...bleskové kari a dort...

čtvrtek, března 09, 2023


Příjemné odpoledne, vážení!

Vařím ráda, ale pochopitelně nechci v kuchyni trávit dlouhé hodiny. Vařit se dá i dobře a rychle. 

Bleskové kari

Potřebujeme: 

kuřecí prsa nakrájená na tenké plátky, 2 lžíce kari pasty, kokosové mléko a zeleninu (cuketa, cibule, paprika, zázvor, česnek, pálivé papričky)

Na trošce oleje necháme rozpustit kari pastu, přidáme kuřecí maso a zprudka orestujeme. Přidáme lžičku kurkumy a trochu chilli (pokud máte rádi pálivé). Pak zeleninu a snížíme teplotu. 

Za zhruba 5 minut přidáme kokosové mléko, osolíme a vaříme přibližně dalších 5 minut. Dochutíme trochou citronové šťávy a podáváme s rýží (jasmínovou nebo basmati). Hotovo!

Jídlo je velmi variabilní, zeleninu můžete libovolně kombinovat. Hodí se fazolky, brokolice, nudličky mrkve.

Pokud neznáte - kari pastu najdete v každých obchodě v regálu asijských potravin. Je varianta červená, žlutá a zelená. Kokosové mléko najdete tamtéž.

Teď na fotce vidím, že jsem přidala i kešu oříšky :o)


A dort. Byl pro mou mamku, měla v únoru narozeniny. Ty klasické, piškotové umí ona lépe, proto se vždycky snažím udělat nějaký ne úplně klasický. Je to už rok co Rusko napadlo Ukrajinu. Tohle výročí mě inspirovalo. Volba padla na 
Kyjevský dort


Příprava není nijak náročná, dá se dělat předem a postupně. Dokonce mu to prospěje.
Těsto připravíme v robotu z 300 g hladké mouky, 180 g másla, 100 g cukru, 3/4 sáčku prášku do pečiva a 3 žloutků. Rozdělíme na 3 díly, zabalíme do folie a uložíme do lednice.

Teď uvaříme vanilkový krém - vanilkový pudink (400 ml mléka) vylepšíme máslem, pravou vanilkou a žloutkem. Zakryjeme folií a necháme vychladnout.

Ušleháme pevný sníh ze 4 bílků, postupně do něj vmícháme 80 g cukru.

Pečeme postupně - vždycky jednu část těsta vytvarujeme do dortové formy, překryjeme třetinou sněhu a posypeme 50 g hrubě sekaných ořechů. Asi 15 minut v troubě na 180 stupňů. 

Když všechno vychladne, dort zkompletujeme - placka, krém, placka,...


Pracovala jsem podle receptu, ale zdálo se mi, že je krému málo. Druhý den jsem před podáváním ušlehala jednu smetanu s mascarpone a posypala opraženými ořechy.
Pokud nepotřebujete kulatý dort, můžete vše upéct najednou na plechu a vytvořit řezy. Není to žádná dieta, ale je moc dobrý...



A protože dnešní den považuji za nesmírně významný pro naši zemi i pro mě osobně... Jsem dojatá, pyšná a věřím v lepší časy.  
Prý jsem detailista. Detaily přece tvoří celek. Všímám si maličkostí - pohledy, drobná gesta, ruka v ruce, lidskost a důstojnost... Překrásné brože na šatech paní Pavlové od Hanuše Lamra, slib vytvoření grafičkou Petrou Dočekalovou, unikátní pero s trikolorou od Marka Najvara. Vše z šikovných českých rukou. Symboly, detaily. Tak moc mě to těší.



Moc vás zdravím!
Vaše Helena

You Might Also Like

50 komentářů

  1. Helenko,kuřecí na kari dělám,máš pravdu je to rychlé a velmi dobré.Dort je úžasný.To by si pochutnal manžel všude chce mít hodně ořechů.Recept si opisuji a děkuji,čekají nás v březnu a dubnu samé oslavy,bude se hodit.
    Také jsem dnes sledovala inauguraci prezidenta a hodně se mi líbila paní Eva.Je velmi elegantní a jak píšeš i já věřím v lepší časy.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, my jsme taky takové veverky, ořechové máme rádi :o)
      Inaugurace byla důstojná, moc hezky se na první pár koukalo.
      Měj příjemnou neděli, H.

      Vymazat
  2. Helenko, také to dělám podobně, jen méně ostré. Dort vypadá úžasně, ale já už mám s oříšky problémy kvůli náhradě. Přeji Ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, já to chápu, moji chlapi a vlastně i Terka snesou hodně ostré :o)
      A dort - já vím, nic pro tebe...
      Měj příjemnou neděli, H.

      Vymazat
  3. Jsi šikulka, Helenko, jak v kuchyni, tak s háčkem v ruce, při dekorování domu, všestranná osůbka. Jen tak dál. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Heleno, dort vypadá zajímavě. Já už jsem žádný dort nepekla ani nepamatuju, možná bych mohla nějaký vyrobit manželovi k svátku.
    Prezidentskému páru to velmi slušelo. Snad nové "obsazení" na Hradě přispěje k lepší atmosféře ve společnosti
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, pořád se snažím, aby na narozeniny nějaký dort byl. Jinak je taky moc nepeču.
      Hezky si to napsala - "obsazení"... Věřím totéž co ty.
      Užij si neděli, H.

      Vymazat
  5. Tak na tenhle příspěvek jsem se teď večer vůbec neměla dívat)))) budu se muset vrátit do kuchyně))) Ach joooo.
    Inaugurace se mi moc líbila a prezidentský pár byl skvostný. Máme zase naději……. Hezký zbytek týdne Helenko. Eva.
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, to znám :o)
      Inaugurace byla příslibem, začátkem. Věřím!
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  6. Lezarts

    Báječné recepty! Škoda..jen si teď takové dobroty nemohu dopřávat:(
    Dnešní den bude snad nadějí na lepší časy. Inogurace byla opravdu dojemný zážitek.Takový voňavý závan jara na Hrad. Držme krásnému prezidentskému páru palce, ať nám i nadále dávají naději, že pravda a láska musí zvítězit!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, u vás teď vládne přísná dieta, že... Hlavně, aby bylo lépe!
      Moc hezky si to napsala, naděje je opravdu veliká!
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  7. Helenka, mňamky to sú ale dobroty...:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) Jasně, Zuzko, přece vám, nebudu předkládat něco nejedlého :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  8. Také si všímám detailů a vše bylo doladěné, ale šťouralové si vždy něco najdou. Věřím na lepší zítřky a snad to tak dopadne. Pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svatá pravda, milá Večernice!
      Děkuji za milou návštěvu a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  9. Tvoje recepty jsou vždycky dobroty !
    Taky jsme včera sledovali inauguraci. Pěkné to bylo.
    Hezký den, Helenko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Hani, to mě moc těší!
      I nám se inaugurace moc líbila.
      Užij si příjemný večer, H.

      Vymazat
  10. Milá Helenka,
    ďakujem za recepty, rada vyskúšam aj Tvoju verziu. Torta je nádherná a verím, že tak aj chutila a hlavne potešila.
    Prajem Ti krásny víkend, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, moc děkuji za pochvalu. Všem chutnalo, to mi vždycky dělá radost.
      Přeji příjemné dny, H.

      Vymazat
  11. Kari na všechny způsoby mám moc ráda, takže věřím, že i pro tohle bleskové se v naší kuchyni najde místo :-) Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
  12. Tyhle rychlé dobroty v pánvi miluji a dělám velmi ráda. Už jsem se dívala u nás u Vietnamců a ač mají ohromný výběr různých omáček, pasty nemají. Musím se podívat ve větším městě :-). A ten dortík, ten mne opět láká vyzkoušet. Jenže manžel hartusí, že pořád zkouším novinky, ochutnám kousíček a on to pak musí všechno dojíst sám :-))))).
    Měj Helenko pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, určitě ji má Tesco, Billa, nevím, co máš nejblíž... Jednu mám i z Lidlu, ale asi byl nějaký asijský týden. Moc zdravím i tvého muže a doufám, že pokud dort upečeš, bude mu chutnat :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Helenko, kari vypadá úžasně a já ho příležitostně vyzkouším. Jen ho budu muset udělat méně ostré, aby ho mohl jíst i muž, který nesmí ostré. A já ho tak miluju, tedy nejen jeho, ale to ostré a pikantní jídlo. 😀
    Dort vypadá skvostně, i do toho se určitě pustím.
    Včera jsem trávila den u televize. Byla jsem dojatá, šťastná a plná víry, že bude líp.
    Měj hezké dny🍀💓

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, bleskové vaření a dobrota. Ostrost si pochopitelně každý upraví tak, jak může nebo má rád. Moc děkuji za pochvalu, dort jsem určitě nepekla naposledy.
      I já se dívala, pokud to šlo, něco jsem si pouštěla později, ale jak píšeš - byl to velmi naděje plný a dojemný den.
      Pa, H.

      Vymazat
  14. Kari jsme měli zrovna nedávno, tvůj recept se mi líbí, příště udělám podle tebe. Dort musel být výborný, ale i mně by tam ty ořechy překážely, bohužel 😁🤣 Inauguraci jsem sledovala, paní Eva je mi moc sympatická a hodně jí to slušelo. Zdravím, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak doufám, že vám bude chutnat! Ty ořechy chápu...
      Máš pravdu, paní Eva je skutečně dáma.
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  15. Helenko, vařím něco podobného a kokosové mléko používám často. I já jsem sledovala inauguraci s mým mužem a moc se mi líbil první projev prezidenta. Po letech mohl být člověk zase pyšný. Měj pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
  16. Tak u tebe bych se Helenko nezastavila jen na dost a zákusek, ale i oběd. Vypadá to skvěle! Krásný víkend

    OdpovědětVymazat
  17. Skvelé recepty, ďakujem za tipy. :) Už jeden recept na kari mám, ale rada vyskúšam aj tento. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, vítám tě tady a děkuji. Budu ráda, když si pochutnáš!
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  18. Helenko, kari mám moc ráda a tak ho často používám v kuchyni. Dort vypadá báječně - píši si recept - třeba ho někdy také vyzkouším. Přeji ti hezký večer. Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, budu moc ráda, když se povede a pochutnáte si!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  19. Samé skvělé recepty, Helenko, jako vždy 😉. A jsi opravdu detailista, ale to je dobře! Hezký zbytek dne. M .

    OdpovědětVymazat
  20. Jednoduché recepty mám i já nejradši, nejsem na nějaká složitá vaření :) Kari mám ráda, ale domácí jsem ještě nedělala, děkuju za tip :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominiko, vyzkoušej. Je to hned a všichni u nás chtějí přidat :o)
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  21. Helenko, samá dobrota, zaznamenávám a určitě vyzkouším :)
    Měj se moc krásně, zdravím Vlasta

    OdpovědětVymazat
  22. Helenko, tento dort neznám, vypadá zajímavě. Budu muset vyzkoušet.
    Náš první pár je velmi příjemná změna, ještě s tou mluvčí by měli něco udělat :o)
    Měj pěkný nový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, chutnal všem, rozhodně ho ještě upeču.
      Ano, velmi příjemná a mluvčí - laťka je na zemi, ona jí určitě časem pozvedne...
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  23. Helenko, to jídlo je prima. Tedy kdybych měla možnost volby, zvolím spíše to maso. Na talíři vypadá báječně a občas něco podobného děláme, i když bez kari (používáme jiné koření). S rýží vždy dobrá volba. Dort vypadá moc hezky, ale napíši něco, co vůbec nesouvisí s nynější situací: Kdoví, jestli podobný dort v Kyjevě znají. To jako když vaříme španělské ptáčky a se Španělskem to nemá nic společného, segedínský guláš a v Segedu... Ale hlavně, když nám to chutná. Vidím, že jste milovníci ořechů, těch tam tedy je. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Hani. Vzhledem k tomu, že jsem na netu našla recept v ukrajinštině a ne jednou, myslím, že zrovna tahle dobrota je alespoň částečně autentická. Španělský ptáček, to je jiná - to by ve Španělsku koukali :o)
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  24. Helenko, ten dort vypadá opravdu dobře. Už máme po maturitním plesu, šaty jsem zapnula, tak bych ho mohla vyzkoušet. Asi už vím, co bude na víkend...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, páni, Klárka už maturuje... velká holka!
      Dort nám chutnal, snad bude i vám.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  25. Kuřecí kari miluju a dort bych si taky dala. 🙂

    OdpovědětVymazat