...Chorvatsko, má láska...

pondělí, července 16, 2012

Hezké odpoledne milé dámy!

Vím, že titulek není nijak originální, ale v mém případě naprosto pravdivý. Jsem zpět z dovolené, trochu opálená, vyspalá, odpočinutá. Pračka celý den neúnavně pracuje, zahrada je trochu jak džungle, ale po dovolené jde všechna práce nějak líp od ruky.
Jestli máte chuť, ráda vás vezmu alespoň virtuálně na pár výletů. Do Chorvatska se jezdí hlavně za neuvěřitelně čistým mořem, sluncem, dobrým jídlem... My se snažíme poznat i něco víc z této neuvěřitelně země.
Začněme třeba tady, krajinným unikátem - deltou řeky Neretvy. Má neuvěřitelnou plochu 192 km2. Je to neobyčejně zvláštní bažinaté území, protkané desítkami říčních ramen, kanálů a jezírek.

Po druhé světové válce proběhly velmi intenzivní meliorační práce. Dosud byla odvodněna, odsolena a zúrodněna část delty. Odvodněná plocha je jedním z nejúrodnějších míst Chorvatska. Velmi úrodná půda a příznivé mírné středomořské podnebí zajišťují nejméně dvě sklizně do roka. Pěstují se tu hlavně mandarinky, vinná réva, citrony, zelenina. Farmáři nejezdí na svá políčka autem nebo na kole, ale na lodi zvané trupa.

Na lodích se pořádají i turistické výpravy, nejen kolem políček, ale i hluboko do delty, protože je hnízdíštěm vzácných ptáků a je je možno z lodí pozorovat.
Voda Neretvy je tak zvaná brakická (smísený sladká i slaná) a je velmi bohatá na ryby.

Nedaleko od delty je vesnička Vid a v ní muzeum Narona. Je třetí největší investicí chorvatského ministerstva kultury a současně prvním archeologickým muzeem v Chorvatsku postaveným přímo v terénu nad samotným archeologickým nalezištěm. Znamená to, že obrovské kulturně historické bohatství nalezené archeology v Naroně je uloženo přímo tam, kde bylo po staletích objeveno.

Na fotce je část odkryté mozaiky pod skleněnou podlahou, fotilo se to špatně ...

Narona byla druhým největším římským městem na východním pobřeží Jaderského moře. Nádherné stavby antického města ukrývaly po staletí vrstvy nánosů. První vykopávky se datují do přelomu 19. a 20. století, kdy Dalmácie patřila Rakousku-Uhersku. Vykopávky tehdy vedl rakouský archeolog Karl Patsch. Skutečně soustavný archeologický průzkum začal až koncem 20. století. Postupně byly odkryty římské lázně, pozůstatky staveb, soch, nápisů, divadlo, náhrobky, raně křesťanská bazilika se zbytky mozaik a fresek aj. Největší překvapení skrývalo však římské fórum - byl nalezen římský chrám chrám se 16 nádhernými římskými sochami v nadživotní velikosti.

Tato fotka je stažena ze stránek muzea, fotit se uvnitř nesmí.

Stupňovitá budova muzea je vybudovaná podle projektu záhřebského architekta Gorana Raka přímo nad archeologickou lokalitou Augustea - římským chrámem zasvěceným císaři Augustovi, který si tak návštěvníci mohou prohlédnout, aniž by jakkoli ohrozili archeologický areál.

Některé nalezené artefakty jsou před a dokonce i na střeše muzea.

Musím říct, že to byl velký zážitek. Ten umocnilo i to, že jsme byli v muzeu jediní návštěvníci. K jeho škodě sem asi zabloudí jen ti zasvěcení a antiky lační...

A ještě jeden výlet. Tentokrát do Mostaru. Bylo to splnění naší dávné touhy, vidět ho. Středověké město na březích řeky Neretvy.
Vyjedete, postojíte půlhodinku na hranicích mezi Chorvatskem a Bosnou a Hercegovinou, jedete překrásnou krajinou, najdete parkoviště a jdete ho starého Mostaru. Najednou jste jako v pohádce, je jak vystřižený z jedné a tisíce noci...

Kdo by uvěřil, že tady před pár lety zuřila občanská válka... Mohu si manželovu knihu Balkánský konflikt číst pořád dokola, válku, jakoukoliv, nikdy nepochopím... Ten zmar, ty šrámy na majetku a hlavně na duších jen tak nezmizí... Ale o tom psát nechci.
Most a většina tureckých domů byl v  roce 1990 zničen válkou a město bylo víc jak 10 let bez své malebné kulisy.

Rekonstruovaný most se pak roku 2005 dostal na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Dnešní stavba přesně kopíruje historický originál; je vysoká dvacet metrů a její oblouk se rozpíná do bezmála třiceti metrů.
Stránky Unesco praví, že zrekonstruovaný Starý most a Staré Město Mostar je symbolem usmíření, mezinárodní spolupráce a koexistence různých kulturních, etnických a náboženských komunit.
Chci v to věřit.

Toto je pohled z onoho mostu.

V uličkách najdete pravý turecký bazar, turecké velvyslanectví, kávu dostanete v džezvě.

Po cestě zpět do Chorvatska jsem se ještě na chvilku zastavili v městečku Počitelj. Nesmírně malebné místo, původně pirátská osada, za tureckého období důležité centrum. Později takřka opuštěno – ve 20. století znovuobjeveno výtvarníky, kteří tu založili uměleckou kolonii.

Lze obdivovat mohutné opevnění, zříceniny hradu, hodinovou věž, mešitu i rezidence zámožných obyvatel. Značná část staveb následkem válečných událostí poškozena, v současné době je většina nejvýznamnějších staveb obnovena.

A zpátky do reality - pračka doprala... Jdu to pověsit a večer se moc těším, až se kouknu, co nového u vás.

Mějte hezké dny!

Moc vás zdravím,
Vaše Helena

You Might Also Like

75 komentářů

1. Milá Helenko,
    vítej zpátky do reality všedního dne. Dovolená byla určitě krásná, děkuji za obrázky. Chorvatsko jsem navštívila již několikrát, ale jak vidím, je to pro mě pořád země neznámá a krásná. Děkuji za malou exkurzi.
    Hezký večer, Zuzka.

1. Zuzanko, moc děkuji za přivítání. Taky jsem tam byla snad po desáté, pořád je co objevovat :o)
      Měj se moc hezky, H.

2. Helenko vítej doma! Však jsem si říkala, že se asi dovolenkuješ, nás čeká Chorvatsko za necelé dva týdny tak snad se ve zdraví dočkáme. Mostar mě překvapil, to je krása hned jdu s googlem zkonzultovat naši trasu :)
    Pořád vzpomínám na loňský Motovun ;)
    Přeju ti rychlou adaptaci ve studených Čechách Vlasta

1. Vlastičko, děkuji! Na Mostar jsme se chystali už dlouho, je to fakt nádhera.
      Doufám, že i letos budeš mít krásné vzpomínky, moc mě to těší!
      Krásnou dovolenou, pa H.

3. Helenko, i já tě vítám zpět mezi námi. Dovolená byla podle fotek určitě úžasná a ty jsi se vrátila plná sil a inspirací. Krásný večer ... Věra

1. Věruško, moc děkuji! Snad mi nějaké síly zbudou, až to tady dám dopořádku :o)
      Pa, H.

4. Helenko, krásné fotky. Do Mostaru bych se taky ráda podívala. Pěkný týden :-) Alča

5. Helenko....vítám tě zpátky z dovolené plné krásných zážitků...fotečky jsou toho důkazem.Tak jsi mě naladila,my jedeme od 11.srpna do Chorvatska...po celých 8 letech kdy jsme u moře nebyli....strašně moc se těším i když se vracíme na stejné místo,kde jsme již byli....ale ostrov Krk mám moc ráda.
    Měj se pohodově Jana

1. Janinko, moc děkuji. Jsem ráda :o), moc ti přeji, aby byla dovolená podle tvých představ, na Krku je nádherně.
      Dobrou noc, H.

6. Vítej zpátky! Moc hezká pohlednice a hlavně poučná:-D

7. Helenko, tak tě vítám zpátky mezi námi. Děkuji ti za procházku, pěkně jsem si ji virtuálně užila.
    IVA

8. Milá Helinko...jsi doma a to je fajn. I když zážitky tě určitě naplnily zase na nějaký čas. Vidím, že hodně cestujete a nejen naprázdno. To já mám také ráda...poznávání nových věcí a objevování starých... Mým zatím největším zážitkem byl Jeruzalém. Jsem asi i trošku profesionálně "postižená"- učím totiž, kromě mé milované češtiny, dějepis. A velmi jsme si v tomto rozuměli s mým tatínkem,který byl obrovským cestovatelem a doslova labužníkem v poznávání jiných krajin. Bohužel ho už nemám a chybí mi moc. Tak alespoň stebou jsem se teďpřenesla do historie...DĚKUJI TI ZE ♥. Pa pa a krásné dny i doma, Martina

1. Martinko, moc ti děkuji - za přivítání, za hezká slova, za vzpomínání. Ten Jeruzalém ti ráda věřím, tam jsem byla zatím jen ve snách...Máme podobný obor, podobné zájmy, děti se často durdily, proč musí vidět všechny pamětihodnosti :o)
      Měj se moc hezky, sladké sny! H.

9. Milá Helenko, krásně jste si dovolenkovali,díky za poutavé čtení a těším se na tvoje novinky :-)

(konečně jsem se dostala k tobě na příspěvek, často mi to ukazuje, že blog neexistuje a to by bylo moc špatné!!!!)

1. Danuško, máš pravdu, byla to paráda!
      Neboj, blog existuje, to jen ta technika :o)

10. Helenko,
    vítej doma, však už se mi po tobě stýskalo !
    Moc zajímavý příspěvek o Chorvatsku , úplně z jiného pohledu :-)
    Je vidět, že jste si dovolenou užili a jen tak jako většina českých turistů jí neproležíte pasivně u moře, ale cestujete po památkách.
    Také, že historie je tvým koníčkem .
    Až se zde aklimatizuješ na to nestálé počasí v Čechách , ozvi se, jsme doma, máme dovču ;-)

1. Ilonko, moc děkuji, jsi zlatíčko! Jojo, je to tak, jen ležet nás moc nebaví, zvlášť, když je na dosah tolik krásy...
      Napíšu, zatím moc zdravím! H.

11. Helenko, dovolenou jsi si určitě parádně užila a tak to má být! Díky za pořádnou dávku zajímavostí o Chorvatsku, bylo to fajn milé čtení a krásné fotky:-

1. Peti, já děkuji tobě, jsem ráda, že tě to moje písání zaujalo.
      Moc zdravím, H.

12. ...nádhera!Také jsem se vrátila z Chorvatska:-) jak ráda bych se tam vrátila...

1. Pavlínko, jsem na tom stejně. Ty si byla v Podgoře, to je taky velká krása...
      Moc zdravím, H.

13. Heleno, moc pěkná reportáž. Z kraje jsem měla obavu, že budou záběry z pláží a z lodí, ale to jsem se tedy přepočítala :-)
    Tak ať nestrhneš pračku.
    Vítej zpět v realitě všedních dnů. Ditta

1. Dittu, děkuji! Popravdě, jako správného suchozemce moje fascinace mořem nikdy neskončí. Jenže Chorvatsko není jen moře, jak si hodně návštěvníků myslí.
      Pračka je OK, já míň, žehlím :o)
      zdravím, H.

14. Ahoj Helenko,
    tak jsem si dobře myslela že jsi na dovolené.No a měla jsi se moc dobře a vrátila jsi se dle fotek plna dojmů a zážitků o které se s náma podělíš.Fotečky jsou moc hezké a mě dostal ten most.Díky a hezký týden Marťula

1. Marti, děkuji za milá slova. Ten most je opravdu fascinující, to místo má neuvěřitelné kouzlo...
      Moc zdravím, H.

15. Ahoj Helenko, reportáž z dovolené je úžasná, mám moc ráda tyto zapomenutá místa s historií. Určitě máš spoustu zážitků, ze kterých budeš dlouho "žít". Návrat do reality musí být dost tvrdý, počasí skoro podzimní ...
    Naši rodinku čeká už za 3 dny moře, sluníčko, teplo ... moje milované Řecko a po 10 letech návrat na Krétu.
    Hezké dny, Jitka

1. Jituško, děkuji, napsala si to přesně, z takových chvil ještě dlouho žiju.
      Přeju tobě i celé rodině krásnou dovolenou.
      Moc zdravím, H.

16. Ahoj Helenka, veľmi dobre Ti rozumiem. V Chorvátsku, teda ešte bývalej Juhoslávii som bola ešte v roku 1980. Tiež sme mali výlety do Mostaru, Dubrovníka, takže tie miesta si mi teraz pripomenula. Obdivovala som tie políčka obkolesené vodou, ale vtedy som bola ešte mladá, tak som to tak nevnímala. Som rada, že si späť, chýbala si nám.
    Krásny týždeň.
    Emily

1. Emilko, to jsem moc ráda, že jsem probudila tvoje hezké vzpomínky. Ta políčka jsou úchvatná, fotky jsou ze silničky nad nimi, v pozadí už moře a zapadající slunce...A moc děkuji za přivítání!
      Pohodový den přeji, H.

17. Chorvatsko je i má láska:-)Moc zdravím a děkuji za krásnou procházku z míst kam já se nedostala.moc zdravím.-)

1. Věru, my tam jezdíme už dlouho a tahle místa jsme taky viděli prvně. je tam co objevovat.
      Moc zdravím, H.

18. Helenko milá, děkuji za nádherný kulturní počin ... opět jsem se tak dostala do míst, kam vedla má první cesta za hranice všedních dnů /ještě na devizový příslib/ a s mým buuudoucím chotěm - a na to se jen tak nezapomíná! Pohádkový Mostar..., kde jsem okusila první granátové jablko ...velmi romantický Počitelj ... úžasná příroda, letní noci s tisíci hvězd a přenáááádherné moře! Ještě dodnes mám schované sušené květinky a bylinky a kopičku černobílých fotografií ...
    Nu, snad za týden již budu také relaxovat u Jadranu ...
    Krásnou dobrou noc! Maru

1. Maruško, moc děkuji já tobě! Tolik romantiky a krásného vzpomínání vyvolal tenhle článek, to je opravdu krása! Moc děkuji, že ses podělila - dojmy mám stejné, jako ty před lety - ty hvězdy jsou tam nějak blíž, moře jen hladí, vzduchem voní tymián a levandule...
      Měj se moc krásně, pa H.

19. Helenko, moc krásný příspěvek a nádherné fotky. Většinou známe z Chorvatska jen moře a pláže...mám úžasný tip, kam bych se chtěla podívat, až tam zase někdy vyrazíme. Přeju krásné dny! Adriana

1. Adrianko, to jsem ráda, že máš další důvod (kromě opalování :o)) tam jet.
      Stojí to za to, pa H.

20. Ahoj Helenko,Jsem moc ráda,že už jsi zase mezi námi!Já vím,je to trošku sobecké,ale už jsem se nemohla dočkat na reportáž z krásného Chorvatska.Prozradila mi to Ilonka a mě bylo hned jasné,že nás čeká krásné povídání o této úžasné zemi.My se jí také nemůžeme nabažit a stále nás nepřestává okouzlovat a překvapovat.Letos to bude ostrov Brač,tak jsem plná očekávání.Moc tě zdravím a po blogovém půstu se těším na co nejvíce tvých příspěvků,receptů,háčkování.... :-)!Ahoj Alena.

1. Alenko, co na tohle napsat! Tak krásný komentář, tak milé přivítání. Moc děkuji! Kolem Brače jsme pluli na trajektu :o), už z dálky je nádherný!
      Přeji krásné odpoledne a moc zdravím, H.

21. Mila Helenko,
    krasny a zaroven poucny prispevek. Trosku ti zavidim to krasne pokoukanicko, tam ja se bohuzel nepodivam - manzel nechce do Chorvatska :o( Hlavne Mostar musi byt kouzelne misto. Preji Ti rychlou aklimatizaci a at te realita vsedniho dne moc rychle nedohoni. Hezky den, Katerina

1. Katko, děkuji! Třeba manžela jednou přemluvíš, ten můj takhle, ani sám nevěděl proč, nechtěl do Itálie...teď se tam pravidelně vracíme.
      Měj se moc hezky, pa H.

22. Heli, krásná, zaujímavá a hlavne poučná reportáž. Ďakujem Andrea

23. Hmmm, tam muselo být nádherně... už víme, kam vyrazíme, až malá trošku poporoste a snese tu dalekou cestu... pá, L.

1. Bylo, Leni, bylo. Cestování do Chorvatska je díky dálnici velmi pohodlné, ze Splitu jsme byli doma za 12 hodin a to jsme skoro 2 hod popojížděli na hranici Hr - Slo.
      Přeji hezké dny, pa H.

24. Heli, jedním slovem , NÁDHERA !!! Naprosto úžasný příspěvek. Měj se fajn. Lenka

25. Helenko tak Tě zase vítám v kruté realitě,jak jde poznat z Tvých slov, a fotek určitě jste se měli dobře, a tak to má být,bude na co vzpomínat.Asi Tě otrávilo počasí, ale zase bude teplo.Mě se krásně. L.

1. Luděnko, moc děkuji za přivítání, dovolená je jen pár dní v roce, kdyby jí bylo víc, zevšedněla by nám :o)
      Měj se hezky, H.

26. Ahoj Helenko, je fajn, že jsi si na dovolené odpočinula a užila si jí. Oba výlety byly určitě krásné. Mě však zaujaly hlavně obrázky z Mostaru. Vlastně jsem takovéhle "mírové" ještě nikdy neviděla. Mostar znám jen ze zpráv, kde všude něco vybuchovalo, všechno bylo zaprášené a špinavé a nikdy by mě nenapadlo, jaké je to vlastně úžasné město. Jsem naprosto nadšená a děkuju Ti, že teď už Mostar pro mě nebude jen symbolem války na Balkáně.
    Hezký večer
    Jana

1. Janičko, děkuji za návštěvu! Obnovený Mostar je moc krásný, po válce tam není ani památky...ale těch pomníčků při cestách...
      Klidný večer přeji, H.

27. Milá Helenko, Mostar miluju, ale děkuju i za další tipy - určitě něco z toho využijeme, v Chorvatsku jsme už projeli kde co, ale tohle jsme ještě neviděli, takže máme díky tobě ispiraci. Pěkné léto. Renča

1. Renatko, moc děkuji za milou návštěvu, je mi potěšením! Bude ještě jedna reportáž :o)
      Moc zdravím, H.

28. Teď bych nejraději všeho nechala a jela na jih.Krása.
    Zdravím a přeji krásné léto,B.

29. Helenko vítej doma :o)Už jsem netrpělivě vyhlížela tvůj příspěvek :o) Nádherné fotečky a krásně sepsaná reportáž.Děkuju :o)Martina

1. Martinko, moc děkuji za přivítání i pochvalu, jsem ráda!

30. Helenko,
    vítám Tě zpět z dovolené :o)celý příspěvek je nádherný...fotečky moc krásné, okouzlující. V Mostaru jsem byla naposledy jako malá a dodnes si pamatuji jeho krásu a jeho první most (před válkou). Vím o čem píšeš, je to nádherné městečko :o)Hned bych se jela podívat :o) děkuji za virtuální procházku, moc pozdravů Soňa

1. Soničko, to mě tak těším, že sis zavzpomínala. pro mě to byl dlouholetý sen, párkrát jsme byli docela blízko, ale v letním horku se nikomu moc nechce...ale stálo to za to!
      Měj se moc hezky, pa H.

31. Ahojky Helenko, krasne te mit opet mezi nami. Jo Chorvatsko,kdyby si turiste vic uvedomili ty krasy a nelezeli jenom na plazi. Chapu tvou " lasku " ta ma je Bretan. Chtit se tam vracet, citit to jine tam, skoro az tajuplne. Vim, znam a chapu. Hezke dny se slunickem.

1. Mišo, ty si zlatíčko, moc děkuji! A mám prosbu, až se po prázdninách vrátíš z Čech, foť, ať z Brataně taky něco máme :o)
      Pa, H.

32. Vítám Tě doma Helenko,tak jako u Tebe,bývá to i u mne,ta pračka...vzpomínám jak jsem tam byla když byla válka ,jeli jsme tam ze skautu,mám velikou radost,že už je vše v pořádku...je to tam k nepoznání,bylo to hrozné...dovča mě teprve čeká,moc se těším,Daja

1. Dájo, válka už tam je jen na těch pomníčkám u silnic, ale je jich moc...
      Přeju krásnou dovolenou!
      H.

33. Helenko, my odjíždíme zítra a těším se jako malá! Sice Itálie, ale tu zase miluju já, můj sen je žít ve stáří tam, v Itálii, těším se na Benátky a vše kolem, jídlo, ryby, moře a mušle, které mi budou děti sbírat :-)
    Pak ty návraty s pračkou, jak píšeš Ty to trochu kazí no. Jinak tedy zírám na kulturní popisky! Tvá orientace s Unescem mě překvapuje, to vůbec nevím! Jsem ráda, že si doplním své mezery :-) Díííky za info a krásné fotky. Měj se moooc krásně a ahooooj Jana

1. Janinko, spěchám, abych ti stihla popřát krásnou dovolenou přesně podle tvých představ. Itálii taky můžu, vetšinou na jaře nebo na podzim na pár dní...
      Děkuji za pochvalu, je to trochu posedlost a deformace, ale ráda vím, co vidím :o)
      Šťastnou cestu, pa H.

34. Milá Helenka,
    tak vítaj opäť doma. Verím, že si si oddýchla a nabrala novú energiu. Ďakujem za sprostredkovanie aspoň takto cez net, no a fotky sú perfektné. Škoda, my sa tento rok k moru nedostaneme, tak aspoň dorábame domček a tešíme sa s Kubinka. Už máme tri zúbky a derie sa na povrch ďalší... :-)
    Ešte raz srdečne pozdravujem a ďakujem za mailík, snáď sa k tomu dostanem, aby som skoro odpísala.
    Pekný predvíkendový večer,
    pa Aďa

1. Adrianko, tak ráda tě tady vidím! Moc děkuji za milá slova a přeji vám, aby se vám i bez moře léto vydařilo!
      Moc zdravím tebe a hladím Kubíčka!
      Klidný večer všem u vás, Helena

35. Ahoj Helenko.Měla jsi se opravdu kouzelně.Mám radost z foteček a krásného povídání.Měj se hezky. Lena

36. Helenko, taky mám Chorvatsko moc ráda. Nevydržíme jen tak ležet na pláži a snažíme se co nejvíc poznat a procestovat. Máš pravdu, že Mostar je pohádkový, moc se nám líbil a dufám, že se tam ještě podíváme. Letos asi za hranice nevyjedeme, ale u nás jsou taky krásná místa. Děkuju za tvůj komentík a přeju hezké slunečné letní dny!
    Ivana

1. Ivanko, já děkuji tobě za milá slova! Máš pravdu, snažíme se poznávat i ty naše krásy, nemáme jich málo, jen na jihu je to sluníčko zaručené a já ho trochu potřebuju :o)
      Moc zdravím, H.

37. Krásný blog! Velmi obdivuji fotky z cest a zajímavé počtení, líbí se mi i vaše háčkování a přestože vaření není moje hobby, podle vašich receptů mám chuť zkusit zase něco nového:-) Přeji vám hezké léto!

1. Zuzanko, moc vás tady vítám a děkuji za milá slova! Je to jako pohlazení!
      Pohodový večer, H.

38. Chorvatsko je nádherné také na kole. My teda nejezdíme nějak moc, jen po okolí, kde jsme ubytovaní. Jezdíme karavanem a vozíme si s sebou kola, takže za těch 10 dní jedeme třeba na 3 místa, abychom také něco za tu dobu, co tam jsme, viděli. Kola vozíme na nosiči a díky nim je dovolená úplně jiná :-) .