...granátové jablko...

středa, září 21, 2022

Příjemné odpoledne vám všem!

Ano, Side znamená řecky granátové jablko. Ale jsme v Turecku. Ve městě Side. Ve městě, které jsme s manželem chtěli už dávno vidět. A tak jsem si letos ten sen splnili. Ráda vás trochu provedu. Fotek mám hromadu, zvažovala jsem, jak příspěvky uchopit. Dnes se podíváme na památky, které jsou volně přístupné.

Ještě před branami města je Nympheum - trosky antické fontány. 


A kousek za ní agora - komerční centrum antického města.

Překrásný detail jednoho ze sloupů. Pohladila jsem ho rukou. Bylo to jako dotknout se historie... Tak snad něco málo k ní. 

Město bylo založené  Řeky v 7. století před n. l.. Razily se tu mince s hlavou Pallas Athény. V roce 333 před n.l. se města zmocnil Alexandr Makedonský, v roce 78 p.n.l. přešlo do rukou Římanů. Za císaře Augusta bylo město centrem obchodu s otroky. Většina dochovaných památek je právě z té doby. Bylo o období slávy a prosperity.


Od agory je vidět na amfiteátr. Do něj se podíváme příště. 


Pohled na jednu z mešit - přece jen jsme v zemi, kde většina obyvatel vyznává islám.  A vykopávky jsou skutečně všude...

Často tam po nich prostě kráčíte. Nejsou tu jen malé skleněné chodníčky, jako i v jiných historických městech, tady jsou skleněná celá náměstí... Side je i městem psů. Hodných, trochu zmořených vedrem, ale nijak zanedbaných.

Typické domečky (tak nám připomínaly starý Nesebar v Bulharsku), dole krámky nebo restaurace.

Ta vůně byla úchvatná!

Přístav - na stejném místě jako v antice. Město je poloostrov dlouhý asi jeden kilometr.

A kousek od přístavu nelze minout ruiny Apollónova chrámu.

Hned vedle chrám bohyně Athény. Je to skvostné místo, vidět ho chce každý. Ač bylo po 9 ráno, teplota šplhala nad 30 stupňů a nechtějte vědět, kam jsem všude lezla, abych měla alespoň nějaké fotky bez lidí. Navíc v ostrém slunci mnohdy nebylo vidět, co vlastně fotím, nebo spíš, jak fo vyjde.

Povedlo se, ta trocha potu a hodně písku v žabkách za to stálo :o) Pokochejte se...





No, a i takhle může vypadat parkoviště :o)

Tím končím první díl reportáží z naší turecké dovolené. Byla krásná. Splněný sen. A po té antické kráse...

Jak napsat něco, co ani sama nechci přijmout, z čeho mi je těžko u srdce a kutálejí se mi slzy při každé myšlence na ni. Žádná slova krutou skutečnost neumenší - 22. srpna nás navždy opustila Jaruška redneval . Bytost tak dobrá, inspirativní, milující lidi, přírodu a svého Barouška. S láskou vzpomínám na její kouzelné příspěvky, na maily, které vždycky hladily a budu navždy opečovávat dárky, které jsem od ní dostala. Její blog byl otiskem její osobnosti - laskavý a vlídný, vkusný, kytičkový a vonící levandulí. Cinkaly v něm jehlice, voněla tam káva a koláč, poštěkával tam pes. Už teď mi chybí a určitě i vám. Nikdy na tuhle báječnou dámu nezapomenu.

Opatrujte se a važte si každého dne.

Vaše Helena










 

You Might Also Like

57 komentářů

  1. Helo, dovolená byla určitě nádherná, umocněná tím, že to byl váš sen. Ráda jsem se pokochala krásnými fotkami. Měj se hezky, moc zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
  2. Pokochala jsem se historií Helenko, jen jak dlouho ještě tyhle památky budou stát...
    Tu smutnou zprávu jsem zaznamenala včera večer a jsem z náhlého odchodu Jarušky celá vedle. Tolik jsem měla ráda její blog, tvoření, láskyplnost, která zářila z každého jejího slova, fotek. Nikdy nevíme, kolik stránek ze své knihy života máme před sebou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, celkem nás překvapilo, jak jsou památky opečovávané. Chci věřit, že takhle už zůstanou...
      A jarka - moudrá slova, děkuji ti za ně.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
    2. Nedomáčkla jsem klávesu, pochopitelně Jarka...

      Vymazat
  3. Nádherné fotografie.Turecko je krásné země,byli jsme tam kdysi s dětma.Moje sestra tam létá pravidelně,její dcera má Turka,ale žijí v Londýně a do Turecka jezdí k moři.Budu se těšit na další příspěvky.
    Ten smutný konec mě hodně vzal.Moc jsem ji neznala,ale občas jsem k Jarušce nakoukla,protože mě lákají tvořivé blogy a oba tam měla spousty nádherných věcí.
    Helenko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tak o Turecku něco víš. pro nás to byla první zkušenost a byli jsem moc spokojení po všech stránkách...
      Děkuji za milou vzpomínku na Jarušku.
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  4. Moc krásné fotografie z nádherného antického prostředí. Děkuji za úžasnou podívanou. Musel to být opravdu zážitek kráčet těmito úžasnými místy a ještě je krásně nafotit a navíc tak, aby výsledné fotografie byly bez lidí. V těchto místech je to, jak píšeš, asi i nadlidský výkon a Tobě se to opravdu moc povedlo. Měj se moc hezky a těším se na další příspěvek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji. Povídání o antice nás před mnoha lety s mužem sblížilo, tenkrát jsme netušili, že se budeme moc alespoň na něco podívat na vlastní oči.
      Focení bylo chvílemi náročné, ale můj muž je trpělivý, už mě zná a chce, abych byla spokojená :o)
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  5. Helenko, krásná dovolená a tys ji nejen pro sebe moc hezky nafotila.Z tvých snímků na nás mluví historie a ač jsou to jen zbytky starých civilizací, mají ještě o čem vyprávět, pro ty, kdo jsou ochotni naslouchat.
    O Jarušce, stejně jako o odchodu Růženky jsem se schodou okolností dověděla od tebe.Je mi to moc líto.Smutné, když odejde hodný čověk.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji. ty mi rozumíš, já jsem na takových místech téměř bez dechu...
      Děkuji za hezká slova, Jarka bude chybět hodně lidem.
      Pa, H.

      Vymazat
  6. Helenko, moc krásné místo jste si vybrali ke své dovolené. Moc hezky jsi památky nafotila, šikovně popsala a já jsem měla možnost podívat se na místa, kde jsem nebyla.
    Ráda se podívám na další příspěvky a posílám pozdrav. ☺

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Helenka, obdivujem Tvoje cestovanie a objavovanie, všetko zdokumentované a nafotené, ako od profesionála. Zarmútila ma správa o Jarke Redneval, poznala som ju ešte z "Mimibazár", obdivovala som jej nádherné práce. Je mi to veľmi ľúto. Tebe držím palce na všetkých cestách.
    Emily

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emilko, moc ráda tě tady vidím a moc děkuji za milá, vlídná slova.
      Odchod Jarky nás zasáhl opravdu hodně, zatím to nějak nejsem schopna zpracovat...
      Moc tě zdravím a děkuji. H.

      Vymazat
  8. Helenko zdravím a děkuju za fotografie z krásných míst Tvé dovolené. Jsem moc smutná z odchodu Jarušky a myslím i na Barouška. Její kreativní blog mě byl moc blízký. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, rádo se stalo!
      Ano, moc nerada jsem byla poslem takové zprávy, ale všichni nejsou na IG a zaslouží si to vědět... Na Barouška moc myslím i já, byli s Jarkou nerozlučná dvojka...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  9. Helenko, ježíš, o Jarušce jsem vůbec nevěděla, teď mě to zasáhlo, také jsem ji "znala". A moc hezké fotky jsem si užila, protože tu smutnou zprávu jsi dala naštěstí až na konec. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, Marti. Fakt mě netěší, co jsem vám sdělila...
      I ty se měj dobře, pa H.

      Vymazat
  10. A já si zrovna říkala, jak je možné vyfotit taková místa bez lidí!
    Jaruščin blog jsem neznala, ale i tak je to velmi smutná zpráva. Z těch tisíci důvodů, proč blogeři přestávají blogovat, je tenhle ten jednoznačně nejsmutnější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nebylo to jednoduché, Marie Veroniko! Ale jsem schopni vstát a vyjít celkem brzo, ale lidí tam je dost asi stále...
      Děkuji za tvá slova a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  11. Lezarts

    Helo,
    těžko se mi hledá slov…Jaruš…spřízněná a laskavá duše. Teď už chápu, proč se mi neozývala a balíčky se vracely.
    Omluv, že nemám více slov k tvé krásně začínající reportáži. Je mi smutno…
    Mávám Ti
    R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, já to chápu a jsem opravdu nerada poslem takových zpráv...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Helenka,
    nádhera, tento rok sme tam mali ísť aj my, nakoniec sme to zrušili kvôli covidovej pretvávajúcej situácii... tak možno budúci. Do Side chodieva moja mama s otčimom už aspoň 7 rokov, ak nie viac a stále na to isté miesto :-)
    Je mi smutno za Jarkou... žiaľ, aj taký vie byť život.
    Maj sa krásne, pozdravujem,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, ráda věřím, bylo nám tam moc hezky. Mohu doporučit, ukážu vám i hotel.
      Jarka nám už teď moc chybí...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. V Turecku jsem nebyla, ale četla jsem kdysi moc zajímavou knihu, jejíž název si už ale nepamatuji.
    Moc ráda jsem se na Tvoje fotky podívala a těším se na další.
    Blog Jarušky jsem znala, chodila jsem tam moc ráda, byl pro mne inspirativní. Je to pro mne moc smutná zpráva.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, bylo to naše poprvé, moc jsme si to užili.
      Děkuji za tvá slova a moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  14. Helenko, moc pěkné fotky, krásné detaily. Jen z těch skleněných chodníčků by mě asi kleplo. NesnášÍm je. Těším se na pokračování. Jitka, a jen tak mimochodem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jituško! Ty jsi jako moje mamka, ta by musela ty skleněné chodníky přeletět :o)
      Ale je pravda, že v Side jsou tak rozsáhlé, že i já jsem našlapovala... no jako po skle :o)
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Děkuji za fotoreportáž ze země, která není v mém cestovatelském snáři, takže se těším na další příspěvek. Alespoň mám šanci na krátké procestování s tebou.
    Závěrečná zpráva je moc smutná.
    Eva. http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, nás tam moc táhly antické památky. teď musím říct, že i skvělé jídlo, perfektní služby a milí lidé.
      Ano, smutné to je moc.
      Užij si večer, H.

      Vymazat
  16. Heleno, díky za fotovýlet do Turecka, ráda jsem se koukla do míst, tam se v reálu asi nepodívám (jižní země mne příliš nelákají).
    Smutná zpráva mne taky zaskočila, i když jsem Jarušku znala jen prostřednictvím blogového světa. Ale její blog jsem četla pár let a to už pak má člověk pocit, že čte řádky od kamarádky...
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, vím, jste spíš na hory. Těch je tedy i v Turecku dost, jen by se musel správně vychytat čas, aby jste nepadli vedrem.
      Děkuji za milá slova, Jarka nám bude moc chybět.
      Pěkný večer přeji, H.

      Vymazat
  17. Ach Helenka, to je ale smutná správa :( Jarku som sledovala, hltala jej príspevky na blogu, piekla jej koláče a snažila sa háčkvať podľa jej poslaného návodu....idem aj hneď zapáliť sviečku ...drž sa v zdraví! Zuzana

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko, to jsou krásné fotky! V Side jsme byli, tak 15 let zpět, ale šli jste v našich stopách ;-) My jsme letos Turecko vyloučili z výběru, víme, že je tam krásně, jen jsme to dovolenkové volno chtěli bez Rusů... Smutná zpráva mne mrzí, chodila jsem nakukovat na její blog... škoda dobré duše... já jsem tento týden vůbec nějak naměkko, v pondělí mne doslova rozhodil poník Emma a pak čekající corgiové, ještě teď mám husí kůži..... tak se opatruj, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji. Ještě se o našich úvahách jistě rozepíšu, měli jsme podobné...
      Jsem na tom stejně, zvládla jsem celý sestřih, ale pohled na poníka a psy - to už jsem fakt bulela. Hezky si to napsala...

      Vymazat
  19. Helenko hezky jste se měli, věřím, že to byl splněný sen.
    Napsala jsi krásná slova o Jarušce, přesně to ji vystihovalo. Byl to voňavý svět plný kreativity, do kterého jsme mohli díky jejímu blogu nahlédnout. Stále to nemohu přijmout a je mi to strašně moc líto ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, byla to krásná dovolená po všech směrech!
      I ty si napsala moc hezky, Jarky odchod je velká ztráta...
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  20. Helenka nádherné miesto si si vybrala na dovolenku, ďakujem za prechádzku. O tom lezení a čakaní kvôli záberom bez ľudí veru niečo viem, chápem :) Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
  21. Helenka nádherné miesto si si vybrala na dovolenku, ďakujem za prechádzku. O tom lezení a čakaní kvôli záberom bez ľudí veru niečo viem, chápem :) Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak vidím, tak tě tu mám dvojitě, ale to nevadí, tebe vidím vždycky moc ráda!
      Užij si hezký večer, H.

      Vymazat
  22. krásná dovolená...a smutná zpráva,to je mi líto,Sv.

    OdpovědětVymazat
  23. Krásne fotky, ja som v Side bola len na chvíľku a už vtedy som si hovorila, že sa tam raz chcem určite vrátiť na dlhšie :)
    What a fancy world

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lauro, děkuji a naprosto chápu - jedna návštěva nestačí...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  24. Helo, opět krásná reportáž z dovolené. A hezky napsaná vzpomínka na Jarušku. Opravdu si musíme vážit každého dne. Marie

    OdpovědětVymazat
  25. Ahoj Helenko,
    krásně popsané první okamžiky dovolené, těším se na další reportáže!
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  26. Moc hezké fotky, těším se na další články. 🙂

    OdpovědětVymazat
  27. Vija
    Helenko, moc hezká dovolená, tvé fotky se mi líbí, těším se na pokračování, protože vím, že do těchto míst se nepodívám. Zpráva na konci je velmi smutná.
    Přeji klidné dny. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, moc děkuji za milá slova. Ano, skončila jsem hodně smutně...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  28. Milá Helenko, dlouho jsem nečetla tvé příspěvky a dneska jsem si otevřela tvé stránky, abych si s tebou zavzpomínala na tvojí, ale i mojí letošní návštěvu v Turecku, v Side. Závěrečná slova mne ranila. Jarušku jsem měla ráda i jsem si s ní kdysi vyměnila pár slov přes email. Měla jsem ráda její stránky, kde jsem se kochala přírodou, krásným pletením a jejími pejsky, naposledy s Barouškem. Nevím, co se Jarušce stalo, ale bude mne zde velmi chybět.
    Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ivuško, moc děkuji za milá slova. Ráda věřím, že i vy jste měli krásnou dovolenou.
      A Jaruška - vím, je to hodně bolestné pro mnohé z nás. Byla člověkem, který nikoho nezklamal... Nikdy na ni nezapomeneme...
      Přeji ti pokud možno hezké podzimní dny, H.

      Vymazat