...Santini II.

neděle, dubna 28, 2024

Příjemný večer vám všem!

Doufám, že jste prožili krásný víkend. Máme skoro léto, ale já se vrátím do časného jara a vlastně i do zimy.
Spoustu situací a zážitků vytvoří náhoda. Nebo osud, jak kdo chce. Tak to bylo i s druhým zastavením a putováním za stavbami Jana Blažeje Santini - Aichla. Ty hlavní, top stavby jsme až na malé vyjímky navštívili v minulosti. Pro letošní putovní hledám ty méně známé, někdy vlastně nenápadné stavby. A tak jsem narazila i na zámek Hoříněves.

Musím poctivě napsat, že o zámku ani vesnici jsem do ledna neměla nejmenší tušení, a to se nachází 15 minut od Hradce Králové.

Na tomto místě byla už středověká tvrz panů z Hoříněvsi, pak došlo k renesanční přestavbě, majitelem byl Albrecht z Valdštejna a později Trčkové z Lípy. Další konfiskace a nový majitel - Gallasové. A opět změna  - zámek kupují Šporkové. Barokní přestavba (1714-38) se na základě slohové analýzy připisuje Janu Blažeji Satinimu. Potud velmi stručně historická fakta. Začala jsem se pídit po současnosti. 


Zámek je v soukromých rukou, probíhá rekonstrukce. Jak se říká, znáte to - líná huba... A tak jsem napsala mail a zeptala, zda bych se nemohla podívat dovnitř. Dostala jsem obratem odpověď od paní Markéty, pozvala mě na květnou neděli a že mě ráda provede. Kdo by odolal... 


Nemohla jsem se dočkat, a tak jsme se tam zastavili už na konci února. Hoříněves je tichá, milá vesnice, zámek ji vévodí. Bylo vidět, že má novou střechu a sousta stavebního materiálu dala tušit, že práce budou pokračovat...



Omrkli jsme ještě kostel a já už se moc těšila (a trochu modlila), abychom se sem na květnou neděli mohli vrátit.



A je to tu. Ještě jednou chci moc poděkovat paní majitelce Markétě Slaninové za soukromou 
prohlídku, za otevřenost, vstřícnost a v neposlední řadě za energii, odvahu a finance, které investuje do obnovy zámku.
Byla to nesmírně příjemná půlhodina. 
Užijte si tu krásu schodiště podle Santiniho...









To, co nám paní Markéta vyprávěla... Má můj obdiv. Poškozená střecha, zámek zavalený odpadky a nálety... V 90. letech noční klub... Člověk se hroutí, když se má malovat rodinný dům... Tohle je trochu větší chaloupka :o)


Ale když se pak něco vyloupne do čistoty a krásy, musí to být obrovská radost. Těsně před dokončením jsou 4 apartmány k bydlení. To pomůže financovat pokračování rekonstrukce. Na zámku se příležitostně konají kulturní akce - výstavy, koncerty, workshopy.






Prohlídka je u konce. U konce je i nesmírně milé a inspirativní (nééé nechci kupovat žádný zámek) setkání. Našim památkám mohu přít jen víc takových lidí, jako jsou manželé Slaninovi.


Na závěr chci poděkovat Adamovi - fotky interiérů jsou jeho. Nepřišlo mi slušné fotit, když se mi paní Markéta věnovala, informovat jsem vás chtěla, to je jasné :o)

Mějte krásné jarní dny.
Vaše Helena

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Lezarts
    Moc hezký příspěvek. Lidi, kteří se pustí do tak rozsáhlé a náročné renovace, mají můj obdiv!
    Díky, že jsi se s o tento zážitek s námi podělila!

    OdpovědětVymazat
  2. Helenko, moc děkuji za tento článek i foto - víš, že Santini je oblíbenec! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, Jiřinko, mockrát jsme si o něm psaly - bylo to zážitek...
      Pa, H.

      Vymazat
  3. A že to ten tvůj kluk teda umí))))nádherné fotky. Majitelé mají můj obdiv. Záchrana těchto památek není vůbec lehká. Chystáš se také do Panenských Břežan?
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pochvalu mu vyřídím a souhlasím, umí! Před majiteli smekám!
      V Panenských Břežanech jsme byli asi před třemi roky, v plánu to teď není, ale u nás nikdo neví :o) Klidně bych si to zopakovala...
      Evi, měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  4. Heleno, hezký zámek a prohlídka musel být příjemný zážitek. Taky obdivuji odvahu a nadšení každého, kdo se do oprav nějaké památky pustí.
    Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl, Stáňo! Jsem moc ráda, že to takhle vyšlo! Takovým lidem udělám reklamu moc ráda.
      Zdravím, H.

      Vymazat
  5. Helenko, krásné místo. Měj pohodový vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
  6. Helenko,moc ráda jsem se podívala.Zámek jsem fotila v r.2022 a asi nepředpokládala,jak se uvnitř pracuje.Mám radost,když se památka opravuje.Bude to tam moc pěkné.
    Měj hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tvé fotky jsem si vyhledala... Tak teď alespoň na fotkách vidíš, co se děje uvnitř.
      I já mám velkou radost.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Takováto činnost zasluhuje jen a jen obdiv. Podle moc hezkých fotek ! je už teď vidět, že až bude vše hotové, bude to moc krásné.
    Díky za příspěvek a měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Haničko!
      Slaninovi mají můj velký obdiv.
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  8. Helo, díky za pěkné fotky s interiérem zámku o kterém jsem neslyšela. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já donedávna taky ne. Ale jsem ráda, že teď už vím...
      Moc tě zdravím, milá Večernice. H.

      Vymazat
  9. Helenko, děkuji, že jsi mi rozšířila obzory. O tomto místě jsem vůbec neslyšela. Je opravdu obdivuhodné, když se někdo takhle pustí do obnovy památky.
    Krásný týden, Helenko!

    OdpovědětVymazat
  10. Helenko, o existenci tohoto zámku jsem také neměla tušení. Překvapilo mně, jak je hezký.
    Fotky z interiéru připomínají další Santiniho stavbu, klášter v Plasích. Zejména to samonosné schodiště a potom chodba se schody. Rukopis geniálního architekta je tu zřejmý.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, je to tak. Ty samonosné schody jsou dokonce delší než v Plasích. Jsemýt. opravdu ráda, že jsem tam mohla být...

      Vymazat
  11. Skvělé. Moc držím palce,váhy se dílo podařilo. Věřím, že to půjde. Nadšená jsem byla ze zámku v Nových Hradech, který je rovněž v soukromých rukou a který se vyloupl díky majitelům do krásy včetně zahrad,obory a pod. Proto držím palce i zde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky, Maruško! Problémů je nad hlavu... Máš pravdu, Nové Hrady jsou tím nej příkladem oživlé památky. Mám to tam ráda.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  12. Helo, díky za krásnou reportáž. Moc ráda čtu Tvůj blog. M.

    OdpovědětVymazat
  13. Helo, obdivuji každého, kdo se do takové rekonstrukce pustí. Po dokončení to bude pravdu nádhera, musím se přiznat, že o zámku slyším prvně. Měj se hezky a díky za fotky 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je to tak. A o zámku jsem taky neměla tušení...
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  14. Helenko, krasne misto... a obdiv si majitele urcite zaslouzi, klobouk dolu. M.

    OdpovědětVymazat
  15. Helenko zámek bude po opravě krásný, líbí se mi už teď. Adam vše hezky nafotil ! Měj se dobře, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Leni. Ta návštěva mi udělala radost. Děkuji za Adama, dělá hezké fotky :o)
      I tobě přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  16. Helenko, to je moc pěkné místo a podobných lidí je víc, někdy se o tom doma bavíme. Na zámku bych bydlet nechtěla, ale vážím si lidí, kteří do toho jdou. Byla jsem podobně na dvou prohlídkách, fotila jsem, ale musela jsem slíbit, že fotky z interiéru nezveřejním. Já se těm lidem ani nedivím. I v naší oblasti je dost zámků, spíše menších, které volají po opravě, po některých nezbylo nic, protože z důvodu poddolování byly srovnány se zemí. Zámek, který jste navštívili, bude mít, zdá se, šťastný příběh.
    Díky za nahlédnutí a přeji krásné "čarodějnice". 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ani, vypadá to na šťastný příběh. Paní Markéta toho má už dost za sebou a stále to místo miluje a optimismus jí opravdu nechybí. Jen víc takových lidí!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  17. Santini je prostě krásný i v zanedbaném stavu. Díky za tohle netradiční nahlédnutí a přeji krásné dny :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Krásné místo,které neznám.Také obdivuji ty,kteří do toho jdou,mají trpělivost a snahu zachovat nádherné památky.Přeji další hezké dny a mnoho dalších návštěv památek.

    OdpovědětVymazat
  19. Milá Helenko, to je taková krása, úplně si umím představit ten okouzlující výsledek. Je moc dobře, že jsi neměla tu línou hubu :-D a napsala sis o prohlídku - díky tvému blogu se nás tam s paní Markétou sešlo požehnaně. ;) Měj se úžasně. Pa pa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vivi, moc děkuji za tvůj komentář. Myslím, že paní Markéta neodmítne nikoho. Účast na "naší" prohlídce by jí udělala určitě radost.
      Přeji krásné jarní dny, H.

      Vymazat
  20. Helenko je to nádhera, to musel být úžasný zážitek soukromá prohlidka.

    OdpovědětVymazat
  21. Teda, to musel být skvělý zážitek. Je vidět, že paní má srdce na správném místě :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  22. Obdivuji. Je to radost, když se něco dokončí, ale té dřiny, peněz, starostí. A na fotografiích vypadá už opraveně, že vykoukly krásné věci. Helenko, děkuji za zprostředkování soukromé prohlídky. Krásné květnové dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, rádo se stalo, byl to parádní zážitek.
      Užila jsem si a držím Slaninovým palce!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  23. Krásné místo, parádní fotky, úžas nad Janem Eichlem.... díky za zprostředkování, právě také jedu na této vlně, jen jsem ještě nenakrmila blog.... Krásný květen, Eva

    OdpovědětVymazat