...Kréta 2021 - epilog...

pátek, října 29, 2021


Příjemný večer všem!

Dnes ukončím seriál reportáží z Kréty. 
U předchozích kapitol, které se často věnovaly návštěvám různých klášterů, jsem se několikrát v komentářích dočetla, že někteří uvažují o vstupu do kláštera :o). Nedivím se - žijeme většinou velmi rychlý, hektický, uspěchaný život plný stresů a hluku. Tohle všechno jakoby za branami klášterů mizí a neexistuje. Pokud tedy mohu doporučit, vstupte do tohoto :o)

Na dohled moře, město Chania, serpentinami dojedete na parkoviště a tahle zvědavá holka na všechno dohlíží. A má tu spoustu kamarádek.



Uděláte čelem vzad a vidíte tohle!
Na úpatí hory, pod zříceninou byzantského hradu vyrostly nové klášterní budovy. Jejich členitost a zároveň dokonalá účelnost tvoří impozantní celek - takový novodobý hrad. Chrysopigi monastery.



Jako do správného hradu se i sem přichází příjemnou pěšinou mezi bujnou vegetací, po mostku a spoustě schodů.


Prosím, pojďte dál... 
Hned na nádvoří potkáme několik pilně pracujících jeptišek, jedna se nás ujímá a se skvělou angličtinou nás provede klášterem a jeho historii. Ta sahá do 16. století, tolik se podobá snad všem klášterům na Krétě. Rozmach v době benátské, zkáza za okupace osmanské říše, obnova a další roky zmaru za válek. 



Řádové sestry jsou velmi aktivní - věnují se restaurátorským pracem, obhospodařují značné množství půdy, lisují olivový olej, pořádají vzdělávací programy pro děti o ekologickém hospodaření.
Hned na první pohled mě uchvátily úžasné mozaiky na nádvoří, před kostelem, vstupem do konventu, prostě všude.









A krajky vytesané do pískovce...









Bylo to místo se skutečně jedinečnou atmosférou. Vypadá jako středověký hrad, ale slyšely jsme tam smích jeptišek. Bylo to moc milé. 
Jsme na parkovišti, ale stále se nemohu vynadávat... A vidím jeptišku, která běží z kopce dolů, košík s jídlem, lahve s vodou, ovoce - asi v polovině serpentin kameníci dokončovali výzdobu kaple a ona jim nesla oběd.


Snad na viděnou, milovaný ostrove!

Mějte příjemný víkend.

Vaše Helena

You Might Also Like

46 komentářů

  1. Helenko, krasne rozlouceni. Klastery a Kreta, diky tobe o nich vim mnohem vice, M.

    OdpovědětVymazat
  2. Rozloučila ses s plnou parádou)))
    Krásné snímky i povídání.

    OdpovědětVymazat
  3. Je to moc krásně zpracováno, výborné fotky a výstižný popis. Jen do monasteru se mnou nepočítej, nejsem na to ten správný typ ☺, teď se směju.
    Děkuji za možnost nahlédnout. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuji za pochvalná slova. Já bych taky do kláštera nevstoupila, ale odpočinout a zklidnit hlavu si tam chodím moc ráda.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  4. Heleno, všechny řecké kláštery, které jsem viděla (bohužel jen na fotkách) se mi hrozně líbí a mají podle mne specifickou atmosféru. Tento není výjimkou. Díky, že jsem ho mohla vidět aspoň prostřednictvím tvých fotek.
    Krásný víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, máš pravdu. Učarovaly nám a moc rádi se do nich jezdíme podívat.
      Ráda jsem vám je ukázala.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  5. Helenko Tvoje reportáže o Krétě a místních památkách mě opravdu zaujaly a moc se mi všechny líbily a zakončila jsi toto seznamování s krásným ostrovem, úžasnou a nádherně napsanou"tečkou" s překrásnými fotografiemi a já ti moc děkuji. Jsou to
    místa, kam se nemám možnost podívat. Děkuji ti moc a přeji ti, aby ses na tento nádherný ostrov ještě mohla podívat. Krásný víkend Helenko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, já velice děkuji tobě. Krásný komentář, milá slova. Tolik mě to těší!
      Díky moc a hezký večer, H.

      Vymazat
  6. Helenko, kláštery jsou nádherné. Díky za hezké ukončení tvé reportáže. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko, i poslední návštěva kláštera se mi moc líbila. Je to opravdu krásné místo. Nevím, jestli bych dokázala žít za zdmi kláštera, ale někdy je ten klid potřebný.
    Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, moc děkuji!
      Já bych taky v klášteře žít nemohla, ale tam jsou takové živoucí a zároveň nesmírně klidná místa s řádem a pravidly, to se mi moc líbí!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Krásná tečka na konec ! Ach ty dlažby ! Obrazce tesané do pískovce... opravdu krásné místo.
    Díky za fotky i doprovodná slova !
    Pěkný víkend, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, že - to dláždění z kamínků je v Řecku vidět celkem často a vždycky jsou naprosto úžasné.
      Moc děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  9. Helo, tahle reportáž je výzva! Tam bych i vstoupila, už kvůli těm mozaikám - jaká inspirace !!!☀️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) Renatko, je to opravdu úchvatné, inspirativní místo!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  10. To jsme se zas potěšily, mozaiky báječné, klídek a pohoda, žádný stres.
    Helo, moc ráda jsem tam nahlédla. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, tam byla taková pohoda... Zdá se to jako sen.
      Jiřinko, měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  11. Helenko,je to nádherné místo a ráda jsem se tebou tam nechala projít.Kláštery jsou úžasné.Když jsem chodila do práce a byl to opravdu samý stres,naučila jsem se medidovat.Pomáhalo mně to se zklidnit.Medituji pořád.V tom klášteře bych se viděla.
    Měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to je opravdu dobrá volba. Stres by mohl člověka pěkně převálcovat.
      V tomhle klášteře by to šlo samo :o)

      Vymazat
  12. Krásný závěr. Místo, které jsem nikdy nenavštívila - a nenavštívím, ale díky tobě už vím, proč je moje babička z Kréty tak nadšená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolko, budu se opakovat - prostě kouzelný ostrov. Každý si tam najde své...
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  13. Helenko, krásný závěr z dovolené na Krétě. Klášter je romantický a ta mozaika. Měj se moc hezky. Iva

    OdpovědětVymazat
  14. Kréta je nádherný ostrov, také jsme tam několikrát byli na dovolené, ale tolik klášterů jsme nenavštívili. Tvoje tečka za krásami ostrova je opravdu nádherná. Ten,kdo by snad uvažoval o vstupu do nějakého kláštera, určitě by našel motivaci právě u tohoto kláštera. Je opravdu nádherný. Měj se krásně, zdravím 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, kláštery máme moc rádi - architektura, vzdělanost, historie a úžasný klid - to vše nás tam láká...
      Děkuji a moc zdravím, H.

      Vymazat
  15. Juuuj, to bola opäť nádhera ... ĎAKUJEM!! Krásny večer, Marta

    OdpovědětVymazat
  16. Ty mozaiky jsou fantastické! A s těmi kláštery souhlasím, bývají to moc milá místa plná opravdu krásných lidí. Moc ráda vidím, že jsou pořád lákavou alternativou k běžnému životu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, opravdu jsou. Viděla jsem podobné na více místech, moc se mi líbí!
      A tenhle klášter skutečně nevymře - z sester koukaly sice jen oči (čepec a rouška), ale určitě byly některé velmi mladé.
      Měj příjemný den, H.

      Vymazat
  17. Helenko, utekl mě tento příspěvek u Tebe a to by mě mrzelo. Kréta je krásná, byla jsem tam jen jednou. Obdivuju oblázkové mozaiky, to by se mě líbilo u nás na zahradě. Zdraví Kenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, jak jsem to už psala, nechala jsem tam kousek srdce...
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  18. Helenko, krásně tam bylo, klid pohoda a nádhera všude kam oko dohlédne. Zakončení jste měli nad očekávání milé. Měj se hezky. J.

    OdpovědětVymazat
  19. Helenko, jsem překvapená, kolik je na Krétě klášterů. A to jsem jich viděla dost i na té západní straně ostrova. Klid a rozjímání bych také uvítala. Budu o tom přemýšlet :-)
    Měj krásný nový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je jich tam opravdu hodně. Byla to centra duchovní podpory, vzdělanosti. Mnohdy poslední možná záchrana před Turky. Ani zdaleka jsme neviděli za těch 5 let všechny, ale ty nejkrásnější a nejzajímavější asi ano.
      A věřím, že pobyt na pár dní bychom si užily, ale pak by nám začal rušný život vlastně chybět :o)
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  20. Pěkné fotky. Je skvělé, že se vás ujala ta jeptiška a pěkně vás provedla, to muselo být fajn :) Z fotek opravdu čiší taková zajímavá atmosféra...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliss, děkuji. V klášterech na Krétě to je takový nepsaný zvyk - málo kde se platí vstupné, někdy nepotkáš nikoho, když ano, tak se tě většinou ujme a poví něco o historii, komu je klášter zasvěcený a tak. Jsou to nesmírně přátelští lidé.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  21. Ahoj Helenko,
    jako vždy jsem si s tebou užila další výlet:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat