...Velhartice...

středa, července 26, 2023

Příjemné odpoledne, vážení!

Moc rádi jsem se na naší dovolené zatoulali i sem. Tady vám udělá radost už samotný příjezd - hradní parkoviště je perfektně upravené, zdarma a navíc s čistými toaletami.
Vyjdeme jen malý kopeček a jsem tu - vítá nás dokonale upravený prostor před hradem Velhartice.


Rodové sídlo pánů z Velhartic začal stavět Bušek starší a dokončil ho jeho syn Bušek mladší, oba oblíbení a věrní komoří císaře Karla IV.


Kamenný most je nejen nesmírně fotogenický, ale i světovým unikátem. Spojuje torzo Rajského palace s přední věží Putnou.
Na hradě byly svého času i české korunovační klenoty - nejvyšší purkrabí Království českého Menhart z Hradce je tu uschoval, aby znemožnil korunovaci Jiřího z Poděbrad.
Vystřídalo se tu hodně známých jmen i rodů - páni z Hradce, Lev z Rožmitálu, Šternberkové, Kolowratové. Posledním majitelem byl Josef Windischgrätz, syn známého polního maršálka. Od roku 1945 patří hrad i zámek státu.




Byla jsem tu už nejméně třikrát, ale spojení hradu respektive toho, co z něj zbylo s pozdně renesančním palácem mě vždycky uchvátí.




Pod hradem je malý, volně přístupný skanzen pošumavských chaloupek a taky krásný výhled na unikátní most.



Velhartice nabízí ještě mnohem víc - židovský hřbitov, hřbitovní kostel sv. Máří Magdaleny, který je údajně dějištěm Erbenovy balady Svatební košile. My se alespoň ze silnice mrkli na chatu Jana Wericha. Mnoho z ní vidět není, je to trochu zarostlé stavení, patří Werichově vnučce Fanče a ta žije ve Švýcarsku.


Pokud se při vašich prázdninových cestách budete vyskytovat někde kolem Klatov, Velhartice určitě stojí za návštěvu.

Přeji hezké dny!

Vaše Helena


You Might Also Like

44 komentářů

  1. Helo, moc ráda si prohlížím tvoje šumavské fotky a vracím se tak do dob naší dávné dovolené. S našimi kamarády jsme tenkrát navštívili téměř všechna místa, která nabízíš. Bylo nám o nějakých 20 let méně, byli jsme pružnější, kopec nebyl problém a denně se pár kilometrů našlapalo. Teď už je to horší, ale i teď chodím ráda, jen ty trasy jsou poněkud kratší. Měj se hezky, pá 😀🐞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc ráda jsem u tebe vyvolala příjemné vzpomínky. Jsou to krásná místa.
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  2. Lezarts
    I z fotografií překvapí, jak je kolem hradu “uklizeno” a souhlasím, je náramek fotogenický!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, na tu první fotku jsem čekala, protože paní uklizečka právě separovala občas odpadkového koše. Byli jsme tam před rokem v lednu a byl tam úplně stejný pořádek.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  3. Krásné místo, které je škoda nevidět, souhlasím s tebou. Díky za oživení vzpomínek. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
  4. To je úžasný hrad,moc se mi líbí.Byli jsme tu před hodně lety a možná bych někde našla album z našich dovolených ze Šumavy.Bylo by to zajímavé.
    Měli jste nádhernou dovolenou
    Helenko,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, měli. Opravdu se moc povedla, snad vyjde stejně i ta druhá!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  5. Helenko, je vidět, že tento kraj máš opravdu ráda a nafotila jsi hrad opravdu úžasně. Moc děkuji za nádhernou podívanou a opravdu se kochám. Měli jste i nádherné počasí. Přeji Ti krásné letní dny a mnoho hezkých výletů. Těším se na další Tvoje úžasné fotografie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, ano, Šumavu jsem si opravdu zamilovali. Chtěli bychom se vrátit k dalšímu průzkumu :o) Počasí nám skutečně vyšlo skvostné.
      Moc děkuji za tvá milá slova, velmi si jich vážím.
      Měj krásné dny, H.

      Vymazat
  6. Heleno, připomněla jsi mi, že Velhartice mám na seznamu "někdy tam zajedeme". A povedly se ti krásné fotky.
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, je to moc hezké místo, určitě by se ti tam líbilo.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. Ahojky,
    do okolí Kladna máme naplánovaný jeden výlet, tak si říkám, jestli bychom neměli zastav i ve Velharticích, vypadá to fakt dobře.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani, Velhartice doporučuji, jen nejsou u Kladna ale u Klatov.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Moc hezké fotky . Nebyla jsem tam, ale viděla toto místo v různých televizních pořadech.
    Na Tvých fotkách je vidět, že je to místo udržované a to je moc dobře.
    Měj se hezky!
    Hanka bavi-mne-to

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, je to opravdu vzorně udržovaná památka. Všude čisto, příjemní lidé. velká spokojenost.
      I ty se měj moc hezky, H.

      Vymazat
  9. Helenko ,díky za další cestovní tip)))
    Přeji hezký den. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  10. Werichovy Velhartice, jak on to tam musel milovat! ono to vlastně ani jinak nejde, je tam krásně - díky za fotky a hezké léto, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, Evi! Přečetla jsem hodně rozhovorů s pamětníky, bylo to jeho milované místo.
      I ty měj hezké letní dny, H.

      Vymazat
  11. Helenko byli jsme tam před mnoha lety, bylo tam hezky, i Werichovu chatu jsme viděli.
    Měj hezké dny !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je to moc hezké místo, klidně se tam zastavíme znovu.
      Přeji hezké srpnové dny, H.

      Vymazat
  12. Tak tady jsem, Helenko, nebyla a kdoví, jestli kdy budu (ale zase nemohu být všude, že?). Líbí se mi to a vybavila se mi vzpomínka, kdy jsem Velhartice a pana Buška objevila - přes víno! 👍 😁 No, proč to nenapsat, my s kámoškou už tehdy milovnice historie - jaké víno si koupit? Bylo to jasné. Od těch dob jsem v něm ret nesmočila 😊.
    Ráda jsem se podívala a přeji další pěkná místa. 🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já ti za tvou vzpomínku moc děkuji. Nebudu zapírat, víno jsem taky znala dřív než Velhartice :o). Kdo ví, jestli se dá ještě koupit, asi to žádná extra kvalita nebyla...
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  13. Helenko, to je pro mne hodně z ruky a proto jsem se ráda prošla s tebou. Napřed jsem si říkala, že ty Velhartice odněkud znám. No, jó... Bušek z Velhartic :o) se musím zeptat omladiny, jestli jim to něco říká. Spíš ne, to zná už jen naše generace.
    Posílám pozdrav a přeji ti pěkný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ani my to nemáme na výlet na odpoledne...
      Naše děti Buška znají díky Nerudovi - ...král Karel s Buškem z Velhratic teď zasedli si k dubovému stolu...
      My máme i jiné vzpomínky, že :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Helenko děkuji za krásné podívání. Na Šumavě jsem již několik let nebyla a tak jsem se moc ráda podívala.

    OdpovědětVymazat
  15. Helenko, dekuji za hezky tip, to misto je skutecne hodne fotogenicke. Pekny vecer. M.

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko, děkuji za další krásnou reportáž. Měj pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko, tvoje nádherné snímky mi připomněly naše návštěvy těchto míst - především z doby, kdy v Hrádku u Sušice bydlela babička mého zetě. Mám ráda Šumavu i krajinu pod ní. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tam bych jezdila k babičce s velkým nadšením...
      Je to krásné místo!
      Jiřinko, přeji úspěšný den. Pa, H.

      Vymazat
  18. Nádhera ... kde ty na tie dedinky chodíš? :) Rada sa s tebou túlam ♥ Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já ti ani nevím - vždycky mě zajímalo, co mají kde zajímavého...
      Moc děkuji a moc zdravím, H.

      Vymazat
  19. hezké fotky,díky , tady jsem nikdy nebyla....Sv.

    OdpovědětVymazat
  20. Hrad by se nám líbil, ty máme moc rádi :) Naposledy jsme s mamkou navštívily zámek Letovice, kde si to člověk může sám projít. Výhodou i bylo, že tam nebyla skoro noha.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, je to moc hezké místo. Na Letovice jsme neměli štěstí, byla tam svatba... Musíme ještě jednou a lépe...
      Přeji hezký zbytek neděle, H.

      Vymazat
  21. Opravdu mě zaujala kaple, která má být dějištěm Svatební košile. Když si představím vyjet tam s nějakými milovníky poezie a zarecitovat si přímo u ní... to by byla pecka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych se tam ráda podívala, ale se psem jsem na hřbitov nešla...
      Tvůj nápad se mi líbí!
      Hezké dny, Marie Veroniko! H.

      Vymazat