...zimní salát a pár drobností...

úterý, února 21, 2023

Příjemný večer vám všem!


Máte rádi obědové saláty? Já moc, u nás vlastně všichni. Snažím se hledat nové varianty, aby nám nezevšedněly. V létě, když je dobrá zelenina je to snadné, teď to chce trochu vynalézavosti. Ale i z obyčejné zeleniny z lednice se dá vykouzlit dobrý oběd.

Zimní salát s quinoou

Quinou neboli merlík chilský uvařila podle návodu. Zeleninu jsem pokrájela na sousta.

Kousky jsem posypala bylinkami a na troše olivového oleje orientovala. Mám ráda, když zůstane zelenina pevná, proto jen krátce a zprudka. Trocha soli až nakonec, zelenina by začala pouštět šťávu a měkla by.


A teď už stačí všechno promíchat, přidat třeba kozí sýr a pro svěžest pár kapek citronové šťávy. Dá se jíst teplý, vlažný nebo studený.


Do většiny salátů patří cibule. Určitě zdravá, ale společensky poněkud kontroverzní zelenina. Dostala jsem tip, jak to změnit. Stačí ji "naložit".
Do půllitrové sklenice dáme červenou cibuli nakrájenou na jemné proužky. Přidáme 60 ml jablečného octa, 2 lžíce cukru, 1 lžičku soli, 1 lžičku pepře a 1 lžičku hořčičného semínka. 

Dolejeme horkou vodou, uzavřeme a uložíme do lednice.

Už druhý den máme sklenici zářivé dobroty, která dobře doplní saláty, sendviče, tousty, no prostě hodí se ledaskam.


A poslední dobrota vznikla vlastně náhodou. Kontrola v lednici ukázala, že se blok goudy nezadržitelně blíží ke konci doporučené spotřeby. A tak jsem ho nakrájela na malé kostičky, nacpala do sklenic, přidala bylinky z Řecka, trošičku červené cibule a kolečko jalapenos a všechno zalila olivovým olejem. Za dva tři dny - delikatesa. K vínu s kouskem barety, do salátů,... no však vy si poradíte :o)



Hezký večer a sobotu chuť.

Vaše Helena

You Might Also Like

53 komentářů

  1. Helenko, to koukám, jaké tu máš dobroty. Ten salát určitě vyzkouším. Je jednoduchý, zdravý a bude určitě i dobrý. A ostatní tipy se určitě také hodí. Děkuji. Krásné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, budu ráda, když ti salát zachutná!
      Děkuji a přeji hezký den. H.

      Vymazat
  2. Helenko, saláty ty jsou moje)))) díky za super varianty. Naložená cibule je skvělý nápad. Tak dobrou chuť)))) (teď jsem dostala pořádný hlad:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moje taky! A příspěvky o jídle, to je vždycky náročné - po čtení končím v ledničce :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  3. Helenko, vypadá to všechno náramně. 👍👍 Salát rozhodně vyzkouším, stejně tak i tu cibuli zkusím naložit. Osobně mi nevadí ani syrová, stejně tak mému muži. Bude to vítaná obměna.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, budu moc ráda, když si pochutnáš!
      Mě cibule nedál dobře až v poslední době...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  4. Helenko, k tobě bych mohla chodit na stravu.To je moje kuchyň.Dnes jsem měla podobný salát k obědu,ale s kuskusem a krom zeleniny přidala ještě žampiony.Příště zkusím s merlíkem.Nakládaná cibule je bezva nápad.Sýry nakládáme,většinou balkánský a nebo hermelín.Udělala jsi mi na noc chutě.Musím je ale zkrotit.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já vím :o) Ráda bych tě pozvala! Vidíš, žampiony by se taky skvěle hodily...
      Naložené sýry, to je moje vášeň.
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  5. Helo, vypadá to barevně moc pěkně a jak je někde červená řepa, jdu za tím.Ovšem netvrdím, že vše z tvého popisu znám a umím. Taky jsme starší a nemáme už takové zuby, musím manželovi zeleninu povařit. Nicméně kozí sýry jím ráda. Tak dobrou chuť a dobré zažívání. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já mám taky řepu moc ráda! Chápu, quinoa je "nová" potravina, můžeš jako základ použít třeba kuskus.
      Moc děkuji a přeji hezkou sobotu, H.

      Vymazat
  6. Lezarts

    Helo, dnes to je teda “ nálož”!!! Snědla bych vše a snad i vylízala talíř:)
    Naloženou cibuli musím vyzkoušet.
    Ách, já mám hlad:)

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Helenko,
    to jsou samé skvělé nápady, doma taky v poslední době docela často nakládáme různé věci. Používám to nejen běžně k jídlu, ale třeba i jako malou drobnost nebo pozornost, když chci někomu něco dát.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, souhlasím. Jak malá pozornost se naložené dobroty opravdu hodí.
      Děkuji a přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  8. Heleno, prima tipy. Zaujala mne ta cibule, to by mne nenapadlo. Sýry do oleje jsem jeden rok nakládala pro kolegy jako vánoční dárek a mělo to docela úspěch.
    Měj se fajn.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, o cibuli mi říkal Adam, že je na některých kupovaných salátech, pak jsem na ni našla recept. Naložené sýry bych jako dárek taky ocenila.
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  9. Helenko, díky za tipy na dobrá jídla. Zaujal mě ten sýr, já jsem dosud nakládala klasicky jen hermelín. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, zdá se, že se dá naložit snad každý sýr, teď máme balkán a je skvělý.
      I ty se měj moc hezky, H.

      Vymazat
  10. Vija
    Helenko, cibuli musím vyzkoušet, neznám. Saláty máme rádi. O sýru ani nemluvím, samé dobroty. Měj hezký den. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, máte to stejně. Tak ať vám chutná.
      I tobě přeji hezký den. H.

      Vymazat
  11. Saláty všech možných kombinací miluji, můj muž zase až tak ne. Když ještě u nás bydlel nejmladší syn, baštili jsme je spolu :-). Tak si je většinou připravuji jenom pro sebe, ale to mi nevadí. Zaujala mne velmi Helenko ta naložená červená cibule, já ji mám moc ráda, ale naloženou ji neznám. Tak si ji hned dnes připravím. To jsou u tebe dnes CHUŤOVKY... Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, u nás se to naučil jíst i můj muž. A jsem ráda. Tu cibuli vyzkoušej, ta se u nás zabydlela.
      Přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  12. Sýry můžu v jakékoli podobě, tedy i nakládané. Ten trik s cibulí je dobrý, ale se syrovou či naloženou má moje zažívání hodně problém, takže já se jí prostě na hony vyhýbám.... saláty k obědu nemusím, ale na večeře už je to jiná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, jsem na tom stejně - sýry doma musí být stále. Cibuli někde opravdu nesnáší, určitě nejsi sama.
      Přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  13. Helenko, zdravím. Tvoje saláty se mi líbí, mňam. Já je mám moc ráda a připravuju různé varianty celoročně, máme v rodině dva vegany. Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tak to je jasné, ty s řízkem neuspěješ :o)
      Děkuji a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  14. Helenko saláty vypadají a určitě i chutnají, úžasně. Škoda, že já už tu zeleninu mám problém ukousat. Tak že se vracíme spíše k dětským receptům a většinu salátů tvořím tak, že vše nastrouhám. To už pak nevypadá tak krásně...ale chutná to také. Měj se moc krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, to strouhání ti dá víc práce, ale jinak se nic nemění - salát je jistě dobrý.
      Moc děkuji a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  15. Helo, skvělé nápady na změnu jídelníčku. Tu nakládanou cibuli také neznám, ale určitě jí udělám. Zdravím, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko, je to krásné, určitě dobré a vypadá to "moderně". Mně zelenina nevadí, ani cibule, nemusím ji nakládat, jen červenou řepu nějak ne. Takže já saláty jím, ale po pravdě, přítel by to asi nejedl. Kozí sýr mám ráda, ten si občas koupím v Globusu. My vegani nejsme, takže maso si dáme. I se zeleninkou.
    Krásně jsi nafotila a navnadila. Přeji pěkné, už "postní" období. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, nevím jestli moderně. Quinou používám už spoustu let. Ráda zkouším nové věci, něco se v kuchyni zabydlí, něco ne. my taky vegani nejsme, zrovna teď je v troubě králík :o)
      Měj se moc hezky a děkuji. H.

      Vymazat
  17. To tedy vypadá opravdu skvěle. A navíc jednoduše! Hmmm... :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Zeleninový salát mám ráda a i manžel je může. Zaujala mne ta cibule. Určitě vyzkouším.
    Krásně se na Tvoje nafocené dobroty dívá :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  19. Saláty si většinou dávám v létě na dovolené místo oběda, ale takto tepelně upravené jsou určitě super. Vyzkouším i tu cibuli. Jen některé přísady jsou mi neznámé. Tedy u toho hezký den Helenko.

    OdpovědětVymazat
  20. Helenko, salátuju celoročně. Každá inspirace se hodí, zvlášť na teplou variantu, která se na zimu hodí líp. Sýry taky nakládám, hlavně Fetu a Balkán. Goudu vyzkouším.
    Pěkný konec pracovního týdne. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky, vlastně u nás všichni, Jituško!
      Budu ráda, když si pochutnáš na salátu i goudě.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  21. Helenka,
    recepty vyzerajú skvele, ja sa tiež môžem u Teba stravovať :-)
    Niekedy sa inšpirujem, ďakujem .Tiež rada nakladám syry, ale goudu som ešte neskúšala.
    Maj sa krásne, pozdravujem,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda bych tě pohostila, Adinko!
      Goudu vyzkoušej, je to dobrota.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  22. Helenko, udělala si mi chutě. Se salátem bych asi doma příliš neuspěla, ale ta cibule mě hodně láká vyzkoušet. Děkuju za tip!
    Krásný víkend, Helenko!

    OdpovědětVymazat
  23. Helenko, to jsou tak lákavé dobroty, hned bych si dala, pastva pro oči! Hezký zbytek neděle. M.

    OdpovědětVymazat
  24. Helenko, tolik chutí a barev. Všechno vypadá báječně. Já sama mám moc ráda pečenou zeleninu podle Kateřiny Winterové. Červenou cibuli zkusím takto naložit, mám ji docela dost, tak dobrý recept na to aby se mne nezkazila. Přeji ti hezký podvečer. Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, jíme i očima, že :o) Ta cibule je opravdu dobrá, vyzkoušej.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  25. Saláty jsou skvělé. Hlavně v létě, kdy si je dáme jen tak, nebo ke grilovanému masu. 🙂

    OdpovědětVymazat