naši tříměsíční vnučku a to rovnou na čtyři dny. Byly to ty nejkrásnější Velikonoce mém životě. Helenko přeji ti krásné jaro :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti, to ráda věřím! Musí to být hodně radosti a štěstí!
      Přeji pohodové dny, H.

      Vymazat
  3. Helo, tak to moc děkuji za tu reportáž, my jsme se tam stavovali vícekrát a nikdy jsme neviděli ty bílé jeleny a zámek byl ve strašném stavu - ohledně tvého velikonočního tvoření dobrůtek pro rodinu - to nemá obdoby!
    Vaše kvetoucí nádhera je opravdu fešanda.
    Jsi prostě manželka roku. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, koukala jsem úplně v úžasu - sice zámek není přístupný a fotku mám špatnou, ale rekonstrukce se opravdu daří. Nádhera!
      Moc děkuji za tvá milá slova a přeji hezkou sobotu.H.

      Vymazat
  4. Lezarts
    Díky za tip na výlet, navíc to nemám tak daleko.
    Dekorace i “mazanečky se Ti móóóc povedli !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, je to jen na chvilku, zatím není nic otevřené, ale v jízdárně se prý občas dějí koncerty nebo výstavy... Ráda bych se tam podívala.
      Děkuji za pochvalu a přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  5. Heleno, je vidět, že jste si Velikonoce užili po všech stránkách. Ostatně my jsme je měli taky pestré - od vyklízení místnosti na chalupě a pletí zahrady, přes oběd s mámou a mladými až po výlet. Jen mazance jsem neměla tak krásné jako ty a bílky ještě čekají na zpracování...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, bylo to dost volných dní, ale frnklo to...
      Měli jsme to podobné, od všeho něco...
      Užij si neděli, H.

      Vymazat
  6. Všechno krásné... ráda jsem se podívala. My jsme letos mazanec nepekli, máme raději vánočku, těsto je stejné, tak ještě máme. Stejně ty svátky strašně přeletí...
    Přeji úspěšné dny povelikonoční. 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Hani. Ty dny doslova prolétly, ale užili jsme si to.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Helenko,užili jste si Velikonoce,jak se patří.Už jsem si zapsala Žehušice,fajn tip na výlet.
    A ty dobroty,obojí mám moc ráda.Já jsem pekla mazanec a potom jsem našla pár jiných,zajímavějších variant.To mohu upéct i během roku.
    Višeň je nádherná,na Velikonoce se příroda naprosto zazelenala a rozkvetla.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, Žehušice jsou zatím jen na omrknutí venku, ale i tak to je nádhera.
      Mazenec se u nás sní kdykoli, všichni ho máme rádi...
      Pohled na zahradu je teď nádherný, užíváme si to.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  8. Helenka, krásne foto z výletu aj z domu. Tiež sa chystám na taký veniec z vaječných škrupín...ale ešte som sa k tomu nedostala .) pa krásne dni Z.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, kdyby si věděla, jak dlouho jsem si ten věnec chtěla udělat...
      Děkuji a přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  9. Nádherné fotografie, krásný výlet a nakonec sladká tečka. Vše super ...měli jste hezké svátky . U nás se střídaly návštěvy a tak jsem ani neměla čas fotit. Přeji ti krásné jarní dny Helenko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měli, Járo, taky moc fotek nemám. Bylo to hektické jako všechny svátky, furt se něco děje :o)
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  10. Pěkný výlet za jeleny, když jsem tam byla neviděla jsem je, byli někde schovaný. Opět povedené laskominy a višeň je opravdu kouzelná. Mám ráda, když stromy kvetou, líbí se mi kontrast tmavé kůry a světlých květů. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani my jsme to majestátné paroží neviděli, ale i tak to bylo moc fajn.
      Děkuji moc za pochvalu, stromy jsou teď fakt nádherné, višeň to má už za sebou, teď kvetou jabloně a ve vedlejší ulici sakury - nádhera!
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  11. Helenko, udělali jste si báječný výlet. 👍👍👍 Zámek ve Žlebech opravdu hodně prokoukl, pamatuji si ho v nepříliš lichotivém stavu. Bohužel, spousta zámků, které měli "v péči" zemědělci, dopadla ještě hůř.
    Zapletené mazance, panna cotta a Pavlova jsou jako od profíka. Posledně zmíněné jsem měla také v plánu, ale byli jsme u mladých na chatě, takže přebytečné bílky skončily v nádivce.
    Kvetoucí višeň je jako nevěsta.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, bylo to moc fajn. Kolem Žlebů jsem tentokrát jen projeli, Žehušice nás mile překvapily.
      Moc děkuji za pochvalu, fotit jsem moc nestíhala. Nádivky byl u nás dvě a veliké, taky do ní dávám sníh...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Článek plný krásných věcí - díky za něj :-) Moc se mi líbí ta dekorace!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za milý komentář, Marie Veroniko a přeji hezký jarní večer, H.

      Vymazat
  13. Helo, Velikonoce jste si užili opravdu skvěle. Pěkný výlet, setkání s rodinou a tvoje parádní pečení, to nemá chybu. Měj se hezky, zdravím 😀

    OdpovědětVymazat
  14. Helenko, tak tomu říkám pravá velikonoční nálož :o)
    Výlet, dobroty, plno květů, tvoření a rodina - užila jsi si svátky se vším všudy. Moc ti to přeju! Jsou to všechno milé radosti, nenákladné, ale s vysokou přidanou hodnotou.
    Duben jsi začala opravdu krásně, tak ať i pokračování stojí za to!
    Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tyhle rodinné akce jsou vždycky trochu hektické, chceme toho hodně stihnout, pak do toho občas někdo "hodí vidle" a nakonec nám stačí, že jsme prostě spolu.
      Dny máme krásné, užívejme si to! Pa, H.

      Vymazat
  15. Žehušice looks like a fascinating place to visit!
    I love looking at your photographs of the white deer,
    of the grounds, of the various buildings, and of the deserts you made!
    Best wishes for your April !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thank you for visiting, Žehušice is a really beautiful place.
      I wish you a beautiful spring!

      Vymazat
  16. Krásný výlet. A těch dobrot. Hned bych se stavila je ochutnat. Vypadají moc lákavě. Jste moc šikovná!!!

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko, článek plný krásných pohledů a dobrot. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  18. Tvoje ohlédnutí za Velikonocemi je OK. Bezvadný výlet a Tvoje dobroty !!! Skořápkový věneček s kvítky jsem letos dělala taky, ale už jsem ho zlikvidovala . Velikonoce jako takové už likviduji a nechávám jen jarní zdobení. Taky mi to na zahrádce najednou rozkvetlo a rozkvétá. Stále to byla takové nijaké a už je to pěkné podívání.
    Hezký den, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuji za milá slova. Ty skořápky mi udělaly radost, krásná jarní dekorace.
      Zahrada teď přímo exploduje... je to krása!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  19. Ty minimazance, mňam! Já Velikonoce vypouštím, většinou nic nechystám. Ani letos to nebylo jinak. Vyrazili jsme na prodloužený víkend do Mikulova a okolí. Moc se nám tam líbilo :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, dopadly skvěle, měla jsem z nich radost.
      Určitě jste si to v Mikulově krásně užili, my tím směrem jedeme v květnu...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Heli, nádherné velikonoce a těch dobrůtek, mňam. U tebe vždycky doslova polykám sliny :)) A ty mazanečky... jen srdce plesá ♥ Dekoraci ze skořápek jsem hodně viděla na instagramu, zkusím příští rok, je to krásné a efektní. Krásný slunečný víkend :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Šárko, děkuji! To je milé! A ten věneček - nechtěj vědět, jak dlouho jsem ho chtěla vyzkoušet...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  21. Ahoj Helenko,
    ten věneček je fantastický, to se ti vážně povedlo.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat