...Velhartice...

pátek, února 04, 2022


Příjemné páteční odpoledne všem.

Ještě se vrátím k naší cestě na Šumavu, respektive k cestě z ní. Vždycky se snažím mít v záloze nějakou příjemnou zastávku. Volba padla na hrad Velhartice.


Je sice v zimě zavřený, ale i procházka kolem něj byla moc příjemná. 
Stojí tu už od 13. století, založili jej páni z Velhartic.


Hrad je nesmírně fotogenický. Věž Putna je spojena s Rajským domem unikátním kamenným mostem.
To vše mírně pocukrováno sněhem a romantika je dokonána, i když byla trochu mrazivá. Všude kolem liduprázdno a klid.





Potkala jsem kastelána a prosila o nakouknutí na nádvoří, abych viděla i renesanční část hradu. Bohužel, zrovna tam byla technika,  budou se kácet stromy a tak nás z bezpečnostních důvodů nepustil.


Respektovali jsme to, obhlédli jsme alespoň malý skanzen pod hradem. Roztomilé chaloupky z podhůří Šumavy.




V záloze jsem měla i procházku k chatě Jana Wericha. Není to daleko, ale byla celkem zima a hlavně nás čekala víc jak tříhodinová cesta domů. Alespoň máme důvod se zase vrátit.

Zimní návštěva takových míst má velké kouzlo. Těžko lze počítat s nějakým občerstvením, ne vždycky se dostanete tam, kam turisté v sezóně, ale atmosféra takových míst je úplně jiná než ve chvíli, kdy je hrad obdivován davy lidí.

Měj příjemný víkend!

Vaše Helena





 

You Might Also Like

50 komentářů

  1. Helenko to jsou moc hezké fotografie. Líbí se mi i ta chaloupka. Je taková pohádková. škoda, že vás nepustili na nádvoří, ale třeba za to podaří příště. Děkuji za zajímavou reportáž a přeji Ti krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Járo! Ten skanzen je maličký, ale chaloupky jsou kouzelné.
      Už jsme na hradě byli před lety, to i uvnitř, tak tohle byl takový návrat...
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  2. Helo, tak to jste si výlet užili opravdu parádně v klidu a bez davů. Chaloupky jsou krásné, ta na první fotce se mi zdá opuštěná. Škoda, kdyby nebyla tak daleko, tak se zeptám, jestli by mi nedala střechu nad hlavou. Užij si pěkný víkend, zdravím 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, byla t jen krátká zastávka. Z domova to máme hodně daleko, tak jsem využili toho, že cesta vedla skoro okolo. Chaloupky se nám taky moc líbily.
      Hezký večer přeji. H.

      Vymazat
  3. Helenko, udělali jste si hezkou zastávku. Hrad Velhartice neznám a ráda jsem se tam díky Tvým fotkám podívala. Moc se mi líbí i skanzen. Máš pravdu, že místa v zimě a bez lidí mají své kouzlo.
    Měj pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, hrad by si našla kousek od Klatov. Rádi jsem se tam zastavili.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  4. Také ráda navštěvuji podobná místa v zimě,kdy je tam klid a má to svoje kouzlo.Hrad se mi moc líbí a ta chaloupka pod ním je jako z pohádky.
    Nádherné místo.
    Helenko,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to mi je jasné. Ráda si tvé výlety užívám na fotkách.
      Bylo tam moc hezky.
      Měj se krásně, pa H.

      Vymazat
  5. Helo, to jsou zajímavé fotky, jistě jste si zastávku na trase užili, rozproudili krev před cestou domů. Já jsem ve Velharticích v zimě nikdy nebyla a znám je jen v létě.
    Těším se, co bude příště. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, je to tak. Aaron sice v autě vydrží hodně dlouhé cesty, ale když to jde, rádi se na chvilku projdeme. Všichni.
      Jiřinko, měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  6. Helenko, ve Velharticích jsme byli více méně náhodou, když jsme jeli Roupov a Švihov a ubytování jsme měli někde v okolí. A protože byl čas, tak jsem hledala, kam se ještě podívat a objevila jsem Velhartice. Překvapilo nás, že nás na prohlídku hradu vzali s Terri. Prošli jsme si i nádvoří, bylo tam krásně. Tobě děkuji za procházku okolím hradu, pro mne nový pohled. Pocukrované chaloupky pod hradem jsou přímo pohádkové.
    Přeji Ti krásný víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, my tam byli už před pár roky v létě, rádi jsem si to zopakovali.
      Skanzen a cesta kolem hradu bylo to pravé, co jsem s Aaronem potřebovali :o)
      Taky se nám tam líbilo!
      Posílám pozdravy a pohlazení Terri! H.

      Vymazat
  7. Je to bezvadné místo, Helenko. Já znám akorát tu báseň o Buškovi, ale také příběh, který se tam povídá:
    Podle vyprávění odešel kdysi dávno jeden z místních mladíků do války. Byl pohřben ve Velharticích. Jeho dívka měla ještě jednoho nápadníka, který nesnesl věčné odmítání a rozhodl se pomstít. Pomocí černé magie prý oživil mrtvého vojáka a doufal, že svou milou unese. Ale nadpřirozené síly zasáhly a dívku zachránily. Zdejší místo bylo používáno jako pohřebiště už za časů velkomoravské říše. Údajně právě v té době došlo k jeho znesvěcení praktikami černé magie a bylo zapotřebí několika pokusů, než se podařilo zlé síly zahnat. Pověst i Erbenovu báseň připomíná zvláštní vlastnost kostelní zdi: tvoří se totiž na ní obrys dívčího obličeje. Možná je to špína na staré omítce, možná vzniká vzlínáním vlhkosti. Kdo ví.
    No a z hradu Velhartice je výhled na kostel - ten inspiroval i jednoho význačného básníka. Kterého?
    Je tam vidět kapli Máří Magdalény, odkud pochází Velhartická archa. Je umístěná v Anežském klášteře v Praze, je to nejmohutnější archa v Čechách vůbec. Mimo jiné ta hřbitovní kaple inspirovala Karla Jaromíra Erbena k sepsání Svatební košile, takže i ten hřbitůvek, který obklopuje hřbitovní kapli, má svoji atmosféru, která takto působí.
    Tak vidíš, Helenko, jak zajímavé, možná i tajemné místo jste navštivili. Přeji bezvadný víkend a zdravím. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, děkuji za obsáhlý komentář.
      O kapli vím, taky jsem si o ní četla. Teď to nebyl vhodný čas na návštěvu, ale vidět bych ji chtěla. Stejně jako židovský hřbitov a tu Werichovu chatu.
      Prostě je důvod se ještě zastavit :o)
      Přeji krásný večer, H.

      Vymazat
  8. Helenko, moc krásné místo, které neznám. Díky za reportáž. Měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
  9. Velhartice máme rádi, ale znám je jen v létě. V zimě má to místo zase jiné kouzlo. Opravdu ticho, klid, žádné návaly turistů ;)
    Krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, i my tam byli poprvé v létě. Ta atmosféra je skutečně v zimě o hodně jiná.
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  10. Helenko, zdravím. Taky mám ráda, když nejsou davy lidí za mnou i přede mnou. Hrad vypadá hezky romanticky,zvlášť se sněhem a ty chaloupky jsou krásné ! Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  11. Hrad je opravdu fotogenicky . Naprosto věřím, že to stáo za to podívat se na toto místo, vychutnat si jeho atmosféru. A myslím, že i chaloupky se mohou chlubit svojí malebností.
    Díky za krásné fotky !
    Hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, není co dodat - napsala si to přesně.
      Měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  12. -Je to, jako kulisy k dramatu od Shackespeare , velice působivé a krásné! Skanzen vše krásně dokresluje. Výlet s uměleckým dojmem☀️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ó, jak romanticky napsané. Ale musím jen souhlasit.
      Renatko, měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  13. Helenko. Nádherný a jak píšeš velmi fotogenický hrad. Moc se mi líbí i chaloupka. Jako z pohádky. Krásný výlet jsi naplánovala. Měj hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, děkuji. Tahle zastávka se skutečně povedla.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  14. Historické památky hrozně ráda navštěvuji, vždy se vtáhnu do tehdejší doby a přemýšlím kdo tady asi před těmi lety stál na místě jako já a mám z toho husí kůži. Přemýšlím, ale hrad Velhartice si nevybavuji, tak tam jsem ještě nebyla, ale ve skanzenu několikrát :) Hezký výlet i fotky.
    Nikys
    www.lifebynikys.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Niky, mám stejné pocity. Velhartice stojí určitě za návštěvu, nejen hrad tam mají...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Helenko, je to pravda. Zima má své kouzlo a bonus (liduprázdno). Jsem zvědavá, jak se bude letos vyvíjet turistická sezona. Zvýšení cen všeho, inflace, strašení, že bude ještě hůř... no jsem zvědavá.
    Mějte klidný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, i já jsem zvědavá. Teď se vše uvolní, jestli to je dobře, kdo ví...
      Doba stále není dobrá a asi jen tak nebude. Díky za každou malou radost.
      Přeji pokud možno klidný týden. H.

      Vymazat
  16. Je to opravdu krásné místo. Děkuji, že jsem mohla nahlédnout. 🙂
    Pěkný večer i zbytek víkendu, Helenko.

    OdpovědětVymazat
  17. Heleno, krásné fotky, hrad je opravdu fotogenický a ty chaloupky taky. Já jsem na hradě ještě nikdy nebyla, musíme se tam taky někdy vypravit.
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, doporučuji, byli jsme tam podruhé, i když teď to byla jen taková procházka v krásných "dekoracích".
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  18. Helenka,
    navštívili ste opäť krásne miesto. Škoda, že ste mestihli všetko naplánované, ale o to viac sa budete tešiť :-) a ja tiež na fotodokumentáciu.
    Pekný víkend, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, ta cesta domů a průjezd Prahou...
      Snad se vrátíme.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  19. Veľmi príjemné prostredie, vďaka za tip🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gabi, moc ráda tě tady vidím a ráda jsem tě inspirovala k cestě k nám!
      Přeji krásné dny a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Helenko milá moc děkuji za tak nádherné toulání s Tebou... Také moc děkujeme ta úžasný typ až vyrazíme na cesty. Krásnou neděli přeji. Z💙

    OdpovědětVymazat
  21. Nadhera, Helenko, pohadkove misto - hrad i chaloupky, fotky to uzasne zachytily. Preju hezke odpolende. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, moc děkuji za tvá pochvalná slova.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  22. Helenko, nádhera. Musím si poznačit do svého deníčku míst, které chci navštívit. Moc pozdravuji. Dana

    OdpovědětVymazat
  23. Helenka opäť raz ďakujem, nádherná prechádzka, krásne fotky ... Ja keby že žijem niekde v Čechách, tak asi poznávam Čechy v tvojich stopách! Máš čuch na krásne miesta a cit ich odfotiť tak, že z nich ide pokoj a pohoda... a lákajú... Krásny deň, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, velice se tvých slov vážím! Opravdu velká pochvala. Snažím se.
      Třeba se ti nějaká cesta povede, i tak. Miško určitě něco vymyslí :o)
      Posílám srdečné pozdravy, H.

      Vymazat
  24. Aspoň jste to měli bez davu turistů a mohli si to užít sami pro sebe :) já teď byla poprvé v zimě v zoo a bylo to naprosto kouzelné ✨

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, užili jsme si to. Opuštěná místa mají úplně jinou atmosféru.
      A ZOO - ta my už vlastně jezdíme jen v zimě :o) Paráda, že!
      Pa, H.

      Vymazat