...Doksany...

neděle, července 21, 2024

Příjemný večer, vážení!


Protože jsou prázdniny a turistická sezóna v plném proudu, ukážu vám dnes krásné, klidné místo plné historie a poskytující prostor pro zamyšlení a zklidnění.
Tušíte správně - jsme v klášteře.


Byli jsme tu loni před odjezdem z Roudnice. Sobota dopoledne, na první prohlídku jsem čekali sami. Přišel velmi mladý kluk a pozval nás dál. Čekala nás víc jak hodinová prohlídka a spousta zajímavých informací. Skvěle strávený čas.
Historii vezmu opravdu jen hodně stručně. Ženský premonstrátský klášter založil ve 12. století Vladislav II. a jeho žena Gertruda. Doksany se u Přemyslovců těšily velké přízni, sestrám svěřili výchovu královských dcer včetně později svaté Anežky České.
Klášter vyplenili husité, po všech útrapách se ho podařilo konsolidovat, stavělo se a budovalo.
Třicetiletá válka a opět drancování, útěk sester do Roudnice a do Prahy. 17. století znamená pro Doksany velkolepý barokní rozkvět. Mimo jiné se postavila i monumentální vstupní brána na první fotce.


Josef II. klášter zrušil. V roce 1804 celý areál koupil Jan Antonín Lexa z Aehrenthalu. 
 


V roce 1945 byl majetek rodiny konfiskován a klášter je v rukou státu. Po pádu komunistického režimu odkoupil premonstrátský řád od státu některé část areálu a naplánoval rekonstrukci. V současné době žije v klášteře 9 sester.


Pokochejte se barokní krásnou kostela Narození Panny Marie.














Měla jsem velké štěstí - směla jsem nahlédnout tam, kam návštěvy nesmějí. Do překrásné růžové zahrady, kterou sestřičky opečovávají.




Návštěva krypty pod kostelem byla velmi zajímavá - románské základy dotvořené v 19. století. Ty hlavice  jsou překrásné...

 




Přes všechnu devastaci klášter ožívá a zdá se, že bude žít. Sestřičky tu šijí a vyšívají liturgická roucha, pěstují bylinky a připravují čaje a bylinné likéry.



Jestli jsem vás navnadila, jsem ráda. Tohle místo stojí za návštěvu. Najdete ho nedaleko Roudnice nad Labem.

Mějte příjemné letní dny!

Vaše Helena

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Díky za zajímavou fotoreportáž. Občas jedu okolo, ale uvnitř jsem nikdy nebyla.
    Přeji hezký začátek týdne. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo! Já tam chtěla dlouho a jsem ráda, že to vyšlo.
      Evi, měj hezký večer, H.

      Vymazat
  2. Helenko, tak tos měla velké štěstí, my se tam stavujeme celkem často, ale znám jen venkovní prostory a kryptu ( nejstarší část ). Dost se to tam v posledních letech změnilo, ale stejně to jde pomalu.Hodně těch hospodářských budov je stále ve špatném stavu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, loni byly na webu vypsané termíny prohlídek, tak jsem jeli. Letos tam jsou jen do dubna, nevím proč...
      Muselo to být obrovské a prosperující místo.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
    2. Ale jo, prohlídky jsou, už jsem to našla... https://www.farnostdoksany.cz/prohlidky
      Pa, H.

      Vymazat
  3. Heleno, díky za zajímavý tip na výlet. Ten kostel je fakt krásný a krypta taky. Držím klášteru palce v dalším ožívání ;-)
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky, Stáňo, není to jednoduché, dají se tam utopit miliony...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  4. Helenko, díky, je to nádhera a je to blízko nás. Měj pohodový nový týden.

    OdpovědětVymazat
  5. Helenko,určitě jsi mě navnadila.Je to nádherné místo a ráda se tam podívám.
    Měj hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
  6. Helenko, kolem
    kláštera v Doksanech jsme jeli i šli několikrát, ale dovnitř jsme se nikdy nedostali. Vždy bylo buď zavřeno nebo na prohlídku už nebyl čas. Doksany bývají často nejteplejším místem České republiky. Je tam krásně a věřím že se areál postupně celý opraví. Zaslouží si to. Díky za nahlédnutí dovnitř a přeji Ti krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě jsem se ke Tvým fotografiím vríátila na počítači a prohlédla si je ve velkém formátu. Myslím, že se v těchto místech točila i část pohádky Pyšná princezna, kdy tam král podává chůvě pilník...a běhá od sloupu ke sloupu..Měj se moc hezky.

      Vymazat
    2. Járo, moc děkuji za oba milé komentáře!
      Přeji ti, aby ses podívala dovnitř. byla jsem okouzlená!
      Pyšnou princeznu jsem nenašla, ale točil se tam jeden díl majora Zemana, Helimadoe, Král Ubu...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. Helo, ta krypta je nádherná a kostel také. Díky za ukázku, ráda jsem si to s tebou prošla. Pohodové dny přeje a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  8. Zajímavá historie a klášter vypadá moc hezky! 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám taková místa ráda, i když historie moc radostná nebývá!
      Míšo, přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  9. Lezarts
    S humorem to okomentuji, že za totáče by sestrám bylo vyčteno, že mají k živobytí zbytečně moc nadměrných metrů:-)))
    Ale teď vážně to co je opravené a ta zahrada je krása. Bravo těm, co se snaží napravovat omyly předků!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, je to tak, Renatko!
      Když jsem slyšela, co všechno dělají, nechápu, jak to v tom mini počtu zvládají...
      S tou zahradou jsem měla velké štěstí, je součástí klauzury...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  10. Helenko, úžasné fotky i reportáž. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  11. Moc zajímavé místo. Krásný kostel i krypta. Kus historie od 12.století.
    Díky za reportáž.
    Hezké pondělní odpoledne !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla jsem tam dlouho, jsem ráda, že se to povedlo!
      Hani, měj hezké dny, H.

      Vymazat
  12. Helenka,
    ďakujem za krásne fotografie z tak nádherného miesta. Krásna stavba/kláštor a rajská záhrada :)
    Maj sa krásne!
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Adinko! Je tam moc krásně a ten klid...
      Měj hezké letní dny, H.

      Vymazat
  13. Helo, parádní pozvánka na výlet, interiér kostela je fakt nádherný, díky za fotky 😊

    OdpovědětVymazat
  14. Helenko, opravdu skvěle strávený čas. A mít prohlídku jen pro sebe, to jsem zažila jednou a je to skvělé. Moc pěkné vše nafoceno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, nám se to občas stane. Před pár dny jsem byli na prohlídce kláštera Osek a byla v 4 + průvodce. Je to úplně jiné než v davu výpravy...
      Děkuji a přeji hezký den. H.

      Vymazat
  15. Helenko, pro nás tady daleko, ale klášter samozřejmě znám, tedy vím o něm. Prohlídka jen pro dva je vždy za odměnu, nevím tedy, jak pro průvodce, ale my si to užíváme. Naposledy včera na zámku - bájo! Klášter je pěkný, ale život řádových sester bych zažít nechtěla, na podívání příjemné.
    Přeji pěkný den, u nás deštivý. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, občas se nám to stane a je to skvělé!
      Život sester bych taky nechtěla, ale možná trochu závidím ten klid, s jakým vše přijímají a tudíž ho kolem sebe taky šíří...
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  16. Helenko děkuji za virtuální prohlídku dalšího pro mě neznámého místa. Díky tobě se podívám i do míst, která mám trošku z ruky.

    OdpovědětVymazat
  17. Milá Helenko, to je taková krása. Hned mám chuť popadnout svůj košíček a vyrazit na takovýhle parádní romantický výlet. ;) Děkuju za další super tip. Užívej léto, pa pa, Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vivi! Je. Za dveřmi klášterů je takový nějaký jiný, o hodně klidnější svět. Občas se tam moc ráda podívám.
      Přeji krásný den. H.

      Vymazat
  18. Tak to je nádhera. Taková místa mě lákají, ty prostory jsou úžasné a ta zahrada? krása...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když je možnost, taky chodím ráda nahlédnout za klášterní zdi...
      Verčo, měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  19. O klášteru slyším poprvé, ale vypadá to tam moc příjemně. To jste teda na ně zapůsobili, že jste se mohli jít podívat i tam, kam jiní nemohou. Muselo být hrozně fajn mít průvodce jen pro sebe :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, je to moc krásné místo.
      A štěstí to bylo - průvodce byl moc milý, na zahradu se nesmí, ale sestřičky tam ještě nebyly, tak mi dovolil ze dveří nahlédnout...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Ahoj Helenko,
    to vypadá nádherně, mám ráda starší architekturu. Líbí se mi to sklepení a taky růžová zahrada.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, taky jsem si opravdu smlsla, nádhera...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  21. Heli, moc hezké, připisuji na svůj výletní seznam 🌞

    OdpovědětVymazat