...vodní hrad...

úterý, srpna 29, 2023

Příjemné odpoledne vám všem!

Další podvečer jsme z Roudnice zajeli do Budyně nad Ohří. 


Brána a vnější opevnění s klíčovými střílnami - tak jdeme dál. Prohlídku jsme nestihli, ale areál je otevřený, omrkneme exteriéry.

Lapidárium najdete na nádvoří, stačí projít brankou. Je to taková malá zahrádka a jsou v něm uložené artefakty ze zaniklých nebo poškozených městských objektů. Skvělý nápad pana starosty.




Kamenný hrad postavil ve 13. století Přemysl Otakar I.. Jan Lucemburský prodal vodní hrad Zajícům z Hazmburku, pak následoval nucený prodej Šterberkům. Posledními šlechtickými majiteli byla rodina Herbersteinů. Od roku 1946 spravuje hrad město Budyně.
Královská gotická tvrz byla poškozena výbuchem prachárny tak, že se musela dvě křídla zbořit a to, co zbylo se renesančně přestavělo.





Opevnění chránilo hrad i město. Původní dřevěné hradby byly záhy přebudované na zděné. Nedochovaly se, to co je kolem hradu dnes je dílem Zajíců z Hazmburka. Zdi z pískovce jsou 1,7 metrů silné. Na jihozápadní straně jsou kulaté bašty. Ta dvířka, co jsou vidět na fotce, vedla do původního vodního příkopu.


Kovová vestavba ochozu a schodiště uvnitř bašty se mi moc líbila, měli jsme ji sami pro sebe, obešli jsme kolem několikrát...
Jednou se snad podívám i do hradu. Ale i tohle bylo moc příjemné.





Stále píšu o vodě a voda nikde. Tak alespoň ryby. Dárek pro milou přítelkyni, který jsem nesla na naše pravidelné prázdninovou kávu. Pouzdérko na balzám na rty.



Mějte příjemné dny a nenechte si uplavat žádnou hezkou chvilku!

Vaše Helena

You Might Also Like

39 komentářů

  1. Helenko moc hezké fotografie. Tento hrad jsme navštívili před pár roky a líbila se mi i prohlídka. Zajímavá je alchymistická dílna a překvapilo mě, jak byla malinkatá. Dříve protékala kolem hradu řeka Ohře, která má svoje koryto o kousek dál. Dnes jsou tam jen záplavové louky. Děkuji za příjemnou připomínku z tohoto krásného místa. Opět se mi líbí Tvůj dáreček. Jsi moc šikovná. Přeji Ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji za pochvalu! Je mi jasné, že řeka byla regulovaná...
      Dívala jsem se na web, zajímali by nás i ty interiéry. Snad to někdy vyjde...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  2. Helo, v Budyni jsem nikdy nebyla, ale ten hrad se mi moc líbí. Škoda, že té prohlídky, tak někdy příště, důvod třeba pro další návštěvu. Dárek pro kamarádku je dobrý nápad, určitě měla radost. Měj se hezky, příjemné dny přeji, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, chceme se do tohoto kraje vrátit, snad toho stihneme víc.
      Děkuji za pochvalu a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  3. Také jsem v Budyni nikdy nebyla,ale hrad si mi líbí a moc i sochy.Není to od nás zas tak daleko a tak třeba někdy.A dáreček je moc krásný a nápaditý.Balzám na rty pořád honím po kabelce a zrovna nevím,co háčkovat.Určitě budu myslet i na kamarádky.
    Helenko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, určitě si tam zajeďte, bude se ti v Budyni líbit. Celkem půvabné je i městečko.
      Ráda jsem tě inspirovala :o)
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  4. Budyni mám na seznamu výletů. Hrad vypadá pěkně, máš krásné záběry. Jsi háčkovací šikulka. Měj se krásně a zdraví Večernice

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za slova chvály a přeji příjemný večer, Večernice. H.

      Vymazat
  5. Ahoj Helenko,
    vypadá to moc dobře, tam by se mi taky líbil výlet:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, kolem Roudnice je takhle krásný míst víc než dost. Ještě něco přihodím :o)
      I ty se měj moc hezky, H.

      Vymazat
  6. Helenko, tak se vám to povedlo, my Budyni často navštěvujeme, když jedeme okolo. Ale na prohlídku nejdeme. Moc pěkný dárek - pouzdro na tyčinku na rty, denně na tebe bude obdarovaná myslet.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, je mi jasné, že to je tvůj oblíbený "rajón"! Já tam byla poprvé a užila jsem si to.
      Děkuji za pochvalu a přeji příjemný den, H.

      Vymazat
  7. Lezarts
    Moc hezky zakonzervované místo. Díky za ukázku i historii.
    Zase jsi Helo, hezky vedla háček, praktický dárek!!!

    OdpovědětVymazat
  8. V Budyni jsme kdysi byly s mámou, je to hezký hrad, líbila se nám i prohlídka. Jen ta kovová vestavba na hradbách myslím nebyla (pochybuju, že by mi unikla).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, podle webu by se nám to líbilo i uvnitř. Ta vestavba je asi nová, i když datum jsem nikde nenašla, za to hodně fotek bez ní...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  9. No, my kolem jet nemůžeme, značná dálka je příčinou. Hrad je moc zajímavý, pěkně jsi to místo nafotila a popsala, taková témata vždy ráda uvítám. 😉 Když si koupím tyčinku na rty, tak si vzpomenu, že je to spojeno s Budyní. Zaujaly mě ty krásné arkýře a zachovalé hradby, kovové zábradlí tam musí být.
    Helenko, přeji další podobné výlety a hezkou středu. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, hrad je opravdu krásný a souhlasím, nemáš to zrovna za rohem. Ani my to nemáme na odpolední výlet, proto jsem ráda, že jsem ho omrkla alespoň z venku.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  10. Tak tady jsem Helenko nikdy nebyla. Třeba někdy z Roudnice vyjedu o kousek dál))) a tvoje tvoření je opět úžasné.
    Krásné dny. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, znala jsem Budyni jen z fotek, jsem moc ráda, že se to povedlo. Hezké místo!
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  11. Helenka, vždy robíš také pekné fotky, že mám chuť sa zbaliť a ísť hneď na to miesto! Teším sa na ďalší výlet :) pa Z.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za milá slova, Zuzko a posílám pozdravy. Fakt si mě potěšila! Pa, H.

      Vymazat
  12. Vija
    Helenko, s tebou je každý výlet pohlazení. Děkuji nejen za hezké fotky. A rybky i pozdříčko je milá radost. Měj hezký den. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Jani, tvá slova mě skutečně potěšila!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  13. Krásna stavba ... niečím mi pripomína Lallybroch z Outlandera - opevnená hranatá stavba :) Ďakujem za prechádzku na tak nádhernom mieste ♥ Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, musela jsem si to najít, tenhle seriál mě nějak minul, ale máš pravdu. Podobnost tu je.
      Děkuji za milou návštěvu, pa H.

      Vymazat
  14. To je opravdu moc pěkné místo a Ty jsi ho krásně nafotila. Fotky jsem si prohlédla dvakrát, jednou mi to nestačilo. No a dárek háčkovaný ? Prostě super !!! Jako vždy.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuji, to se tak hezky čte. je pravda, že nám se na hradě taky moc líbilo.
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  15. Helenko krásný hrad, tam by se mi líbilo. Nikdy jsem tady nebyla, ani v Úštěku a Roudnici. Budu to muset časem napravit. Byla jsem letos blízko a to v Mělníku, sice na chvíli, ale soutok Labe a Vltavy jsem si po mnoha letech nemohla nechat ujít.
    Krásné dny pomalu končícího léta !
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ani my tenhle region prozkoumaný nemáme, tohle jsem si plánovali už před covidem a teprve teď to vyšlo.
      Soutok v Mělníku mám moc ráda a už je to taky hodně dlouho, co jsem tam byla...
      I tobě přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  16. Helenko, moc hezky jsi nafotila krásné místo. Ráda jsem se koukla. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  17. Wow! Ještě nikdy se mi nestalo, že bych narazila na slovo "lapidárium" ve dvou blogových článcích v jediném týdnu. To je pro mě tak šokující, že to úplně přebilo dojmy z krásného vodního hradu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, děkuji za návštěvu a přeji příjemné zářijové dny, H.

      Vymazat
  18. Helenko, tento hrad mně zůstal utajen. Díky za procházku okolím hradu a musím pochválit nápad s obalem na balzám. To jsem ještě nikde neviděla. Barevnost je opravdu mořská.
    Měj pěkný víkend, snad počasí už dostane rozum. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc děkuji! Hrad se nám moc líbil, nikde nikdo, skvělý relax.
      Nápad na pouzdro jsem okoukala, jen jsem k němu přidala vlastní nápad :o)
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat