...advent je tady...

neděle, prosince 03, 2023

Příjemný první adventní večer, vážení!

Myslím, že dnes se to velmi hodí - zvu vás na prohlídku Poutního kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře. 

Na blogu mám tohle místo několikrát.  Zastávka se nabízela při naší cestě z Vysočiny. Byl to takový dárek od manžela - práci i cestu přizpůsobil tak, abych stihla prohlídku a sám počkal s Aaronem venku. Vyšlo to na chlup - do objektu jsem vklouzla vchodem pro dělníky - ambit se rekonstruuje a je těsně před dokončením.



Genialitu Jana Blažeje Santiniho - Aichela si umím užívat i z venku, tentokrát jsem mohla i dovnitř. Předpokládala jsem, že v listopadovém úterý bude na prohlídce autobus seniorů nebo jen já. B je správně. Měla jsem sympatického mladého průvodce sama pro sebe. Byl to místy spíš takový příjemný rozhovor než klasický výklad.

Legendu o Janu Nepomuckém asi znáte. Jazyk jako symbol je věrnosti královně Žofii, to že její tajemství neprozradil ani při mučení... Kostel je vůbec prošpikován symboly a je zajímavé o nich poslouchat. 

Kostel má půdorys pěticípé hvězdy - v místě, kde se Jan Nepomucký utopil se prý objevila koruna z pěti hvězd. Areál má 5 vchodů, 5 kaplí s pěti oltáři. Pět písmen má i latinské slovo TACUI - mlčel jsem... A mohla bych pokračovat.

Raději vás nechám vychutnat si tu krásu nově zrekonstruovaného prostoru. 

Je to další místo, kam se můžete podívat i teď v zimní sezóně. Žasla jsem nad dokonale zkonstruovaným baldachýnem - je to skutečně látka namáčená v sádře a zdobený zlatem, dřevěné jsou až ty konce, které po stranách drží andělé. 



Byla to úchvatná půlhodinka.

Dělníci mi vchod zavřeli, musela jsem tím hlavním a tak jsem mohla alespoň omrknout zámek v Žďáru nad Sázavou. I sem se můžete podívat v zimě.

A teď aktuálně od nás - tradiční adventní kalendář naplněn, zabalen a včera dopraven dětem do Prahy.


Svícny jsou připraveny, chybí mi umýt jedno okno, výzdoba téměř hotová. Včera jsem stihla i věnec na vchodové dveře. Co nemám hotové, to je terasa. Nejdřív stále pršelo a teď mi totálně zapadala sněhem :o) Ale sníh jako adventní výzdobu beru všema deseti :o)
 

Užijte si dnešní večer!

Vaše Helena

You Might Also Like

42 komentářů

  1. Helenko, krásný adventní rozjezd i u vás. Díky za skvělou fotoreportáž )))Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Helenko, jsi dokonale připravena, výlet krasny, oprava se vydařila a luxus mít to místo jen pro sebe:-). Přeju pekny adventní čas. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ne, Maruško, ono je pořád co zlepšovat a dodělat :o)
      Zelenou Horu jsem si opravdu užila.
      Pa, H.

      Vymazat
  3. Helenko krásný úplně všechno! Já místo plnění adventních kalendářů pletu výbavičku pro první vnučku, která se nám za měsíc narodí a moc si to užívám. Krásný adventní čas přeji Vlasta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti, to je krásná zpráva! Ze srdce gratuluji!!!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  4. Heleno, Santini nemá chybu - s chutí jsem se kochala. Průvodce jen pro sebe jsme měli v bazilice sv. Prokopa v Třebíči a taky to bylo bezva.
    My se adventně "opíjíme" - máme jak my, tak syn se ženou adventní rumový kalendář, takže každý den ochutnáváme jeden rum a pak dojmy probíráme :D (tedy s tím opíjením to není tak horké - lahvičky mají objem 0,04 a dělíme si je napůl ;-)). Já tedy mám ještě hromadu dalších kalendářů, ale to už asi z mého blogu víš. Jen ten rumový jsem neprezentovala.
    Přeju krásné a klidné adventní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Stáňo. Jeho stavby jsou opravdu skvosty.
      Pobavila si mě už ráno - tak přeji hezké adventní opíjení :o)
      Měj se krásně a na zdraví!!! H.

      Vymazat
  5. Krásné místo,chci se tam podívat od doby,co jsem viděla o Zelené Hoře dokument.
    Když vnučka na Vysočině studovala jsme to nestihli,ale není to zase tak daleko,tak třeba na jaře.
    Krásné dárečky pro děti i věnec na dveře,jsi Helenko moc šikovná a na nikoho nezapomínáš.
    Měj hezký adventní čas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, my se tam zastavíme kdykoli je to možné. Santiniho stavby mě fascinují.
      Určitě si do Žďáru udělejte výlet, stojí to za to!
      Moc děkuji za pochvalu a přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  6. Helenka pozdravujem a prajem krásny adventný čas <3, Z.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to byl nádherný adventní dárek, svého průvodce jsem měla v Sázavě. Hodně jsme mluvili a málo jsem fotila (hi hi). Smekám klobouk před restaurátory, nádherná oprava a kostelík svítí novotou a sděluje nám zastav se. Byli jsme tam hodně dávno a to byl ušmudlaný. Skvělý tip. Krásnou výzdobu máš, břečťan vás ochraňuje, věnec je jednoduchý a přitom elegantní. Pohodové adventní dny přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, tos tedy trefila. Povídali jsme si a moc fotek jsem neudělala. Ale bylo to super! Teď se skutečně skví!
      Děkuji za pochvalu, břečťanu máme na zahradě celkem dost, manžel ho musí krotit, tak jsme ochránění pořádně.
      Hezké dny i tobě, H.

      Vymazat
  8. To tedy ano - měla jsi krásnou půlhodinku. Krásné pokoukání.
    Věnec na dveře máš jako vždy vkusný, elegantní. Líbí se mi moc.
    Měj hezké adventní dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, užila jsem si to!
      Moc děkuji za pochvalu a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  9. Zdravím Helenko. Měla jsem tu čest kostel navštívit. Celý areál je moc pěkný. Mek se hezky po celý adventní čas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím souhlasit, Maruško. Mám to tam moc ráda...
      I tobě přeji příjemné adventní dny, H.

      Vymazat
  10. Lezarts
    Nádhera!!!!
    Díky za upozornění, že je už opraven. To bude cíl na výlet, až nebudou závěje:-))).
    Jak vidno, jsi připravená vítat Advent👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Renatko, je téměř hotovo. Kostel úplně a ambitu už moc nechybí... Je to paráda.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  11. V kostele jsme byli naposledy letos na začátku roku. Prostředí Žďáru mám moc ráda, navíc teď blízko bydlí i mamky přítel, takže vždy je příležitost se tam podívat :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  12. Tenhle kostelík je naprosto úžasný. Velmi mystické místo :-) A co se sněhu jakožto adventní výzdoby týče, rovněž jsem pro všemi deseti, ať si lidi kolem nadávají, jak chtějí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to krásné místo, plné symbolů, tajemství...
      Ten sníh asi nevydrží, alespoň u nás, tak tu terasu raději nazdobím :o)
      Měj se krásně, H.

      Vymazat
  13. Helo, moc děkuji za překrásné fotky, nikdy jsem tu nebyla, tak se kochám alespoň díky tvým fotkám. Tvorba Santiniho je neskutečně nádherná, je až s podivem, co za svůj poměrně krátký život dokázal. Měj se hezky a užívej si klidný advent, pá 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Evi! Jeho stavby jsou úchvatné.
      Moc děkuji a i tobě přeji příjemné dny, H.

      Vymazat
  14. Helenko, stavby Santiniho jsem objížděla a navštěvovala celkem dlouho, ještě pár mi jich chybí a kostel na Zelené Hoře je jeden z těch úžasných.Moc ti přeji taková zastavení, obdivuji vždy tvé snímky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, Jiřinko, už jsme si o něm několikrát psaly...
      Moc děkuji za tvá slova a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Helenko, na Zelenou Horu vzpomínám moc ráda. To místo má zvláštní až magické kouzlo, prostě Santini... Krásný je i zámek dole s interaktivní výstavou, bazilika, park. Kdo nebyl, doporučuji.
    Se zdobením jsi tedy úžasná. To já teprve začínám a doháním resty z minulého týdne. Ale věneček už je na stole :o) Kalendář jsem už druhý rok nedělala, já to už všechno prostě nestíhám :o), ale děti zkrátka nepřijdou :o) - ten tvůj je moc pěkný, jako každý rok. Jednoduchý a elegantní.
    Posílám adventní pozdrav. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, musím jen souhlasit. Byli jsme tam opakovaně, jak v areálu zámku tak na ZH a vždycky rádi.
      Není třeba mě chválit - dobře jsem věděla, co všechno mě čeká, tak jsem trochu bouchla do těla. Jinak by některé věci byly asi až v lednu. A opravdu ještě všechno nemám...
      Měj pokud možno klidné adventní dny. Pa, H.

      Vymazat
  16. Krásné místo jste navštívili. Chystali jsme se tam zastavit o dovolené, ale nakonec vše vyšlo jinak. Ráda bych se do těchto míst podívala, ale to už se asi nesplní. Měj krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, byla to vlastně náhoda, už jsem tam byla několikrát, ale klidně se ještě vrátím.
      Moc ti přeji, aby ses tam taky podívala...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  17. Kostely jsou v tomto období tak krásné.
    Věnec se ti moc povedl, Helenko. 🙂
    Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko kouzelné místo, moc ráda se na Zelenou Horu vracím. Co se týká adventních kalendářů, dodržujeme u nás taky i u dospělých dětí, mají radost. Kupuju na stromeček každý rok polomáčené arabesky, byl tu teď prostřední syn a s nejmladším obě krabice snědli ! Když jsem jim řekla, že to bylo pro malé děti (vnučky), tak mě říkali - mami, ale my jsme taky děti :o):o):o). Pozdravuju, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já, Leni! Má to tam krásnou atmosféru!
      A jak čtu, máte doma taky veselo a plno dětí :o) Adam mi včera říkal, že si kalendář vzal do práce a dělá jim tam atmosféru...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  19. Helenko, nádherné místo, díky za hezkou reportáž. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj Helenko,
    byla jsme tam několikrát a je to moje oblíbené místo. Santini Aichel to prostě uměl...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje taky, Hani. Ráda pokaždé využiji možnosti se tam podívat...
      Měj příjemnou neděli, H.

      Vymazat