...Praha...

neděle, ledna 15, 2023

Příjemný večer, vážení!

Přináším další část z našeho výletu do Prahy. Chtěli jsme vidět opravenou budovu Národního muzea, ale z toho rychle sešlo. Fronta na vstupenky byla téměř ke koni... Nebudeme trávit den ve frontě a v davu. U kávy jsme bleskově vymysleli náhradní program.
Roky jsme kolem jezdili, často popojížděli v zácpě. Roky jsem se tam chtěli podívat. Vyšlo to až teď. 
Pravoslavný chrám sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici.


Je to nejen barokní skvost od Kiliána Ignáce Dientzenhofera, ale hlavně dějištěm posledního odporu skupiny příslušníků československého zahraničního odboje.
Operace Anthropoid. Opálka, Gabčík, Kubiš, Valčík, Bublík, Hrubý a Švarc. Mladí muži, hrdinové.


Ukryl je tu pravoslavný farář ThDr. Vladimír Petřek. 7 mužů, kteří čelilo obklíčení 800 vojáků gestapa.
Jejich památka je v kryptě uctěna velmi důstojně a vkusně. 


Snad poprvé jsem byla ráda, že tu nejsme sami. Zavřou se tu za vámi těžké ocelové dveře... Velmi působivé místo.


Spěchala jsem na světlo, do kostela. Kostel byl zrekonstruovaný po roce 1989 díky věřícím z Běloruska, Ruska a Ukrajiny.





Pravidelně každý rok 18. června se tu koná bohoslužba za oběti heydrichiády.


Šikmo naproti je ještě jeden kostel. Kostel sv. Václava na Zderaze. Patří církvi husitské, vznik se datuje do 12. století, Václav IV. tu nechal postavit gotický kostel.


Byl otevřený, tak jsem nakoukla.


Další naše kroky jsou asi všem jasné. Tančící dům. Jedna z mále ukázek moderní! (a to tu stojí už téměř 30 let) architektury u nás. Architekti Frank Gehry a Vlado Milunič možnost postavit takovou budovu přičítají porevoluční euforii a Václavu Havlovi.
Ginger a Fred je místo, kde se můžete ubytovat, zajít si do kavárny a restaurace a navštívit galerii.


Výstava Káji Saudka se nám líbila. Trvá do koce březnem tak máte ještě možnost. 


Ke vstupence na výstavu si můžete přikoupit (za 30 Kč) návštěvu vyhlídkové terasy. A to je tedy zážitek. Vyjedete 6 pater nahoru, poslední patro jdete po svých, pak přes skleněný bar a...


Slovo dechberoucí je celkem profláknuté, ale tady mě fakt jiné nenapadá... Pokochejte se, prosím!







Byl to skutečně zážitek. Ten nadhled Praze a známým místům opravdu sluší.
A pořád ještě nejsem u konce, další krásná místa váš ještě čekají :o) Pro dnes to opravdu stačí!

Mějte příjemný večer a pohodový pracovní týden.

Vaše Helena






 

You Might Also Like

49 komentářů

  1. Helenko, děkuji za krásnou procházku Prahou. V pravoslavném kostele Cyrila a Metoděje, jsem ještě nebyla, ale chystám se tam. Pohledy na Vltavu a Hradčany se nikdy neomrzí. Praha je prostě Praha a naše. Pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rijo, rádo se stalo. Máš pravdu, ty pohledy se neomrzí.
      I tobě přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  2. Helenko, ty kostely jsem asi před dvěma lety náhodně navštívila, ale nahoře na Tančícím domě jsem dosud nebyla. Krásně jsi to nafotila a je to působivá reportáž. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, určitě si na terasu příležitostně vyjeď. Ta vyhlídka stojí za to!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  3. Heleno, já musím zopakovat své tvrzení o kovářovic kobyle... Protože Tančící dům znám jen zvenku, nahoře jsem ještě nikdy nebyla. Fotky z terasy se ti mimořádně povedly.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, musím říct, že jsem si to užila. Ty výhledy jsou úchvatné.
      Určitě si tam zajdi.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  4. Helenko,děkuji za další seznámení krásných míst v Praze.Fotky z terasy jsou úchvatné.
    Měj hezký týden

    OdpovědětVymazat
  5. Helenko, to je moc zajímavý článek i fotografie. Já přece jen velká města už nemusím, ale moc ráda se na fotografie podívám. Do Prahy bych jet sice mohla a měla bych i skvělou průvodkyni Jiřinku, ale z velkých měst a toho ruchu mám obavy, že bych to nezvládla psychicky. Děkuji tedy za hezkou reportáž a těším se na pokračování

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, Praha je krásná, ale ty tři dny mi úplně stačily. Je to náročné, hlučné, všude spousta lidí. Nedivím se ti.
      Děkuji a přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  6. Tak jsem se Tvými fotkami pokochala. Já zpočátku nemohla Tančícímu domu přijít na chuť. Ale postupem času jsem svůj pohled na něj poopravila. Fotky z terasy jsou opravdu nádherné.
    Pěkný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, to jsem moc ráda. Na spoustu nový věcí je třeba si zvyknout, nikdy tomu nebylo jinak.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Vzhledem k tomu že Resslovka není daleko od Smíchova, návštěva kostela Cyrila a Metoděje bývala povinností k hodinám dějepisu, takže jsme tam byli se školou ale i s rodiči. Ale asi si tam zas někdy zajdu ....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, my se na to chystali skutečně roky... Kdo si počká...
      Zdravím, H.

      Vymazat
  8. Jo, a výhledy jsou opravdu parádní. Mě se tahle stavba, narozdíl od Nové scény vždy líbila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dámy, jsem na tom stejně - Karel Prager je představitel brutalismu. V evropě ceněný, ale ne každý je z něj nadšený. Na Nové scéně se mi líbí snad jen to zrcadlení...
      Moc vás zdravím, H.

      Vymazat
  9. Helenko,
    tyto výhledy Prahy z tančícího domu jsme také viděli při výstavě Josefa Lady v Tančícím domě. :-)
    Při poslední návštěvě jsem zjistila, že plno historických míst jsme roky jen míjeli a přitom stojí za návštěvu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, ráda tě tady vidím! A souhlasím, do Prahy můžeme jezdit do konce života a pořád bude co objevovat.
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  10. Pravoslavný chrám jsem kdysi denně míjela, hned naproti jsem chodila na ekonomku, ale to už je fakt historie. Fotky jsou moc pěkné a z vyhlídky ještě krásnější. Nevím, jestli bych tu výšku dala, už jen při představě mám mravence v nohách. Pěkný týden přeji, pá 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je jasné, že tebe jen tak nepřekvapím! Já výšky dávám zatím v pohodě, horší jsou podzemní a uzavřené prostory - rozumím ti.
      I tobě přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  11. Úžasný výhled! Praha se prostě neomrzí :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Vůbec jsem nevěděla, že je na tančícím domu i vyhlídka :) Divím se, že u muzea jsou pořád fronty. Vždyť už je to nějaká doba, co se ukončila rekonstrukce ne? Hlavně, že se vám povedlo vymyslet tak skvělou náhradu :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, Míšo a určitě stojí za návštěvu.
      Muzeum bylo v obležení, byly to dny po Vánocích, prázdniny a hodně rodin na výletě.
      S náhradním programem nebyl problém - tipů je zatím opravdu hodně.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  13. Helenko, nádherné fotky, zejména z vyhlídkové terasy. To jsou pohledy, které si nikdy neomrzí. Stále stejné a přitom pokaždé jiné. Stále nás berou za srdce. V Tančícím domě jsem byla pouze na výstavě, budu se muset polepšit a navštívit i terasu. Oba kostely v Resslovce znám velmi dobře, ale už je to nějaký pátek, kdy jsem je navštívila. Měla bych to napravit.
    V rekonstruovaném Národním muzeu jsem také ještě nebyla, fronty mě pokaždé odradí.
    Děkuji za krásnou exkurzi a přeji hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, krásně si to napsala, není co dodat.
      Muzeum si prostě necháme na jindy, byly prázdniny, tak to bylo asi tím...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  14. Kostely znám taky jen z auta. A je to ostuda, ale v TD jsem ještě nebyla. Budu to muset napravit. Díky za tip. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, jen klid, ty to jistě brzo změníš!
      Donedávna jsem na tom byla stejně.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Krásne miesta ste navštívili ... ten výhľad mám v pláne aj ja, ale nie som v Prahe tak často, tak musí na mňa počkať :) Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, určitě počká a ty si ty výhledy parádně užiješ.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  16. Ten pravoslavný kostel znám docela dobře, dvakrát jsem byla uvnitř a kolikrát šla kolem a pak se zastavila u té pamětní desky a důležité, nebyla jsem sama, vždy se tam sešlo více lidí. Opravdu působivé místo.
    Děkuji, že jsem to viděla na blogu a líbí se mi i další fotografie, protože já jsem městský typ a ta místa mám také nafocena. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, my jsme si to s mužem slibovali roky. Konečně to vyšlo a jsem rádi. Na taková místa a hlavně činy se nesmí zapomínat!
      Děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  17. Vija

    Helenko, děkuji za prohlídku. Tančící dům a jeho terasu snad letos zvládnu.
    Měj hezke dny. J

    OdpovědětVymazat
  18. Lezarts

    Moc hezky zdokumentovaná vycházka. Tančící dům je moje srdcovka od začátku, kdy byl dokončen. Pamatuji si ty polemiky kolem, hlavně nesouhlasné a nikdo nechápal můj obdiv.
    Také jsme si oblíbili procházku Václavským náměstím, ale s hlavou v záklonu! Je neuvěřitelně, kolik historických budov má moderní, velice vydařené nadstavby!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, i mně se líbil od začátku a souhlasím - pohled vzhůru přináší často potěchu oka i duše.
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  19. Helenko, taky jsme šli nedávno kolem. Jak kolem kostela tak Tančícího domu. Nenapadlo nás zajít dovnitř, v plánu byla plavba do ZOO a hned pod Tančícím domem je přístaviště. Z terasy jsou báječné fotky. To si musím pamatovat a využít.
    Díky a měj se hezky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi je celkem jasné, Jituško :o) Měli jste jiné plány, máte to jako inspiraci pro příští návštěvu.
      Přeji příjemný den. H.

      Vymazat
  20. Helenko, krásně jste si užili Prahy, Díky za pěkné fotky. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  21. Jsem neuvěřitelná ostuda, v Tančícím domě jsem nikdy nebyla. Dělám velkou chybu. Když vidím ta "panoramata", musím to rychle nepravit! Krásné fotky, Helenko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, nejsi! Ono tak je, to co máme u nosu... Tančící dům jen tak nespadne, přijde správný čas a ty si ty výhledy užiješ.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  22. Ahoj Helenko,
    navštívili jste samá krásná místa!
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  23. Děkuji za prohlídku i krásné fotky. 🙂

    OdpovědětVymazat