...GASK...

pátek, března 15, 2024


Příjemný večer, vážení!

Dnes vás pozvu do krásné Kutné Hory. V citlivě opravené barokní jezuitské koleji se skrývá Galerie středočeského kraje GASK.


Pokud přijedete autem, doporučuji parkoviště ve dvoře budovy. Je pouze pro návštěvníky galerie a je zdarma. Už tady se vám bude líbit a nemusíte jít pouze za uměním - kavárna se zdála velmi příjemná. Až se oteplí, bude tu jistě plno.
Kolej navrh italský architekt žijící ve Vídni Giovanni Domenico Orsi. Budova je poměrně strohá, tak to velela jezuitská řehole, jen průčelí připomíná italské paláce.

V budově je stálá výstava a pak ty, co se mění. My sem jeli za jasným cílem - na výstavu Disegno Interno Jan a Eva Švankmajerovi.

Zatím co paní Eva je už hodně let po smrti, pan Jan stále pracuje a jeho výstava je uspořádána k jeho letošním devadesátým narozeninám.

Když se řekne surrealismus, nikdo jiný než Švankmajer mě na první dobrou nenapadne. Jeho fantazie je asi bezbřehá...







Jestliže ekologická katastrofa, která právě probíhá, nechává ročně vyhynout desítky živočišných druhů, pak nezbývá, než aby je imaginace nahradila jinými.
To jsou slova Jan Švankmajera. Tak se podívejte, jak to uvedl v praxi...





Výstava rozhodně stojí za vidění, bylo tam i soustu dětí a kupodivu je fantaskní zvířata neděsila :o)

V budově koleje můžete mrknout i do barokní lékárny s úžasným stropem.

Naše kroky pak mířily do zahrad. Dokonale a promyšleně upravené s nádhernými výhledy na Chrám sv. Barbory. Jsou jakousi galerií pod širým nebem.


Velmi působivá je Dešťová stěna Adély Matasové.




Najdete tu velmi zajímavé instalace, nejvíc nás asi zaujal Pták ráje Lukáše Rittsteina. 


A ještě poslední ohlédnutí... Do Kutné Hory se moc ráda vrátím kdykoli.


Pokud to nemáte daleko, určitě doporučuji.

Mějte příjemný večer.
Vaše Helena
 

You Might Also Like

51 komentářů

  1. Helenko, nějakou dobu jsme tam nebyli a vidím, že je na čase se tam vydat, je to hodně změn, Rittstein je oblíbenec dcery. K.Hora je prima cíl výletu kdykoli. Ta lékárna je - zdá se - moc krásná, tuhle jsem ještě neviděla. Díky za fotky i popis. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, pokaždé, když do KH zajedeme, najdu něco nového - opraveného, upraveného. Je to stejné jako Litomyšl... Ta lékárna je místnost s nádherným stropem, pronajímají ji třeba na svatby nebo koncerty. A kterého Rittsteina mám dcera ráda - otce (ten má velkou výstavu teď na Kampě) nebo syna?
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  2. V Kutné hoře jsem byl pouze jednou, nádherné město, galerie vypadá úžasně

    OdpovědětVymazat
  3. My jsme se v tomto městě usadili loni o dovolené, ale v galerii jsme nebyli. Na fotkách ze současnosti je také příjemné, že tu nejdou takové davy lidí. Ale Kutná Hora a okolí jsou opravdu pěkná místa k návštěvám. Škoda, že to máme tak z ruky na častější návštěvu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, máš pravdu, v sezóně je KH v obležení. A kdo by se divil, je to kráska!
      Děkuji a přeji hezký den. H.

      Vymazat
  4. Heleno, my jsme byli v Kutné Hoře loni - na výstavu GASK nám nezbyl čas (a on manžel výstavám až tolik neholduje, takže jsme z bohaté nabídky toho, co vidět, vybírali to, co nás bude těšit oba), ale prošli jsme zahrady. Kutná Hora je krásná a ráda se tam vrátím. Zrovna toho Švankmajera bych ráda viděla...
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, jsem opravdu ráda, že si v tomhle s mužem notujeme :o). GASK jsem si slibovali už dlouho, až tvůrce "amarounů" ná nakopl :o) Výstava byla opravdu parádní!
      I ty měj hezký den. H.

      Vymazat
  5. Helenko, o výstavě jsem četla, děkuji za reportáž. Měj pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
  6. KH znám moc dobře))) výstavu jsem viděla v televizi a láká mě.
    Hezký víkend Helenko.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavá výstava ač umění moc nerozumím.Do Kutné Hory se chystám už dlouho,ale záleží na manželovi do měst jezdí nerad.Kvůli parkování.Když jsme jeli okolo,tak jsem vždy s lítostí koukala na chrám sv.Barbory,který je vidět z dálky.Byly jsme tu kdysi ještě s malými vnoučaty od dcery.
    Helenko,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to parkování je ve městech problém. Ale vy se taky rádi vyhnete hlavní sezóně, tak by to určitě šlo...
      Moc ti KH přeji!
      Pa, H.

      Vymazat
  8. To je místo, které mám ráda a často se tu zastavuju. Díky za tip na výstavu. Pěkný víkend a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš to daleko, Večernice, udělej si výlet!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  9. Lezarts
    Kutnou Horu moc ráda navštěvuji, mám to kousek. GASK a jeho výstavy jsou úžasné. Chystám se tam na Švangmajerovi. Díky za hezkou upoutávku!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, já vím. Jeli jsem z KH do Prahy a tak myslím opravdu i kolem tebe :o)
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  10. V Kutné Hoře jsme byli, ale je to už docela dávno. Tvoje fotky k prohlídce lákají, lékárna je určitě nádherná, zaujal mě třeba i ten lívanečník, zdravím 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ten lívanečník se mi taky líbil. Ono tam bylo víc takových předmětů denní potřeby přetvořených na umění...
      Měj pohodový den. H.

      Vymazat
  11. Helenko, děkuji za krásnou exkurzi a tip na prima výlet. V GASK jsem byla naposledy na výstavě Europa Jagellonica a to už je pěkných pár let. V Kutné Hoře jsem od té doby byla už několikrát a kolem galerie kroky vždy směřovaly do sv. Barbory.
    Měj prima dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, my taky a konečně jsem zašli i dovnitř. Byl to super zážitek...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Kutná Hora je opravdu nádherné kdysi královské i hornické město. Byli jsme tam od nás vlakem na otočku v létě roku 2016 a moc se nám tam líbilo. Všechno tam kvetlo a do chrámu sv. Barbory byla nekonečná fronta, tak jsme se dovnitř ani nedostali, ale užili jsme si zase plno míst ve městě. Ještě jsme chtěli jít na rozhlednu Kaňk, ale to nám překazila bouřka a tak jsme nakonec šli na vlak a jeli domů.. Děkuji za milou připomínku tohoto krásného města a našeho zajímavého výletu, kdy cestování vlakem ještě nebylo skoro za trest... Přeji ti pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Járo! Barbora je opravdu skoro vždycky v obležení, teď se snad dají koupit vstupenky předem, což je výhoda...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  13. V Kutné Hoře jsem byla poprvé minulý rok v létě a moc se mi tam líbilo! Umělce neznám, ale některá díla opravdu vypadají více než zajímavě.. :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, KH se musí líbit snad každému. Je to velmi fotogenické město.
      Měj pohodový den. H.

      Vymazat
  14. Helenko, moc krásné a zajímavé představení města a všeho, jen škoda, že máme tu Kutnou tak daleko... Ale i tak jsem tam několikrát byla. Netvrdím, že úplně všechna vyfocená díla se mi líbí, ale člověk by měl mít přehled a tak děkuji za možnost nahlédnout.
    Přeji úspěšný nový týden. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, chápu! I já lituji, že to mám daleko, když vidím, co nám přestavuješ z vašeho kraje...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  15. Ahoj Helenko,
    z Příbrami to není zase tak blízko, ale na jednodenní výlet to stačí. Mám Kutnou Horu taky moc ráda, hlavně chrám sv. Barbory, to je nejlepší.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, taky to tam mám moc ráda a ráda se vracím.
      Měj hezký den. Helena

      Vymazat
  16. Helenka, opäť som si obula túlavé topánky a prešla som sa :) Ďakujem

    OdpovědětVymazat
  17. Kousek výstavy jsem viděla v televizi. V Kutné Hoře jsem byla jen jednou a líbilo se mi tam moc.
    Moc krásně jsi vše nafotila.
    Hezký den, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, já taky, Hani. Tak nás to konečně nakoplo a jeli jsme.
      Děkuji a moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  18. Helo, opět to byl skvělý výlet. Pěkné foto láká k návštěvě. Kutnou Horu mám moc ráda. Mám tam milou spolužačku a ráda tam jezdím. Hezké jaro do Pardubic přeje Marie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, tak to máš opravdu skvělý důvod!
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  19. Helenko, v Kutné Hoře jsme nebyli, i když se dlouhodobě chystáme, je opravdu nádherná a je tam co k vidění. Výstava mě zaujala, opravdu díky ní člověk popustí uzdu fantazii. Děkuji za zprostředkování. Krásné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, opravdu doporučuji, budete mít krásný výlet!
      Ano, fantazie tam skutečně jede naplno :o)
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  20. Švankmajer dovede být i pěkná divočina, ale bohatou fantazii mu rozhodně nikdo upřít nemůže! :-) Vzpomínám si na výstavu surrealistů na Staroměstské radnici, která byla tak před deseti lety. To byl tehdy pořádný zážitek, včetně Švankmajera :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To tedy, napsala si to přesně.
      Měj příjemné dny, Marie Veroniko. H.

      Vymazat
  21. Určite by ma tá výstava zaujala, ale tie barokové stropy sa mi páčia viac :D Kutná Hora je nádherná a som rada, že som ju videla aj naživo ... Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, chápu. Švankmajer není pro každého.
      I ty měj krásné dny, H.

      Vymazat
  22. Helenko, nádhera. V Kutné Hoře jsem byla před lety a docela ráda bych si to zopakovala. Pták ráje je úžasný a nad fantazií Švankmajerů žasnu, i když je to trochu děsivé.
    Měj zítra krásný první jarní den. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, Jituško, jezdíme tam moc rádi.
      Na výstavě bylo dost dětí, ale vyděšeně nevypadaly, i jsem se docela divila :o)
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  23. Helenko, působivé. Už jsem uvažovala i o pobytu tam, moc hezké místo. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedivím se, Marcelko! Byl by to krásný pobyt, procházet se po KH večer, ach...
      Pa, H.

      Vymazat