...Broumovský klášter...

sobota, února 19, 2022

Příjemný večer, vážení!

Minulou sobotu jsem si splnila další přání. Broumovský klášter. Už jsem tu byla, před hodně lety, bylo tam lešení a spousta igelitů. Přesto mi tohle místo učarovalo a trvalo opravdu hodně dlouho, než jsme tam zase zajeli.
Před samotnou prohlídkou jsme řádně prozkoumali exteriér, nádvoří i zahrady.
Řád svatého Benedikta tu sídlí už od 14. století, současná barokní podoba je dílem pánu Dientzehoferů.






Památný dub zasazený v roce 1854, domek zahradníka a v pozadí klášter.


Samotná prohlídka začala v Kostele sv. Vojtěcha. Vstupenky jsem si rezervovala předem mailem. Pana knihovníka jsme měli sami pro sebe - co víc si přát...

Impozantní skvost barokní sakrální architektury - Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhofer.



Před více než dvaceti roky našel správce kláštera pod štukovým věncem, který má na stuze nápis Sancta Sindon, dřevěnou bedničku. Sancta Sindon je "terminus technicus" pro Turinské plátno. Domnívali se, že tam najdou něco nepatrného, třeba nitku z originálu. Z velkého pruhu plátna se vyklubala jedna z asi 40 existujících kopií onoho plátna s latinsky psaným dokumentem, certifikátem pravosti z roku 1651 s pečetí turínského arcibiskupa.
Viděla jsem ho, smí se i fotit, ale fotka bez výkladu - to není ono.


Křížová chodba - mám slabost pro jejich čistou krásu. Klášter má vnější fasády krásně opravné, rajská zahrada na svou chvíli teprve čeká. 


A tady máme druhý skvost Broumovského kláštera. Knihovnu. 
Loni touhle dobou jsem si užila prohlídku on line, teď tedy na živo. 


17 000 svazků. Kdysi v ní byla i Codex gigas, teď jí můžete vidět ve Švédsku. Stala se kořistí z třicetileté války.




S knihovnou pochopitelně souvisí i klášterní škola, které byla vyhlášená už před husitskými válkami. Má mnoho slavných absolventů Arnošta z Pardubic, Bohuslava Balbína, Aloise Jiráska a třeba i Aloise Rašína. Gymnázium s takovou tradicí bylo zrušeno v roce 1939 nacisty.


Bylo nádherný den. Stejně jako ten dnešní. O něm vám taky něco napíšu - příště.

Mějte krásnou neděli.

Vaše Helena

You Might Also Like

53 komentářů

  1. Teď je nejlepší čas na tyhle cesty))) díky za inspiraci.
    Krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
  2. Helenko, nádherná reportáž, tam jsem nikdy nebyla. Děkuju za možnost nahlédnutí. Měj pohodovou neděli.

    OdpovědětVymazat
  3. Do okolí Broumova jsme se sestrou jezdívaly na putovní tábory a byli jsme tam i s manželem při naší dovolené.Hrozně ráda bych se do těch končin zase podívala.
    Klášter je nádherný a ta výzdoba úžasná.
    Helenko,měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
  4. V Broumově na té rozlehlé zahradě u kláštera jsme dvakrát v rámci akcí, jejichž pojmenování už si nepamatuji, hráli naše loutková představení, takže to by nebylo, abychom se do kláštera nepodívali. :-) Býval to i školní výlet v době, mé školní docházky. Takže není to pro mne zcela neznámá, ale i tak jsem se moc ráda na Tvoje fotky podívala.
    Pohodovou neděli, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ty zahrady mě okouzlily, i když teď zimně spí. Muselo to být moc hezké...
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  5. Krásná reportáž a moc zajímavé fotografie Helenko. Děkuji za zajímavé čtení i pohledy do tohoto jedinečného místa. Přeji ti krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
  6. Helenko, to je takova nadhera!!!! Opravdu skvost. Mej hezky den. M.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko, klášter v Broumově jsem navštívila, moc se mi líbila právě knihovna, ale i ostatní. Měj hezkou neděli. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Heleno, moc hezké fotky. Broumovský klášter je moc hezký, když jsme byli před lety v Broumově na dovolené, tak samozřejmě nesměl v našich plánech chybět. Při prohlídce jsme sami tedy nebyli, ale byla nás jen malinká skupina (4 nebo 5 lidí), takže to bylo příjemné.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ono je to celkem z ruky, ale vyplatí se tam zajet. Broumovsko je moc krásné.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  9. Helo, moc pěkně jsi to pofotila a napsala, byli jsme tam několikrát, v různých fázích rozpracovanosti oprav a naposledy, když už to bylo hotové a to byl velký rozdíl, Broumov má i jako město hodně co nabídnout. Tvé fotky kostela a kláštera jsou moc pěkné. Ještě ukazují to turínské plátno?
    Měli jste záviděníhodné počasí!!! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jiřinko.
      Ukazují a mám i fotky. Líbí se mi ten příběh, jak se našlo...
      Počasí bylo studené, ale to slunce... nádhera!
      Pa, H.

      Vymazat
  10. Helenko, tento klášter neznám, tak jsem ráda do něj nahlédla. Je opravdu co obdivovat, jak kostel, tak knihovnu i klášter samotný. Mít knihovníka sami pro sebe musela být třešnička na dortu, tedy na prohlídce.
    Přeji fajn neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, od vás to je opravdu daleko. Třeba jednou. Určitě stojí za vidění.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  11. Helenka,
    krásne miesto, musel to byť zýžitok.
    Pekné dni,
    A.

    OdpovědětVymazat
  12. Helenko, to je skvost. Nádherné duchovní místo. Těším se s tebou, že se ti návštěvu podařilo zopakovat. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
  13. Helo, tak to je opravdu krása. Celá budova kláštera a interiéry jsou naprosto úžasné. Nikdy jsem tam nebyla, tak moc děkuji za seznámení s tímto místem. Určitě by to stálo za návštěvu, ale je to trochu z ruky, ale třeba někdy ... 👍🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je to velká krása. My to sice máme 100 km, ale není to zrovna po dálnici...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  14. Moc hezky pojatý příspěvek, to mám ráda. Broumov je od nás hodně od ruky, takže jsem tam nebyla osobně, ale je to známé místo a vím o něm. I díky "Turínskému plátnu", před lety jsem byla na výstavě, když to broumovské bylo zapůjčeno. Bylo to i s výkladem, což bylo plusem.
    Díky za krásné fotografie a přeji dobrý start do nového týdne. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, taky to nemáme zrovna za rohem, proto nám ten návrat asi tak dlouho trval :o)
      Vím, že plátno bylo v Karviné a je mi jasné, že sis ho nenechala ujít.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Ahoj Helenko,
    tak broumovský klášter si rovnou píšu na seznam plánovaných výletů, barokní architektura mě v poslední době hodně baví a ty tvoje fotky jsou totální lákadlo. Krásný článek!
    Měj se pohodově,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to si v Broumově užiješ, Hani.
      Tenhle výlet ti moc přeji.
      Pa, H.

      Vymazat
  16. Nádhera, z venčí i uvnitř. Zase jeden cíl k výletu, díky Helo!☀️

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko, to vypadá krásně. Do Broumova bych se chtěla podívat! :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Vida, to jsem nevěděla, že se broumovská klášterní škola může pyšnit takovými absolventy :-) A knihovna je skutečně úchvatná!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O všech jsem taky nevěděla.
      A knihovna... co říct.
      Hezký večer, Marie Veroniko! H.

      Vymazat
  19. Helenko, opět se s tebou kochám:-) ach...škoda, že tě nemám blíž, že by jsme si aspoň jednou do roka spolu vyrazily:-)...ale já si udělám výlet za tebou a ty mě provedeš zakoutími vašeho města a já zas tebe po Valašsku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, to by se mi moc líbilo!
      Určitě přijeď, i u nás tě moc ráda provedu!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Helenko, ráda jsem si zopakovala zářijovou návštěvu. Tady je vždy co obdivovat. A i v zimě vypadá park moc hezky.
    Pěkný poslední únorový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Jitu. Zahrada je moc krásná, i když na ní teď nic nekvete.
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  21. Tento typ článků mám ráda - něco zajímavého si přečtu a často se podívám na místa, která jsem nenavštívila.
    Hezký den, Helenko. 🙂

    OdpovědětVymazat
  22. Waw, Helenka, nádherné miesto, nádherná prechádzka, ďakujem! Marta

    OdpovědětVymazat
  23. Moc pěkné fotky, Helenko, vypadá to tam opravdu krásně! :)

    OdpovědětVymazat
  24. Helenko, to byl krásný výlet. Píši si do diáře, že ho také musím navštívit.
    Přeji ti hezký víkend. Iva

    OdpovědětVymazat
  25. Super, že sis už mohla klášter užit bez lešení a na živo. Určitě to byl krásné strávený čas. My se teď také vracíme z výletu, který jsme si moc užili :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, byl to moc krásný den.
      Děkuji a přeji příjemné odpoledne, H.

      Vymazat
  26. "Thank you for nice information
    Please visit our website unimuda and uhamka . . . . . . . . . . . . . . . .

    OdpovědětVymazat