...zase Valašsko...

čtvrtek, května 09, 2024


Příjemný večer, vážení!


Krom jediné zkušenosti se nám na Valašsku moc líbilo. Lidé, příroda, památky. Máme to daleko a tak jsem alespoň trochu využili volný čas a něco málo navštívili. 
Ploština - místo, kde se mi trochu stahuje hrdlo. Kdysi pasekářská osada, která byla za podporu partyzánů v dubnu roku 1945 vypálena a její obyvatelé zmasakrováni. Navzdory strašné historii je tam prostě krásně.


Byli jsme tam před několika lety, na konci května, tenkrát byly všechny louky plné lučních kytek. Druhá návštěv nebyla tak romantická - hrozící obloha, ledový vítr a teplota kolem nuly... 
Za ty roky se tu vybudovalo nové návštěvnické centrum, velké parkoviště. Sem by neměly jezdit jen delegace na výročí pokládat věnce, studentům by se mělo o historii vyprávět. V poslední době to cítím víc než kdy jindy - může se to tak rychle a lehce zvrtnout...



A teď už se v teple pokochejte pohledem na Vizovické vrchy.



A on to dostal za odměnu - takový výběh...


O den později jsem se zastavili na zámku ve Vizovicích. Byl ještě zavřený,  procházka parkem byla příjemná a o interiér jsme taky nepřišli - zámku byl věnován jeden díl seriálu Skryté skvosty s Jaroslavem Pleslem. A kdyby vás tam cesty zavedly tak přidávám info, že naproti zámku v Zámecké vrátnici jsem se dobře najedli :o)








A teď alespoň trochu něco aktuálního. O víkendu jsme konečně oslavili narozky naší Terky. Ona na dorty prostě není, ale co by to bylo za narozeniny bez dortu, že!


Přijela v pátek fakt za tmy, naposledy snídala, takže hned zakrojila :o) Co? Upekla jsem toustový chleba do dortové formy a promazala - domácí lučina s okurkou, hermelínový salát a jakási pomazánka inspirovaná Španělskem - fuet, sušená rajčata, olivy, trocha červené cibulky.


A kytka - nádherná, měla jsem z ní sama radost. Z pardubické Květodílny...


Moc vás zdravím!

Vaše Helena

You Might Also Like

46 komentářů

  1. Místa,která připomínají nějakou tragedii na mě hodně působí a stejně se jim nevyhýbám.Historie se musí připomínat,hlavně mladým.Zámek je moc krásný.
    Slaný dort je přímo umělecké dilo.Škoda,že muži v rodině už si odbyli oslavy v zimě a na jaře.Mě nic takového nenapadne a přitom syn a zeťák na sladké nejsou.
    Helenko,hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc děkuji za tvá milá slova. Slaný dort pro Terku je už taková tradice :o)
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  2. Helenko dort pro Terku určitě výborný ! Kytice nádherná, takové se mě moc líbí. U nás ve městě takovou kytici uvázat neumí, buď musím jet jinam nebo koupit samotné květiny, doplnit natrhanými travinami apod. a kytku si uvázat sama. Měj se dobře, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, Leni! Ani u nás to není standard - paní Magda v Květodílně je neskutečně šikovná a milá.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  3. Helenko, tak Vizovice jsem ještě nenavštívila a s tebou jsem se tam nyní moc ráda podívala.
    O Ploštině jsem četla a je strašné, jaké hrůzy zažívali lidé ještě pár dní před ukončení války, viz třeba i Bernartice!
    Ohledně dortu i květin - dokonalost. Jak jinak u vás?
    Aaronkovi louka byla asi malá, ten musel mít radost.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, to snad není možné! Skoro se mi nechce věřit :o)
      Ploština je velmi tragické a do dnešních dnů působivé místo... Aaron miluje volný prostor a atm si to fakt užil.
      Moc děkuji za slova chvály a přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  4. Heleno, slaný dort vypadá skvěle, stejně jako kytice. Vizovické vrchy jsou podle tvých fotek krásné, stejně jako zámek. A pokud jde o Ploštinu - máš pravdu...
    Krásný den

    OdpovědětVymazat
  5. Lezarts
    Hezky se mi na Valšsko koukalo!
    Ale i na ten slaný dort a kytici, jak na svatbu:-), hezky jste slavili! Tak ať zdraví Terce dobře slouží 🌸

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda!
      Renatko, kytice možná, ale dort, to je jen na domácí oslavu...
      Měj krásné dny, H.

      Vymazat
  6. Helenko, moc hezké fotky a jak Aaronkovi vlají ouška... Ten dort vypadá luxusně, povedl se ti. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko moc krásné fotografie ze zajímaveho místa...je kolik takových místě je!!! Připomínají se většinou jen Lidice a Ležáky, ale bylo jich daleko víc, já jsem navštívila kdysi Javoříčko, maminka pocházela z Janovy Lehoty, která také byla vypálena, ale většina obyvatel stačila utéct do hor, tak se zachránili. Ano, vše je jak na vlásku a važme si klidu a míru. Dort je sice chlebový, ale vypadá úžasně . Krásný víkend přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Járo! Ploštinu jsem neznala, manžel díky knize Ladislava Mňačka... Mír a klidný život je velmi křehká květina...
      Moc děkuji za tvá slova chvály a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  8. Helenka, vždy mám chuť sadnúť do auta a ísť na tie krásne miesta, ktoré nám tu ukazuješ :) A slaná torta je parádna! pa Z.

    OdpovědětVymazat
  9. O památníku jsem slyšela a je pěkně udělaný. Souhlasím s tebou, že by se mělo studentům, ale i veřejnosti připomínat naše historie. Zámek máš pěkně nafocený, jako vždy. Dort je skvělý. Pohodové dny přeje a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Večernice, je to velmi vkusné a působivé místo.
      Moc děkuji za milý komentář a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  10. Hezké místo. Ovšem i tragicky poznamenané. Určitě ano, připomínat by se tyto události měly.
    Slaný dort parádní - naprosto se sladkému vyrovná vizáží i chutí- ta je prostě jiná, ale taky OK.
    Hezký víkend, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, taková tragédie a teď tam je tak krásně...
      Moc děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  11. Děkuji za představení Ploštiny. Na Valašsku je podobných míst více, tam bylo zapojení partyzánů do odboje širší, např. v Zubří. Tam to prožil tatínek, tak jsem to měla z první ruky. Nebo Vařákovy paseky nad Lačnovem, v samém konci války. Tohle by se mělo připomínat i na blozích.
    Dort se mi líbí, ten tedy musel dát dost práce, ale "pro milého nic těžkého", že. ☺ A kytice - nádhera, stále nové trendy.
    Přeji příjemný víkend, Helenko. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, rádo se stalo, už jsem o ní před časem psala https://sincerehelena.blogspot.com/2018/09/nejak-se-to-neveslo.html . tenkrát jsme byli právě i v tom Lačnově. Ploštině to tak dopadlo hlavně kvůli partyzánům, víc o tom píše Ladislav Mňačko. Připomínat tohle prostě musíme, i to je naše historie.
      Dort měl velký úspěch a kytice taky, Terka má takové ráda.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  12. Takových krásných míst.....My letos jedeme na Šumavu, jak já se těším. Máme tady u nás tak hezky. A dort bych si hned dala.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, i my se letos vrátíme na Šumavu, moc se těším, je tam krásně...
      Kdyby to šlo, nabídla bych ti!
      Zdravím, H.

      Vymazat
  13. Helo, výlet se líbil nejen vám, ale i Áronek je evidentně spokojený. Kytice je nádherná a na takový dort bych se nechala pozvat hned. Přeji pěkný víkend, pá 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, když ho máme sebou, myslíme na něj. Nebudu ho tahat do centra města, na louce je mu líp.
      Na dort bych tě ráda pozvala...
      Hezký večer přeji, H.

      Vymazat
  14. Helenko, krásné fotky. 👍👍👍 Ploštinu bohužel neznám, ale několik podobných míst jsem už navštívila. Máme to poměrně blízko do Lidic, navíc máme přátele v jedné obci, odkud se do Lidic dá dojít pohodlnou procházkou. Pokaždé mně dojme pohled na pomník odvlečených lidických dětí a současně si uvědomuji tu hrůzu, která se tam odehrála. Mockrát jsme tam potkali školní výlety. Nemělo by se zapomínat.
    Vizovický zámek znám také jen zvenčí, byli jsme tam v roce 1995, střašně to všechno utíká.
    Aaronek si určitě proběhnutí náležitě vychutnal, je vidět, jak si to užívá.
    Kytice a slaný dort jsou nádherné.
    Měj hezké dny. 🍀🌸

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Alenko. Chápu tvé pocity, já jsem ve sklepě pardubického Zámečku dlouho nevydržela... Ale připomínat se to musí!
      Aaron vydrží spát celé odpoledne, ale když dostane prostor, lítá jako štěně :o)
      Děkuji za pochvalu a přeji krásný večer, H.

      Vymazat
  15. Krásně napsáno, vyfoceno, napečeno, oslaveno😉
    Hezký víkend Helenko.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  16. Dort vypadá moc pěkně - a určitě byl moc dobrý. Kytice je nádherná. Aaronkova fotka mi vykouzlila úsměv na tváři.
    Měj se hezky, Helenko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu a jsem ráda, že tě fotka potěšila!
      Moc zdravím, Nikolko! H.

      Vymazat
    2. Vždyť víš, že mám pejsky ráda - teď trávím hodně času s těmi svými. Jsou nám všem v těžkých chvílích oporou.

      Vymazat
    3. Nikolko, naznačila si, že teď nemáš zrovna růžové dny, bohužel, život nám přináší i trápení... Naprosto souhlasím, že pes je v takových chvílích přítel k nezaplacení...
      Opatruj se, pa H.

      Vymazat
    4. Ano, a bohužel to má smutný konec. Pes je teď přítel a podpora, díky nim to "zvládáme" líp.

      Vymazat
  17. To je krása! Jak příroda, tak dary :-) Hned bych vyrazila.

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko, koukám, že jsem zapomněla na komentář, tak napravuji.
    Předně gratulace Terce, ať si užívá každý den ve zdraví, pohodě a spokojenosti.
    Výletujete tedy krásně, Valašsko prochozené nemáme, tak čerpám inspiraci.
    Přeji ti klidný večer a pohodový nový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc děkuji za milá slova - Terka je zrovna teď opravdu ve velké pohodě, vzhledem k jejímu pracovnímu nasazení jí to moc přejeme, a všichni jí můžeme závidět - právě poslala fotku z jachty - východ slunce na chorvatským mořem...
      No nic, snad budeme mít alespoň klidné pondělí. Přeji ti to! pa, H.

      Vymazat
  19. Přiznám se, že takovéhle památníky úplně jako cíl výletu nevyhledávám. Ale rozhodně to má svou historickou hodnotu. Zámek vypadá moc hezky, už jen počkat, až otevře své brány. Tento dort by ocenil přítel, na sladké moc není :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj, ve Vizovicích jsem nikdy nebyla. Každopádně působí, že mají docela co nabídnout. Já znám dle názvu akorát tamní likérku a Vizovické Trnkobraní :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, to jsem na tom stejně. Ještě království pana Polívky :o)
      Zámek je moc hezký, ve městě milí lidé!
      Sabi, posílám pozdravy, H.

      Vymazat