... letní zastavení...

pátek, září 01, 2023


Příjemný večer, vážení!

Z Úštěka to byl už jen kousek do Zubrnice, malebné vesničky vklíněné do krásné, dramatické krajiny Českého středohoří. Věděli jsme, že skanzen už bude zavřený, ale byl krásný horký červnový podvečer a tak jsme za chvilku parkovali v Zubrnici na návsi. Paní ze skanzenu právě zamykala branku a sedala na kolo, ale stačilo malé rozhlédnutí a věděli jsme, že se nám tam bude líbit i tak.

Zubrnice, jako mnoho jiných vesnic Sudet, byla zasaženě odsunem obyvatelstva. Domy, kostel stejně jako po mnoho generací obdělávaná a kultivovaná půda a krajina chátrala a byla devastována. V 60. letech minulého století byly některé historicky cenné stavby v obci zdemolovány. Na konci 70 let vznikla a sílila myšlenka vybudovaní muzea v přírodě a v roce 1988 byl otevřen první okruh muzea.

Vzala jsem to letem světem, co jsem se kde dočetla. Jen pro představu, kde to jsme.


Zemědělská usedlost č.61 byla ve vsi jedna z největších a nejbohatších. Patrový chmelařský dům s větráky na střeše.



Rychta z Loubí - je to poslední přenesená stavba ve skanzenu. Dendrologové určili, že je postavena z jedle poražené na konci 17. století...

Špýchar z Ostrého u Úštěka stojí hned naproti. Je obrovský a jako mnohým podobným stavbám hrozil i jemu zánik...


Vesnička je opravdu nesmírně malebná. Vůbec jsme nelitovali. Byl tu klid a krása všude kolem. Sudetské vesnice většinou dopadly nesrovnatelně hůř...

Tento zelený dům by mě hodně zajímal i uvnitř. Je tam kupecký krám Franze Saidla.


Obešla jsem i Kostel sv. Maří Magdalény. V 60. letech byly vyřezávané lavice spáleny při oslavě čarodějnic, v  70. letech byl vykraden a naprosto zdevastován. Plánovaná demolice se nakonec nekonala a kostel původně z 14. století (později přestaven Octavianem Broggiem) dal základ vznikajícímu skanzenu.

Litinové a tepané kříže jsou zachráněné z okolních zrušených starých hřbitovů.

Přes hřbitovní zeď byl hezký pohled na dvůr a další stavení.

Pod kostelem, vlastně na návsi stojí barokní studna ze Střížovic. Je nedávno zrekonstruovaná, na střeše má malou zvoničku.

Poslední pohled na Zubrnici od Železničního muzea. Mají tam spoustu zajímavostí, drezíny z filmů Ostře sledované vlaky a Rebelové, natáčel se tam film Páni kluci.
Pokud budete někde poblíž, doporučuji.

A ještě nakonec nabídnu tip, jak zpracovat část letošní úrody bylinek. 

Bylinková sůl

Potřebujeme: mořskou sůl, bazalku, petrželku, oregano, tymián, citronovou kůru, pár oliv a kaparů, česnek, kdo má rád, může přidat i pálivou papričku. Poměry nepíšu, dejte si do ní to, co máte rádi, pokud vám něco z uvedeného nesedí, tak to tam prostě nedáte.

Sůl, usekané bylinky, nastrouhaný česnek a kůru, posekané kapary a olivy dáme na pečící papír a do trouby na cca 60 stupňů. Většinou využívám zbytkové teplo po pečení. Občas prohrábnu, suším na 2x, celkem to budou tak dvě hodiny.

Měla jsem poměrně dost hrubou sůl, proto jsem směs krátce prohnala mixérem, aby zjemnila.


Skvěle se hodí na pečené brambory nebo zeleninu, italská jídla, do salátů nebo jako malý dáreček.



Mějte hezký víkend i celé září!

Vaše Helena

You Might Also Like

42 komentářů

  1. Helenko, tak to jste byli v mém rodném kraji, pod Bukovkou, televizním vysílačem...
    My do Zubrnic jezdíme hlavně zjara, když kvetou bledule, jdeme podle potoka a fotíme je, točilo se tam několik filmů u mlýna. Krásně jsi to nafotila. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, však Buková hora je na fotce vidět :o)
      Jaro tam musím být krásné...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  2. Helenko,skanzen se mi líbí a mám ho v plánu už dlouho,kdy jsem ho viděla u Dáši na blogu.
    Nejvyšší čas se tam vypravit.Moc se mi líbí barokní studna.
    Bylinková sůl je dobrý nápad,za tu by mě pochválil manžel.
    Měl hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je tam fakt nádherně, určitě tam zajeďte...
      Děkuji a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  3. Lezarts

    Už brouzdání po mapě a hledám trasu, díky Helo! Výlet zaznamenán do kolonky “must”😎, po takové reportáži, to jinak nejde!!!
    Jsi důkazem, že sůl je kořením života! Také dobrý nápad👍

    OdpovědětVymazat
  4. Tolikrát naplánováno, nikdy neviděno))) tak je to u nás.
    Díky za další lákání a za tip na gastrodárek.
    Hezký víkend Helenko.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, určitě si tam zajeďte, my byli nadšení...
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  5. Malebná vesnička, není divu, že si ji oblíbili i filmaři. Obdivuji, jak lze po tolika letech určit kdy byl pokácen strom na stavbu domu. Bylinková sůl to je skvělý nápad. Zaujalo mne, té se suší bylinky i s tou soli, ale došlo mi, že sůl do sebe natáhne vůní i chuť použitých bylinek. Super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, já na to taky koukala jako blázen :o)
      Ano, sůl je opravdu hodně aromatická, dělám ji každý rok.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  6. Helo, vesnička je kouzelná, moc pěkná je studna s dřevěnou zvoničkou a bylinková sůl skvělý nápad. Pečené brambory s touhle solí, to je určitě mňam, mňam 😋 , to určitě vyzkouším. Pěkné dny přeji, pá 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, moc se nám tam líbilo.
      Děkuji za pochvalu, sůl dělám každý rok, v kuchyni se hodí...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  7. To jsou moc krásné usedlosti. 😍 Hned bych se jela na ně podívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sonni, děkuji za návštěvu, vítám tě tady a výlet mohu doporučit.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  8. Kaleidoskop podle Hanky:
    Nic naplat, už druhý den se nemohu přihlásit. Ta vesnička je hodně vzdálená, ale název Zubrnice znám. Je vidět, že se toho "chytli" a udržují to, co zbylo. V některých vesnicích nezbylo ani tohle. Ráda jsem se podívala, zaujala mě mj. studna. ☺
    Ochucená sůl je inspirativní, jako v pohádce Sůl nad zlato. Přeji hezkou neděli, Helenko. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, i já jsem se k tobě minulý týden špatně dostávala, snad to bude OK..
      Zubrnice opravdu stojí za návštěvu.
      Děkuji za pochvalu a přeji příjemný večer. H.

      Vymazat
  9. Krásné místo, krásné fotky - vše na závěr dobře osolené.
    Hezké nedělní odpoledne!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Heleno, bezva tipy - jak na výlet, tak na home-made dárek :). Díky za inspiraci a hezké dny

    OdpovědětVymazat
  11. Helenko, připomněla jsi mi místo, kde jsem byli před mnoha lety. Teď tam dokonce jezdí vláček " Švestková dráha". Měli jsme výlet do těchto míst letos v plánu, ale horké počasí nás nakonec od všech plánů odradilo, protože (hlavně manžel), by už cestování špatně zvládal. Co naděláme. Zdraví je na prvním místě. Děkuji za hezkou podívanou a přeji Ti příjemné dny. Jára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, je pravda, že jsem tam byli navečer a horko bylo veliké, z nádražíčku jsme vyfuněli :o) Píšeš to přesně, hlavně zdraví! Když okolní kopce zezlátnou a vybarví se, musí tam být moc krásně...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Helenko to je opravdu malebná vesnička, všechny ty chalupy, studna, kupecký krám... Moc se mi tam líbí, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, chtěla jsem tam už dávno a konečně se mi to splnilo...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Helenko, moc krásné místo, díky za zprostředkování. Měj pohodový vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
  14. O vesnici Zubrnice jsem slyšela, ale nebyla jsem tam a dle tvých záběrů je malebná. Díky za ukázku a měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, milá Večernice, je to takové pohlazení...
      Hezký večer přeji. H.

      Vymazat
  15. Helo, opět krásné foto. Skanzeny mám ráda, snad se mi podaří navštívit i Zubrnice. Krásné dny přeje Marie.

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj Helenko,
    skanzen se mi moc líbí, úplně to dýchá poklidnou atmosférou. Bylinková sůl musí být skvělá:-)
    Měj se hezky,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko, kam se ztratil můj komentář? Komentování stále zlobí a už to asi nebude jinak :o)
    Moc pěkné místo, malebné stavení s krásnými detaily. To řemeslo je třeba uchovat, poctivé práve bude míň a míň.
    Díky za tip na bylinkovou sůl, bylinek mám ještě dost, tak vyzkouším.
    Měj pohodový den a pěkný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, netuším, není ani ve spamu... Ach jo!
      Moc děkuji i za tvou druhou návštěvu! Vesnička je kouzelná, jsem ráda, že jsme ji viděli.
      A sůl budu dělat znovu, bylinky jsou a s kupovanou se nadá rovnat.
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  18. Vija
    Helenko, jedna chaloupka hezčí než druhá, každá fotka je lákavá, muselo to být opravdu hezké zastavení. A bylinková sůl, to musím vyzkoušet, děkuji za inspiraci. Měj hezké ☀️ dny. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, bylo tam skutečně moc hezky!
      A sůl si udělej, není nad domácí!
      Pa, H.

      Vymazat
  19. Krásná vesnička, opravdu pohádková. Film Páni kluci miloval brácha, když jsme byli malý :) Bylinková sůl vypadá skvěle, hned si ukládám jako typ na domácí jedlý vánoční dárek.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, je a bráchovi se nedivím, ten film je poetický...
      Jako dárek se sůl skutečně hodí!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Helenko, jeden hezci vylet nez druhy, opravdova nadhera, sul vypada take dobre:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, snažím se :o)
      Děkuji a přeji pokud možno hezké dny, H.

      Vymazat