...Kréta - kapitola první...

pátek, září 20, 2019


Příjemný páteční podvečer všem!

Tak už i my máme po dovolené... Opět Kréta. Potřetí. Snažíme se ji alespoň trochu zmapovat, poznat nejen turisticky atraktivní místa, zajíždíme do hor do obyčejných vesnic, klášterů... Posunujeme se od západu k východu. Po Chanie, Rethymnu přišla řada na oblast kolem hlavního města Hérakleionu.


Pro mě i manžela má obrovskou atraktivitu i fakt, že Kréta nabízí velké množství památek na minojskou civilizaci. Archeologické naleziště Malia jsme měli jen pár kilometrů, a tak tam logicky směřoval náš první výlet.
Třetí největší palácový komplex  (něco přes jeden kilometr čtvereční) vznikl mezi 17. - 15. stoletím před naším letopočtem a objeven byl v roce 1915 řeckým archeologem.


Nikdy mě nepřestane udivovat vyspělost civilizace, která tu byla před 4 tisíci léty - královská hrobka, řemeslné dílny, propracovaný odvodňovací systém, funkční vana...
Zručnost a znalosti této civilizace jsou obrovské. Asi nejcennějším nálezem v Malii byl zlatý šperk - včela na medovém koláčku. Viděli jsme ji na vlastní oči v archeologické muzeu (o tom až někdy příště) a musím říct, že za takovou práci by se nemuseli ani v nejmenším stydět i dnešní šperkaři.


Tyto úžasné nádoby Pithos vysoké kolem 2 metrů na ukládání zásob. Skladovalo se v nich víno, olivový olej nebo pšenice.




Obětní kámen Kernos - trochu připomíná mlýnský kámen.



V těchto kulatých jámách se skladovalo obilí...


Nebe bylo chvílemi opravdu dramatické, ale pršelo asi jen v horách...


No historie nemusí bavit každého, ale uznejte - moře na Krétě, to je prostě nádhera!




Pro dnes to stačí. Teď se věnuji praní těch letních věcí a ukládám je určitou nelibostí... Už mě znáte, s létem se loučím jen nerada, ale dobře vím, že na každém období je něco krásného. A dýni na polévku už mám :o)

Mějte příjemný víkend!
Moc vás zdravím!

Vaše Helena



You Might Also Like

50 komentářů

  1. Helenko, nikdy jsem tam nebyla, tak díky za reportáž a foto. Ty nádoby - podobné - jsem viděla na Sardinii. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, rádo se stalo! I my se s takovými nádobami setkali už v Itálii...
      Měj krásné dny, H.

      Vymazat
  2. Helenko, měli jste krásnou a zajímavou dovolenou. Dík za řeckou fotoreportáž.
    Dýni máme též:))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, byla to nádhera, však o tom ještě uslyšíte :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  3. Helenko krásná dovolená, moc pěkné fotky Sv.

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné seznámení s místem o kterém jsem jen četla. V našem věku už se na takovou cestu vydat netroufáme, ale jsem ráda, že mohu tato místa prostřednictvím Tvých nádherných fotografií a zajímavého vyprávění. Měli jste krásnou dovolenou a hlavně takovou, jakou mám já ráda, To je o tom, že se seznamuji s dějinami krajiny a památkami. Ležet někde na pláži bych prostě nevydržela. Děkuji za krásné fotografie a zajímavé popis místní historie a těším se moc na další pokračování. Krásný večer a příjemný víkend. Jara.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, chápu to, ale každý rok mě překvapuje, kolik lidí staršího věku, i se značnými zdravotními handicepy letí k moři. On to je skutečně ozdravný pobyt pro tělo i duši...
      Na pláži jsem si pochopitelně taky pobyla, ale každý den jsme vyrazili na nějaký výlet, ještě zdaleka mé reportáže o Krétě nekončí :o)
      Moc děkuji za milá slova a přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  5. Helenko,, už jsem to tu psala více krát, Kréta nám neukázala před 11 lety vlídnou tvář 🤪Ale za to nemůže Kréta ani archeologické památky,ale někdo úplně jiný!Je moc hezké, že máte s mužem stejné záliby a dovolenou jste si užili a prodloužili léto!Tady už je to odpoledne babí léto a po ránu již na zimní kabát a čepici 😜 Měj krásný víkend a podzimní dny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, já vím, je potřeba se tam vrátit a opravit si dojmy.
      Bylo tam nádherně, moc jsme si to užili.
      Tady je počasí trochu šok, ale dnes má být krásně!!!
      Užij si hezkou neděli, H.

      Vymazat
  6. Helenko, vítej zpátky a díky za krásné fotky...Já se na Krétě málem utopila, také vím, jak je tam moře krásné, ale i nebezpečné..vzala mě veliká vlna, omlela v té spoustě kamenů, svlékla mi plavky a já se nechtěla ukázat bez, tak mě smetla druhá a já už nevěděla, kde pod tou vodou sem. Nebýt manžela, tak nevím, jak by to dopadlo! Druhý děsivý zážitek byla jízda taxíkem nad všemi těmi ohromnými propastmi. Myslela jsem, že po té jízdě nemůžeme zůstat naživu:o)! Zůstali a navíc jsme viděli veliký kus historie, který mě okouzlil a kvůli kterému se vůbec nedivím, že se na ta místa vracíte. Měj se moc krásně, my už měli dýňovku dvakarát! Mňam! Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko!!!! Bože, ty mě děsíš!!! Je pravda, že moře miluji, ale mám z něj veliký respekt.
      A doprava na Krétě - to je kapitola... Na naše poměry řídí prostě neuvěřitelně, ale je pravda, že za ty roky jsme neviděli jedinou, byť malou nehodu...
      Měj se moc hezky, pa H.

      Vymazat
  7. Krétu jsem navštívila pouze jednou, takže zmapovanou jí nemám Ale to, co jsem tenkrát stihla navšítit, bylo opravdu úžasné. Je dobře, že jste si užili krásnou dovolenou. A to moře... ááách, to je opravdu životabudič.
    Krásný víkend, Helenko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, nás natolik okouzlila, že se vracíme a stále zkoumáme a nacházíme krásná místa...
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  8. Na Krétě jsem nebyla a asi už na programu mého cestování nebude, takže ráda si to užívám s Tvými fotkami a větičkami.
    Hezký víkend, Helenko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Helenka,
    vidím, že ste si Krétu patrične užili a dlho budete spomínať... tak ako my :-)
    Fotky nádherné. Teším sa na ďalšie. My sme stihli len dva výlety.
    Krásny víkend a maj sa fajn,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, užili a i jsem na tebe myslela, když jsem šli kolem vašeho hotelu...
      Najezdili a nachodili jsme toho celkem dost, určitě vám ještě něco ukážu.
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  10. Na Krétu se zatím jen těším. Hlavně na ty památky ;) Starověk mám ráda.
    Dýňové polévky valím už asi měsíc a už je nikdo nechce :o)
    Ale začínám s jablečnýma koláčama, to by mohl být na chvíli úspěch.
    Krásný víkend.
    Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, milovník starověku si na Krétě skutečně užije. Knossos, Faistos, Malia a mohla bych pokračovat...
      Dýňovku u nás jedí všichni a jablečným koláčem se nic nezkazí :o)
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  11. Helenko, krásně jste si užili dovolenou. Já tam nikdy nebyla, takže jsem ráda, že můžu nakouknout na místa, kam se asi hned tak nepodívám. Je tam opravdu na co koukat. A to moře...
    Dýňovou polévku jsem nedávno také už vařila a moc si na ní pochutnávám, ale u nás jenom já. :o)
    Přeji příjemnou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, na Krétě by se ti líbilo, tam se fotí samo :o) Je to nádherný ostrov, nádherné moře...
      Dýňovku u nás jedí všichni, já naopak čekám, až přijede i dcera.
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  12. Helo, krásnéééééééééééé. Miluji Tvé reportáže. Obdivuji Tvé znalosti z historie a skvělé fotografie. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji! Tolik si tvých slov vážím!!!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Díky za výlet do jižních krajů. Budu se těšit na pokračování

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, rádo se stalo! Pokračování bude myslím několik :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Na Krétě muselo být hezky,moc krásné fotky.Tam je hodně zajímavostí.A to moře,hned bych si zaplavala.Plavala jsem i tady v létě,ale nad moře není.
    Hezké dny Helenko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je to krásný ostrov a myslím, že si každý najde to své - moře, hory, historie, města i zapadlé vesničky...
      Měj pohodový den, H.

      Vymazat
  15. Helenko, děkuji za krásnou reportáž a těším se na pokračování. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko, loni touhle dobou jsme tam byli a bylo krásně. Kréta je nádherná, díky za fotky, budu cestovat aspoň prstem po mapě. Hezké dny a těším se na pokračování . Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, prohlédla jsem si tvou reportáž, hlásím, nic se nezměnilo - velmi příjemný hotel, klid, pohoda, milý personál!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  17. Helenko, díky za krásně letní pohodu a připomínku prázdninových dní. Těším se na další...
    Měj se hezky. J.

    OdpovědětVymazat
  18. Pohled na moře navodí vždy úžasnou pohodu v duši, ale tvůj dovětek, že máš dýni.
    No musela jsem se smát, byť by to znělo rezignovaně, toto období je báječné.
    Právě pro ty dýně, pečená nebo polévka, prostě krása.
    Kouzelný podzim!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, nemohu si nikdy té mořské nádhery nabažit.
      Nejsi sama, kdo se mi směje - mám podzim ráda, jen se těžko smiřuji s odchodem léta...
      Ale jsem dost stará, abych věděla, že každý čas nese něco krásného a neopakovatelného...
      Simi, měj hezké dny, H.

      Vymazat
  19. Heli!!
    Měli jste báječnou dovolenou, z fotek to nádherně sálá a voní
    a ta historie..
    Vím, že s létem se loučíš nerada, ale moc hezky sis jej prodloužila!!
    Měj se moc hezky Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru, ty mě už znáš...
      Moc děkuji za milá slova a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  20. Helenko.. prohlížím si Tvé nádherné fotky a s láskou vzpomínám. Jako bych se tam procházela s Vámi.
    Je zajímavé jak se tato místa uloží do srdíčka. A na všechno si najednou vzpomeneš.Moc děkuji 💙
    A neboj.. léto sice uteklo,ale podzim má také pěknou tvář. Posílám pozdrav a krásné dny přeji.Z💙

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, já vím, jak ti Kréta uvízla v srdíčku!
      Měj hezké dny, moc zdravím, H.

      Vymazat
  21. Helenko krásná dovolené a nádherně prodloužené léto. Podzim je zatím vlídný a slunečný, takový mám ráda. Dýňovou polévku jsme měli koncem srpna, další dýně čekají na záhoně ...
    Měj hezké dny, Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuji za milá slova, zatím je podzim moc krásný!
      Přeji pohodové dny, H.

      Vymazat
  22. Už na IG mě fotky zaujaly. Nádherné místo. těším se na pokračování. Hezký večer, Helenko. M.

    OdpovědětVymazat
  23. Helenko, myslím, že Krétu může člověk vidět stokrát a pokaždé něčím překvapí. Je vidět, že počasí jste měli objednané pohádkové, ty obrázky jsou snové.
    Měj se krásně i ve dnech podzimních.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, ano, zatím stále objevujeme a kocháme se.
      Bylo tam všechno jako na objednávku, nejen počasí!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  24. Helenko, slyším šumění vlnek a zvuk racků, cítím větřík ve vlasech, slunce na tváři, vůni moře a vlnky, které mi co chvíli hladí bosé nožky. Krásně jste si to užili. Počasí luxusní, stejně jako zbytek, že?! .o) Přesně tak má dovolená vypadat.
    Prima dny!
    K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co k tak poetickému komentáři napsat - prostě moc děkuji, Katko!
      Hezký večer, H.

      Vymazat