...po cestách...

neděle, července 07, 2024

Příjemný večer, vážení!

Ještě jsme ani nedojeli k našemu ubytování a bylo celkem jasné, že jsme v Máchově kraji.


A taky, že je moc krásný. A je jedno, jestli se stahují mračna nebo se rozplynou a začne svítit slunce...




Jeden navečer jsme zajeli do Benešova nad Ploučnicí. To už je ale České Švýcarsko. Před spoustou let jsme tam byla na svatbě, byl listopad a pršelo. Chtěla jsem se podívat, jaké to je v květnu. Brána do světa saské renesance nebo také místo zakleté v čase, jak jsem nedávno někde četla. Platí asi obojí.


Ta renesance tam tedy rozhodně je. Dvoupatrový arkýř na Wolfově domě, nádherný portál nás zve do maličkého parku.
Zámecký komplex je tvořen dolním a horním zámkem a dalšími budovami. Najdete tu unikátní ukázku přechodu od vladislavské gotiky k renesanci.


Od obou zámků ke kostelu je ulice s krásnými domy. Tohle je Ballamský.


Pozdně gotický kostel Narození Panny Marie. 


Byl bohužel zavřený, tak jsme ho alespoň obešli - Salhausenská kaple. Salhausenové z Míšně byl rod úzce spojený se zámkem.


Konojedský dům v sousedství Horního zámku - nádherný renesanční štít a věž kostela v pozadí.

A jsem zpět u zámku. Víc jsme toho nestihli.

Jo, vlastně ještě... Dívat se na je prostě nádhera.

Na jedné z cest jsme projížděli Liběšicemi. Zaujal mě zámek, bývalá jezuitská rezidence od Kiliána Ignace Dientzenhofera. V minulosti patřil zámek mimo jiné Lobkowitzům, pak textilnému velkoprůmyslníkovi Josefu Schrollovi. Po znárodnění tam byl domov důchodců a později ústav pro duševně nemocné. Ústecký kraj zámek v roce 2022 v aukci prodal. Přístupný není.

Jezuité tu měli naprosto soběstačné hospodářství - skleník, sladovnu, pivovar, stáje, kolny a množství dílen - truhlářské, zámečnické, bednářské... Vedle zámku je kostel Nanebevzetí Panny Marie.

Mezi náměstím a zámkem probíhá silnice. Jak jinak... V celém prostranství je množství barokních soch světců, vlastně kvůli nim jsem zastavili.


A to už jsme zase trochu jinde. Tak už nemůžu říkat, že jsem na Řípu nikdy nebyla...


Manžel u klienta, my s Aaronem šlapali do kopce...


Tady to prý všechno začalo - románská rotunda sv. Jiří a sv. Vojtěcha
Často v žertu říkám, že praotec Čech mohl jít ještě chvíli na jih, mít moře by nebylo špatné. Ale stačí se po té naší zemi rozjet a kdo se umí dívat, vidí, jak je krásná!


Mějte hezký večer a pohodový nový týden.

Vaše Helena



 

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Krásné stavby. Moc hezky je u nás )))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  2. Helenko, tak to se kochám - nejen Horní Police, ale i můj rodný Benešov nad Ploučnicí a Liběšice a místa mně důvěrně známá a nakonec Říp, kam jsme chodili léta na pouť v dubnu. Vítám tě v našem kraji ( i když už jsem přestěhovaná do N. od r.1983, pořád jsem ze severu - jak z legrace říkám, z Jižní Skandinávie ). Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji za komentář i mail. V duchu jsem těmi místy chodila s tebou...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  3. Pěkné cestování jsi nám připravila. V Benešově jsme byli kdysi dávno a na Řípu jsem nebyla, ale byla jsem u paty, třeba někdy vylezu nahoru. Souhlasím s tebou, že je u nás pěkně. Hodně se změnilo k lepšímu a je stále co vylepšovat. Měj se fajn. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, i mě to trvalo, než byla příležitost a nebylo 30 stupňů v 8 ráno :o)
      Zlepšovat se dá stále, tolik památek u nás čeká na opravu. Snad se dočkají.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  4. Heleno, díky za prima výlet. Benešov nad Ploučnicí si píšu jako tip na výlet.
    Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, místa na výšlapy tam opravdu jsou a moc krásná...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  5. V Benešově nad Ploučnicí jsme už dlouho nebyli a je v plánu.A díky tvým fotografiím se těším o to více.Na Řípu jsme byli s vnoučatama od dcery,je to také už pár let a teď bych se už o to nepokoušela.Ten kopec mi stačil už tenkrát.Helenko,hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc ti přeji, aby se plány vydařili. A ten Říp určitě jednou stačí!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  6. Helenka, tvoje cestovanie mám veľmi rada...dostávam sa do miest, ktoré pravdepodobne nikdy nenavštívim...tak sa aspoň kochám takto :)

    OdpovědětVymazat
  7. Benešov nad Ploučnicí zatím neznám, moc děkuji za krásné představení. Pořídila jsi moc pěkné záběry
    Kláštery většinou bývaly samostatné ve všem. Těším se na pokračování. Do Máchova kraje jsme kdysi také nakoukli. Ale bez auta toho člověk tolik nestihne. Hlavně se nemůže zastavit , kde jo napadne. Hezký den přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Maruško!
      Je to tak, uživily se, byly soběstačné.
      Moc děkuji, pokračování ještě bude.
      Hezký večer přeji, H.

      Vymazat
  8. Pokochala jsem se Tvými fotkami - krásnými, jak jinak. Je tady u nás fakt krásně. Malá zemička a tolik hradů, zámků, klášterů, výhledů do kraje, malebných přírodních zákoutí.....
    Hezké letní dny, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Helo, moře by špatné nebylo, ale upřímně musím říct, že až na to moře máme vlastně všechno a příroda u nás je nádherná. Jsem ráda, že jsem se vyklubala právě tady, moc zdravím 😉😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, nebylo, mám ho ráda, ale i bez něj žijeme na krásném místě.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  10. Naše malá zemička je krásná,má co nabídnout od hradů,zámků,klášterů,krásných výletů do hor,krajů.Jen to moře nám chybí,ale nemůžem mít všechno.Přeji další hezké letní výlety..🌞

    OdpovědětVymazat
  11. Helenko, taky jsem o Benešově n. P. četla a zaujala mne. Je to od nás ale štreka. Jsem ráda, že jsi nás vzala s sebou. Říp mne taky ještě čeká. Tady ten kraj nemám zmapovaný vůbec. A musím souhlasit, že je u nás moc pěkně. Jedno kde, všude se něco zajímavého najde.
    Pozdravuji tě a přeji pěkný nový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš tedy pravdu, Jituško! Na jednodenní výlet to fakt není. I my začínám tenhle kraj objevovat až teď, naši s námi sjeli snad celé Čechy a Slovensko, ale v těch dobách nebylo moc proč na sever jet.
      Přeji příjemné letní dny, H.

      Vymazat
  12. Škoda, že skoro nic přístupného nebylo. Věřím, že i tak se vám procházka líbila :) Do Českého Švýcarska jsem chtěla jet teď na svátky, ale bohužel nám to nevyšlo :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, my se těch míst jen lehce dotkli, na pracovní cestě můžeme vyjet až navečer, to už je skoro všude zavřeno.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Lezarts
    Měli jste bohatý výběr k obdivování!!!

    OdpovědětVymazat
  14. Ano, Helenko, okamžitě mě napadla slova p. Jarka Nohavici, citovat je nebudu, on to vyjádřil o praotci Čechovi výstižně. Na Řípu jsem nebyla a už se tam nevydám, ale zase nemohu být všude a zase chodíme tam, kam noha mnohých nedošlápne a oko nedohlédne. 😊 Zaujaly mě ty barokní sochy a Salhausenové... Jo, z Ostravska do Ústeckého kraje je "trochu" daleko. ☺
    Ať je nový týden úspěšný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Hani, vy to opravdu máte lán cesty... A máš pravdu, nemůžeš být všude. Ani já!
      Na sochy mi manžel zastavil, škoda, že je náměstím ta silnice, bylo by to velmi malebné...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Děkuju za krásnou procházku. Krásný den, Helenko!

    OdpovědětVymazat
  16. Vida, Říp! Byla jsem tak před pár lety s bývalými kolegy a měla jsem pocit, že zaceluju opravdu velkou díru ve svém vlastivědném vzdělání :-) Jen je velká škoda, že z toho románského období tady máme jen ty miniaturní rotundy, i když i ty jsou kouzelné. Holt na větší kusy člověk musí k jihu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Marie Veroniko, zbylo jen pár rotund, ale mnoho základů... Stavělo se prostě pořád :o) Konečně jsem se tam vydrápala a jsem ráda.
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  17. Ahoj Helenko, tady jsem ještě nikdy nebyla, ale měla bych. Z fotek září krásná romantická atmosféra, je to kouzelný místo. Tak dávám na seznam. ;) Přeju prima léto plný výletů. Papa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vivi, takových míst u nás máme - naštěstí...
      Tenhle kraj nemám moc probádaný, a tak jsem ráda, že alespoň něco...
      Užij sim léto! Pa, H.

      Vymazat
  18. Helenko, a to máš pravdu, když se dívám na fotografie, říkám si, že ten Čech došel správně. Na Řípu jsem ještě nebyla, ostuda :-) Krásné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, nejsi ostuda, že se to podařilo až teď. Ono to jednou bude...
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  19. Helenko, díky za krásný článek po památkách. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  20. já to říkám pořád, že u nás máme krásně ♥ na Řípu jsem byla před pár lety a cítila jsme se tam úplně vlastenecky! :D ♥ jako správnej Čech!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto chápu, Luci!
      Jedno by tam měl vylézt každý...
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat