...adventní Litomyšl...

čtvrtek, prosince 15, 2022

Příjemný podvečer, vážení!

V sobotu odpoledne mě manžel doslova vytáhl z kuchyně a vzal na malý výlet. On ví, co mám ráda. A tak zvu i vás na malou virtuální procházku adventní Litomyšlí. 

Není potřeba mnoha slov, fotky Litomyšle jsou na mém blogu často. Zaparkovali jsme na náměstí, šlui jsme Zámeckým návrším kolem Piaristického chrámu Nalezení sv. Kříže k zámku. Tam nezapomenu nahlédnout na dvorek pivovaru, nyní Zámeckého hotelu.

Pak kolem zámku a na nádvoří

a do milovaných Klášterních zahrad. Setmělé mají zase trochu jiné kouzlo...

Chrám byl otevřený a svítil nám na cestu...



Byla to hodinka, ale moc, moc příjemná!

Teď zpět do kuchyně. Myslím, že všude, kde se nyní chystá vánoční cukroví dřív nebo později zazní věta: "Kam s nimi?" Řeč je pochopitelně o bílcích... Měla jsem jich dost, a to jsem ještě nezačala péct vánočky... Receptů je dostatek - bílkový chlebíček, pusinky, kokosky,... Já si připravila mini Pavlovy na večeři s přáteli a vzpomněla si cukroví - řezy, které jsem dlouho nedělala. Velice jednoduché, dobré, ráda se podělím o recept. Je z nějakého časopisu, trochu jsem ho upravila.

Brusinkové řezy

Potřebujeme: 4 bílky, 120 g moučkového cukru, 50 g sekaných ořechů, 100 g sušených brusinek, 50 g polohrubé mouky a 1/2 lžičky prášku do pečiva

Postup je vám nepochybně jasný, ale pro jistotu: Ušleháme polotuhý sníh, do něj postupně přidáváme cukru a došleháme do tuha. Stěrkou do sněhu vmícháme nasekané ořechy a brusinky, mouku s práškem.

Plech poloviční velikosti vyložíme pečícím papírem, sníh uhladíme a pečeme asi 15 minut na 150 stupňů. Necháme vychladnout a nakrájíme na řezy. Na tuhle geometrii nejsem moc zdatná, tak jsem použila vykrajovátko.

Řezy je možné doladit citronovou polevou. Líbí se mi množství možností - různé druhy ořechů, mandle, nemáte rádi brusinky, dejte rozinky, kandované ovoce, dokonce i kousky čokolády...

Tohle cukroví není jako vysoustruhované, ale chutná opravdu dobře.

Šup s ním do krabičky! Ale u nás cukroví neschováváme, my ochutnáváme :o) Jak je to u vás?


Mějte pohodový večer.

Vaše Helena

You Might Also Like

52 komentářů

  1. Heleno, přeji klidný čtvrteční večer. Prošla jsem se s Vámi ráda po mé milované Litomyšli. Krása, za kterou děkuji. Večer se do Litomyšle na procházku nedostanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, moc ráda!
      Děkuji za milou návštěvu a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  2. Helo, procházka Litomyšlí vpodvečer s tebou - krásné adventní potěšení. A to cukroví! mňam!
    Jsi moc šikovná a umíš rodinu rozmazlovat. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc ráda jsem tě vzala sebou!
      Oni si to rozmazlovaní zaslouží...
      Pa, H.

      Vymazat
  3. My neochutnáváme- nemáme co ))))
    Litomyšl krásná. Už dlouho ji mám v plánu.
    Přeji poklidné nadcházející dny. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Než jsem stihla napsat odpověď, tak už určitě máte :o)
      Evi, užij si večer, H.

      Vymazat
  4. Heleno, krásné adventní fotky z Litomyšle. Kochala jsem se :).
    My cukroví ochutnáváme čerstvě upečené, pak putuje v krabicích na balkón a já tam ujídat nechodím (jestli manžel to nevím a nesleduju ;-)). Recept na brusinkové řezy neypadá špatně. Jestli dostanu od mámy bílky z vánoček, tak bych je mohla zkusit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, máme to tam moc rádi.
      Zítra začíná vánočková tour, určitě zase nějaké bílky budou...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  5. Kaleidoskop podle Hanky
    Helenko, v Litomyšli to byla "dobrá akce", podvečerní atmosféra a moc hezky jsi to nafotila. Cukroví vypadá moc dobře, jen nemám brusinky, ale snad bych mohla použít i kandované ovoce. Zatím jsem snědla snad tři kousky cukroví, máme zatím tři druhy, ale ještě udělám.
    Přeji klidné předvánoční dny, ať se daří v kuchyni. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, byl to příjemný podvečer.
      Do cukroví můžeš použít opravdu cokoli - kandované ovoce, kůru, čokoládu, oříšky všech druhů... Vždycky se povede!
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  6. Ahoj Helenko, Litomyšl mám ráda taky a zajedu tam často. Řezy vypadají lákavě, ke kávě... U nás je cukroví hotové a rozdělené do krabiček, v kterých půjde do světa. Já sama neochutnávám, jsem ještě nadýchaná sladkých vůní z pečení a raději si vezmu nějaké ovoce nebo zeleninu. Ostatní to zakázané nemají a mohou si ochutnávat a taky že ochutnávají. Jeden rok ochutnávali nějak víc a den před Štědrým dnem jsem zjistila, že v krabici téměř nic není :o). Samozřejmě nikdo o tom nic nevěděl. Peču ještě štrůdl a vánočky, tak aspoň něco bylo... Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, chápu, mám to podobně a při pečení potřebuji ještě výraznější chutě - ostrý sýr, olivy...
      Dnes jdu na první kolo vánoček.
      Měj se krásně, H.

      Vymazat
  7. Vija

    Helenko, mám to jako Eva, neochutnáváme , není co. Ale u tebe je pokaždé něco lákavého. Krásný výlet jsem s tebou měla. A tu mňamku zkusím. Měj hezký pátek. J

    OdpovědětVymazat
  8. Helenko, nádhera je to! Tady je to vždy krásné a to nemusí být ani advent, že? Taková procházka v klidném zimním prostředí by měla být o adventu povinná. Lepší než se mačkat na trzích. Taky jsem na podobnou vytáhla manžela :-)
    Recept se bude hodit, bílků mám vždycky přebytek.
    Přeji ti krásný poslední adventní víkend v klidu a zdraví. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jituško, Litomyšl mám moc ráda, je to takové pohlazení na duši kdykoli se tam dostanu.
      Přeji příjemný a snad i klidný večer. H.

      Vymazat
  9. Lezarts

    Nádhera z podvečerní a Adventní Litomyšle. Díky za tu romantiku🙂
    Škoda, že jsem si nemohla z obrazovky taky koštnout cukroví, které jsi krásně naaranžovala!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, rádo se stalo!
      A moc ráda bych ti dala okoštovat :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  10. Krásné sobotní odpoledne v krásné Litomyšli.
    Recept na cukroví je inspirativní.
    Cukroví u nás bývalo ujídáno, když synáčkové byli ještě u maminky a tatínka :-).
    Teď už je to jen o manželovi, ale ten je raději, když mu to naservíruji na talířek a přinesu :-).
    Hezké dny, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, jasně, chápu, i u nás je to se servisem :o)
      Haničko, děkuji za návštěvu a moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  11. Já byla v Litomce 4.12. a teď zas jdeme v neděli podívat se na zámek malé na vystoupení sboru kam chodí zpívat. Jen mi to pořád nevychází tak, aby všechno krásně svítilo. Tedy ono to svítí, ale jsem tam vždycky za světla, takže to není vidět. I Prahu jsem letos nafotila minimálně svítící...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, chápu! Někdy to tak prostě je. Doufám, že jste si koncert užili!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
    2. Neužili, protože malá je nemocná.

      Vymazat
    3. Škoda...
      Doufám, že už je OK! Zdravím, H.

      Vymazat
  12. Moc hezké fotky plné předvánoční atmosféry :-) Skoro je mi líto, že nemám ani jeden přebývající bílek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, trocha té atmosféry je prostě potřeba.
      A s těmi bílky si nedělej hlavu :o)
      Zdravím, H.

      Vymazat
  13. Moc krásné fotografie. Litomyšl je nádherné město, jen škoda, že pro nás na výlet moc daleko. Museli bychom se tam ubytovat. Já jsem letos cukroví dost omezila a pekla jen tři druhy. Manžel prohlásil, že to úplně stačí, hlavně že jsou to jeho oblíbené druhy. Přeji Ti krásný poslední adventní týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, já vím, ale i tak bych ti Litomyšl moc přála...
      A s tím cukrovím si mě fakt pobavila :o)
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  14. Helo, Litomyšl je nádherná. Beru to jen podle tvých fotek, protože jsem tam nikdy nebyla. Jak ale vidím, je to škoda. Pokusím se příští rok ukecat manžela. Měj se hezky, pá 🎄

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, doporučuji! Určitě nebudeš zklamaná, je to krásné město.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  15. Nádherné fotografie.Že je Litomyšl krásná už vím,ale bohužel jsme jí zatím jenom projížděli.
    To cukroví vůbec neznám a že jsem jich ochutnala v poslední době dost.Vypadá lákavě.
    My máme cukroví v krabicích v lodžii,ale jak si manžel po obědě udělá kávu,jako správná manželka přispěchám s talířkem cukroví.Akorát se mi do té zimy moc nechce.Jinak bych pořád ochutnávala.
    Helenko,hezký čtvrtý adventní víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, však ono to jednou vyjde a zastavíte!
      Teď se oteplilo, tak máte k cukroví lepší přístup...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  16. Helenka,
    koláčiky vyzerajú skvele a je to zaujímavý recept, niekedy sa rada išpirujem, keď nás omrzia mini pavlovky :-)
    Pekný advent, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, Adinko! Já mám na zítra i ty pavlovy :o)
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  17. Ach, moje milovaná Litomyšl. Letos ti největší ochutnávači cukroví kýchají v Praze. Doufám, že se brzo uzdraví a za týden vše doženou. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, Maruško!
      Doufám, že jsou ochutnávači OK, určitě se na ně těšíš!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  18. Krásné fotky.
    My už máme letos napečeno, ale i tak moc děkuji za inspiraci. 🙂Dnes ještě pečeme s mamkou medovníkové kuličky. Večer nás čeká strojení stromečku, tak jsem zvědavá, jaký letos bude.
    Měj krásnou 4. neděli adventní, Helenko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Nikolko!
      Máte všechno nachytáno, tak si užívej tu kouzlo Vánoc.
      Pa, H.

      Vymazat
  19. Ahoj Helenko,
    Litomyšl mám moc ráda a večer má podle tvých fotek opravdu úžasné kouzlo. To cukroví z bílků rozhodně vyzkouším, všechno na to doma mám - od kolegyně jsem dostala dvě sklenice s dvaceti bílky...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak to budeš mít cukroví na rozdávání :o)
      Užij si klidný večer, H.

      Vymazat
  20. Já bílky dávám do mrazáku. A pak se stane to, že na ně zapomenu a najdu tam 3 plné krabičky :D Letos jsem se ale rozhodla vyzkoušet upéct suchary s oříšky, tak jsem na ně fakt zvědavá.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, já taky, ale raději je hned spotřebuji. Ty suchárky jsou moc dobré! To je super volba.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  21. Helenko, šikovný recept na upotřebení bílků a taky dokonalé fotky Litomyšli. Nádhera. Pěkný večer. M.

    OdpovědětVymazat
  22. Krásná procházka Litomyšlí... A ty jsi v kuchyni velmi činorodá Helenko. Já cukroví dala do plechových krabiček a manželovi řekla, že když bude mít chuť ať si klidně dojde a vezme na ochutnání. Nebyl tam ještě ani jednou, tak nevím co se děje :-)))).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, moc děkuji! Však ty taky!!!
      Určitě si manžel na tvém cukroví pochutná!
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  23. Oj, opět krásné místo, která znám jen v létě, když jsem tam strávila celý týden. Je moc dobře, že žijeme v oblasti, kde se střídají roční období a města i krajina se musí převlékat jako my do jiných oblečků. Překvapilo mne, že ten bazének se Zoubkovým sousoším je i v tomto období s vodou. Většinou se na zimu vypouštějí. Na cukrovíčko si beru recept. Moc se mi líbí, jak jsi ho poskládala do stromečku. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, ten bazének byl určitě vypuštěný, asi to byla napršená voda. Jen taková kaluž.
      Děkuji za milá slova a posílám pozdravy. H.

      Vymazat