...poslední...

sobota, prosince 31, 2022

letošní příspěvek je tu. 

Příjemný silvestrovský večer vám všem! 

Tento příspěvek měl být o dárkový. Od rodiny, přátel. Ale uplynulé dny byly tak hektické, že jsem je prostě nestihla vyfotit. 
Ale o jednom dárku se mohu zmínit už teď. V Praze jsem často, většinou pracovně, manžel mi daroval tři dny prožité "dle vlastního výběru". Viděli jsme toho hodně, užili jsme si to báječně. Splnila jsem se pár pražských přání. A tohle je jedno z nich. Nebudete věřit, ač jsem kolem Kostela Panny Marie Vítězné šla mockrát, Pražské Jezulátko jsem poprvé viděla až teď. Já a asi půl Itálie... Kostel byl neustále v obležení, ráno, večer, jednou jsem to vzdala, ale nakonec jsem plula s davem...


Je z části renesanční, z části raně barokní. Má podobu sálové baziliky římského typu.

Oltář sv. Terezie - oltář je starý (18. století), socha nová. Zajímavé propojení.


Hlavní oltář a čelem vzad - varhany.


A tady je - 47 centimetrů velká soška, na kterou se jezdí dívat věřící i bezvěrci z celého světa. Prosí tu o pomoc, uzdravení, mír, o narození dítěte a hodně se jich vrací, aby poděkovali.

Přiznám se, že jsem nejprve prosila o to, abych ho alespoň zahlédla. Ale atmosféra toho místa je zvláštní. Před tou stříbrnou skříní se prostě dostalo prostoru každému, ať už o něco prosil, nebo jen fotil. 


Je známá věc, že se Jezulátko převléká. Bílá alba a královský plášť na jednu stranu připomíná nevinnost Božího dítěte a zároveň Ježíšův královský titul a božskou všemohoucnost.

Bez lidí to prostě nejde a věřte mi, zkoušela jsem to několikrát... 

Končí rok. Rok, na jehož počátku jsme si mysleli, že není nic horšího než pandemie covid 19, testovali jsme, očkovali se, modlili se, aby se nikomu z našich milovaných nic nestalo. A pak přišel 24. únor. Těšila jsem se na něj - má milovaná "neteř" slavila 25. narozeniny. No, ani ona ani celá Evropa a možná i svět na tohle datum nezapomene. Přát si mír byla do té doby vlastně taková fráze, alespoň u nás. 

Chci vám poděkovat za přízeň, kterou věnujete mému blogu, za každý jeden komentář, mail či zprávu. Chci věřit, že se tady budeme ve zdraví, spokojenosti a pohodě potkávat i v roce 2023!

Vaše Helena


 

You Might Also Like

42 komentářů

  1. Helenko, přeji tobě a tvé rodině samá splněná přání, i když někdy se na ně musí počkat... a celé rodině blogerek vše nej.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné jezulátko.V Praze je tolik možností.Nemáme to daleko,ale pořád váhám se tam vypravit,jezdíme akorát na Černý most do nákupního centra.
    Helenko,hezký začátek nového roku a celý rok šťastný a spokojený

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, jednou nech nákupy nákupy a jeď se podívat na něco hezkého. Z ČM ti jede metro až do centra...
      Moc děkuji a nápodobně, H.

      Vymazat
  3. Moc ráda jsem se na fotky podívala, protože jsem tam nikdy nebyla. Takže každé podívání byť jen fotečkové je pro mne OK.
    Hezkou novoroční neděli, Helenko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, i pro mě to byla premiéra, i když jsem kolem šla určitě tisíckrát...
      I tobě přeji hezké první letošní dny, H.

      Vymazat
  4. Helenko, přeji Tobě i rodince šťastný nový rok .

    OdpovědětVymazat
  5. Já měla štěstí, že jsem se dostala do nějaké mezery kdy byl kostel poloprázdný a jen pár lidí v něm obdivovalo jeho krásu. A to bylo v létě kdy je turistická sezóna a bylo to před kovidem.
    Lepší nový rok přeju i tobě s rodinou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já to jeden večer vzdala, ráno chvilku po otevření jsou bohoslužby, další večer jsem se vrhla do davu a překvapilo mě, jak kultivovaně se tam všichni, včetně italských středoškoláků chovali.
      Moc děkuji za přání, i ty se měj dobře. H.

      Vymazat
  6. Helenko, přeji tobě i rodině krásný nový rok plný štěstí, zdraví, lásky a pohody. ❤

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko, u Jezulátka jsme byla před časem s mamkou. Tentokrát jsme byli v jiných kostelech. Ale naše babi sem zamíří vždy při každé návštěvě Prahy. Má to tady zvláštní kouzlo.
    AŤ se ti v novém roce daří. Budu se těšit na nové příspěvky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já se nedivím. Představovala jsem si, že tam chvilku postojím sama, byla jsem trochu zklamaná, co tam je lidí, ale to místo je hodně silné i tak. Jak píšeš - kouzlo.
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  8. Helo, také přeji do nového roku klid, pohodu, zdraví. U Jezulátka je spousta turistů celoročně, takže v době vánočních svátků a na konci roku to muselo být opravdu vydatné. Měj se hezky, moc zdravím. pá 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuji za krásné přání, moc ti přeji totéž!
      U Jezulátka byl skutečně dav, nejhůř na tom byl ale oslík z betléma před kostelem, ten chtěl určitě nasednout do nějaké tramvaje a odjet :o)
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  9. Ahoj Helenko,
    tři dny v Praze jsou moc hezkým dárkem. Já jsem taky jezulátko ještě neviděla, jsem ostuda... Jsem ráda, že jsem si to mohla užít aspoň díky tvému článku. Do nového roku přeji jen to nejlepší!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, opravdu ano. Viděli jsme místa, kam jsme chtěli roky zajít, bylo to moc hezké.
      Moc děkuji za přání a i tobě přeji hezký rok. H.

      Vymazat
  10. Krásný nový rok i tobě :)
    Na Pražské Jezulátko jsem se byla podívat s mamkou, má zvláštní kouzlo :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Dominiko, hezký rok i tobě!
      Jsem moc ráda, že jsem Jezulátko viděla.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  11. Helenko, přeji Tobě i Tvé rodině šťastný rok 2023, hlavně pevné zdraví, hodně štěstí, lásky, pohody a spokojenosti. Ať se vám všem dobře daří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji za krásné přání a i tobě přeji příjemný a zdravý rok! H.

      Vymazat
  12. Tento kostel vždy v Praze obdivuji. Mávám ti Helenko z cesty😉a přeji vše dobré v novém roce. ❤️Eva. http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, určitě se někdy zajdi podívat.
      Přeji pohodové dny i doma! Pa, H.

      Vymazat
  13. Heleno, i já ti do začínajícího r. 2023 přeju hodně štěstí, zdraví a splněných přání.
    P.S. Já od kostela s Jezulátkem pracuju jednu zastávku tramvají (už skoro 40 let), kolem jsem jela i šla bezpočtukrát, ale uvnitř jsem ještě nebyla. Možná bych to v příštím roce měla napravit (asi jsem v minulých covidových letech prošvihla šanci zvládnout to bez davů)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, je milé, že tě já, venkovan, inspiruji k návštěvě. Ale tak to bývá s místy, které máme denně na očích...
      Moc děkuji za přání a nápodobně.
      Měj se krásně, H.

      Vymazat
  14. Helenko, moc hezký poslední příspěvek. Do nového roku ti přeji jen to dobré a těším se na další příspěvky a fotky.

    OdpovědětVymazat
  15. Tedy vše dobré a krásné do nového roku! :-) A u Jezulátka je situace, kdy člověk nemá pocit, jako by tam byla půlka Itálie/Španělska/Latinské Ameriky poměrně velká vzácnost. Zato stromečky jsou tam jen pár týdnů v roce, takže jsi to, myslím, trefila velice hezky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, děkuji za přání a nápodobně.
      Já vím, je to místo hojně navštěvované, ale zvenku to vypadalo hůř, než to ve skutečnosti bylo.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  16. To máš ale hodného manžela, krásný dárek :) Já jsem za to, že darovat zážitky je prostě nejlepší!

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám, Míšo! Krásně jsme si ty dny užili.
      Měj pohodový den. H.

      Vymazat
  17. Helo, krásný příspěvek na konec roku. Přeji, aby ten nový rok 2023 byl lepší. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Maruško! I za to přání - kéž by!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  18. Ahoj Helenko přišla jsem Ti popřát hezký nový rok, ať jsi zdravá a spokojená ! Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuji za krásné přání a nápodobně - měj hezký celý rok! H.

      Vymazat