...Stavovské divadlo...

čtvrtek, února 24, 2022



Příjemný večer všem!

V sobotu jsem rozpracovala tento příspěvek. Reportáž o něčem nesmírně krásném, ducha povznášejícím.
Dnešní ráno nás zastihla zdrcující zpráva.
Hanebný a nepochopitelný čin ruského diktátora a agresora změnil Evropu. I svět. Odsuzuji to, nechápu to a myslím na lidi na Ukrajině.
Jistě všichni se smutkem a naprostým zděšením stejně jako my sledujete média. Pokud si chcete trochu odpočinou, nabízím tento příspěvek.


Je jedno, jak mu budeme říkat - Nosticovo, Tylovo nebo Stavovské. Divadlo stojí uprostřed Ovocného trhu. Nebojím se říct - ční. Jedna z prvních budov v klasicistním slohu v Praze. Její stavba vzbuzovala velikou nevoli - trh přeťala vejpůl, zastiňuje jak Karolinum, tak Havelský kostel. Ale postavila se.

Z venku zaujme nejen architektura, ale i Plášť svědomí od Anny Chromy.

Tak pojďte, jdeme dovnitř...

Tady nutno říct, že jsme se tam necourala jen tak. Měsíc jsem měla koupené vstupenky na prohlídku této fascinující stavby. Moc jsme se těšili a ta hodina byla prostě úžasná. Nejen díky divadlu samotnému, ale i díky dokonalému průvodci. Jeho výklad byl fundovaný, zajímavý, poutavý. Nešlo jen o historické skutečnosti, vyprávěl spoustu zajímavostí.


On mluvil a my seděli a kochali se. 

 

Nasát atmosféru, pokud to je možné, sem jezdí lidi z celého světa. Je to totiž poslední divadlo, ve kterém Wolfgang Amadeus Mozart dirigoval své opery. Ani jedno z těch vídeňských už nestojí. Jeho Don Giovanni tu měl světovou premiéru. Mozartův duch tu stále žije. Nepochybně i díky tomu tu pan Miloš Forman točil svého Amadea.

Tady mi dovolte poznámku a mou osobní velikou radost. Jednu z těchto fotek jsem zveřejnila i na svém Instagramu. Fotky si všiml i pan Paul Zaentz (synovec Saula Zaentze, producenta filmů Miloše Formana). Pokud vás filmový svět zajímá, mrkněte na jeho profil. Je tam spousta historických fotek a hlavně vzpomínek z natáčení Formanových filmů.


Zpět k divadlu. Moc krásné je nejen hlediště, ale i všechny chodby, bifé...








A už jsme venku - krásné to bylo! 

Mějte pokud možno příjemný večer.
Vaše Helena

PS: v sobotu večer šel Amadeus v televizi - už po xté jsem si užila každou minutu...

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Helenko,je to skvost,opravdu překrasné.Film mam take rada a mam z něj vždy zažitek.
    My sledujeme dnes televizi cely den.Je mi neskutečně lito lidi z Ukrajiny,ktere musi opustit svůj domov,rodin s dětmi.Neumim si to ani představit.Nad nami bydli už hodně let manžele Ukrajinci a v ponděli jeli na Ukrajinu pro pani maminku.Zatim se nevratili,staram se jim o kočičku.Jak to všechno dopadne.
    Měj hezky večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je. Amadea jsem viděla skutečně x-krát, teď to bylo skvělé načasování.
      Mám tu zapnuté ČT24, zdá se, že se krom obyčejných lidí zmobilizovali i vlády...
      Doufám!
      Pa, H.

      Vymazat
  2. Helenko, divadlo je moc hezké, když jsem kdysi pracovala v Praze často jsem kolem chodila a sledovala program i fotky z představení. Nikdy jsem ale uvnitř nebyla a tak děkuji za tu krásnou amadeovskou atmosféru.
    Dění na Ukrajině sleduji a jsem z toho moc smutná. Překvapil prezident náš i ten ruský car. Vůbec si nedovedu představit život ve válce, hlavně nechápu PROČ to všechno.
    Snad bude líp. Opatrujte se. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, i já jsem šla kolem opravdu mockrát, toužila jsem se dostat i dovnitř, až teď se to povedlo. Snad si tam užijeme i nějaké představení.
      Z Ukrajiny jsem stále otřesená, přesně jak píšeš, neumím si představit, co tam lidi zakouší.
      Navzdory všemu přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  3. Heleno, ani jsem netušila, že se do Stavovského divadla dá jít na komentovanou prohlídku. To je asi ostuda, když jsem z Prahy a občas chodím okolo, co?
    Ad Ukrajina - zdá si mi šílené, neuvěřitelné, že máme válku, evidendní agresi vlastně za humny. Bojím se, kde to skončí, Putin je podle mne neodpovědný šílenec.
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, před časem jsem dostala od muže jako dárek prohlídku historické budovy ND, bylo to skvělé a od té doby sleduji, co se dá kde prohlédnou :o) Pak byl covid...
      Ostuda nejsi, tak to prostě.
      Neodpovědný šílenec, to si napsala přesně.
      I ty se měj dobře, H.

      Vymazat
  4. Helenko, krásně jsi představila divadlo, které znám z četby, několikrát jsem si ho prohlížela, když jsem šla kolem, ale uvnitř jsem nebyla, přitom v ND několikrát...

    Ukrajina: Nevěřila jsem, že k útoku dojde, sledujeme to, jsem zvědavá, co bude dál... Hrůza.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, byla jsem na tom roky stejně. Splnila jsem si sen, stále jsem toho zážitku plná...
      I já jsem doufala, že přípravy na okupaci jsou jen výhrůžky... Bohužel!
      Měj klidný večer, H.

      Vymazat
  5. Helenko to je opravdu nádherné divadlo a krásně jsi vnitřek nafotila. Je to nádhera.Díky za nahlédnutí do tohoto skvostu.
    --------
    K dalšímu tématu:Mám strach, co se toto vyvine dál. Lituji lidi na Ukrajině. Mysleli jsme, že jde jen o tu část u hranic s Ruskem, ale oni napadli celou zemi. To je hrůza. Mám strach. O rodinu o vnoučata, co bude dál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji za krásnou pochvalu!
      Naprosto tvůj strach chápu, jsem na tom stejně.
      Modlím se a doufám...
      Pa, H.

      Vymazat
  6. Helenko, Stavovské divadlo je krásné, děkuju moc za možnost tam pobýt alespoň takto virtuálně. Z dění na Ukrajině jsem zděšena, jako všichni normální lidé. Co životů už vyhaslo úplně zbytečně. Mám strach, co bude dál... Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Leni! Je to nádherná budova.
      Snad těm, kteří rozhodují dojde, co je Pitin zač, a že korektní jednání tu nemá místo.
      Měj klidný večer, H.

      Vymazat
  7. O tom, že jsou ve Stavovském komentované prohlídky jsem taky nevěděla. Já ho měla ráda od mala, bylo pro mne svým způsobem takovou tajemnou budovou, krásnou ale tajemnou a s úctou jsem vždycky k němu vzhlížela. Navíc z boku linie domů které končí na Příkopech stával Dětský dům, kam jsme nikdy neopomněli jít. Čtyři patra jen pro děti. Hračky, oblečení, kočárky (však celá dcery výbavička i kočárek byla odtamtud) a cukrárna. Docela se divím, že tohle v dnešní době není, myslím že by to slavilo úspěch. A druhá byla z boku hned vedle divadla kde pekli teplé oplatky a prodávaly různé druhy zlomkové čokolády. Díky těm oplatkám to tam vonělo široko daleko...
    Na zprávy jsem se dívala včera a dala jsem si zákaz na další koukat. Ta bezmoc je děsná...takže si nechci kazit přicházející jaro na které jsem čekala jak na smilování hrami mocných ve kterých jsme jen pěšáci na šachovnici a kterým na lidech vůbec nezáleží.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, jak už jsem psala Stáně - dostala jsem před časem jako dárek prohlídku budovy ND a pak jsem se začala zajím, kam se ještě můžu podívat...
      Dětský dům pamatuji, i tu čokoládku a opatky :o)
      Zprávy jsou opravdu děsivé, ale snad už se něco pohne.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  8. Kolem divadla jsem šla, ale uvnitř jsem nikdy nebyla. A je to opravdu krása. A Tobě se fotky hodně povedly.
    A Ukrajina ? Byl to pro mne šok. Mému muži to bylo jasné, že to tak bude, já stále ve skrytu duše doufala. Bohužel.
    Klidný den, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuji! je to skutečně krásné divadlo.
      Já vím, všichni jsme doufali, že něco takového není možné...
      Přeji pokud možno klidné dny, H.

      Vymazat
  9. Moje návštěva tohoto divadla datuje, hluboce př ed jeho rekonstrukcí. Byla jsem tam na Bohémě, byl to zážitek !!!
    Krásně jsi zdokumentovala vaší návštěvu!

    Stále jsem doufala, že k agresi Ukrajiny ned-ojde, ale co naděláme, když v Rusku vládne pranojak, který si hraje šachy nevlinnými. A jak takové zápasy mají následky, už z dějin dobře známe. Bohužel lidstvo je nepoučitelné…

    Budu se těšit na další estetický zážitek návštěvou Tvého blogu! ' "

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, ráda věřím! Doufám, že si tam nějaké představení taky užijeme...
      Z Ukrajiny je nám těžko všem...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  10. Helenko, musel to byt nadherny zazitek. Fotky jsou skvostne, takze se nedivim, ze prilakaly pozornost. Zpravy jsou desive, drzme si pesti. M.

    OdpovědětVymazat
  11. Helenko, nádherná prohlídka a bez lidí. V divadle jsem byla asi dvakrát, ale tolika zajímavých věcí jsem si ani nestačila všimnout. A fotit se nesmělo, takž mých pár fotek na tajňačku je rozmazaných. Ty Tvé jsou nádherné, užívám si je.
    Přeji klidný víkend v této šílené době. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, prohlídka byla plně vyprodaná, cca 20 nás bylo, ale na focení bylo dost prostoru, tak to vypadá, že jsme sami. Focení nebylo nijak omezované, dokonce ani placené!
      Moc děkuji, vážím si pochvaly od tebe!
      Opatruj se, pa! H.

      Vymazat
  12. Stavovské je opravdu krásné - moc se mi na něm líbí ta modrozlatá kombinace. Oproti rudozlaté klasice je to příjemně osvěžující a uklidňující. Díky za tenhle úlevný článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, já byla z barevnosti naprosto uchvácená! Elegantní, důstojné. Fakt nádhera!
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  13. Helo, tvoje interiérové fotky jsou snad ještě hezčí než je skutečnost. Moc se mi líbí. Užij si klidný víkend, pá 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ty jsi milá, ale fotky nejsou ani v nejmenším upravované. Je to prostě krásná budova!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  14. Helenko, to je opravdu krásná podívaná. 🙂
    Přeji hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
  15. Helenko, byli jsme tam mnohokrát ještě, když se jmenovalo Tylovo divadlo a pak se vrátilo k původnímu názvu. Je to krásná dominanta. Měj pokud možno klidnou neděli.

    OdpovědětVymazat
  16. Helenka prekrásne miesto, ďakujem za tu reportaz ❤️ Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
  17. Moc ráda jsem se prostřednictvím tvých fotografií podívala do tak nádherného interiéru divadla! Doufám, že se ta válečná situace obrátí k lepšímu, alemoc růžově to nevidím :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliss, moc ráda jsem vám divadlo ukázala.
      Alespoň trocha krásy, když zprávy jsou tak děsivé...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  18. Helenko, pěkné fotky a jistě i moc hezký zážitek! Dodateně chválím i fotky z předchozích příspěvků :) ... Situace jaká nastala je strašná, smutná a nepochopitelná, kéž by to co nejdříve skončilo :( ... Měj pokud možno klidné dny, M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, děkuji za milá slova a přeji pokud možno hezké dny, H.

      Vymazat
  19. Ahoj Helenko,
    Stavovské divadlo znám, byla jsem tam ještě před covidem na představení. Moc se mi to tam líbí, snad bych se i rouhala a řekla, že mě okouzlilo více než Národní divadlo. Na prohlídce divadla jsem byla jen u nás v Příbrami a bylo to taky moc zajímavé. Fascinuje mě, jak tyto instituce fungují.
    Fotky máš opravdu krásné!
    Měj se pohodově,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, my si teď nějaké představení ve Stavovském přejeme :o) A nerouháš se, je krásné, elegantní, taky se mi moc líbí! Ano, prohlídky divadel jsou zajímavé, mamka vzpomínala, jak na takové byla s Adamem...
      Děkuji a přeji hezký den. H.

      Vymazat
  20. Překrásné divadlo. Já jsem byla jako studentka na prohlídce Národního divadla, kdy jsme to měli v rámci týdenního pobytu v Praze, tedy kromě představení. Pro mne jako venkovana jsou to úžasné zážitky.
    Dění na Ukrajině mě děsí, nenávidím toho trpaslíka, který opět poslal vojsko proti bratřím a vojáci vůbec netuší, kam je poslal a proč stejně jako to bylo v 68. u nás. Je mi líto nejen Ukrajinců, ale i rodičů mladých ruských vojáků, kteří také netušili, že jejich synové byli vysláni vraždit.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, děkuji za vzpomínky. Ono Národní divadlo ohromí na poprvé každého!
      K Ukrajině nemám co dodat, napsala si to přesně.
      Pokud možno klidný večer, H.

      Vymazat
  21. Děkuji za zajímavosti o Mozartovi, vůbec jsem nevěděla, že Vídeňská divadla kde působil už nestojí. Krásné fotky, které pohladí na duši :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, průvodce nám řekl spoustu zajímavostí, byl opravdu skvělý!
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  22. Krásný den přeji, velmi zajímavý a poutavě napsaný článek. Mluvíte mi z duše. Já mám SD mnohem raději, nežli to ND, ale každého otázka vkusu a preferencí. O komentovaných prohlídkách vím. UK a Rusko, neskutečné, nevídané, je mi smutno, teskno a pevně věřím, že Evropa zamezí páchání zla na civilistech. Mějte krásný den. ☺
    Blog MonalisaBeautyEriAnna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eri, děkuji za milou návštěvu.
      I nám se Stavovské divadlo líbilo víc než ND. Je vkusné, elegantní.
      Taky doufám v rychlý konec, ale ...
      Měj krásné odpoledne, H.

      Vymazat