...Kréta - kapitola pátá...

neděle, října 11, 2020


Příjemný nedělní večer všem!

Dnes se naposledy podíváme na Krétu. Tedy naposledy letos, doufám...


Moře je úchvatné, ale vnitrozemí není o nic méně působivější. Vysoké hory, úrodná údolí a svahy plné vinic a olivových hájů.



Všichnu tuhle krásu jsme viděli na cestě do městečka Myrtia, kde je uprostřed tradičních krétských staveb moderní budova muzea Nikose Kazatzakise.


Milé místo s hezkými zákoutíčky - sem se posadíte a v klidu hledíte na půvabný kostelíček...



Dalším cílem byl Klášter Agarathos. Jeden z nejstarších mužských klášterů na východní Krétě, pamatuje časy byzance. 
Je úplně pohádkový.


Snad se mi ten klid, ta atmosféra, ta vůně citrusů a bazalky, ten vítr, který si pohrává s listy granátovníku dlouho zůstane v mysli a hlavně v duši.






Byla jsem maličko zklamaná, četla jsem o cenných freskách v kostele, ale byl zavřený...


Našla jsem je ale ve vedlejším, menším kostelíku. Jak rozdílné od našich, že...
Z tiché prohlídky mě vyrušil zvuk traktoru - byl naložen až po okraj hrozny a vezl je na zpracování do kláštera...



Z hor jsme sjeli dolů k moři, do hlavního města Kréty - Heraklionu. Podrobně jsem vás ním provedla už loni, tak jen pár fotek.
Vyfotit tohle místo (zbytek starých doků) loni bez lidí byl prostě nemožné...


Benátská pevnost už staletí hlídá přístav,


benátská lodžie


a Morsiniho Lví fontána. Já tyhle procházky prostě miluju.




A protože se množí dotazy na bezpečnost s ohledem na současnou situaci, jen pár postřehů.
  • Hned po příletu bylo na Covid otestováno skoro celé letadlo. Testovaní mají povinnost zdržovat se 24 hod v resortu hotelu. Pokud nepřijde sms, je vše OK. Kdyby náhodou přišla, jsou vyčleněné hotely na izolaci a následně se postupuje podle protokolu.
  • V hotelu a ve všech vnitřních prostorech se chodí v rouškách, dezinfekce na ruce je všude k dispozici.
  • Personálu je měřena teplota při nástupu na směnu.
  • Jídlo vydávají kuchaři (roušky, rukavice, stěny z plexiskla). Neuměla jsem si to představit, ale všechno fungovalo naprosto bezchybně. Ochota, úsměvy a skvělá nálada byla skutečně obdivuhodná.
  • Stále se dezinfikovaly stoly, židle...
  • Každý den se dezinfikovaly lehátka u bazénů i u moře, všechny židle uvnitř i ve venkovních barech.
  • Auto z půjčovny bylo vydezinfikováno a obaleno folii (volant, kličky, řadící páka).
  • Dezinfekce byla v kavárnách i v těch nejmenších vesničkách v horách, ve všech klášterech.
O to větší pecka byla na Letišti Václava Havla - pro bezpečnost se tam dělalo jen to, že každou minutu byli z rozhlasu cestující vyzýváni k rozestupům a dezinfikování. Ale z vlastních zdrojů, dezinfekce nebyla ani na toaletách...

Tak na shledanou, Kréto! Doufám, že zase za rok...


 

Mějte klidný večer, opatrujte se a držte se!
Vaše Helena



You Might Also Like

46 komentářů

  1. Helenko, počítám, žes chtěla napsat:ale vnitrozemí není o nic méně působivější.
    Jinak návštěva tohoto ostrova s tebou mě velice bavila a mohu se sem znova a znova zajít pokochat se, chápu, že vůně, barvy, vínko, západy slunka a mořský vzduch dělají tu atmosféru ...díky,
    přeji každoroční opáčko! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji za upozornění, hlava běží rychleji než ruce, hned jsem to opravila.
      Moc děkuji za tvá slova, H.

      Vymazat
  2. Helenko, krása, úplně tu mořskou vůni cítím. Opatruj se v této době a měj krásný nový týden. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, děkuji a nápodobně! Dávej na sebe pozor!
      Měj pokud možno hezké dny, H.

      Vymazat
  3. Helenko, moc ráda jsem se s tebou vrátila do letních dnů, šumícího moře a spousty omamných vůní. Celé tvoje cestování bylo v této době pohlazením po duši.
    Opatruj se . Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, moc děkuji za tvá vlídná slova!
      Přeji hlavně zdravé dny, H.

      Vymazat
  4. Helenko, ano, moře a celá ta přímořská atmosféra nám bude chybět. Je fajn, že všechno bylo v pořádku a dovolenou jste si užili.
    Pěkný podzimní týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to víš, taky jsme hodně zvažovali, ale odpočinek byl prostě potřeba. jsem ráda, že jsme letěli...
      Měj příjemný den, H.

      Vymazat
  5. Helenko, tak ráda bych jela zase :)
    My letěli z Německa 8.září. A z celého letadla si vybrali v Heraklionu na testování jen 2 lidi. Shodou okolností tím jedním byl můj muž.
    Děkuju ti za připomenutí krásné dovolené :) Snad opět za rok :)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, doufám, že za rok bude všechno zase v pořádku. To víš, my letěli z Prahy, 2.9. a tak jsme byli potenciálně riziková skupina. Ale o nikom pozitivním nevím. Já testovaná nebyla, manžel ano, obdivovala jsem tu rychlost, jakou celá akce proběhla. když u nás vidím ty nekonečné fronty...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  6. Helenka,
    len v skratke, vďaka za krásneu reportáž mojej milovanej Kréty :-)
    Pekný deň, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko, jedním slovem nádhera, až se mi tají dech. 👍
    Vnímám vůni středomořské květeny, cítím vánek od moře a kochám se tou nádherou.
    Díky za připomínku toho, co my jsme v dubnu zrušili.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, jsem moc ráda, že se mi podařilo zprostředkovat tu nádheru - ano, přesně tak to bylo...
      Musíme věřit, že za rok bude líp!
      Zdravím, H.

      Vymazat
  8. Helenko to je fakt nádhera! Krásné fotografie nádherných míst a je vidět, že u nás se pro zamezení šíření Covid 19 - zase tolik opatření nedělá. i když je fakt, že co jsme jezdili, tak na nádražích ve větších městech vždy bezdotykové dezinfekce jsou nebo byly v hlavní hale, pokud jsme ještě cestovali...Teď nevím, už dlouho jsme nikam nejeli. Měj krásné a pohodové podzimní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, ano, byla!
      O opatřeních se mám pocit víc mluví, než dělá... Je dobře, že máš takovou zkušenost.
      Přeji hezké a hlavně zdravé dny, H.

      Vymazat
  9. Helenko, děkuju za sdílení krásných fotek, úplně z nich ta krétská pohoda sálá. My jste tu odvahu neměli, protože přece jen mám tu doma maminku hodně 80+ a to není úplně jednoduché. Tak sned tohle divné bezčasí skončí, my z toho nějak vyvázneme a dopřejeme si i tu Krétu.... Opatruj se, e

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, rádo se stalo! Dovedu to pochopit, i my jsme zvažovali, i když mamka (bude jí 80 s námi nežije)...
      Ale fakt nelitujeme, naopak!
      Snad přijdou lepší časy a moře si dopřejeme všichni...
      Drž se, H.

      Vymazat
  10. Ja som dúfala, že ešte nejaký kláštor bude :) Krásny ... ako inak ♥ Pekný podvečer ti želám, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, když je možnost, nenecháme si klášter ujít. A tenhle je jako z pohádky, že...
      I ty měj hezké dny, H.

      Vymazat
  11. Helenko, ta zastaveni jsou prijemnou vzpruhou. A rozdil mezi nasimi a jeich opatrenimi ma jasny vysledek a dopad, ze? Tak si drzme pesti. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, to mě těší!
      Nechtěla jsem vypadat jako hazardér, tak jsem prostě napsala fakta. Vše jsme prověřovali předem, jako všichni jsme zvažovali, zda poletíme. Nelitujeme!
      I ty se drž! Pa, H.

      Vymazat
  12. Helo, nádherné. Krásné fotografie a poučný text. Dík. M.

    OdpovědětVymazat
  13. Tyhle fotky se teď na potěšeni duše i mysli moocccc hodí )))
    Díky a žij ještě dlouho ze získaných zážitků. V tomhle nečase přijdou k duhu )))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tvým slovům skutečně rozumím a cítím to stejně!
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  14. Helenko, opět ti můžu jen poděkovat za krásnou reportáž, nádherné fotky. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  15. Prostě nádhera. Atmosféra je cítit z každé fotky !
    Klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, když vidím počasí venku, ani se mi nechce věřit...
      Děkuji!
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  16. Jsem víc italská než řecká, přesto skvost.
    Moře voní až sem, já jsem Sicílii nedala, nějak jsem to necítila.
    A tak nám všem přeji do dalších let volné cestování, chybí mi to všechno a moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, i my jsme roky byli, ale před časem jsem Řecku naprosto propadli.
      Snad se brzo dočkáme a nebudeme muset jen toužit, ale i vyjet.
      Drž se, H.

      Vymazat
  17. Heleno, obdivuji klášter i fresky - moc hezké fotky jako tečka za vaší dovolenou.
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, tahle místa si vždycky moc užívám. Byli jsme tam jediní návštěvníci, prostě nádhera...
      I ty se měj hezky, H.

      Vymazat
  18. Helenko,je to nádhera.U nás 14 dní přetrvává šedé a mokré počasí,tak jsem se u tvých fotek aspoň zasnila,ač jsem v Řecku nikdy nebyla.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já vím. I u nás je teď takový ten šedý, mokrý podzim. Snad si ještě užijeme zlaté listí a sluníčko...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  19. Zase takové krásné fotky! Děkuji za možnost alespoň takhle se dostat ven a projít se po úchvatných místech. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andělko, moc děkuji za milá slova, těší mě to!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Krétu neznám, ale kdo tam byl mluví o ní s nadšením a podle tvých fotek jim musím dát za pravdu! Moře má vždy své kouzlo, i v zimě. Snad se brzy vše uklidní a začneme zase cestovat 🤞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, milujeme jí a letos byla vzhledem k tomu, co se všude děje snad ještě krásnější.
      Zimní moře jsem nikdy neviděla, ale občas o tom doma mluvíme, že i to musí mít svůj půvab.
      Posílám pozdravy a věřím za nás všechny v lepší časy. H.

      Vymazat
  21. Ahoj Helenko,
    tvoje série článků o Krétě je úžasná, doufám, že se tam konečně příští rok dostanu:-) Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  22. Opět krásný článek a fotografie. Hezké přenést se v tomto deštivém období do tepla k moři a památkám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Les, děkuji a i když teď počasí docela jde, musím souhlasit.
      Měj pokud možno hezké dny, H.

      Vymazat