...Panenské Břežany...

úterý, srpna 17, 2021

Příjemný večer, vážení!

Další místo, které jsme si hodně dlouho přáli navštívit, je zámek v Panenských Břežanech. Povedlo se. Je to místo, kudy skutečně kráčely dějiny.
Celkem malý barokní zámek byl původně postaven jako "letní byt" benediktinského kláštera sv. Jiří na Pražském hradě.
Klášter byl Josefem II. zrušen, na počátku 20. století získal tento zámek společně se zámkem dolním židovský podnikatel, cukrovarník Ferdinand Bloch - Bauer. Je vám to jméno povědomé - nedivím se. Tvář jeho ženy Adel zná celý svět. Byla modelkou Gustava Klimta a díky obrazu "Žena ve zlatém" představuje ikonou secesního malířství.
Po vzniku protektorátu byly zámky arizovány a stali se sídli nacistických prominentů. Horní zámek (na fotce) obýval státní tajemník Karl Hermann Frank a spodní zámek zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich s ženou Linou a čtyřmi dětmi.

Momentálně je v zámku Památník národního útlaku a odboje. Dolní zámek je nepřístupný.

Expozicí procházíte sami, je velmi dobře udělaná, interaktivní, vřele doporučuji. Téma velmi neradostné, ale musí se stále připomínat. Starším dětem by tenhle výlet přinesl určitě víc, než výklad ve školních lavicích. Na asi nejhrůznější roky v našich dějinách se prostě nesmí zapomenout!

Prostory to jsou moc krásné, některá místa děsí, i když v nich vlastně nic hrozného nevidíte.

Jsme venku, je krásný letní den.

Zatímco zámek, respektive tu expozici chtěl hodně vidět manžel, teď přijde moje chvíle. Stačí udělat čelem vzad a stojíme před kaplí sv. Anny. Abatyše Helena Pieroni da Galiano svěřila tento úkol mladému nadanému architektovi, jaká prozřetelnost to byla...

Jan Blažej Santini - Aichel vytvořil kouzelnou stavbu. Měli jsem štěstí na nesmírně milou průvodkyni, navíc jsme ji měli jen pro sebe.

Prostě krása... Jeho klenby, práci se světlem nikdy nepřestanu obdivovat.

Obě stavby jsou v příjemném parku, pročíst si tu můžete panely s událostmi, které předcházely Heydrichiádě. Panenské Břežany najdete cca 20 km od Prahy severním směrem.

A na závěr ještě malý důkaz, jak se všechno propojí... Do Břežan jsem si zajeli z Prahy. Pak se touláme Malou Stranou a na zdi teď zahradní restaurace najdeme toto:

Moc vás zdravím!
Vaše Helena

You Might Also Like

48 komentářů

1. Helenko, moc jsem si to s tebou užila. Klimt a Santini jsou mí oblíbenci. Ten detail klenby zvenku pod taškovou krytinou je geniální, tak jak celý Santini. Nepřestává mě udivovat propracovaností a souměrností staveb. Jak všechno souvisí se vším. A ani jsem nevěděla, že zemřel ve 46 letech.
    Díky za procházku, moc pěkný příspěvek.
    Měj pohodový večer. Jitka

1. Jituško, moc děkuji za krásná slova. Já byla nadšená! Mám taky ráda řád, souměrnost, na jeho stavbách je to opravdu dokonalé.
      Měj příjemný večer, H.

2. Cože ???? Jeeeeee Heli, mohli jsme zajít na kávu:-) Bydlím hned vedle.

1. Evi, myslela jsem na tebe. Opravdu super sousedství!
      Měj hezký večer, H.

3. Heli, přeji Ti k dnešním jmeninám všechno nejlepší, hodně zdravíčka a pohody :-) A také krásný večer :-) Alena

4. Helenka,
    aj ja sa pripájam a prajem Ti všetko, všetko najlepšie k meninám, hlavne veľa zdravíčka a šťastíčka!!!
    Krásne miesto, obe stavby sú nádherné.
    Pekný večer,
    A.

1. Adinko, moc děkuji za milé přání!
      Výlet se nám opravdu vydařil.
      Měj se hezky, H.

5. Heleno, moc hezké fotky. Oba objekty jsou krásně zrekonstruované. A já musím přiznat, že jsem tam ještě nebyla, i když je to kousek od Prahy.
    Měj se krásně a hezky si užij zítřejší svátek.

1. Stáňo, my si to plánovali už dávno, manžel se hodně zajímá o moderní historii. Jsem ráda, že to konečně vyšlo.
      Moc děkuji a zdravím, H.

6. Začal nový den a DNES slaví svátek Helenky! K svátku Ti, Helenko, přeji hlavně dobré zdravíčko, potřebné štěstí a rodinnou pohodu.
    Příspěvek je moc pěkný, zajímavý, Panenské Břežany jsou známé hlavně v souvislosti s Heydrichem. Jsem ráda, že takové věci na blogu připomínáš a info na poslední fotce mě zaujalo.
    Děkuji a dnešní den si hezky užij! ☺

1. Haničko, moc děkuji za milé přání. nemohu si stěžovat :o)
      Děkuji i za pochvalu příspěvku. čím víc o tom člověk ví, tím si silněji uvědomuje, jak jednoduše se může všechno zvrtnout...
      Měj se moc hezky, H.

7. Helenko, vše nejlepší k dnešnímu svátku, hlavně hodně zdraví. Líbí se mě obě stavby, hlavně ale kaple. Ty klenby, ach.... Krása. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni, moc děkuji, jsi milá!
      Rádi jsme se do Břežan podívali, fakt krásné místo.
      Moc tě zdravím, H.

8. Krásné místo a jenom 80 km od nás.Už jsem si zapsala do plánů.Mně se hodně líbí kaple a ráda bych se také podívala dovnitř.
    Helenko,k dnešnímu svátku,hlavně hodně zdraví a další krásné cestovatelské zážitky.
    Měj se hezky

1. Jituško, moc děkuji za krásné přání.
      Středa až neděle do 16,30, paní průvodkyně nám prodala lístky, zamkla zámek a šla s námi do kaple. Otevřeno je asi celoročně...
      Měj se moc hezky, H.

9. Helenko, krásné fotografie krásného místa. Souhlasím, že na temné období našich dějin by se nemělo zapomínat a mladá generace by ho měla znát.
    Santini byl geniální stavitel. Netušila jsem, že zemřel poměrně mladý, zanechal nám nádherné stavby.
    Přeji Ti všechno nejlepší k svátku.

1. Růženko, vždyť ani my nevíme, celá ta doba se vykládala jen z pohledu východní fronty... Tady nevědomost opravdu neomlouvá.
      Santini byl hodně nemocný, snad i fyzicky hendikepovaný, ale jak je vidět, představivost a mozek měl naprosto v pořádku.
      Moc děkuji za přání i milý komentář! H.

10. Já znám Dolní Břežany, a i tam je zámek. Momentálně nově zrekonstruovaný a slouží jako luxusní hotel. Je zajímavé, že o Panenských Břežanech se mluví hlavně v souvislosti s RH, že tam bydlel i KHF ani nevím.... Santiniho kaple je krásná, taky mám moc ráda jeho stavby.

1. Vendy, dívala jsem se, ten hotel je do odvolání uzavřen...
      je to pravda, i my si původně mysleli, že jdeme tam, kde RH pobýval. Ten "jeho" zámek jsme viděli z dálky, je v soukromých rukách, z venku vypadá celkem dobře, uvnitř prý hrůza. Na výročí atentátu byl otevřený, majitel ho chce rekonstruovat a otevřít veřejnosti - pravila průvodkyně.
      Kaple je skutečně kouzelná!
      Moc zdravím, H.

11. Ta místnost s obrovským hákovým křížem je tedy pořádně děsivá. Jako vystřižená z nějakého válečného filmu.

1. Marie Veroniko, ano, byla to pracovna. Jsou tam i děsivější věci, ale je nutné je připomínat, i když jsou děsivé!
      Měj se moc hezky, H.

12. Helenko, moc hezké fotky.
    Přeji ti vše nejlepší k svátku. 🙂

13. Zajímavý příspěvek. Ta kaple je skvostná.
    Všechno nejlepší k svátku, Heli !
    Hanka

1. Haničko, i nám se moc líbila.
      Moc děkuji za přání a posílám pozdravy, H.

14. Helenko, předně ti přeji vše nejlepší a pevné zdraví k tvému milému svátku.
    A co ty se touláš nedaleko od nás? já tam naposledy jela k Santiniho stavbě na kole, máme to kousíček.
    Hezky jsi to pofotila a slovem doplnila. Jiřina z N.

1. Jiřinko, moc děkuji za krásné přání!
      Netoulám, byla to jen takový rychlý zálet, včera jsem byla zase na úplně jiném konci republiky...
      Pa, H.

15. Helenko krásný místo, nebyla jsem tam a ani ho neznám. Třeba někdy ...
    Měj hezké dny, Jitka

16. Helenko, nádhera. Máme to kousek a ještě jsme tam nebyli, to je docela ostuda. Určitě si tam nějaký výlet naplánujeme. Díky za opravdu krásné fotky 😊

1. Evičko, není, ono to tak bývá, že to co máme u nosu, odkládáme...
      Je tam moc hezky.
      Měj pohodové odpoledne, H.

17. Helenko, opět krásný výlet a místo kam se už dlouho chystám. A jen tam mimochodem vše nej nej nej k dnešnímu svátku:-*

1. Hani, děkuji za milé přání!
      Břežany rozhodně stojí za vidění, přeji ti, aby to brzo vyšlo.
      Pa, H.

18. Helenko, další krásná reportáž z výletu. Krásné fotky. Měj pohodový den.

19. great post!Like your blog, thank you for sharing.

luxhairshop homecoming Hairstyle

These contents have greatly helped me.

20. Teeeda, Helenko, to bylo zakonceni:-), krasne misto, nikdy jsem tam nebyla. Urcite jste si na sve prisli oba. M.

1. Ano, je to moc krásné místo.
      Jsme rádi, že jsme tam konečně zajeli.
      Marcelko, měj hezkou neděli, H.

21. Helenko moc hezké fotografie zajímavé místo. Dodatečně příjmi přání všeho nejlepšího k včerejším svátku . Jsme na dovolené a tak nějak nevnímám čas, ale na Tebe jsem si vzpomněla.Sice pozdě, ale...Měj se moc hezky

1. Járo, moc děkuji za milá slova i přání!
      Na dovolené se čas vnímat nemá!!!

22. Ahoj Helenko,
    předně bych ti chtěla ještě popřát dodatečně k svátku, nějak jsem to včas nestihla:-) Dneska jsi vybrala místo, které bych chtěla taky hodně navštívit. Lákají mě jak vnitřní expozice, tak architektura, protože Santini Aichela mám moc ráda. Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, moc děkuji za přání!
      Určitě si výlet naplánuj, pak tam budeš chtít vzít i studenty. Tady se skutečně snoubí krása s poučením!
      Zdravím, H.

23. Helenko, kaple je opravdu skvost. Děkuji za představení. Do muzea bych tentokrát také šla. Už hledám na mapě, kde se místo nachází. :) Měj se krásně.