...podzimní cestování...

sobota, listopadu 06, 2021

Příjemný večer, vážení!

Dnes vám ukážu další část našeho říjnového výletu. Krásných míst kolem Konopiště je hodně, stačí si jen vybrat. My jsme se zastavili na Zámku ve Vrchotových Janovicích. 

Kouzelná novogotická budova zámku je pevně spjata s osobností poslední majitelky, baronky Sidonie Nádherné. Organizátorka kulturního života, mecenáška s nelehkým osudem. Janovice byly místem, kde se setkávaly skutečné kulturní osobnosti - Karel Čapek, Alice Masaryková, Max Švabinský, Adolf Loos.

Majetek ji zabavili hned dvakrát. Velitelství a kasárna SS v roce 1945 je vystřídala sovětská a československá armáda. V roce 1949 byl zámek vyvlastněn. Republiku ilegálně opustila a v Anglii rok poté zemřela. A po spoustě let byly její ostatky převezeny na hřbitov v milovaných Janovicích.


Naprosto úchvatný, romantický a podzimně zadumaný je zámecký park. Je víc než 200 let starý, je tu dbáno na zákoutí, průhledy mezi starými stromy, místa k posezení.




Tu kouzelnou atmosféru rozhodně umocnilo to, že jsme tam byli sami.

Na prohlídce zámku jsme byli před mnoha lety, procházka parkem byla neméně působivá.

Tohle už nejsou Janovice, jak by se mohlo na první pohled zdát. Popojeli jsme jen pár kilometrů a omrkli jsme Červený hrádek u Sedlčan. 
Dostupné zdroje praví, že zámek je v soukromých rukou, běžně přístupný není, ale zámecký park a nádvoří je volně přístupný. No, není...


Fotka je přes mříže brány. I tak jsem ráda, že jsem na tuhle úchvatnou stavbu podívala, autorem je totiž architekt Jan Kotěra. Pro rodinu Mladotových zámek přestavěl v 19. století. Po válce byl zkonfiskován, majitelé odešli do Spojených států. V roce 1992 byl chátrající objekt rodině navrácen a nemalými náklady opraven.


No, navštívili jsme toho víc, ale to už si nechám na příště.
Užijte si sobotní večer i celou neděli.

Vaše Helena

 

You Might Also Like

45 komentářů

  1. Helenko, objevila jsem ho kdysi a také nedaleké další objekty a byl to zajímavý zážitek. O Sidonii jsem tehdy slyšela poprvé. Už jsme tam byli ( vždy v létě ) několikrát. Moc jsi mne tímto příspěvkem na blogu potěšila. Dobrý večer. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Helenko,
    dneska je článek o místech, která moc dobře znám, o obou byl dokonce i u mě na blogu článek. Vrchotovy Janovice mám hodně ráda, je to kousek od nás, nebyli jste i u nás v Příbrami?
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, nebyli. Byl s námi Aaron a tak "vymetáme" spíš přírodní místa.
      Ale v Janovicích bylo fakt krásně.
      Pa, H.

      Vymazat
  3. Heleno, moc pěkné fotky a Vrchotovy Janovice jsou fajn tip na nějaký podzimní výlet...
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ty to máš kousek a park v Janovicích je opravdu kouzelný.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  4. Kdysi jsme tu taky byli.....měj se hezky a těším se na další příspěvek z cestování. E.

    OdpovědětVymazat
  5. Pro mne jsou tato místa poněkud z ruky, znám to jen podle názvů a ráda jsem si fotky prohlédla. Je dobře, když tam je návštěvník sám, už si na to postupně zvykáme. Těším se na další. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, i já se moc ráda díky nějakému blogu podívám tam, kam se jen tak nedostanu. Mnohdy je to skvělá inspirace, co kdyby jednou...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  6. Krásná místa,od nás trochu vzdálenější.Ale,dalo by se to.
    Těším se na další příspěvky.
    Hezkou neděli Helenko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ani my to nemáme na odpolední výlet. Vzhledem k tomu, jak to teď vypadá na silnicích...
      Ráda jsem se do Janovic po letech podívala.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Helenko, dnes jsem se s Tebou podívala do míst, kde jsem nikdy nebyla. O Vrchotových Janovicích a Sidonii Nádherné jsem už četla. Díky Tvým krásným fotkám jsem se tam i podívala.
    Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, Sidonie byla asi skvělá dáma. Ráda jsem se prošla místy, která milovala.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  8. Oba zámky jsou moc hezké- takové malebné. Moc ráda jsem si fotky prohlédla.
    Pěknou klidnou neděli, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Helenko, hezký výlet, už je to let co jsem tam byla.
    Měj hezké dny. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, já taky, ráda jsem si to zopakovala.
      I ty měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  10. Nádherné fotografie zajímavých míst. O Janovicích, bývalém sídle Sidonie Nádherné jsem věděla, ale o Červeném hrádku u Sedlčan ne. Poslední dobou je hodně takových původních památek v soukromých rukou a nesmí se tam. Ono se postarat o památkově chráněný dům nebo hrad či vilu není tak jednoduché.- Vím to od známých z Telče, jak musí žádat o odsouhlasení každé opravy domu včetně nátěru oken. Není to vůbec žádná legrace a navíc se za každé povolení platí, tak že jsou to náklady navíc. Hezký výlet jste si udělali. Přeji Ti příjemné podzimní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, je to prostě soukromý majetek a je jen na majiteli, jak to pojme. Vrátil se jim mnohdy v příšerném stavu, věnují obrovské obnosy a ještě potřebují na každý hřebík do zdi povolení od úředníků, nikoli odborníků...
      Nijak se na majitele nezlobím...
      Měj pohodový den, H.

      Vymazat
  11. Helenko, hned z úvodní fotky jsem poznala, kde jste byli. Já jsem tu byla na jaře, když kvetly azalky a rododendrony a to byla také nádhera. A Červený Hrádek jsem fotila také přes mříže. Parkem se pravděpodobně rozumí přilehlé okolí a rybníček. Krásný výlet i fotky.
    Byli jste se podívat i na zřícenině mlýna v Příčovech?
    Přeji pohodové dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, to mi je jasné! Vím, že si tam zpříjemňuješ pracovní cesty. Park je ještě za zámečkem, ale není to zrovna upravené místo...
      A mlýn - jasně! Díky tobě jsem jsem ho roky chtěla vidět a povedlo se, bude v příštím příspěvku!
      Měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  12. Odpovědi
    1. Světlanko, máš to hodně daleko, ale hezky tam fat je.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  13. Helenko moc pěkně jste výletovali. Na žádném z těchto míst jsem nebyla tak děkuji za inspiraci. Přeji pohodový nový týden. Vlasta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti, pod Prahou směrem k vám se dá najít hodně krásný míst, ještě nějaká ukážu.
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  14. Helenko, díky za další krásnou reportáž z míst, která moc neznám. Měj pohodový vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
  15. Helenko,moc hezká místa. Líbí se mě ta zákoutí v parku, to bych chtěla mít doma... A že tam nikdo nebyl, to mám ještě radši. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, park byl skutečně jako začarovaný. Aaron sedí na lavičce v už zazimované růžové zahradě, v létě musí tohle místo vypadat úplně jinak...
      Ta samota taková místa hodně umocní...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  16. Helenko, to je krásná romantika. Hlavně ta tajemná zahrada se mně líbí moc. To víš ... :-)
    Moc pěkná a ne tak moc známá místa.
    Měj krásný nový týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, zahrada byla skutečně kouzelná. Moc se nám tam líbilo. Bylo slyšet jen potok a ptáky - nádhera!
      Děkuji a přeji ti příjemné dny, H.

      Vymazat
  17. Ten park vypadá skutečně bombasticky! Navíc takhle na podzim, to musela být atmosféra :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, působit opravdu úžasně, ani jsem to nečekali. Se psem musím vybírat místa s ohledem na něj, tohle se opravdu povedlo.
      Měj pohodový den, H.

      Vymazat
  18. Hele, díky za tipy na výlet, z chaty to pro nás není daleko, přesto jsme tam ještě nebyli. Díky 🙂

    OdpovědětVymazat
  19. Opakujem sa, ale tie Čechy sú kúzelné, prekrásne miesta si nám ukázala!!! Ten park, ach ♥♥♥ Krásne dni želám, a teším sa na ďalšie poklady, čo si sľúbila ukázať :) Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji za krásné vyznání, i u vás jsou kouzelná místa.
      Určitě ještě něco ukážu.
      Pa, H.

      Vymazat
  20. Juuu, to je zase nadhery. Ten most porostly brectanem je neskutecne romanticky! Koterova stavba me prekvapila, znam jeho Chateau, kde jsme kdysi pobyvali, ale nadherne to je! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, Marcelko. Chateau Kotěra je je navrhován o cca 15 let později a je to vidět.
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  21. Konopiště znám, tento zámek ne, přitom je tak kouzelný ☺️

    OdpovědětVymazat