...Brno - zastavení první...

neděle, března 05, 2023

Příjemné nedělní odpoledne.

Na konci ledna jsme byli tři dny v Brně. Ač to byl "zájezd" pracovní, stihla jsem vidět hodně pěkného a bylo by škoda si sem ty fotky a dojmy neuložit.
Za dvě hodiny se toho dá dost stihnout... A tak jsem vyběhla z hotelu směr centrum - markrabě Jošt Lucemburský a v pozadí Místodržitelský palác.

Tahle výloha mě potěšila - rozumějte, bylo těsně před druhým kolem prezidentské volby...

Mé kroky vedly ke Staré radnici. Při naší adventní návštěvě jsem vynechala freskový sál. Byl narvaný lidmi, doufala jsem, že si ho teď prohlédnu v klidu. Otevřený měl být, bohužel nebyl. Cosi se tam připravovalo a tak se dalo jít jen na věž. To jsem si vzhledem k počasí a ledovému větru odpustila.



Nevadí. Zelný trh, kolem divadla Husa na provázku vzhůru na Petrov!


Katedrála sv. Petra a Pavla je dominanta města přitahující pohledy. Není divu, věže jsou vysoké 84 metrů a novogotická stavba oplývá velkým množstvím úžasných detailů. Obešla jsem jí dokola, tedy až na poslední kousek, kde se ještě dokončuje chodník. 




Krajkový portál je skutečně krásný, výzdoba velkolepá...

Katedrála stojí na místě brněnského hradu a už ve 12. století tu byla románská kaple. Podívat se můžete do románsko - gotické krypty. Dostavování, přestavování - každý stavební sloh tu zanechal nějakou stopu.


Interiér je převážně barokní. Impozantní, působivý, měla jsem ho sama pro sebe.




Krásná klenba vstupu si žádala delší zkoumání. To bohužel trochu narušilo řezání dlaždic, už tak mlhavý den dostal ještě prachovou clonu, a tak rychle pryč. 

Vstup do katedrály je volný, platí se jen krypta, klenotnice a věž. To až někdy příště...

Zaběhla jsem ještě do Denisových sadů. Ty jsou hned pod Petrovem. I v lednu se mi to místo moc líbilo, chtěla bych se tam vrátit někdy zjara nebo v létě. To musí být krása...

A ještě poslední pohled na katedrálu z biskupského dvora...


Fotek mám hodně, ale další si nechám zase na příště. Pro dnes jich bylo až až.

Užijte si zbytek neděle!

Vaše Helena

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Helenko, krása a měla jsi Brno jen pro sebe, zdánlivě bez lidí, tak fajn, že ses s námi podělila.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, byl všední den, celkem ošklivo, lidem se ven moc nechtělo...
      Měj úspěšný den. H.

      Vymazat
  2. Helenko, je to hezké vidět Brno i jinýma očima... ☺ Krásné dny, Peťka ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťo, ano, v Brně jsem turista s očima dokořán!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  3. Helo, tak jsem právě zjistila, že jsem v Brně nikdy nebyla. Jen kdysi dávno na brněnském okruhu na závodě aut. Možná, že se někdy návštěva Brna podaří. Fotky jsou krásné a hodně lákavé, právě pro nějakou tu návštěvu. Měj se hezky, pá 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, opravdu doporučuji. Roky jsem jen projížděli, teď i díky práci se ho snažíme poznat a líbí se nám.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  4. Helenko, krásné fotky. 👍👍👍 Pro mně milé vzpomínky na několik návštěv a procházek "po štatlu", jak říkají Brňáci. Mám tam dlouholetou kamarádku a moc ráda se tam vracím.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Alenko! Opravdu ti věřím, že se ráda vracíš, já taky!
      Přeji příjemné odpoledne, H.

      Vymazat
  5. Helenko to jsou moc krásné fotografie. Také jsem byla několikrát v Brně na školení i na týden. U katedrály sv. Petra a Pavla jsem také byla, ale byl zavřený. Byla jsem i u Krokodýla, ale na procházky městem moc času tehdy nebylo. Museli jsme se učit na testy.. i tak jsem si ráda zavzpomínala. Měj se moc pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, měla jsem velkou radost, že jsem se do katedrály dostala a byla jsem tam skoro celou dobu sama. Před covidem jsme k ní vyšli, ale bylo zavřeno.
      Ani já jsem neměla moc času, ale byla jsem ráda i za to málo.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  6. Heleno, pro mne je Brno bohužel pořád ještě "terra inkognita", takže jsem se ráda nechala inspirovat, kam se podívat, až se tam jednou konečně vypravíme.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, roky jsem jen projížděli. Teď, po pár návštěvách se moc ráda kdykoli vrátím. Je tam co vidět.
      Měj hezké odpoledne, H.

      Vymazat
  7. V Brně jsem nebyla už hodně dlouho a asi se tam už nepodívám a tak děkuji za krásnou procházku.Katedrála je nádherná stavba jak zvenku,tak zevnitř.Je to velké město se spousty zajímavostí.
    Helenko,měj hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc ráda jsem tě alespoň takhle vzala sebou.
      A nikdy neříkej nikdy :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  8. Helenko, pěkně jsi se prošla Brnem. Kolem Petrova a na Špilasu se moc dobře randilo :o), tak vem příště s sebou manžela. Taky jsme měli v plánu únorový Petrov, resp. okolí, ale nakonec to dopadlo jinak. Brněnská kuňafa (kůň+žirafa) s Joštem je vděčný foto objekt, taky nikdy neodolám :o)
    Měj pěkný nový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, manžel pracoval, ale na dalších místech jsme už byli spolu :o)
      Kuňafa je super, udělala si nám včera veselé ráno, díky moc!
      I tobě přeji příjemné dny, H.

      Vymazat
  9. Helenka moooc pekné...v Brne som nebola veľmi dávno...asi by som mala oprášiť topánky a zavítať do Čiech, posielam pozdav...pa Z.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu ano, Zuzko!
      Přijeď, jsi vítaná v Čechách i na Moravě!
      Pa, H.

      Vymazat
  10. Gotických (i novogotických) katedrál není nikdy dost :-) Díky za krásné fotky!

    OdpovědětVymazat
  11. V Brně jsem už hodně dlouho nebyla. Byla doba, že mne Brno nikterak neoslovovalo. Proč to nevím, ale bylo to tak.Když vidím Tvoje fotky, mám chuť se vnutit na návštěvu k neteři, která tam žije :-) a projít se tam.
    Hezký den, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, měla jsem to roky stejně. V poslední době jsem měla příležitost ho trochu poznat a líbí se mi.
      Určitě se pozvi :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  12. Ta socha Jošta Lucemburského je tedy dílo! Teď Brňákům přibyla další "nádhera" Hrachovina, na počest Gregora Mendela od stejného (ne)umělce Garguláka jako je ta šílená rachitická socha Jana Pernera tady ve Třebové. Ostatně když se člověk podívá na jeho díla, tak nakonec ta Hrachovina je z nich nejkoukatelnější....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, mě práce pánů Rony a Garguláka neuráží. Myslím, že až čas ukáže, zda to je nadčasová hodnota nebo ne. V minulosti byla mnohá díla terčem veřejného pranýřování a teď se na ně jezdí dívat celý svět.
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  13. V Brně jsem byla nesčetněkrát a nikdy jsem si nevšimla, že by tam měli takovouhle nádheru.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, Petrov je na každé desetikoruně :o) Určitě se tam zajdi někdy podívat.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  14. Je to ostuda, ale nikdy jsem v B. nebyla. Díky za krásné foto. Přeji pěkný březen a zdravím z hor. Eva

    OdpovědětVymazat
  15. Helenko, moc děkuji, jako člověk narozený na Moravě, ale žijící ve Slezsku, za to, že tady dáváš Brno. Asi sem chodí většina návštěvnic z Čech a troufám si říct, že mnozí v Brně nebyli. Bylo to kdysi "hlavní město Moravy", jsou tam krásná místa a stojí za to Brno navštívit. Ale někdo tam jede a "ničeho si nevšimne"...
    Děkuji a přeji už hezké úterý. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, už jsem psala mockrát - roky jsem jen projížděli! Zavedla nás tam práce a zájem o historii, ať už dávnou nebo i tu nedávnou - vily jsou v Brně úchvatné!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  16. Helenko, díky za Brno, už jsem tam hodně dlouho nebyla. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko, tak v Brně jsem se jeden čas docela úspěšně ztrácela. Ale jak tak koukám na tvé fotografie, už si z procházek nepamatuji nic :-( Děkuji za tuto prohlídku mého oblíbeného města. Krásné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, já mám vizuální paměť, většinou se neztrácím, ale potmě o adventu jsem se orientovala přece jen trochu hůř. Jsem ráda, že sis se mnou Brno připomněla.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  18. Helenko, krása. Brno miluji, asi protože jsu brňák tělem i duší :-). hezký týden. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, já vím a od tebe si té pochvaly opravdu moc cením.
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  19. V Brně jsem byla několikrát. Navštívila jsem i hrad Špilberk :-)

    OdpovědětVymazat
  20. V Brně jsem byla jednou - ještě na škole. Neviděla jsem z něj moc, ale to, co ano, bylo pěkné. Nevěřím, že bych se tam snad ještě podívala, ale pokud ano, ráda bych si to oživila. Děkuji za hezké fotky. 🙂
    Přeji pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolko, moc ti to přeji. Jsou tam krásná místa.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  21. Odpovědi
    1. Dominiko, opravdu ano! ještě pár dojmů zveřejním :o)
      Užij si večer, H.

      Vymazat
  22. Nice village, looks an interesting place. Thanks for sharing.
    I invite you to visit my last post. Have a good week!

    OdpovědětVymazat
  23. Byla jsem jednou a moc toho nenavštívila. Musím to napravit. Krásné fotografie ♥

    OdpovědětVymazat