...letní dny...

pondělí, července 10, 2023

Hezké odpoledne vám všem!

Na chvíli přeruším naše putování Šumavou, doma se taky nenudíme. Takové malé ohlédnutí za uplynulými letními dny.

Konec června ve znamení první levandule. Zatím jsem nepekla sušenky, ale levandulový cukr pro kamarádky jsem už připravila. Musí se odměřovat na lékárnických vahách - voní opravdu hodně.



Předprázdninové setkání s přítelkyněmi. Bohužel jsme nebyly komplet, ale sladit program čtyř ženských není jednoduché. Uháčkovala jsem holkám taštičky z provázku primárně určeného na macramé.  Bylo to trochu o prsty, ale taštičky krásně drží tvar.


Takhle vypadal zkompletovaný dárek - levandulový cukr, rebarborová marmeláda a kytička.

S mírným zpožděním (i sladit rodinu není jednoduché) jsem oslavili Adamovy narozeniny. Miluje větrníky, a tak jsem se pokusila o větrníkový dort. Moc se mi líbil recept pana Maršálka. Vše skvěle funguje, opravdu doporučuji. Odpalované těsto, žloutkový Creme patissiere pro diplomat i karamelová poleva se povedla perfektně. Zradila mě jen karamelová šlehačka, ale to bylo kvalitou smetany, proto je na dortu jen klasická šlehačka. A aby to vypadalo jako dort, velký větrník jsem sice rozkrojila a naplnila, ale většina krému byla navrchu. Malé zkušební větrníčky mi mizely pod rukama - no, ochutnávat se musí :o)

A další dort - tentokrát na Adamovu oslavu s kamarády - spolužáky z gymplu. Charlotta.


Je to ideální dort na léto, bez pečení, může být plný ovoce. Pokud tedy oslavenec nerazí teorii, že nejlepší ovoce je čokoláda...
Italské piškoty jsem jen maličko omočila v Amarettu a vystavěla plot a dno.


První krém z tmavé čokolády, druhý vanilkový. Použít můžete krémové sýry, tvaroh, ricottu i poctivý jogurt, ale chce to želatinu nebo alespoň pudink na zpevnění.


Poslední vrstvu tvořil krém, který Adam miluje - mascarpone našlehané společně se šlehačkou a trochou vanilky.


Ani letos se mi nepodařil vyfotit gril plný hamburgerů či kořeněných kuřecích paliček, tak alespoň mé kuchyňské počiny - focaccia jako předkrm než se kluci sešli, hamburgerové bulky a glazovaná cibule.
Až na naprosto nepatrné výjimky se sejdou všichni a my s mužem je rádi vidíme. Už to jsou vlastně spíš chlapi než kluci...



Bylinkové máslo - všichni ho milujeme, bylinkám se daří, tak ho dělám stále dokola. Stačí povolené máslo, dobrá sůl, stroužek česneku a bylinky, které máte rádi. 
Rozmarýn, oregano, šalvěj, hladkolistá petrželka i kudrnka, tymián, bazalka - opláchnout, dobře osušit v utěrce a jemně usekat. Utřít s měkkým máslem a přidat sůl a drcený česnek. 


Uhladit do máselničky a nechat vychladit - hotovo. Vynikající na čerstvé pečivo nebo

nakrájím malý bochník obyčejného chleba na krajíčky, ty namažu máslem, bochník poskládám zpět, zabalím do pečícího papíru nebo alobalu a dám asi na 15 minut do vyhřáté trouby nebo do grilu. O poslední kousek se strhne boj :o)

Léto je o setkávání. Některá mají svou tradici a moc rádi ji udržujeme. Gril už je rozpálený, saláty a prosecco se chladí, návštěva je za chvilku tu...

Na tuhle návštěvu se chladil i dort. Volba padla na švédský mandlový dort podle tohoto receptu. Jen jsem změnila krém - opět jsem připravila diplomat.


Kousek zbyl i na druhý den, tak ho přece jen můžete omrknout i v řezu :o)


A nakonec sobotní realita. Sklenic tedy bylo víc, jsem ráda, že mám hotovo.  Co se týče okurek...


Mějte krásné letní dny.

Vaše Helena

You Might Also Like

47 komentářů

  1. Helo, ty mně děláš chutě. Všechny dorty jsou určitě skvělé a také se mi moc líbí nápad s chlebem. Samá dobrota. Měj se hezky, užívej si léto a opatruje se. Zdravím, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
  2. Odpovědi
    1. Děkuji, Dominiko, ale není to nic světoborného...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  3. fakt se nenudíš...ten chleba vyzkouším,Sv.

    OdpovědětVymazat
  4. Helenko, Ty jsi prostě úžasná. Tolik dobrot a ještě úžasné dárečky. Jsi moc šikovná. Přeji Ti krásné letní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, děkuji, ale určitě nejsem. To tak vypadá, ale fotky jsou posbírané z několika dní a díky těm narozeninám...
      I ty měj hezké letní dny, H.

      Vymazat
  5. Helenko, Ty jsi prostě úžasná. Tolik dobrot a ještě úžasné dárečky. Jsi moc šikovná. Přeji Ti krásné letní dny.

    OdpovědětVymazat
  6. Heleno, to tedy je kulinářských počinů. Jen se sliny sbíhají. Levandulový cukr je dobrý nápad, ten bych mohla zkusit, levanduli jsem o víkendu ostříhala a zatím se suší...
    Já v sobotu spáchala přes 25 višňových džemů, což bylo bez odpeckovávače celkem náročné. Jen je nemám moc fotogenické, protože recyklujeme skleničky s víčky od spotřebovaných potravin (jogurty, přesnídávky, majolky), takž je to každý pes jiná ves. Teď po návratu z chalupy do Prahy jen umírám vedrem (v kanceláři mám 28° až 30°, doma 24°až 28°, ulice v centru Prahy jsou slušná výheň (divím se, že tu ještě chodí nějací turisté)
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ono se to tak nějak nakupilo... Ten cukr není špatný, je to takové připomenutí léta...
      Taky sis pěkně mákla, naše stará višeň už tolik neplodí. Sklo i já recykluji, jen ho musím mít dokonale čisté i z venku, jak nejde etiketa dolů, jde sklenice do kontejneru na sklo! A pak se snažím mít jeden druh marmelády ve stejných sklenicích, lépe se mi to pak ukládá na regál.
      Horko je velké a už celkem trvá, věřím, že Praha se jen tetelí...
      Přeji hezký den. H.

      Vymazat
  7. Helenko, jsi úžasná! Takových dobrot. Jak to všechno stíháš? Klobouček!
    Krásné horké dny, Helenko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, děkuji, ale když jsou narozeniny nebo návštěva, jinak to nejde. Určitě to neděláš jinak...
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  8. Lezarts
    Helo dnešní příspěvek je vlastně reality show ze tvého kulinářského umění👌🏻.Těžko se mi půjde vařit dnešní oběd😉
    Dárky jsou naprosto luxusní, ty musely nadělám hodně radosti!

    OdpovědětVymazat
  9. Teda, to je kulinářská přehlídka samých dobrot!! Zaujalo mě bylinkové máslo, to musím vyzkoušet. Dárky se ti povedly. Užívej si letní dny a přeju ti letní pohodu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Večernice! Máslo dělám stále dokola...
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  10. Ahoj Helenko,
    teda to jsou dorty. Myslím si, že bych si s Adamem hodně rozuměla, máme stejné chutě:-) Budu muset podle tebe zase něco vyzkoušet:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji. Jako dítě jedl všechno ovoce a po hromadách, asi už stačilo :o)
      Budu ráda!
      Měj se hezky, pa H.

      Vymazat
  11. Sláva létu, Helenko, je to všechno parádní, až luxusní, to je pastva pro oči. Ty zelené košíčky jsou nápadité, dortů je bohatě a chuťové buňky si přijdou na své. Adam má štěstí, že u vás je takové zázemí, inspirace i pro ostatní, třeba ty návštěvy.
    Ráda jsem se podívala, přeji další parádní letní akce a pohodu. 🌞 🍀 🍹

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuji za krásný komentář. je to milé, moc si mě potěšila.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  12. Helenka,
    tiež som rada k Tebe "nakukla".
    Torty i občerstvenie parádne, darčeky úžasné, si nesmierne šikovná a nápaditá... :) Ani sa nedivím, že máte často návštevy.
    Rada vyskúšam bylinkové maslo, už roky som ho nerobila.
    Prajem Ti krásne leto,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda tě tu vidím, Adinko!
      Děkuji za pochvalu, návštěvy nijak často nemíváme, ale v létě a kolem Vánoc je to častější!
      Máslo, to je taková znovu objevená dobrota...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  13. Helenko, teda mě ty komentáře zase tak zlobí. Nevím, co se zase děje?
    Nevím, co dřív obdivovat. Léto máš plné krásného tvoření, vaření, pečení, setkávání. Připomněla jsi mně focacciu, už jsem ji dlouho nedělala. Bude o víkendu. Chleba na tento způsob neznám, ten vyzkoušíme taky. Do větrníků se mně moc nechce, to máš můj obdiv, ale krém vyzkuším.
    Díky za inspiraci a užívej si léto minimálně tak pěkně, jako doteď. Měj se hezky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, mě zatím ne, jen to nezakřiknout...
      Ujišťuji tě, že větrníky by si ty zmákla jednou rukou. Já je občas dělám i se slanou náplní, to miluje naše Terka.
      Moc děkuji za milá slova, opravdu si mě potěšila.
      Měj krásné dny, H.

      Vymazat
  14. Helenko,ty jsi neuvěřitelná,co všechno stihneš.Dárečky jsou krásné a těch dobrot.Žasnu.Já teď skoro nepeču,my máme všechny rodinné oslavy od podzimu do jara a já mám pořád navrch 4 kila a nemohu se jich zbavit.jsem na sebe přísná a nejím už ani zmrzlinu.Jak se dostanu na svoji váhu začnu péct.Já to miluji.
    Měj hezké letní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, určitě ne! To je nashromážděné - ale nezapírám, dny byly trochu hektické...
      Obdivuji tvou disciplínu, já chodím cvičit, ale i tak se krotím...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  15. Letní dny přímo z Tvého příspěvku dýchají. Dárečky perfektní. No a to ostatní jakbysmet.
    To je dobrot !!! Všechno máš takové OK ! Závidím Ti setkání se spolužáky syna. Jak já si to taky s nejstarší vnučkou a jejími spolužáky užívala. Říkali mi afrobába (no mám těch vlasů na hlavě stále docela dost :-) a talíře doslova vylízali. Jenže po maturitě se rozprchly. Hance tedy přátelství s dvěma spolužačkami zůstalo, ale už se u nás nesetkávají. Jsou v Praze, ona teď tom saudském království. Ale vzpomínky mi zůstaly a jsou pěkné.
    Měj stále hezké letní dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, opravdu moc děkuji!
      Sama si taková setkání zažila, tak mi rozumíš - je to radost, známe kluky od 10 let a teď se první na podzim žení... Studují a pracují každý v jiném oboru, stále jsou v kontaktu a obrací se na sebe i pracovně - je to moc hezké a myslím, že to je na celý život.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  16. Panejo. Což o to, na takhle vysokou kvalitu už jsme od tebe zvyklí, ale to množství! To je skutečně neuvěřitelné. K vám by měli jít na výkrmnou kúru všichni, kdo mají problém přibrat. Kdyby nepřibrali u vás, tak už nikde!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, ono to tak vypadá, ale na charlottu jich bylo deset, neochutnala jsem... Ráda dobré lidi nakrmím :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  17. Tedy , ty jsi toho tolik stihla. A samé nádherné a určitě móóóc dobré věcičky. Máš můj obdiv. A velký!!!

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko, ty jsi ale akční. Takové nádherné dorty, až se sbíhají sliny... A ty dárky jsou skvostné. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji. zrovna top zdobení to není, ale dobré jsou. Snažím se :o)
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  19. Helenko ty jsi pilná jako včelka, tolik dobrot ... Doufám, že jste si setkání užili.
    Přeji krásné horké letní dny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuji! to víš, narozky chtějí oslavu!
      Poseděly jsme příjemně, ale chyběla si nám!
      Měj krásné letní dny, H.

      Vymazat
  20. Helenko, jsi pilná vcelicka a úžasná hostitelka, ty dorty a vše ostatní bych si dala hned😁, přeju mnoho dalších podobných setkání s kamarády i rodinou.M .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, moc děkuji za kompliment, tvých slov si vážím.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  21. Helenko omlouvám se, že reaguju se zpožděním, jsem teď nějak mimo. Je tu u vás jak v cukrárně,ale ne v nějaké obyčejné. Maršálek by záviděl ! A dárkové balení v taštičkách je milý dárek, co určitě potěšil. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, neomlouvej se, i já u tebe byla před chvílí a to jsem tu limošku obdivovala už před časem...
      Pan Maršálek by se mi nejspíš smál, ale snažím se :o)
      Hlavně, ať je u vás všechno OK! Myslím na tebe, pa H.

      Vymazat
  22. Takových dobrot, co jsi stihla! Dorty teda umíš luxusní - nejvíce se mi líbí ten z piškotů. I moje nejoblíbenější ovoce je čokoláda :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, je to posbírané za pár dní a byly to oslavy. Ta charlotta je jednoduchá, efektní a jedlá!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  23. Teda, Helenko, u tvých fotek člověk na žádnou dietu nemůže myslet! Dobroty, skvělé dárky, kdy to stíháš? Jsi superžena?
    Moc povedené a blízcí tě jistě milují. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, neboj, každý den dorty nejíme a ten jeden jsem ani nechutnala...
      Super žena rozhodně nejsem, pořád je co zlepšovat :o)
      Moc ti děkuji a a taky doufám, že mě milují... Alespoň kvůli dortům :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  24. To je dobrot - jelikož jsem taky větrníková a věnečková, dala bych si ten dort hned. Naše prateta vždycky pekla vynikající věnečky, trubičky (kremrole), banánky a koláče - neobešla se bez toho žádná rodinná oslava. Dneska už tu není, ale doufám, že si tam nahoře říká, že nás to všechno dobře naučila a neděláme jejím vyhlášeným dobrotám ostudu. 🙂

    S okurkami s tebou soucítím - my jsme letos se sestrou zavařovaly samy, protože mamka byla v práci, a bohužel už jsme natrefily na samé velké - nacpat to do sklenic byl boj. Jak my jsme u toho nadávaly... Okurky nechci vidět minimálně do příštího roku. 🙂

    OdpovědětVymazat