...Kréta - kapitola třetí...

sobota, října 05, 2019



Příjemné odpoledne všem!

Nevím jak u vás, ale u nás od ráda prší a to je ta pravá chvíle vrátit se na sluncem vyhřátou, historií protkanou a voňavou Krétu.
Dnes vás vezmu na nejvýznamnější a asi i neznámější památku Kréty - Knossos.
Největší minojský palác postavený kolem roku 1900 před naším letopočtem. Pod názvem palác si dnes představujeme budovu pro krále, ale tohle je v současné mluvě spíš palácový komplex či hlavní město se sídle krále.


Je to místo, kam je zasazena známá báje o Minotaurovi. Jen pro připomenutí a velmi zjednodušeně: král Minos se modli k bohu Poseidonovi, aby mi seslal jako požehnání bílého býka. Tak se i stalo, král měl pak býka na jeho počet obětovat. To zvíře bylo ale tak krásné, že ho král prostě nezabil. A je vám jasné, že přišla kletba. Králova žena se do býka zamilovala a počala Minotaura - napůl muže a napůl býka. Na rady věštců z Delf nechal král od stavitele Daidala vystavět labyrint a do něj Minotaura uvěznil. Aby jeho existenci utajil, věznil stavitele i jeho syna Ikara. Jak to s nimi dopadlo, to víme všichni...


Není to krásné? Mám moc ráda starověké báje a na tomhle místě pracovala moje fantazie pravdu naplno. Místo je tajemné, opředené legendami a magickými příběhy, doslova mě vtáhlo do světa antických bohů.


Všechny fresky jsou velmi zdařilými replikami, ty pravé jsou uloženy v archeologickém muzeu v Herakleionu.


Pro představu - plocha je cca 2 hektary, v době své slávy tu žilo až 100 000 lidí.


Knossos jako naleziště objevil už Schliemann (objevitel Troje), ale pozemek se mu zdál drahý, a tak ho nekoupil. Koupil ho až Sir Artur Evans (kolem roku 1900) a provedl tam důmyslnou rekonstrukci.
Ta je pochopitelně předmětem akademických dohadů - je-li to dobře nebo ne.
Za mě ano - iluze paláce je odkryta i pro ty s menší představivostí.


Malé nahlédnutí do trůnního sálu s motivy štítů.




Delfíni mě skutečně očarovali...



Přidám ještě pár praktických rad: vstupenky jsme si koupili už doma. Kombinovaná vstupenka za 16 eur nám umožnila vstup i do archeologického muzea v Herakleionu.
Jeli jsme hned ráno, parkoviště není placené a je téměř u vchodu. Bez fronty, která už ráno byla značná, jsme uvnitř.

Využili jsme pochopitelně i vstupenku do muzea. Nemusíte ji uplatnit hned, platí 3 dny.
Archeologické muzeum v Herakleionu - velké a velmi milé překvapení. Žádné zaprášené sbírky, nudné sály! Už jen vstup a bezpečnost - já rámem, kabelka se projela pod rentgenem. Focení dovoleno, skla ve vitrínách to dokonale umožňovala.


Rhytos - nádoba na víno při rituálních obřadech v podobě býčí hlavy (Knossos, 16. stol p.n.l., křišťálové oči, čumák k perleti)


Hadí bohyně,


nepřeberné množství překrásně zdobené a neskutečně funkční (i dnes) keramiky



a zlaté šperky, které by se daly nosit i dnes.


A nakonec sál antických soch.



Snad jsem vás nenudila, chápu, že ne každý sdílí mé nadšení!
Děkuji za trpělivost a přeji pohodový víkend, i když typicky podzimní!

Vaše Helena

You Might Also Like

38 komentářů

  1. Úžasná reportáž a nádherné fotografie. Staré a pověsti jsem vždycky měla moc ráda a tady v těch místech je to dvojnásob. Nádherné památky, opravdu obdivuhodné. Děkuji za přiblížení tohoto velice zajímavého a nádherného místa. Přeji krásný víkend i když je deštivý a chladný. Jara

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc a moc děkuji za krásný komentář! Opravdu si mě moc potěšila!
      Přeji příjemný den, H.

      Vymazat
  2. Úžasný výlet, díky za něj.
    Hezké dny i doma.

    OdpovědětVymazat
  3. Helenko, připomněla jsi mi náš výlet na Knossos. Navštívila jsem ta samá místa a dýchala na mě historie na každém kroku. Navíc jsem byla asi o 12 let mladší, štíhlejší a hned potom, co jsem si přečetla tvůj příspěvek, tak jsem se šla podívat do albumu, jak sem se na těchto místech fotila..bylo tam moc krásně..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko, to jsem moc ráda, že tenhle příspěvek vyvolal hezké vzpomínky.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  4. Heli, krásně lákáš.....tak třeba za rok :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Heli, nádhera! Ve 2.třídě jsem přelouskala Staré řecké báje a pověsti, které jsem našla ve sklepě a od té doby jsem Řeckem očarovaná ;)
    Krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já, Ilonko! A na stará kolena to konečně mohu i vidět... zhmotněný sen!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  6. Vždy mne dostane rozdílnost a výše úrovně, jak se se svými památkami státy popasují. Někdo svou historii hýčká, jiný za nemalý peníz ukazuje špinavý brak.
    Tvá reportáž dokazuje, že úroveň je samozřejmostí a člověk dostane bonus, odchází omámený a spokojený. Vlastně se nedivím tvému nadšení, propadla bych mu také.
    Zcela podzimně, ležím, piju horký čaj a frkám :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, to muzeum byl skutečně šok. Něco tak úchvatného jsme skutečně nečekali!
      Brzo se uzdrav, já mám své první podzimní smrkání za sebou...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  7. Ráda jsem se ocitla na místě, která dýchá takovou historií.
    Hezký den, Heli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Helenko, kochám se. Díky za reportáž. Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
  9. Heli, děkuji za úžasnou prohlídku míst, kam se hned tak nepodívám. Nedivím se, že jsi nadšená, také bych byla a nevěděla, kam se dívat dřív. Nádhera.
    Přeji prima neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, nikdy neříkej nikdy, byla doba, kdy jsem ani já nedoufala...
      Sny se někdy i plní...
      Děkuji a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  10. Za me krasa, Helenko, ta historie je tam skutecne bohata, i tak by se mi nektere artefakty libily doma i ted:-). Hezky vecer. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, nejen doma, ale i třeba ty šperky, klidně a ráda bych je nosila - neuvěřitelné!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  11. Helenko,nádherná podívaná.Čtu hodně knížky ze starého Řecka,mám to ráda,ale nikdy jsem tam nebyla,teď mám aspoň představu.Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jituško, taky mám Řecko ráda, jen jsem stála a skoro nemohla dýchat...
      Byla to krása!
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  12. Helenko, krása. byl jsem tam, ale to už je dlouho. pamatuji si, že tam bylo takové vedro, že se to nedalo vydržet :-). Hezký týden. dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, v září je počasí milosrdnější. Bylo to úplně v pohodě.
      Ve vedru i ta nej památka trochu ztrácí to kouzlo!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Nádhera. Na Krétu bych se jednou chtěla podívat, tak snad se mim poštěstí. Vždycky to byla má oblíbená historická doba. :-) Hlavně, co se umění týče. :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Knossos jsme navštívili, bez průvodce a myslím, že tam lidí mnoho nebylo, v muzeu jsme bohužel nebyli. Tenkrát jsem přespali na jihu na pláži Preveli a jeli jsme přímo do Heraklionu. Je to už dávno, ale byl to krásný zážitek mít po ránu pláž jenom pro sebe.
    Přeji krásné dny a těším se brzy na viděnou.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, dobře vím, že máš na Krétu krásné vzpomínky. Taky chodíme brzo ráno na plářž, když tam není ani živáčka, jen slunce vychází... Je to neskutečná nádhera!
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  15. Heli moc dobře si pamatuji co jsem cítila když jsme se procházeli touto neuvěřitelnou památkou.. nějak mi chyběl dech a neskutečně mne toto místo nabíjelo.
    Moc děkuji za prohlídku muzea.. při naší návštěvě bylo uzavřené. Má milovaná Kréta.. už se na ni těším až zas někdy příště 😊. Posílám pozdrav a krásné dny přeji a těšíme se těšíme na Vás. Z💙

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, já vím, že Kréta je v tvém srdci na vždy a vůbec se tomu nedivím, mám to stejně.
      Fotek z muzea mám hodně, hrozně nás ta prezentace skvostů překvapila. Mile, pochopitelně!
      Měj hezké dny a moc se těším! Pa, H.

      Vymazat
  16. Knossos na nás před pár lety dýchl velmi vzdálenou historií, na každém místě jsem si říkala - kdybych tak mohla nahlédnou očima zpět a vidět jak zde žili...
    V Heraklionu jsme ještě nebyli, třeba nás zase vítr na Krétu zanese a zajedeme si tam, určitě bychom navštívili i muzeum, nalákala si mne. Jen mám obavy ze situací v Turecku, Sýrii, je to nějak třaskavé.
    Přeji ti krásné dny.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, je to úžasné místo, jsem vděčná za PC techniku - v dokumentech tahle místa "dostaví" a ten vjem a představa je dokonalá.
      Herakleion je hodně velký, pevnost, muzeum i uličky stojí rozhodně za vidění. Chania nebo Rethymno je jsou menší a ne tak rušná města.
      Turecko expandovalo vždycky, mám pocit, že jsme na to v Evropě zapomněli a teď se divíme...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat