...léto doma...

čtvrtek, července 18, 2024

Příjemný den vám všem!

Léto, stejně jako Vánoce je čas setkávání. Rádi u nás hostíme přátele. Promyslíme menu, v létě to je většinou něco grilovaného (doména mého muže), já připravím saláty, pečivo a dezert. I když to jsou velmi neformální setkání, prostřu stůl, mám ráda, když všechno ladí. Maso se servíruje až když je společnost u stolu, proto žádná fotka asi nikdy nebude :o)

Domácí pečivo nesmí chybět, tentokrát to byla focaccia.

Na stole musím mít svíčky. Plovoucí mám ráda, snad nejkrásněji vypadají v míse s květy pivoněk. Pivoňky už dávno nejsou a mísa by se mi na stůl stejně nevešla, tak jsem to vyřešila takto. Takový svícen se hodí i na posezení ven - citron, levandule, rozmarýn odpuzuje komáry.

V týdnu předem jsem upekla mini pavlovy,


pak už stačí nej je nazdobit.


Hlavní dezert byl dort kolibřík , jen jsem mu udělala trochu slavnostnější fasádu.


Večer se vydařil, všem chutnalo a o smích a dobrou náladu nebyla nouze. Je fajn mít pár dobrých přátel...
A pochopitelně vařím a peču hlavně pro rodinu, nabízím recept na výbornou briošku


Těsto připravila domácí pekárna, vložila jsem do ní:
150 ml vlažného mléka, 150 g povoleného másla, 360 g hladké mouky, 1 vejce, 50 g hnědého cukru, špetku soli, 10 g droždí

Těsto jsem rozdělila na 8 dílů, ukoulela kuličky a naskládala do chlebíčkové formy. Přikryla utěrkou a nechala ještě půl hodiny kynout.
Před vložením do trouby vyhřáté na 175 stupňů jsem bochánky potřela rozpuštěným máslem, přidala ještě malé kousíčky do spár a posypala perlovým cukrem a plátky mandlí.


Brioška se pekla asi půl hodiny, vždycky ověřuji propečení špejlí.


Voní máslem, je výborná samotná a s trochou čerstvé marmelády (právě jsem dělala meruňkovou)... ach!


A přidám ještě jeden slaný koláč, ideální letní večeři.
Těsto můžete použít třeba kupované listové, já jsem si udělala své osvědčené (250 ml smetany, 250 g hladké mouky, sůl), vypracovat a nechat v lednici odležet zabalené do folie.
Rozválet do formy, poklást tenkými plátky cukety a orestovanými žampiony. Vše jsem zalila jedním vejcem rozšlehaným s trochou smetany a zbytkem strouhané goudy, s čerstvě umletým pepřem a solí.


Za půl hodinky je koláč hotový. Než jsem došla na zahradu pro rajčata, dopadl takto :o) Ochutnávačů je u nás vždycky dost :o)


Loučím se jednou radostí - kamarádi nepřišli s prázdnou. Tuhle krásu jsem dostala a pořád mi dělá radost.


Mějte krásné letní dny.

Vaše Helena


 

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Zdravím Heli a stále posílám moc pozdravů a nějaký ten příjemný větřík))).....to vypadá na parádní oslavu-dekorace i mňamky, které ty tak umíš)))) Moc se mi líbí dekorování těch svíček-parádní nápad. Přeji hezké letní dny. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuji za milá slova a přeji hezké dny, i když už doma...
      Pa, H.

      Vymazat
  2. Helenko zdravím, dala bych si úplně všechno :o):o):o). Super servis ! Ahoj Lenka

    OdpovědětVymazat
  3. Helenka, tiez sa pridávam k Lenke...:)) krásne zladené, chutné..proste nebíčko v papulke aj na duši .)

    OdpovědětVymazat
  4. Heleno, jen se mi sliny sbíhají nad vším, co jsi připravila. A stůl máš prostřený krásně (já jsem teď na chalupě ráda, když najdu potřebný počet talířů :D). Koláč s cuketou a žampiony vypadá dobře (do těsta skutečně nepřijde vajíčko?)
    Hezké letní dny se spoustou prima posezení s přáteli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, a to hlavní na tom stole není :o) Moc děkuji.
      Ne, vajíčko není třeba, těsto dělám roko, jde to na sladko i slano...
      Nápodobně! Hezký den. H.

      Vymazat
  5. Ahoj Helenka máš to krásne, útulné a cítiť tu teplo domova, ďakujem za recepty a inšpiráciu. /Dávno som nepísala komentár, ani neprispievam na svoj blog, odišiel mi totiž PC a na nový žiaľ nemám/ Emily
    píšem z PC od susedky
    môj blog: xandraal.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje milá Emily, tak ráda tě tady vidím! Moc by mi udělalo radost, kdyby si měla možnost a vrátila ses mezi nás - blogerky!
      Moc tě zdravím a přeji hezké léto! H.

      Vymazat
  6. Helo, u tebe si člověk pochutná a taky si přijde na zážitky jiného druhu - ty svíčky ve sklenici - náramná krása. Já bych šla po těch dortíčkách!!! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych ti moc ráda nabídla, Jiřinko!
      Děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. Helenka,
    už teraz mi robíš chute a to ani necítim tie jedlá... :-) Si skvelá hostiteľka.
    A ľalia je nádherná. Len mi chýba pomocník na fotke...
    Prajem Ti krásne leto!A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Adinko! Snažím se :o)
      Lilie mi udělala radost...
      Pěkný večer, H.

      Vymazat
  8. Helenko, tak zase jsem si u tebe smlsla 😊 Krásné to máš 🌸

    OdpovědětVymazat
  9. Helenko,samá krása a jistě výborná chuť.Nádherné svícinky,díky za inspiraci. Tvé dobroty jsem si opsala a vyzkoší,přeji krásné letní dny..🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, moc děkuji, snad si pochutnáte i u vás!
      Svícny jsem okoukala, taky se mi líbí.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  10. Helenko,jsi skvělá hostitelka.U vás se návštěvy mají a má to tak být.Když přijdou lidé,které mám ráda také se snažím.Pochutnala bych si na všem.Zaujaly mě plovoucí svíčky,neměla jsem o nich ani tušení.Už je skoro objednávám.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, Jituško, ale snažím se. Manžel hodně pomáhá...
      Plovoucí svíčky mám z Ikea, ale koupíš je i jinde. Je to zase trochu něco jiného a ten efekt :o)
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  11. Helenko, tolik dobrot... vyzkouším koláč, slané moc často nedělám. Brioška se ti povedla moc pěkně, tu bych mohla taky upéct, manžel ji má moc rád.
    Super nápad jsou svícínky. Já v létě moc nesvíčkuji, ale toto je kouzelná záležitost. A prostřený stůl - nádhera, to já umím ocenit :o)
    Měj pěkný a klidný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já zase slané peču hodně často, zmizí vždycky hodně rychle :o)
      Moc děkuji za pochvalu, svícny jsem okoukala, ale on je bude mít každý originální - nádoby, rostliny, fantazii se meze nekladou...
      Přeji příjemné letní dny i večery, H.

      Vymazat
  12. Helo, připravila jsi nádhernou hostinu plných laskomin a i oko se potěší skvělou aranží. Nedávno jsem pekla dle tvého vzoru focacciu a měla úspěch. Plovoucí svíčky také používám, odrazy světla na hladině jsou příjemné. Pohodové letní dny přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Helenko, teda ty musíš být hostitelka s velkým H. Ta slavnostní tabule se ti moc povedla! Taky bych chtěla někdy hostit až budeme mít hotové bydlení :D teď i sebe hostím na gauči u konferenčního stolku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, snažím se, jsem ráda, když je návštěva spokojená a cítí se dobře.
      Moc ti přeji, ať je vše podle tvých představ!
      Pa, H.

      Vymazat
  14. Krásně muselo být u vás ! Že jsi skvělá hostitelka, je jasné. Svícny mne nadchly a nápad určitě někdy využiju. My budeme mít v sobotu taky letní rodinné slavení u mladšího syna na zahradě.
    Jen stůl nebude tak hezky prostřený, jako u vás. Vše bude venku a tam je potom na stole takový všelijaký chaos. Kdyby to bylo v mé režii, bylo by to jiné. Ale oni to nějak neřeší :-).
    Měj se Helenko, hezky a užívej léta !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, buď v klidu, i z takového stolu se s lidmi stane chaos :o) Ale to nevadí, hlavně, ať je všem u stolu dobře. O to se moc snažím!
      Ty svícny jsem okoukala, určitě ještě nějaké vykouzlím :o)
      Věřím, že se oslava vydařila!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  15. Lezarts
    U tak příjemně prostřeného stolu by mě stačil slaný koláč a Pavlova!
    A samozřejmě milá společnost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, třeba vám někdy zvládnu vyfotit i to grilované! Myslím, že bys taky ochutnala :o)
      Renatko, děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  16. Helenko, to vypadá parádně... Tolik dobrot. Já moc grilované věci nemusím, asi bych sáhla po slaném koláči, něco zobla a kde je červené víno? To bych si dala. ☺ 👍 To, co odpuzuje komáry je výborně vymyšleno. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Hani! Červené víno nebylo, to servírujeme většinou k tmavému masu nebo v zimě. Teď si většina dala frizzante z vinařství Hruška.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  17. Helenko, vše vypadá kouzelně. Obdivuju tvůj smysl pro detail. Jsi dokonalá hostitelka!
    Krásný den, Helenko!

    OdpovědětVymazat
  18. Helo, skvělá hostina po všech stránkách, kamarádi si určitě pošmákli, však také měli z čeho vybírat. Svíčky se mi líbí moooc 😊😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, když už návštěva, tak ať se má dobře. Dělá mi to radost, když lidem u našeho stolu chutná!
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  19. Všechno vypadá krásně, jídlo super a moc se mi líbí ty svíčky :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  20. Helenko, úplně se mi sbíhají sliny, krásně prostřeno, nápad se svíčkami a takové dobroty. To je zas pořádná dávka inspirace - a závisti strávníkům :-) Přeji krásné letní dny

    OdpovědětVymazat
  21. Helenko, krásně prostřený stůl a ty svíčky vypadají nádherně. Jo a dala bych si u tebe všechno. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  22. Helenko, to je nádhera! Od tebe bych se nechala pohostit! 😍 Nádherně prostřený stůl. 😊

    OdpovědětVymazat
  23. Ahoj Helenko,
    já mám taky ráda návštěvy a moc mě baví vymýšlet menu a chystat stůl. Líbí se mi ty svíčky ve sklenici, to budu muset taky vyzkoušet. Jinak docela uvažuji nad koupí domácí pekárny.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, je to opravdu velmi efektní a má to nekonečně variací a možností.
      Na domácí pekárnu nedám dopustit, je to fakt kamarádka :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat