...barokní areál Žíreč...

pondělí, května 27, 2024

Příjemný večer, vážení!

Tohle tiché a malebné místo najdete se stejnojmenné vesnici nedaleko Kuksu a Dvora Králové nad Labem.  Už od loňska jsem se tam chtěla podívat a nelitovala jsem.
Historie tohoto místa sahá do 14. století. Nebudu zde vypisovat, co jsem se kde dočetla. Zmíním snad je to, že za barokní podobu mohou jezuité. Zámek na první fotce byl jezuitskou rezidencí.


K němu přiléhá  Kostel sv. Anny



a anglickým parkem dojdeme až k barokní sýpce, kde je dnes Cyklomuzeum.







Park není velký, ale vzorně udržovaný. Teď, když už růže kvetou musí být to loubí překrásné.


Parkem přicházíme k místu, kde bylo hlavním cílem. Meduňka, máta, šalvěj, tymián a mnoho dalšího. Bylinková zahrada, nejstarší ve východních Čechách má více jako třísetletou tradici a je prostě kouzelná. Posuďte sami...








Ticho. Klid a mír. Žádná auta, jen zpěv ptáků... Seděli jsme na lavičce a jen prostě byli. Pátek odpoledne... Opravdu fantastický relax.


Nahlédla jsem i do kostela a i na čestný dvůr zámku. Ale jen nakoukla. Tady musím zmínit, že zámek a rozsáhlá budova pivovaru jsou dnes Domovem sv. Josefa, jediným lůžkovým zařízením v České republice pro pacienty s roztroušenou sklerózou. Velice zlá nemoc... Tady to nebylo o staříčcích na vozíku, ti lidé jsou celkem mladí...
Motto mají moc krásné: "Domov není místo, kde bydlíš, ale místo, kde ti rozumějí"



V zahradě můžete i nakoupit, občerstvení je možné v kavárně se zahrádkou. Jen dávejte pozor, kde parkujete. Nejdřív jsme měli radost z volných míst, pak stačil pohled vzhůru a následoval odjezd o kousek dál... Fotka je výřez, jsou opravdu hodne vysoko, ale díky kameře je možné tuhle rodinku pozorovat. Děti se jim vyvedly :o)


 

Mějte příjemné dny!
Vaše Helena

PS: tenhle příspěvek jsem chtěla napsat a zveřejnit už včera. Myslela jsem, že finálový západ MS v hokeji bude dobrá kulisa... To se fakt nedalo! Mám radost a asi jako všichni. Těm pánům na bruslích moc gratuluji.

You Might Also Like

45 komentářů

  1. Heleno, moc hezké místo - jak zámek, tak kaple i park a bylinková zahrádka. Věřím, že posezení tam byl balzám na duši.
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byli jsem jak v jiném světě - o hodně klidnějším...
      Stáňo, měj hezký den. H.

      Vymazat
  2. Kouzelné místo jste navštívili. Bylinková zahrada je pěkná. Vždy když vidím udržovanou zahradu, tak zatím je opravdu kus práce, ale výsledek pohřeje na duši. Měj se fajn a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  3. Lezarts
    Nádherné místo děkuji, zase krásný objev! Zahrada mě, i pouze z fotografií, okouzlila. Další bod na mapě přání kam výletování!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, je to moc krásný objev. Bylo nám tam moc hezky.
      Měj se krásně, H.

      Vymazat
  4. Daleko to nemám a já tam ještě nebyla. Takže děkuji za tip pro malý výlet buď s kamarádkami nebo s manželem (tedy když bude výletování naladěn :-) )
    Měj pěkný den ! A ne jen ten dnešní !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, stojí to za návštěvu. Velmi vlídné místo...
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  5. Heli, tahle místa vůbec neznám. Díky za další cestovatelské tipy, vždyť prázdniny se blíží))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to ještě před nedávnem taky neznala, narazila jsem na to náhodou a jsem ráda.
      Evi, posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  6. Helenko, naprosto neznámé místo, které stojí za nahlédnutí. Vzorně udržované a ta zahrada... moc pěkné bydlení bylinkám připravili.
    Čápy sleduji z okna kanceláře a asi tam budou čtyři hlavičky, no ještě uvidíme. Je to radost, když přiletí a vše klape :o)
    Měj pěkný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc se nám tam líbilo a ten klid...
      To máš z okna tedy parádní relax podívanou. To je fakt radost!
      Přeji klidný týden. H.

      Vymazat
  7. Moc hezký článke i fotografie. Krásné místo a líbí se mi ty zahrady. Sálá z nich takový klid...tam by se mi určitě moc líbilo.Děkuji za super podívanou a přeji krásné dny.Posílám pohlazení Aaronkovi.,

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klid tam byl úžasný, Járo! Byli jsme okouzleni.
      Aaron i já moc děkujeme a zdravíme, H.

      Vymazat
  8. Krásný tip na výlet.Líbí se mi,jak je tam všechno udržované.A posedět mezi bylinkami by se mi líbilo.
    Helenko,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc jsme si to užili, Jituško! Krásně se tam sedělo i procházelo...
      I ty měj hezký večer, H.

      Vymazat
  9. Helo, tradičně skvostné fotky a milý slovní doprovod. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  10. Helenko, toto místo asi nepatří k příliš známým, ale mám pocit, že jsem o něm někde četla. Je to na pohled klidné a mnohá menší místa poskytují větší pohodu než ta hodně navštěvovaná.
    Ráda jsem se podívala a přeji šikovný čtvrtek. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten klid je jistě částečně způsoben tím, čím se tahle léčebna zabývá. Nepřipadali jsem si tam nijak nepatřičně, všichni zdraví a usmívají se.
      Měj hezké dny, Hani! H.

      Vymazat
  11. Helenko, díky za další krásnou reportáž z pro mě neznámého místa. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  12. Heli, to je krásné místo. Na Kuks jezdíme, ale Žíreč vůbec neznám. Měj se hezky:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to kousek, Šárko a doporučuji se zastavit.
      I ty se měj moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Milá Helenko, není nad to si udělat voňavou kávu a pěkně z pohodlí křesílka brouzdat tvým krásným blogem a prostřednictvím něj parádně virtuálně výletit. Tohle je moc hezký místo, na který se někdy vydám i doopravdy. ;) Měj se krásně, papa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vivi, tvá slova mne tolik těší a hřejí!
      Moc děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Tolik zeleně, jen radost podívat :) V té bylinkové zahradě to muselo tak krásně vonět..

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  15. Kuks je nádherné místo,byla jsem tam na podzim 2023.Článek je na mém Blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, Evičko, jezdíme tam několikrát do roka, ale v Žírči jsme byli poprvé a přitom je to kousíček...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  16. Nádherné místo, ráda jsem se podívala alespoň takto :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  17. Nádherné místo, úplně z toho dýchá mír a klid.

    OdpovědětVymazat
  18. Nu vida - zdá se, že podle onoho motta o domově mohu konečně rozseknout velmi nejasnou otázku, zda jsem doma víc tady nebo v Austrálii. Jenom teda nevím, jestli se ta odpověď bude zamlouvat mým rodičům! Každopádně díky za krásné fotky :-) Zahrada je kouzelná!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, rodiče asi fakt nepotěšíš, ale srdci neporučíš...
      Děkuji a přeji hezké dny, Marie Veroniko! H.

      Vymazat
  19. Ahoj Helenko,
    rovnou si to píšu na seznam, až pojedeme za rodinou do Hradce, chci se tam stavit:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, určitě to udělej, spoj to třeba s Kuksem - bude to parádní výlet.
      Pa, H.

      Vymazat
  20. Zirec je kousek od meho rodiste a ja tam asi nikdy nebyla:-). Ta zahrada, skleniky, vyvysene zahony ...to je podivana. Zdrvaim, Helenko, M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, doporučuji, bude se ti tam moc líbit!
      Měj hezký podvečer, H.

      Vymazat