...Jesus Christ Superstar...

neděle, února 25, 2018


Hezkou neděli všem!

S napsáním tohoto příspěvku jsem celkem otálela, i když některé věty mi šly hlavou už v autě, když jsem se vraceli domů. Měl to být vrchol našeho dne v Praze. Lístky jsem dostala od manžela pod stromeček, moc jsem se těšila. Rockovou operu Jesus Christ Superstar znám skoro 30 let. Hudba Andrew Lloid Webera a libreto Tima Rice mě uchvátila hned na poprvé a musím říct, že je miluji i po těch letech. Film jsem viděla ještě těsně před revolucí, na polské televizi, pochopitelně v angličtině s polskými titulky. Nevím, jestli vás někdy nějaká hudba tak zasáhla, jako mě tenkrát.
A pak se v 1994 začala hrát u nás. Pražské výstaviště, divadlo Spirála, dokonale přeloženo a přebásněno  Michalem Prostějovským, režie Petr Novotný. Byla jsem myslím 5x. Ježíš Kamil Střihavka, Máří Magdalena Bára Basiková, na Jidáše v podání Dana Bárty opravdu nikdy nezapomenu.


Tak ráda jsem šla znovu... Ale, opravdu musím napsat jedno velké ALE!
Začnu od začátku. První tóny mi způsobují mrazení v zádech. To mě opravdu velmi rychle přešlo. Za to jsem téměř otevřela ústa. Jidáš (Michal Skořepa) totiž hned v první písni zapomněl text. Takže dokonalé verše pana Prostějovského
... Nazarete, proč tvůj syn musí vejít do dějin, raději měl po otci řemeslo vzít.
Ten kdo zručně zhotoví židle, stoly dubový, nerozsévá napětí neruší klid...
prostě nezazněly. Nu což, i účinkující jsou jen lidé, stane se.


Totální šok měl teprve přijít. Nikdo menší než pan Střihavka v roli Ježíše. Tak amatérský a nepřesvědčivý výkon byl opravdu nečekala. Kde je to nadšení z prvního uvedení, kde je jeho hlas? Tam, kde měl zpívat potichu se pokoušel recitovat (dost hrozně), kde měl jeho hlas burácet a gradovat, nebylo nic. Viděli jsem jen všeobjímající a blahosklonné rozpažování rukou a pohazování hřívou. Opravdu smutné! Nikdy bych nevěřila, že právě on, který působí jako člověk celkem háklivý na svou image, odvede takový "výkon"!
Aby jen nekritizovala. Bára Basiková je pořád úžasná, citlivá, milující a pečující Máří Magdalena. Jí hlas rozhodně neopustil.

Pochválit musím rozhodně celou company. Sbor dokonale zpíval, dokonale tančil! To byla skutečně podívaná!

Úchvatná byla i scéna. Vytvořil jí Tchernaev Mihail.
Nadchlo mě i divadlo samotné. Byla jsem tam kdysi, ještě na gymplu. Budova byla hodně poničena při povodních 2002 a po rekonstrukci je opravdu parádní.


Snad jen na závěr, pokud neznáte - Ted Neeley, který hrál a zpíval Ježíše v již zmiňovaném filmu z roku 1973 a zvládá ho zpívat úplně stejně i teď. Ve svých víc než sedmdesáti letech.


Rozhodně vás od návštěvy Hudebního divadla v Karlíně nechci odrazovat, ale pak si prosím pusťte film, ať víte, o čem to má být a jak to má znít.


Dnes vám budu opravdu vděčná za názor, pokud znáte a viděli jste.

Přeji všem pohodu a klid!
Vaše Helena

You Might Also Like

30 komentářů

  1. Helenko, jak jsem přečetla titulek článku, napadlo mně: ,,Hm, tak z toho jsem zrovna nadšená nebyla". A je to tady, nejsem divná, opravdu to nebyl jen MŮJ pocit. V Karlíně jsme na tomto muzikálu byli už před dvěma roky. Vstupenky jsme dostali od dcery k Vánocům a strašně jsem se těšila. Upřímně řečeno, během představení mně napadlo, jestli není pan Střihavka nemocný, protože to fakt bylo absolutně bez šťávy. Žádné mrazení v zátylku, žádné návaly emocí, které jsem tolik očekávala se bohužel nekonaly a já z divadla odcházela s pocitem, že to byl nejhorší muzikál, co jsem zatím viděla. Velká škoda:-(!
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Henrietko, opravdu nejsi divná, spíš mě děsí, že taková hrůza to byla už před dvěma roky... I mě napadlo, že je Střihavka nemocný, ale ono ne...on byl je tak špatný!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  2. Já jsem s rockovou hudbou narodila místo morku v kosti. Provázela mne celý život, původní muzikál jsem poslouchala hluboko v totalitě na kotoučáku a tu hudbu jsem doslova milovala, byla jsem ní doslova nakažená. A snad kvůli tomu, že jsem to originální měla pod kůží, nešla jsem nikdy na české zpracování. Neznám ho a vůbec mne neláká.
    Miluji divadlo, velice často jezdím do Prahy, ale úplně jsem vynechala a vynechávám muzikály.
    Jednak jejich nastudování bývá hodně mizerné od originálu a začíná to být více komerční než umělecká událost. Udělat co nejvíc představení pro co nejvíc lidí a umělecká hodnota včetně nastudování dostává na frak.
    Určitě se najde jiná příležitost, jak si spravit chuť a být zase fascinovaným divákem.
    Krásný týden, sice mrazivý, ale na sluneční paprsky skutečně vydatný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, máš stejný názor jako náš Adam (aktivní muzikat). Právě on mi našel, jak to filmový Ježíš Ted Neeley umí dát i po sedmdesátce...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  3. Helo, také jsem viděla ve Spirále. Nádhera. Dá se říci, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky. Posílám pozdrav. Marie

    OdpovědětVymazat
  4. Helenko, byla jsem na tomto muzikálu, ale u nás v Brně, a byla jsem velmi nadšená, je to ale taky už pár let..... v Praze jsem na muzikálu JCHS nikdy nebyla. Hezký večer. Jdu se koukat na Masaryka. Pa Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, tak to je dobře, prosto že to je prostě nádherné (když to někdo nezkazí)!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  5. Bohužel porovnat nemohu, protože ani film ani muzikál jsem celý neviděla. Jen občas něco z toho, v době prvního nastudování tady u nás, slyšela v podání K.Střihavky a B.Basikové a to se mi líbilo.
    Je škoda, když očekávání není takové, jak si člověk představuje.
    Klidné dny, Heli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, hudba je to krásná, a příběh... jen se to nesmí, jak všechno, odfláknout...
      I tobě přeji klidné dny, H.

      Vymazat
  6. Helenko, já ho viděla se Střihavkou a Basikovou asi před 20ti lety ve Spirále. A to bylo nezapomenutelné. Pak uz jsem na něm nebyla. V Karlíně jsem před půl rokem byla na Drakulovi a ten pro mne, ani po těch mnoha letech, neztratil na "šťávě" a to i přesto, že musel být, oproti původní inscenaci ve sjezdovém paláci, nyní trošku, kvůli menšímu jevišti, na rekvizitach a kulisách oklešten. Ale herci a zpěváci hráli na 100%.
    Škoda, že vám se zážitek nepovedl.....
    Pěkný večer, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, ani já na Ježíše ve Spirále nikdy nezapomenu. Tohle bylo opravdu ostudné!
      Je dobře, že ty sis v Karlíně užila hezký večer.
      Přeji příjemný den, H.

      Vymazat
  7. Helenko, mrzí mě, že tě představení nenadchlo. Přiznám se, že nejsem příznivcem muzikálů. Kdysi velmi, velmi dávno jsou viděla Drakulu. V době, kdy začínal a kdy se o něm říkalo, že to nejlepší muzikál. Tenkrát jsem si řekla, že jestli tohle má být to nejlepší, další muzikály už vidět opravdu nemusím. A opravdu mě už nic jiného nenalákalo. I když Jesus byl jediný, který jsem hodně zvažovala. Znala jsem písně ze zahraničních nahrávek, říkala jsem si, že Střihavka a Bárta zklamat nemůžou. Věřím, že jsi musela být zklamaná.
    Přeji, aby další kulturní zážitky byly již veskrze pozitivní. Krásný mrazivý týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani já, Ali. Neviděla jsem jediný, ono se JCHS sice říká muzikál, ale sami autoři o něm mluví jako o rockové opeře. Tu správnou chvíli si asi promeškala, ve Spirále to byl opravdu zážitek!
      Moc děkuji za návštěvu a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  8. Milá Helenko po přečtení tvých řádků jsem ráda,že jsem muzikál shlédla před cca 20 lety.A nechám si svůj úžasný zážitek uložený v srdíčku a srovnávat nebudu. Přeji ti mnoho jiných krásných zážitků.Z ❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, je to přesně tak. Ty vzpomínky jsou natolik silné, že je jen tak něco nevymaže...
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  9. Helo, také mám zážitky s muzikály z let předchozích....v současné době má vášeň poněkud opadla. Nechci nějak generalizovat, ale pár "zvláštních" zážitků mě docela odradilo a podobné zkušenosti mám bohužel i s divadlem. Loňský rok jsme jich navštívili hned několik, ale byli jsme spíše rozčarovaní. Divadelní scény tak nějak "odfláknuté", výběr her a zpracování ušité horkou jehlou a téma skoro všude stejné - nevěra, manželský trojúhelník a co možná nejvíce sprostých slov....o tom, že lidé chodí do divadla v džínách a s batohy na zádech radši ani nemluvím....kam se poděl ten krásný a vznešený pocit z divadla? Proto si raději uchovávám své hezké zážitky v paměti a doufám, že se to zlepší....;-). Krásné dny a lepší zážitky přeji. ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zazo, co se divadla týče, opravdu hodně pečlivě vybírám a "dobrý"! Ale tvé rozladění by asi sdílel kde kdo. My jsem takhle přestali chodit na představení divadla v Pardubicích. Nevím co se stalo, ale najednou se na to nedá koukat... V sobotu jdeme Dejvice, budu informovat :o)
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  10. Helenko, viděla jsem se Spirále také a pamatuji si ten zážitek do teď. Po Ježíši jsme viděli spousty dalších muzikálům, z nichž za to stál jen Hamlet Jana Ledeckého a Drakula. Ostatní nic moc a končili jsme asi Kleopatrou a Monte Christem a od té doby už na muzikály nechodíme. Raději mám divadlo a i to si pečlivě vybírám, ale někdy se zkrátka člověk utne. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, je to tak, nejsem zrovna muzikálový divák, Ale ve Spirále to zážitek opravdu byl. je to tak, jak píšeš, nabídka je obrovská, je třeba pečlivě vybírat.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  11. Měli jsme s mužem zřejmě to štěstí, že jsme také Ježíše viděli před mnoha lety ve Spirále s Bárou Basikovou a Střihavkou a moc se nám představení líbilo. A ještě Drákula v počátcích. Pak už bylo a je na můj vkus muzikálů příliš a nestojíme žádný. On už bývá problém vybrat si zajímavé divadelní představení, zažila jsem pár "hrůz". Mám pocit, že vyrůstá generace herců, kteří hrají v každém tv seriálu, ale nic vlastně neumí, těch opravdu talentovaných je opravdu málo.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, napsala si to úplně přesně! Člověk by mohl být každý večer někde, ale stálo by to za to? Těžko!
      V sobotu jdeme do divadla, na malou scénu, uvidíme, jestli to byla dobrá volba.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Par muzikalu jsem videla, ale nejsem jejich skalni fanda. Tuto hudbu znam a libi se mi. Bohuzel nemam srovnani. Snad to byl jen ojedinely vypadek treba diky nachlazeni a blbe shode nahod. Horsi je, ze clovek se na podobny vecer vyda treba jen jednou v zivote a bohuzel mu ten spatny dojem zustane. At pristi muzikalovy zazitek je uplne jiny. Klidny vecer, Helenko. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, já jen JCHS, a to ještě není muzikál, ale rocková opera :o) Podle mnoha kritik i lidí, kteří to taky viděli, to bohužel žádná vyjímka nebyla...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  13. OOO, to nedává moc chuť jít se podívat. Snad se jednalo o vyjímku?!
    Je faktem, že jsem zažila také nemilé rozčarování z posledního divadelního představení. Ze zkušenost začínám mít dojem, že výkony amaterských divadelních souborů často předčí profesionály. Nedívím se názoru herce Jana Hanzlíka o stavu součastné herecké profese a, že nemá chuť k návratu na "prkna co znamenají svět"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, bohužel, podle slov mnohých to žádná vyjímka nebyla...
      A úroveň některých souborů a her, tak je víc než diskutabilní, to musím jen souhlasit.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  14. Helenka a možno by to nabudúce bolo lepšie ;) Krásny deň, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, taky doufám, že budeme mít šťastnější ruku!
      Přeji hezký den, H.

      Vymazat
  15. Helenko, byla jsem před x lety a bylo to úžasný,nezapomenutelný. Všichni stáli, tleskali, domů jsme si odváželi nejkrásnější zážitky. Dokonce jsem to měla celé na kazetě a poslouchala a poslouchala. Vždycky jsem si přála zažít to ještě jednou....no možná bude lépe si uchovat krásný dojem. Někdy je lepší snad nevědět, jak to má vypadat, člověk je pak lehce rozčarován :-) To je jako když jsem šla na film a před tím četla knihu...v půlce jsem odešla. Zlatá nevědomost. Tak třeba jen neměli svůj den :-)Krásné dny k Vám domů. Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věruško, je to přesně tak, jak píšeš. Nelituji, že jsme to viděli, ale pan Střihavka by se měl stydět.
      Měj příjemný den, moc zdravím, H.

      Vymazat