...Rhodos 2023 - epilog...

úterý, listopadu 07, 2023


Příjemný podvečer, vážení!

Na závěr jsem si nechala místo, které minul asi málokterý návštěvník Rhodu. Prozkoumáme Lindos. Prý nejkrásnější místo na ostrově, bílá vesnice obklopená půvabnými zátokami s tyrkysovým mořem a akropole, která dohlíží z vrchu na všechnu tu krásu.


Uličky Lindosu jsou tak uzoučké, že se tam mnohdy vejdou sotva dva lidi vedle sebe. Auto tedy necháme na některém z parkovišť a pokračujeme pěšky. Na akropoli se dostane křivolakým schodištěm, nebo se může nechat vyvézt nahoru oslíkem. Fotku nemám ani jednu, ti ušatci byli v obležení dětí. Při své první návštěvě Lindosu před sedmi roky jsem si myslela, že to je vlastně týrání zvířat, dokonce jsem četla nějaké články o tom, že tato "atrakce" bude neprodleně zrušena. Je to trochu jinak. Zvířata jsou klidná, vedro jim nevadí, působí opečovávaná, ta co nejsou v "práci" mají celkem pohodu v olivovém háji. Osel byl dříve skoro v každé domácnosti, byl to dobrý pracant. Pak je vytlačila auta. Existuje celosvětová kampaň za záchranu oslů jako přirozené součásti krajiny na řeckých ostrovech.


A jsme nahoře. Pěšky :o) Podle Homéra byl Lindos vybudován Dóry kolem 12. století před naším letopočtem. Je jedním ze zakládajících měst rhodského státu.
Chrám bohyně Athény najdeme na nejvyšší ze tří teras. 



Od chrámu je působivý výhled na zátoku sv. Pavla






Od Athenina chrámu sestoupíme po schodišti na další úroveň. Schody jsou vskutku impozantní. Na šířku mají víc než 20 metrů. Kdo se chce zasnít, zažít antiku, sem prostě musí... Těch sloupů tu bylo původně 42.



Pozůstatky johanitské pevnosti a byzantského kostela ze 14. století 



I v plné sezóně se najde chvilka, kdy budete mít některý z mnoha výhledů jen sami pro sebe...



Pohled na bílou vesnici ze schodiště na cestě z akropole. Jsou tam asi jen dvě místa, kde se dá víceméně bezpečně vyfotit - cestička je tak pro jednoho, bez zábradlí a proud turistů ustává pravděpodobně až v listopadu :o)


Bylo potřeba se trochu občerstvit - zvolili jsme bar v Kapitánském domě z 16. století. Fotit se tu může po domluvě, ale místnosti i stinný dvorek byl plný lidí, proto jsem pro představu cvakla i jídelní lístek :o) Dům funguje i jako malé muzeum a kamenný portál hlavního domu je prostě překrásný. Reliéfy ovlivnily všechny kultury, co Lindosem prošly - arabesky, kříže, pletence, holubice, rozety... Prostě krajka z kamene.




Stejně jeho hlavní město Rhodos, je i Lindos zapsán na seznam UNESCO. Zachoval si po staletí původní ráz, domy mají úchvatné kamenné portály a mnohde jsou ulice i dvorky dlážděny oblázky, tak typickými pro ostrov.
Nepřeberné množství krámků a krámečku, kaváren a taveren. Toulat se tady můžete snad donekonečna...
Některé krámky mají skutečně šmrnc... 







A tímto se loučím s Řeckem. Pro letošek :o) Milujeme to tam a loučíme se neradi.

Vám přeji hezké podzimní dny.
Vaše Helena

 

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Škoda, že už je konec Helenko. Ráda jsem si s tebou zacestovala)))
    Hezký večer. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, sice ne z Řecka, ale v záloze mám ještě dost výletů... Nějak nestíhám.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  2. Helo, příště jedu s vámi a budu ti nosit kufry. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, kufry máme na kolečkách a hanbou bychom se propadli... Ale jinak tě bereme!
      Pa, H.

      Vymazat
  3. Krásné místo 😊 Na Rhodosu jsem ještě nebyla, ale připomíná mi Thassos, kde jsme byli s přítelem minulý rok 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thassos znám fotek mé známé, jezdili tam roky. Nádhera!
      Přeji pohodové podzimní dny, H.

      Vymazat
  4. Heleno, hezká řecká tečka. Moc se mi líbí ty portály a výhled na moře je taky úchvatný.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, je tam prostě hezky, každý si najde to své...
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  5. Nádherné místo, zachovalý kus dávné historie. Ráda jsem se s Tebou "prošla" těmito úchvatnými místy, která jsem si představovala při čtení knih z dob antiky. Děkuji za úžasnou podívanou. Přeji Ti moc krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, já si taky půl života myslela, že si budu o antice jen číst... Plníme se sny.
      Moc děkuji za tvá slova a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  6. Působivé místo,nádherný chrám.Ty krámky by mě hodně bavily,stačí,že vidím ty kouzelné polštářky.
    Příjemná podívaná,když venku začala ta horší strana listopadu.Ohřála jsem se u tebe.
    Helenko,hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, člověk tam je bez dechu a nejen kvůli tomu kopci, na který je třeba se vydrápat...
      Krámků by sis tady opravdu užila do sytosti :o)
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  7. Helenko navštívili jste krásná místa, máte na co vzpomínat. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Krásné působivé místo. Výhledy, ten portál ! Nádhera. Model v obrazovém rámu - nápadité............
    Moc díky za krásné fotky.
    Měj hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, je to prostě místo s půvabem na každém rohu...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  9. Lezarts
    Krásná tečka za letním cestováním!

    OdpovědětVymazat
  10. Helo, díky za nádherné fotky z krásných míst. Na tuhle dovolenou budete určitě dlouho vzpomínat, měj se krásně, zdravím 😀😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, máme moc krásné vzpomínky, řecké ostrovy prostě milujeme...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  11. Helenko, pro mne byl Lindos velký zážitek. Během dovolené jsme se tady zastavili hned 2x a vždy jsme si město krásně užili. V domě kapitána jsme se také občerstvili a v uličkách bych klidně bloudila měsíc.
    Škoda, že dovolená a Vánoce utečou z celého roku nejrychleji, že?
    Tak se budeme těšit zase příště... měj pěkný zbytek podzimního týdne. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, Lindos je prostě perla.
      Máš naprostou pravdu - Vánoce i dovolená vyžaduje takové přípravy a pak frnk a je po...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Krásné fotky.
    Řecko je ráj 😉
    A teď hurá do podzimního času 😉🍁🍃🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, děkuji! Máš pravdu, je to ráj a s nadšením ho objevuji a někam se i vracím...
      Měj hezké podzimní dny, H.

      Vymazat
  13. Krásné místo a moc hezky nafoceno, tak tam to znal už Homér... a ty antické památky, to je něco. Mě moc ty obchůdky nelákají, ale výhledy do krajiny, to je paráda.
    Člověk má cestovat, dokud může a nic neodkládat. 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, byla jsem tam podruhé a to kouzlo je trvalé. Krásné místo.
      Ty obchůdky k tomu prostě patří, stejně jako taverny nebo jen stánky s čerstvě vymačkanými džusy...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  14. Nádhera....Řecko je tak krásné...na každém kroku historie.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
  15. Lindos más spojený s prudkým výšlapem, před kterým jsem si "bohužel" dala pravou řeckou kávu. Nahoře jsem myslela, že se mi srdce utrhne... Takže bylo rozbouchané kofeinem i tou krásnou dokola.... Díky za připomenutí... a oslíky jsem litovala... e

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak to jsem fakt ráda, že si ve zdraví přežila a nakonec sis tu parádu i užila. My měli kávu až po :o) Oslíci vypadaly opravdu v pohodě, jejich domovina je Afrika, teplo mají rádi.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  16. Helenko, tímto článkem jsi mě potěšila. Znám a obdivuji, představuji si, jak to tam asi vypadalo. Vchody do domků jsou každý jiný a osobitý. Moc hezky jsi to zachytila. Krásné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tak to jsem opravdu moc ráda. I mně běží představivost naplno...
      Moc děkuji a přeji příjemný podzim, H.

      Vymazat
  17. Helenko, nádherné místo, díky za zprostředkování prostřednictvím krásných fotek a pěkné reportáže. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj Helenko,
    vypadá to naprosto kouzelně, moc se mi to líbí.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka

    OdpovědětVymazat
  19. Tak sem se chci jednou podívat. :) Krásné fotky, které nalákaly. ;-)

    OdpovědětVymazat
  20. Krásné! Ty dveře obložené polštářky jsou kouzelné :-) A krajka z kamene - ach!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dalo se tam nafotit dost elegantních a nápaditých detailů...
      Přeji hezké dny, Marie Veroniko. H.

      Vymazat
  21. Krásné rozloučení s ještě krásnějším ostrovem :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat