...Křtiny a cuketová terina s tuňákem...

neděle, července 15, 2018


Krásný nedělní večer všem!

Přicházím opět s kumulovaným příspěvkem.
Ale hezky popořádku. Po cestě z naší červnové dovolené jsme se zastavili ve Křtinách. Nikdy jsem tam nebyla, ale táhlo mě to tam. Někteří tuší už podle první fotky, a jestli ne, stačí jen napsat
Jan Blažej Santini Aichel.


Tento geniální architekt a zakladatel barokní architektury mě ke svým stavbám přitahuje jako můru světlo. A to jinak není baroko můj nejoblíbenější sloh.


Jeho stavby mě fascinují, už jsem to tady psala mockrát. Kostel Panny Marie je prostě úchvatný, jeho krásu umocňuje revitalizovaná růžová zahrada, která ho obklopuje.



Ani jsem nedoufala, že se podívám i dovnitř, ale šlo to snadněji, než jsem čekala.
Byla jsem tam sama, našlapovala jsem po špičkách. Fotky a má slova těžko vyjádří pocit, který jsem tam zažila. Snad jen jedno slovo - impozantní!


Výška chrámové lodě je 35 metrů, věž je vysoká 75 metrů.


V ambitu, který kostel spojuje s kaplí sv. Anny je zvonohra. 27 zvonů!




Byla to jen krátká návštěva, ale i za ni jsem vděčná. Krásné místo.
K auto jsme běželi už v dešti...


A teď ještě něco k snědku.

Cuketová terina s tuňákem.


Cuket jsou teď plné zahrádky, třeba se vám bude recept hodit. Našla jsem ho na stránkách jednoho francouzského časopisu. Jednoduché, moc dobré, už jsem pečení pro velký úspěch musela opakovat :o)

Potřebujeme:
2 menší cukety, 1 cibuli, 1 velké rajče, 2 stroužky česneku, 1 plechovku tuňáka, 5 vajec, asi polovinu starší bagety nebo jiného pečiva, cca 150 ml mléka, tymián, sůl, pepř

Na trošce olivového oleje orestujeme pokrájenou cibuli, přidáme kostičky cukety s rajčete, na plátky pokrájený česnek a tymián. Pár minut opékáme.


Vejce prošleháme s mlékem, osolíme, opepříme. Přidáme kousky pečiva, okapaného tuňáka a trochu prochladlou zeleninu.


Směs přesuneme do zapékací mísy a za necelou půl hodinku vytáhneme z trouby výbornou letní večeři.


Tak dobrou, že jsem ji zase nestihla vyfotit...


Přeji všem krásný nový letní týden. A i když třeba nemáte prázdniny, snažte si to léto i tak užít...

Moc vás zdravím!
Vaše Helena

You Might Also Like

46 komentářů

  1. Nádherný kostel... Škoda, že je od nás daleko.
    Cuketám se u nás letos moc nedaří, tak tenhle recept asi letos nevyužiju :-(
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A no, je daleko, proto jsem využila příležitost :o)
      Stáni, měj hezký den! H.

      Vymazat
  2. Helenko, mám to kousek, a ještě jsem tam nebyla, ale prý když se postavíš na nějaké místo v kostele, cítíš energii, je to prý magické místo. u Tvého receptu slintám, dnes jsme grilovali a cuketa tam taky byla, tento recept určitě vyzkouším. Pa Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, děkuji za tu informaci, mě přišel magický celý!
      Terina je opravdu dobrý, už jsem jí dělala několikrát...
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  3. Milá Helenko, ze své náklonnosti k Santinimu jsem se nejen na blogu vyznávala už tolikrát...a taky objíždíme jeho stavby.Ve Křtinách jsem byla jednou o Velikonocích, když jsme byli na malé dovolené v Jedovnici a dělali výlety do okolí. Upadla mi brada, a to jsem toho viděla v životě docela dost.
    Pokud budeš chtít, mohu poskytnout výčet Santiniho staveb, mám dlouhatánský seznam.
    Jiřina z N.
    trvalkadahlia.blog.cz
    zakova48@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jiřinko, jsme prostě milovnice krásné, geniálního a umíme to ocenit.
      Moc děkuji za milá slova a nabídku, myslím, že ten seznam máme stejný :o)
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  4. Ahoj Helenko, recept určitě vyzkouším - cuketa vyrostla - zatím jedna. Jinak trhací chléb byl výborný - ty máš samé dobré recepty :-) Ve Křtinách jsem nebyla a lákají mne - dobrý typ na letní výlet. Měj se moc hezky a pohodové léto. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, jsem moc ráda, že recepty zkoušíš a ještě víc, že chutnají! To je velká radost.
      Křtiny jsou opravdu nádherné!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  5. Helenko, cuketový recept vypadá božsky 😊 To zkusím upéct, až nám dorostou další kousky cuket...
    A Santini, to je pojem. Jeho stavby mám ráda zrovna jako ty. Jsou úchvatné, jedinečné.
    Krásný den ti přeju. Petra

    OdpovědětVymazat
  6. Kostel mám trochu z ruky, takže jsem jeho krásu ,,zatím" nemohla obdivovat. Ale,že existuje vím.Díky za Tvoje fotky.
    A taky díky za recept na letní večeři. Vypadá lákavě.
    Měj se moc hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, je to tak, někdy si prostě počkáme, něž se nám nějaký výlet splní...
      Terina má u všech úspěch, snad to tak bude i u vás.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. Milá Helenko.. opět jsem potěšena výletem s Vámi.
    Mé oblíbené Křtiny. Navštívili jsme je mnohokrát..motorkářů tam každý rok začíná sezóna .Pan farář tam žehná motorkám šťastný moto rok.
    Moc děkuji za mňam recept.Pokusím se ho doma nenápadně nabídnou 😊... Krásný nový týden ti přeji.Z ❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Zdeničko, vzpomněla jsem si, že si to vyprávěla. To je moc krásné a potřebné!
      A ta terina, no nevím, jestli to to projde :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  8. Práve včera som dostala od kolegyne dve nádherné cukety. Už viem čo s nimi :-).Kostol je rozprávkový.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, tak to je super, doufám, že jste si pochutnali!
      Ano, kostel je skutečně pohádkový!
      Pa, H.

      Vymazat
  9. Helenko, díky za recept s cuketou, moc se mi bude hodit, čekají nás oslavy, tak vyzkouším něco nového.
    A váš výlet opět nádhera.
    Krásné dny a toulání.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak to mi bude ctí a doufám, že budeš jen a jen chválená!
      Měj se moc hezky, pa H.

      Vymazat
  10. Helenko, nádhera. Taky miluju chrámy a kostely a nejvíc jsem si uvědomila svoji nicotnost, proto je to tak stavěné, i když nejsem úplně věřící, v Paříži v Notre Dame. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  11. Nádherné fotky, krásny kostol a to ticho si viem úplne predstaviť :-)
    A cukinový receptík rada vyskúšam, vyzerá výborne.
    Pekné letné dni, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Adino, byl t zážitek.
      Terinu vyzkoušej, u nás má úspěch.
      Měj příjemný den, H.

      Vymazat
  12. Vždycky když vstoupím do kostela, mám velmi zvláštní pocit fascinace. V tomto mě kromě jiného zaujala ta zvonkohra. A z venku je také moc krásný. Prostě místo, která rozhodně nepostrádá ducha.
    Helenko, díky za krásný tip jak na návštěvu kostela, tak na rychlou večeři. Nevím proč, veškeré zeleniny a ovoce je všude přebytek, ale ty cukety mi letos nějak nejdou:-).
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Henrietko, napsala si to naprosto přesně! Zvony jsou dary, přibývaly postupně, taky mě velice zaujaly.
      Když jsem viděla tvá rajčata, polykala jsem na sucho, úžasné! Cuketu si kup na trhu :o)
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  13. To byl krásný výlet a recept je opět zajímavý. Cukety nemám, ale dýně hokaido nám roste pěkně. Tak vyzkouším obměnu.M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, byl to jen typ, já cukety jen dostávám, ale sešlo se mi jich teď víc, tak jsem hledala, co s nimi.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  14. Z popisu i fotek je jasne, jak to misto je pusobive, krasne. Dekuji za zprostredkovani. Recept opet zajimavy:-). Hezke dny, Helenko, M.

    OdpovědětVymazat
  15. ale my ti tvůj kumulovaný příspěvek odpustíme, ba naopak, my ti za něj poděkujeme.
    Dbáš o naše dvě roviny, duševní i tělesnou a za to jsou body navíc.
    Terina vypadá skvostně a cuketových receptů není nikdy dost.
    Krásný letní týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, jsi zlatá! Podle tvého rozboru mi je jasné, že je příspěvek dokonale vyvážený :o)
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  16. Krásne a chutné, dokonalá kombinácia :) Naviac som sa naučila, že Křtiny nie vždy treba prekladať do slovenčiny, nikoho ste nekrstili :) Pozdravujem! Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Marti! Ano, jde o Křtiny s velkým K, skutečně jsem nikoho nekrstili :o)
      I já tě moc zdravím, H.

      Vymazat
  17. Helenko, je tady u nás tolik nádherných míst, která jsem ještě nenavštívila a ani o nich nevím, děkuji za tip na výlet.
    Škoda, že nebydlíš blíž, nám se letos opět urodilo spoustu cuket, už zase nevím co s nimi O))
    Měj se hezky, Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, neboj, mám to stejně, občas se zadaří a na něco krásného se podíváme, že.
      Děkuji za nabídku, kdybych jela kolem, ozvu se :o)
      Přeji krásný den, H.

      Vymazat
  18. Musím přiznat, že zvenčí by mě kostel ani nelákal, ale zevnitř je opravdu impozantní. Nádherná práce, obdivuji to.
    Další tip na cuketovou pochoutku, díky. :-)
    Měj se fajn, pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dý, u Santiniho se víc jak u jiných architektů vyplatí vidět nějaké plány, půsorysy, aby člověk pochopil tu genialitu. Uvnitř je skutečně nádherný!
      Ať ti terina chutná!
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  19. Dobrý večer,musím s Vámi souhlasit, že Křtiny jsou moc hezké. Letos v dubnu jsme si s manželem a přáteli po čtyřech letech pobyt na zámku zopakovali. Každému mohu doporučit. Úžasné prostředí,vynikající kuchyně. A návštěva kostela? "Dveře" kostela jsou otevřené po celý den. Atmosféra uvnitř kostela je specifická, tajemná. Pro mě jeden z největších zážitků .
    Zd.Kučerová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezké ráno, paní Kučerová! Děkuji za sdílení vašeho zážitku, věřím každému slovu, i na mě to místo stejně působilo.
      Přeji další podobné zážitky, H.

      Vymazat
  20. Milá Helenko, úchvatná podívaná, ale jak jinak u Tebe, že? ;-)
    A papáníčko také výtečné, Francouzi vědí, co je dobré :-).
    Krásný víkend přeji a moc Tě zdravím!
    ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ZaZi, moc ráda tě tady vidím a moc tě zdravím!
      Děkuji za návštěvu, pa H.

      Vymazat
  21. Ahoj Heli, to je škoda, žes na mne necinkla :). Ve Křtinách pracuji, naproti kostelu v domově pro seniory. Na tu krásu se stále nemůžu vynadívat. Je to srdcovka, těžko se to popisuje. Z každé strany je kostel nádherný, je to místo skoro každodenní vycházky nás ergoterapeutek se seniory, s vozíky... Místní pan farář je taky úžasný, chodí často i k nám do domova. Tak příště na mne nezapomeň zazvonit!! A díky za recept. Nějak se nemůžu odhodlat pokračovat v blogování. Mám dojem, že skoro vše už tady bylo...……. Přeji krásné léto. Slávka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slávinko!!!! Musím říct, že jsem si seniorského domu všimla, dokonce jsem obdivovala tu prosklenou zimní zahradu s výhledem na kostel... Vím, že občas píšeš "moji staroušci", ale netušila jsem, že zrovna ve Křtinách!
      Jestli bude nějaké příště, určitě dám včas vědět!
      Moc děkuji a přeji hezké dny i tobě, H.

      Vymazat
  22. Santini byl opravdový génius! Jeho stavby také miluji.:-)

    OdpovědětVymazat
  23. Tak jsem dnes nakoupila všechny suroviny na Tvou terinu a jdu ji udělat. Moc se mi líbil recept, tak doufám ,že se mi povede stejně jako Tobě Helenko! Moc zdravím a pohlazení Aaronkovi posílám! Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, jsi žena činu! Už jsem viděla... a jsem ráda, že sis pochutnala!
      Moc zdravím, pohlazení vyřídím! H.

      Vymazat