...kostel sv. Jiří - kostel duchů Luková...

středa, června 23, 2021

Krásnou středu všem!

Tenhle kostel najdete ho u Manětína na severním Plzeňsku. Navštívit se dá jen v sobotu od 13 do 16 hodin. Povedlo se. Už jsem o něm hodně četla, viděla několik reportáží... Zajímal nás, byli jsme zvědaví.
Kdo by v této době nechtěl alespoň zahlédnout ducha...

Tak jdeme ...

Nejstarší část kostela je ze 14. století. Za husitů byl pobořen, v 16. století opraven, pak vyhořel a v 19. století byl znovu opraven. Je to směsice gotiky a novorománského slohu. Klenba v presbytáři odolala všemu. Momentální stav - havarijní. Víc než havarijní, řekla bych.

Na někoho působí kostel strašidelně, někdo cítí naopak klid a mír. Ono je asi důležité, jaké světlo zrovna je a kolik lidí je momentálně v kostele s vámi.

Sochy jsou původně bakalářskou prací Jana Hadravy. Sedí v lavicích, hlavy skloněné v tiché modlitbě. Dobrovolné vstupné snad pomůže k záchraně kostela. Zachraňovat skutečně potřebuje.

Všichni, co jsme byli uvnitř jsme se tak nějak bez slov přesunuji na kúr získat nadhled a pochopitelně i fotografii. Tedy všichni až na dvě dámy, které potřebovaly mít s každou sochou selfie. No vážně - sedaly si do lavic a tulily se k sochám...

Trpělivost se mi vyplatila a nakonec jsem fotku prázdného kostela ulovila...

A když už jsme v tomto kraji, alespoň malá zastávka v Manětíně a krásném parku stejnojmenného zámku. Barokní skvost, jména jako Lažanští z Bukové a hlavně hraběnka Marie Gabriela rozená Černínová z Chudenic. Jako architekt je často uváděn Jan Blažej Santini- Aichel, ale byl to Rakušan Tomáš Haffenecker a moc se mu dílo povedlo. Poslední majitelka panství Terezie Seilern byla odsunuta v roce 1945 do Rakouska a zámek byl přidělen Státním statkům a lesům, bylo tu kde co, i byty zaměstnanců.
Mobiliář rozvezen a rozkraden, zahrada zdevastovaná - jak jinak.

Od 90. let 20. století se pracuje na obnově a musím říct - s úspěchem, alespoň co se exteriérů týká. Ještě se neprovádělo, ale nahlédla jsem na stránky zámku - určitě stojí za vidění i interiéry.

Už jsem jednou Manětínem před lety projížděla a pamatuji si, jak mě tahle zvláštnost zaujala - zámek je totiž pod náměstím, na kterém jsou terasy s barokními sochami. Dláždilo se tam a upravovalo, teď už je určitě všechno hotové...

Mějte se moc krásně!

Vaše Helena

You Might Also Like

58 komentářů

1. Helenko,to je zajímavý příspěvek. Ten kostel je velice zajímavý a opravdu uvnitř s těmi zahalenými postavami vypadá strašidelně.Snad se na opravy peníze najdou. Zámek v Manětín je takový utopeny pod náměstím. Sice jsem tam nebyla, a někdo z přátel už ho na blogu také měl a tak si to pamatuji. Děkuji za článek a přeji hezký den.

1. Járo, já děkuji za tvůj komentář. Byla to celkově hodně zajímavá cesta do skoro neznámého kraje.
      Měj se moc hezky, H.

2. Helenka,
    opäť krásne miesto s dušou :-)
    Pozdravujem,
    A.

3. Ten kostel znám z různých fotek, viděla jsem i večerní, kde některé sochy světélkují jelikož je v sádře i fosfor. Zámek vypadá že dostal druhou šanci na další život, tak snad bude dlouhý. On by si to zasloužil i ten kostel....

1. Zámek už vypadá fakt dobře a kostel doufám nespadne. Obojí ale mělo myslím na mále…
      Vendy, děkuji za návštěvu. H.

4. Helenko, no vypadá to fakt strašidelně. Netulila bych se. To by byla sranda, kdyby se při tom selfie ta socha pohnula :-)
    Manětín nás zaujal už v pořadu o baroku, byl mu tam věnován celkem pěkný prostor. Zaujal mě ten pohled z "terasy" z náměstí.
    Měj krásné odpoledne. Jitka

1. Jituško, napadlo tě to samé, co Adama…
      Na terase jsem se trochu vyhýbala bagru, ale myslím, že teď už je pohled nerušený a moc zajímavý.
      Měj hezký večer! H.

5. Kostel jsem viděla na fotkách, taktéž teď tady u Tebe. Na každého to tam asi působí jinak. Že je tam určitá atmosféra,to z fotek přímo čiší.
    I zámek s parkem vypadá, že za návštěvu stojí.
    Měj se hezky!
    Hanka

1. Byl to hezký výlet, Haničko! Rádi jsme obě místa viděli.
      Měj se krásně, H.

6. Helenko, moc pěkný výlet. O kostele už jsem někde četla a zámek jsem také viděla u někoho na blogu. Ráda jsem si vše zopakovala.
    Přeji Ti krásné dny.

7. V Manětíně jsme byli to už je hodně dávno, ale okouzlil mě moc, ráda bych se tam někdy znovu podívala.
    Kostel sv. Jiří mám v plánu někdy navštívit, tak uvidíme kdy se do těchto končin vydáme.
    Přeji ti krásné letní dny !

1. Jitu, teď to je v Manětíně moc hezké.
      Kostel zajímavý, rádi jsme trochu přispěli!
      Moc tě zdravím! H.

8. Helenko,
    já tě slyšela o kostele a zámku vyprávět osobně a i fotek se mi dostalo dříve :-)
    Chápu, že to místo na tebe zapůsobilo, nicméně mě stačí o kostele a jeho návštěvnících jen číst :-o
    Nemusím vše vidět na vlastní oči, ani netoužím po fotkách s nimi!
    Krásné letní výletování!

1. Ilonko, to víš, trvá to, než připravím příspěvek…
      Když jsme se dozvěděli, že to je bakalářka, ceníme si toho, je hezké udělat něco na záchranu. A zjevně to funguje!
      Měj se krásně, H.

9. Helenko, děkuji za báječný článek a také za tip na výlet. Kostel neznám, ale už jsem si ho zahrnula do plánu cest.
    Manětín je úžasné místo, je to díky sochám. Je to galerie pod širým nebem a rozhodně stojí za návštěvu. Zámek jsme navštívili v předcovidové době a jeho interiéry jsou opravdu hezké. I když po "hospodaření" lesní správy jsou tu ještě "památky".
    Měj hezké dny. 🍀

1. Alenko, já děkuji za tvá milá slova, kostel určitě stojí za vidění.
      Manětín měl štěstí, přežil a je krásný.
      Měj se hezký. H.

10. Helenko, fotky duchů z kostela vídám na Fb, ale netušila jsem, kde se kostel nachází. I když na Plzeňsko jezdím, v sobotu už jsem doma, takže prohlídku bych nestihla. Jsem tedy ráda, že jsem mohla nakouknout do kostela s tebou. V Manětíně jsme byli loni, je tam krásně.
    Přeji hezké dny. D.

1. Dášo, udělali jsme všechno pro to, abychom kostel otevřený stihli. Možná to bude v létě i v jiné dny, nevím.
      Manětín je moc hezký.
      Měj se dobře, H.

11. Kostel by si určitě nějakou finanční injekci zasloužil, a to nejen jednu. Ty sochy na mne působí také dost strašidelně, fotit bych se s nimi rozhodně nemusela. Přeji hezké dny a moc zdravím 🌞

12. Helo, díky za fotky z kostela, znám ho z Toulavky, ale sama jsme tam nebyla...v tomto kraji je památek a kostelů, které dostaly v minulém století hodně zabrat více, spíše se sluší napsat - většina.Jak byli někde vojáci nebo jezeďáci, je to na odpis.
    Náměstí v Manětíně ale prokouklo, stejně jako zámek.
    Jiřina z N.

1. Napsala si to naprosto přesně, Jiřinko!
      Měj hezký den a děkuji. Helena

13. Úžasný příspěvek,ze kterého čiší tajemno a to je něco pro mě.Ale nevím,zda bych chtěla být v kostele sama.Doufám,že se kostel opraví,byla by škoda,kdyby z něho byly ruiny.
    Zámek je krásný a hlavně je to radost,že se opravuje.
    Helenko,měj hezké dny

1. Moc děkuji, Jituško. Ani, když tam je pár lidí a je den, tak v pohodě, ale jinak… nevím 😀!
      Měj se krásně, H.

14. Helenko, zámek je krásný, líbí se mě moc. Kostel se snad dočká opravy, byla by ho škoda. Sochy v něm působí tajemně až strašidelně, alespoň na mě. Moc Tě zdravím. Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni, obě místa jsem znala z fotek, naživo to je lepší…
      Pa, H.

15. Helenko krásný a zajímavý výlet. Asi to tam působí tajemně a strašidelně.Krásné léto měj ♥♥♥ a zdravím.-Martina

16. Heleno, o tom kostele jsem už někde četla i jsem viděla fotky. Snad se ho povede zachránit (a třeba pomohou i duchové ;-)). Manětínsko je takové zapomenuté, ale krásné. My jsme tam byli pře mnoha lety - šli jsme tenkrát z Manětína podél Manětínského potoka a pak podél Střely do Rabštejna pod Střelou a zpátky. Byla to docela štreka, takže na zámek už nebyla síla, jen jsme nakoukli do parku. Přivolala jsi fotkami hezké vzpomínky, díky.

1. Stáňo, v tomhle případě se už spoléhá i na ty duchy…
      To jste se tedy prošli 👍! Třeba jednou bude i ten zámek.
      Měj hezkou sobotu, H.

17. Téda Helenko, ty si teda umíš vybrat, viděla jsem ho ve filmu, jen teda nevím, jak se jmenoval a taky jsem o něm četla a úplně mě ti "duchové" dostali, ale určitě bych si s nima nedělala selfie...no asi proto nemám ráda sociální sítě...lidi už fakt neví s čím se vyfotit.

1. Hani, i my se o kostele dozvěděli z tv a byli jsme zvědaví!
      K těm dámám - bez komentáře…
      Pa, H.

18. Ten kostel tedy má styl! A dělat takovou bakalářskou práci, to musela být pecka :-)

19. 'Byla jsi úspěšná lovkyně “duchů”. Ten nápad s postavami v kostele se mi moc líb👍🏻.
    Přeji Ti Helo, hodně podařených lovů bezezbraní😊☀️

20. Helenko, je dobře, že taková místa dáváš na blog. Pokud je to v oblasti, kde byl odsun Němců, dost často to takto dopadlo. Také znám kostel, kde zbyly jen lavice, vesnice se neosídlila a jsou tam snad tři domy. Teď aby se našel někdo, kdo se postará o odbornou opravu. Tam ten kraj neznám... ☺

1. Nás historie zajímá, i tahle, která není zrovna lichotivá ani pro jeden národ. Spousta křivdy, zničených životů…
      Děkuji a zdravím, Hani. H.

21. Luková.... jedno z míst, které je i v mém cestovatelském plánu. Tak snad někdy))))

22. Ten kostel působí tajemně, ale jinak krásné místo i fotky. 🙂

23. Helenko, kostel jistě stojí za podívání nejen tady u tebe, má něco do sebe, jen ty sochy, ale na druhou stranu je to originální. Manětín je jistě k výletu jako stvořený, uvidíme kam nás nohy zanesou.
    Měj se hezky. J.

24. V Manětíně jsme byli tak před 10 lety, na prohlídce zámku.
    Kostel si nevybavuju.
    Působí tajemně.
    Krásný víkend.

1. Ilonko, zámek teď vypadá moc krásně a kostel sna bude jednou taky…
      Posílám pozdravy, H.

25. Ahoj Helenko,
    díky za tip na super výlet, asi to v létě podniknu:-) O tom kostelu jsem toho už dost četla, ale nikdy jsem tam nebyla. Sochy jsou hodně dobře udělané, opravdu působí autenticky. je veliká škoda, že je to vše tak zdevastované. Manetín vůbec neznám, ale moc se ten park líbí, tam bych se určitě prošla.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, je to jen malá ukázka. V tomhle kraji je hodně k vidění. Ráda jsem ti inspirovala.
      Pa, H.

26. Helenko, ze soch jde naprosta hruza, uprimne. Velmi pusobive misto. M.

1. Souhlasím, snad jen to, že jsem tam nebyla sama, ale jinak…
      Marcelko, měj hezké dny. H.