...jarní Olomouc...

pondělí, dubna 17, 2023



Příjemné odpoledne vám všem!

Na zelený čtvrtek jsme vyřídili, co bylo třeba a zbyl čas na procházku jarní Olomoucí. Parkování jsme našli kousek od katedrály sv. Václava a tak jsem začali právě na Václavském náměstí. Od toho pražského se hodně liší :o)


Malebné náměstíčko bylo zaplněno, ba přeplněno auty, dopravní kolaps nenastal jen díky velké ohleduplnosti všech zúčastněných.
Stavba je to impozantní, gotika doplněná novogotickou, i když uvnitř najdete prvky všech dalších historických slohů. Hlavní věž má něco přes 100 metrů, je nejvyšší na Moravě a v Čechách ji předčí jen ta v Plzni. Najdete tu i největší moravský zvon.
Ty tři sochy v horní části průčelí jsou sv. Václav a Cyril a Metoděj.


Bílá budova je Kostel sv. Anny a zbytky románského Zdíkova paláce, dříve Přemyslovského.



Pochopitelně jsem se chtěla podívat i dovnitř. Tam jsem pochopila ten zmatek venku. Katedrála byla plná, právě probíhalo svěcení olejů panem biskupem. Fotit bych si netroufla, až když jsem viděla aparáty v rukou věřících, udělala jsem alespoň jednu fotku úchvatného stropu.


Rozhodně se sem chceme ještě vrátit, snad se trefíme do klidnějšího dne. Hned vedle v bývalém hradě je Arcidiecézní muzeum, dvorana Přemyslovců. V těchto místech byl v roce 1306 zavražděn poslední Přemyslovec král Václav III.


Bez problémů se dá dojít na soustavu olomouckých náměstí. Trochu překvapí, že Horní je níž než Dolní, ale příjemné jsou obě.
Barokní sloup Nejsvětější trojice postavený k boží slávě zná asi každý. Vyfotit ho bez lidí je opravdu nadlidský výkon, až doma jsem zjistila, že se povedlo, ale nemám tam celý vršek - pozlacenou svatou trojici. Tak ještě jednou...



Další mariánský sloup najdete na Dolním náměstí...


Toulání uličkami je moc hezké...


Dotoulali jsme se až na Žerotínovo náměstí s Kostelem sv. Michala. Byl otevřený a úplně prázdný.


Esence baroka... Nevím, jak jinak to vyjádřit. Ital Giovanni Pietro Tencalla ve službách olomouckých biskupů odvedl skvělou práci.



Zajímavý je i exteriér kostela, i když nejlépe vynikne na záběrech z výšky. Nabízím jeden z chodníku...

¨

A hned za kostelem - vila Primavesi. Je to jedna z nejvýznamnější staveb vídeňské secese. Věděla jsem, že je zatím uzavřená, ale chtěla jsem ji vidět alespoň z venku.
Rodina bankéře a mecenáše Primavesi se znala s malířem Gustavem Klimtem. Díky tomu byly ve vile i jeho obrazy. Celou historii, která je hodně zajímavá vám jednou povyprávím, až se mi povede vilu navštívit.


Je čas se s krásným historickým jádrem rozloučit. Cestou k autu ještě zastávka u Kaple sv. Jan Sarkandra.


Tohle roce přes mříže se mi jednou nevyplatí...


Mějte krásný jarní týden!

Vaše Helena

You Might Also Like

46 komentářů

  1. Helenko, tentokrát procházka Olomoucí ve tvé režii, jaká krása ( i když už jsem tam byla vícekrát ) - ale tvé fotky jsou výstavní. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Helo, v Olomouci jsem nikdy nebyla, tak za fotky moc děkuji. Jsou krásné a interiéry kostelů přímo nádherné. Škoda, že většinou jsou kostely zavřené a mnohdy se pro nedostatek světla nedá fotit ani přes mříže. Také přeji pěkný nový týden 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je to moc krásné město, živé a přesto nepřelidněné, v centru jsou krásné parky.
      Jak píše Maruška níže, kostely tam jsou otevřené, což je super.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  3. oóó vila Primavesi,nádhera i uvnitř...Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Světlanko, doufám, že se mi interiér jednou zadaří...
      Zdravím, H.

      Vymazat
  4. Olomouc je nádherná a možná se tam podívám.Sestře tam studuje na vysoké dcera a už se tam 2x byli podívat,tak mě příště snad vezmou sebou.Katedrála je úžasná,morový sloup,všechno.
    Mně se stává velmi často,že mi chybí špičky.Bohužel to zjistím vždy až doma.
    Helenko,nádherné fotografie jsi pořídila.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tak tenhle výlet ti moc přeji, bude se ti líbit!
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  5. Hezký jarní týden Helenko i tobě. Snad se už na jeho konci dočkáme lepšího počasí. Díky za parádní fotky i za popisky k nim.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Evi!
      Právě máme krásné dny, snad to vydrží!
      Pa, H.

      Vymazat
  6. Olomouc na mě dýchá krásnou historickou atmosféru! Toulání se uličkama je přesně něco, co bych také udělala. Hezký jarní týden! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie, vítám tě tady a souhlasím, tyhle procházky mám moc ráda.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. Heleno, díky za moc hezké nahlédnutí do Olomouce. Já tam ještě nebyla (my vůbec máme na mapě Moravy mnoho bílých míst) a tvoje fotky mne hodně nalákaly. A obdivuji, jak se ti povedly fotky bez lidí :).
    Pokud jde o poslední fotku - taky čekáš, že ti foťák jednou skončí na opačné straně mříží než jsi ty...?:D.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, je to moc příjemné město. Rádi jsme se vrátili. Ty fotky byly mnohdy vyčekané, ne všechny se povedly.
      Jj, ty mříže, to jednou dopadne blbě :o)
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  8. Helenko, děkuji za Olomouc, už jsem tam nebyla spoustu let. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  9. Helenko, to je úžasná reportáž a moc krásné fotografie. Do Olomouce už se roky chystáme, ale je to daleko. Zaujal mě i Tvůj úžasný popis všech nádherně nafocených míst. Opravdu si to užívám a kochám se nádhernou výzdobou kostelů. Líbí se mi i ulička s domy propojenými prampouchy. Mám takové uličky ráda a mají své kouzlo. Všechny ty budovy jsou nádherné. Děkuji za úžasnou
    podívanou a přeji ti krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, já moc děkuji za tvá milá slova a moc ti takový výlet přeji. Ty by si měla z Olomouce skvostné fotky!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  10. Krásné záběry nádherných skvostů. Pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  11. V Olomouci jsem nebyla, takže jsem za Tvoje krásné fotky i písmenkový doprovod, ráda. Člověk žasně, co je v té naší malé zemičce krásy.
    Měj se fajn a měj hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Haničko! Žijeme v krásné zemi plné historických skvostů a přírodních krás - stačí se jen dívat.
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  12. Helenko, tento týden budu mít možnost osobně prověřit krásy Olomouce :o) a už se moc těším. Sice mám centrum dost prochozené, ale potěší mne tato hanácká kráska pokaždé.
    Děkuji za pozvánku a přeji ti pěkné úterý. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No už jsem to viděla, Jituško a opravdu krása!
      Máš pravdu, byli jsme tam po letech a užili jsme si to.
      Měj krásný víkend, H.

      Vymazat
  13. Helenko, parádní snímky a díky za Olomouc. Město samozřejmě znám, ale zajímají mě v tomto případě i komentáře. Vždyť Olomouc je po Praze druhou největší památkovou rezervací! Prozradím, že máme zajištěn týdenní pobyt v hotelu v Olomouci a chceme si město připomenout a znovu pořádně užít přesto, že jsme tam už víckrát byli. Snad tam také "něco" nafotím.
    Děkuji a vlastně za pár dní na to také "najedeme". 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, takovou dovolenou si určitě užijete. Je tam moc krásně!
      Těším se na tvou reportáž!
      Zdravím, H.

      Vymazat
  14. Olomouc je krásné město a stejnou procházku jsme si už udělali. Kostely v Olomouci jsou otevřené všechny od svítání do setmění. Tahle otevírací doba se mi moc líbí. Na Dolní náměstí se sice jde "z vršku" Horního náměstí, ale Dolní je taková dlouhá nudle a myslím, že se více svažuje a nakonec se druhý konec dostane pod úroveň toho Horního. Také jsem o tom dříve uvažovala. Líbí se mi že ke kostelu sv. Michala vedou úzké uličky z obou náměstí. Ta z horního mi přijde hezčí. Líbí se mi, že se dá centrum pohodlně projít pěšky a nabízí opravdu hodně. Až tam v září pojedeme zase, už mám naplánovanou procházku k vojenské nemocnici.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, máš pravdu, je to hezké město a tvé reportáže jsem si prohlédla s velkým zájmem.
      Ani my jsme neviděli všechno, je důvod se vrátit.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  15. Helenko, v Olomouci jsem nebyla, děkuji tedy za prohlídku. Zrovna vymýšlím, kam vyrazíme v Čechách na letošní dovolenou. Že bych naplánovala něco na Olomoucku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, moc děkuji! Olomouc a jeho okolí za návštěvu určitě stojí.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  16. Taky mám Olomouc jako nepopsaný list, ale věřím, že se to jednou spraví. Ta katedrála vypadá úžasně!

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko, nádherné fotky z Olomouce. 👍👍👍
    Moc děkuji za milou připomínku a krásnou procházku. Spočítala jsem to a vyšlo mi, že jsem v Olomouci byla naposledy v roce 1974. Hrozné číslo - je to 49 let.
    Měj hezké jarní dny.💓🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak to je nevyšší čas se tam zase vypravit. Myslím, že by si byla okouzlená!
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  18. Helenko, krásné fotky,nikdy jsem tam nebyla. Město na seznamu UNESCO, není se čemu divit 😉. Hezký večer. M .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, prochází se tam moc příjemně a to jsem fakt neviděli všechno...
      Užij si víkend, H.

      Vymazat
  19. Nikdy som si neuvedomila aké nádherné mesto je Olomouc :) Určite sa tam čo najskôr musím pozrieť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moniko, vítám tě tady a Olomouc opravdu ráda doporučuji.
      Přeji příjemný víkend, H.

      Vymazat
  20. Olomouc vôbec nepoznám, ale podľa Tvojich fotiek je viac ako nádherný ... Ďakujem za prechádzku! Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, je! Historické centrum se dá příjemně obejít, je tam moc hezky.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  21. Ahoj Helenko,
    já jsem pořádně byla v Olomouci jen jednou, v létě jsme si prošli centrální náměstí, ale chtěla bych se tam brzy vrátit. Kamarádka se odstěhovala až do Kopřivnice, tak uděláme v Olomouci zastávku na půli cesty:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, zastávku si určitě udělejte. Moc hezky se tam prochází!
      Měj pohodový den. H.

      Vymazat
  22. Olomouc jsem ještě nenavštívila. Děkuji za krásnou procházku.

    OdpovědětVymazat