...Rhodos 2023 - kapitola první...

neděle, září 17, 2023

Příjemný nedělní večer, vážení!

Jsme doma z dovolené. Mám vypráno, vyžehleno, kufry uklizeny, na zahradě jsem to nejnutnější udělala, sesbírala několik kil rajčat. Dnes jsme oslavili svátek mé mamky. Život se vrací do normálních kolejí. Zbydou krásné vzpomínky na báječnou dovolenou a fotky. Hodně fotek. Tak pokud máte chuť, čeká vás série reportáží z naší dovolené.
Letos jsme ji prožili na ostrově Rhodos.
Ostrov leží v Egejském moři, je největší z Dodekanéských ostrovů. Na délku necelých 80 kilometrů, na šířku asi 38. Nic velkého, přesto se na něm dá prožít úžasná dovolená. Buď na některé z mnoha pláží nebo jako my, cestování a poznáváním. Ale na té pláži jsme si taky poležela, žádný strach!

Dnes vás vezmu do hlavního města, které dalo jméno celému ostrovu. Bylo založeno roku 408 p. n. l.. Rozhodly se tak tři městské státy aby posílily svůj vliv proti Athénám. Jeho stará část je od roku 1988 zapsána v seznamu světového dědictví UNESCO. Leží na křižovatce mezi Evropou, Blízkým východem a Afrikou což dalo městu i celému ostrovu architektonickou, kulturní i jazykovou různorodost.


Procházku začneme třeba tady - u fotogenických trosek kostel Panny Marie.


Lépe to fakt nešlo - se sluncem bych si možná i poradila, ale při troše štěstí máte maximálně pár vteřin, kdy se pod oblouky někdo nefotí nebo nekochá...



Dalším krásným, ale těžko bez lidí vyfotitelným místem je tato brána. Ve středověkém opevnění starého města jich je několik. Samotné hradby mají víc jak 4 kilometry, jsou zdvojené a nesmírně široké.


Židovskou čtvrtí


a Sokratovou ulicí jsem došli na Hippokratovo náměstí. Ano, takhle krásná jména mají ulice ve starém městě. 




Další úchvatná brána - Mořská...


Při procházce není třeba nijak strádat - po cestě potkáte bezpočet příjemných zákoutí, taveren i kaváren. Stačí si vybrat.




Úmyslně jsem vynechala Palác velmistrů a Archeologické muzeum, ale nebojte, podíváme se tam někdy příště.
Teď jsme se dotoulali až k mešitě sultána Suleymana a osmanské čtvrti.


Dokonalé splynutí s okolím :o)


Pro dnes procházku zakončíme na naprosto charakteristickém a možná nejznámějším místě celého města. Jsme ve starém přístavu Mandráki. Své jméno dostal díky svému tvaru - schoulené ovce. Na břehu moře stojí Kostel zvěstování panny Marie v novogotickém slohu s bohatými freskami uvnitř.



A tady byl, a já bych tomu navzdory vědcům moc ráda věřila, jeden ze sedmi divů starověkého světa - Kolos Rhodský. 32 metrů vysoká socha boha Helia ze stříbra a bronzu rozkročená nad přístavem. Dnes tu jsou jen dva sloupy s jelenem a laní - symboly města.


Příště budeme pokračovat...
Přeji příjemný večer a úspěšný týden.

Vaše Helena
 

You Might Also Like

47 komentářů

  1. Jejda, to je ale krása. Ta kočka je boží. Už se těším na pokračování. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  2. Po dovolené se má odpočívat)))) a ty jsi pilná jako včelka)))
    Nádherné, měli jste úžasnou dovolenou. Těším se už teď na další kapitolky.
    Přeji hezký rozjezd nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, úplně srším energií, jsem zvědavá, jak dlouho mi vydrží :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  3. Helenka,
    to musela byť nádhera. Krásne miesto. Teším sa na ďalšiu reportáž.
    Pekný večer,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla, Adinko, a těch krás bude ještě daleko víc...
      Hezký večer i tobě, H.

      Vymazat
  4. Helenko, nádherná dovolená. Díky tobě se podívám i do světa, jenž dýchá axotikou. Už se těším na další pokračování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byly to krásné dny, Maruško, užili jsme si.
      Vezmu vás na parádní místa, slibuji!
      Zdravím, H.

      Vymazat
  5. Heleno, jsem ráda, že jste si dovolenou užili a že ses vrátila spokojená (a podle výčtu činností, které si zvládla, i nabitá energií :)). Těším se na pokračování

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, to byl jen zlomek, srším energií, doufám, že chvíli vydrží!
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  6. Ahoj Helenko,
    na tvoje reporty z dovolené jsem se moc těšila. Já jsem Rhodos nestihla moc procestovat, což je prostě škoda, ale snad příště. Řecko je prostě moje oblíbená letní destinace a nějak mám tušení, že tam zamíříme i příští rok...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, viděli jsem toho dost, snad to sem nebudu dávat ještě na Vánoce :o)
      Je tam krásně...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  7. Helenko,příjemná změna,ráda jsem se s tebou podívala za hranice.
    Úchvatné památky.Těším se také na pokračování.
    Měj hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, zážitků mám dost, chvíli mi to vydrží... Je tam toho tolik k vidění...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Ach opäť krásne fotky Helenka, na Rodose som nebola...tak mi to dobre padlo sa pozrieť čo tam majú :) a nesklamalo...cítim tú vôňu mora...aaach :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, děkuji za milá slova. Ještě si to moře užiješ, slibuji!
      Pa, H.

      Vymazat
  9. Odpovědi
    1. Omlouvám se za smazání původního komentáře. Krásné fotografie jsi nafotila. Zajímavé památky, úžasná architektura. Procházím si ty úžasné fotografie pořád dokola. Děkuji za podívanou z míst, kam nakouknu alespoň díky Tvým krásným fotografiím. Krásné dny přeji.

      Vymazat
    2. Nic se neděje, Járo, překlepy děláme všechny!
      Moc děkuji za tvá slova - ještě vás vezmu na pár krásných míst, pořád toho mám plnou hlavu...
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  10. Helenko, pachatel se vrací na místo činu, že? :o) Není se čemu divit, kdybych se rozhodovala, taky bych jela znovu. Je to krásný ostrov, kde je stále co objevovat. Těším se na tvé nové objevy.
    Měj pěkný nový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, přesně, Jituško! Rozhodně mohu slíbit, že vás vezmu na hezká místa a zároveň vím, že se ještě chci vrátit...
      Měj příjemné dny. H.

      Vymazat
  11. .Lezarts
    To bude pane, zase jízda… plná antické a mořské krásy!!!
    Už se kochám a těším na další příspěvek!
    P.S.
    děkuji za dovezení krásného počasí!

    OdpovědětVymazat
  12. Konečně se mohu pokochat antikou a fotkami od tebe, Helo. Jako již tolikrát. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  13. Helo, v Řecku je většinou dovolená nádherná. ale rychle utíká. Fotky jsou moc hezké, těším se na pokračování. Měj se hezky, pá 😉😀

    OdpovědětVymazat
  14. Tak ale Sókratovu ulici tady taky potřebujeme! Ideálně někde v okolí Filosofické fakulty. A ta kočka je skutečně dokonale maskovaná :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky si myslím, moc se mi ty názvy líbily!
      Koček je tam dost, ale tahle byla fakt modelka.
      Marie Veroniko, posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  15. Helenko zdravím, tam muselo být krásně... Posílám pozdrav, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  16. Co mám napsat ! Nic jiného než to, co je v komentářích nade mnou nevymyslím. Prostě krása, obdiv.......
    Na pokračování se moc těším.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, Hani! Sama se kochám a vzpomínám...
      Pokračování bude brzo, slibuji!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  17. A to jsem si myslela, že sezóna cestovacích článků je za námi a já už nebudu muset nikomu nic závidět. :D Zrovna Rhodos ale závidím hodně, sakra. :D Nádherné fotky, nádherné místo, super zážitek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bary, tak tady to teprve začíná a trochu se bojím, aby nadávala příspěvky z Rhodu až do Vánoc. Rhodos je krásný!
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  18. Helenko, vase kazdorocni Recko me nuti jet tam nekdy taky, zatim to ale nedopadlo:-). Tak alespon diky tvym fotkam, dekuji, hezky vecer. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, manžel ho roky ignoroval... Poprvé jsme tam byli před 7 roky a milujeme ho stále víc...
      Děkuji a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  19. Helenko, na tuto sérii fotek se moc ráda podívám, každý nemá možnost tam jet, proto uvítám nejen ty, ze kterých dýchá ten starověk. Rhodský kolos jsem poprvé "viděla" v knize Vojtěcha Zamarovského a potom v Miniuni v Ostravě, tak pomocí Tvých fotek půjdeme v jeho stopách - už se těším!
    Cestování zdar ☺.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, i my s mužem četli Zamarovského, Petišku a další a musím říct, že jsme snad ani nesnili o tom, vidět ta místa na vlastní oči. Taková byla doba. Snad o to víc si těch cest teď považujeme...
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  20. Rhodos na tvojich fotkách je nádherný, hneď by som sa tam vybrala ... Marta

    OdpovědětVymazat
  21. Zajímalo by mě, vnímali jste tam nějak důsledky požárů, které byli v létě? Jinak staré město vypadá skvěle. Z fotek to ani nevypadá, že by tam bylo moc lidí. O divu světa na Rhodosu jsem vůbec neslyšela. Muselo to být monumentální, škoda, že se socha nedochovala :/ :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, nevnímali. Nebyli jsme v oblasti, kde hořelo, hory a lesy jsme projížděli a vše bylo netknuté a zelené. Služby naprosto perfektní.
      Lidí bylo dost, ale některé fotky jsou z časného rána a neděle, to byl dost klid.
      Ta socha je zčásti jen pověst. Určitě tam byla, ale nebyla tak vysoká, aby pod ní mohly proplouvat lodě...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  22. Na ostrově jsem byla začátkem května, měli jsme sebou 3,5 leté dítě, takže zase tolik jsem názvy ulic a památek neřešila a spíš jsem se nechala vést tím, co mi řekl přítel o městě :) Myslím, že tu bránu jsme ani neviděli.... Colos ano i palác a uličky...

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, s takovým broučkem je dovolená úplně jiná, naprosto chápu.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat