...dárek...

pondělí, prosince 11, 2023

Příjemný večer vám všem!

Na některé dárky je dobré si počkat. V září k narozeninám jsem dostala od Adama vstupenky na prohlídku vily Volman v Čelákovicích a v sobotu nastal den D.


Vila je po rekonstrukci přístupná od loňského podzimu, vstupenky je potřeba koupit předem. 
Dům si postavil továrník a mecenáš Josef Volman podle návrhu dvou mladých architektů Karla Janů a Jiřího Štursy. Je to jedna v nejlepších ukázek meziválečné architektury, českého funkcionalismu. Inspirace Le Corbusierem je cítit na každém kroku.
Hned ve vstupní hale je k vidění ikonické schodiště...


Otevřely se dveře a mohla jsem poprvé nahlédnout do obrovského reprezentačního prostoru vily. 


Asi 170 m2 velký impozantní prostor rozdělený na jednotlivé zóny, zajímavé výhledy velkým množstvím oken do rozsáhlé zahrady nebo spíš parku.




Jestli mě vila něčím zaujala, bylo to množství zajímavě řešených teras a dokonce i most, po kterém se dalo z ložnice dojít k bazénu.




To už jsme v prvním patře. Velkorysá vstupní hala nás zavede do soukromých pokojů pan Volmana a jeho adoptivní dcery Ludmily. Jedná se vždycky o ložnici, pracovnu, šatnu a koupelnu. Paní Volmanová se dostavěné vily nedožila.


Apartmá slečny je možné si pronajmout a ubytovat se zde.


Luďa měla v mramorové koupeně vanu modrou, pan továrník růžovou. Tak to prý bylo v té době zvykem.



Pracovna továrníka Volmana. Nutno říct, že továrna i vila byla po válce znárodněna, od 50. let tady byla školka pro děti zaměstnanců TOS Čelákovice. Od roku 1990 byl dům opuštěn a chátral. Podle fotek byl stav skutečně neutěšený, devastace obrovská.


Podnikatelé z Čelákovice vilu koupili a dlouhé roky ji opravovali. Povedlo se, a my ji teď můžeme navštívit a udělat si představu o vlastně nedávné historii. Rekonstrukci provedl architekt Marek Tichý. Jeho jméno můžete znát v souvislosti mnoha zdařilými rekonstrukcemi - Werichova vila, Pragovka, Škodův palác...



V září 2022 se vila zařadila do katalogu moderní architektury Iconic Houses. Je to seznam ceněných staveb 20. století, my tam máme 13 zástupců.








Ještě poslední ohlédnutí. Prohlídku jsem si opravdu užila, Adam mi umí udělat radost...


Pokud dovolíte, tento příspěvek budu věnovat Jiřince - ona ví...

Všechny moc zdravím a přeji příjemné a hlavně pokud možno klidné dny.

Vaše Helena

 

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Helenko a ja uz myslela, ze jsi dostala celou vilu:-)! Je krasna, vypada jako soucasna, na tehdejsi dobu to musel byt skutecne unikat. Pekny vecer. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, haha, ten obývák bych tedy vysávat nechtěla a tak okna...
      Podívání mi úplně stačilo :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  2. Helenko, tento dárek ti moc přeji a za to věnování ti moc děkuji. Až pojedu do Č. mamce na hrob, pošeptám jí....
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, teď si čtu mail od tebe! Moc rádi jsme se do Čelákovic podívali.
      Užij si výlet a opatruj se. Pa, H.

      Vymazat
  3. Lezarts
    Jedním slovem nádhera a druhým, díky za reportáž!

    OdpovědětVymazat
  4. http://es-ideas.blogspot.com/
    Helenko, to musel být krásný zážitek. Vila vypadá nádherně.
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl, Evi! Jsem ráda, že jsem tam mohla nakouknout...
      Měj hezký víkend, H.

      Vymazat
  5. Helenko, vila je to obrovská a hodně prostorná, hodně oken, tedy hodně svetla...ale bydlet bych tam nechtěla a hlavně bych to nechtěla uklízet. Viděla jsem nafocené interiéry vily Miroslava Kalouska. Na podívanou krásné, ale na bydlení studené,samé sklo a bílá...nic pro mě. Mám raději dřevo pokud možno přírodní, voňavé teplé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani já bych tam bydlet nechtěla, Járo, ale ráda jsem se podívala. Mám ráda prostor, ale tohle je opravdu moc :o)
      Opatruj se, pa H.

      Vymazat
  6. Helenko, představila jsi nám opravdový skvost. Tak přemýšlím, jestli při rekonstrukci byly dodrženy původni architektonické prvky, tedy podoba i vybavení odpovídá době pana továrníka, pak byli architekti opravdu nadčasoví. Budova působí moderně i na naší dobu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, dochovaly se i plány a celkem i dost fotek, snažili se vrátit domu původní podobnu. Dokonce se dělaly i sondy do omítky, aby se vymalovalo původními tóny. Jen nábytek se nedochoval, je tam jen jeden původní kus. Vila je vybavená tak, aby to časově odpovídalo.
      Máš pravdu, stavbě je opravdu nadčasová.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. Heleno, je to opravdu zajímavá a krásná stavba. Je skvělé, že se ji povedlo zrekostruovat. A jsem ráda, že jsi mi její návštěvu zprostředkovala svým článkem. Díky a hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, trvalo to, ale povedlo se. Je to opravdu krásný dům.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  8. Helenko, tak to je krásný dárek od syna ! Děkuju za podívanou, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oni ti moji vědí - dostávám krásné dárky :o)
      Leni, měj hezké dny, H.

      Vymazat
  9. Další z architektonických skvostů který dostal šanci na nový život což je naprosto skvělé! O vile jsem viděla šot v Toulavce i jsem o ní četla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já taky, proto jsem si ji přála vidět. Stálo to za to!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  10. Opravdu krásný dárek jsi dostala. Je to nádhera ! Rekonstrukce se povedla.
    Hezký den, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  11. Architekturu mám ráda a tato vila je nádherná. Rekonstrukce skvěle provedená. Díky za ukázku, ráda jsem si to s tebou prošla. Pěkný den přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, doporučuji - udělej si výlet. Je to krásný dům.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  12. Helenko, ráda jsem se podívala, vilu neznám a do Č. se asi nedostanu. Vila nádherná, hodně prostoru a má styl, ale jestli ti její obyvatelé byli šťastní, pokud dobře čtu, paní se dostavby ani nedožila. Jsem ráda za nahlédnutí.
    Přeji další podobné prohlídky. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, pan Volman dával práci spoustě lidí, staral se i o jejich slušný život a vzdělání jejich dětí. Osobní život byl složitější - neměl se ženou děti a paní předčasně zemřela...
      Moc ráda jsem se do toho domu podívala.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. moc pěkné! :) nejvíc se mi líbí ta vana – růžovou bych brala ještě víc :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, která z nás někdy nechtěla růžovou vanu :o)
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  14. Krásný dárek od syna.Vila je naprosto úchvatná,mám ráda velké,světlé prostory.O vile jsem už četla
    a protože mám sestru kousek od Čelákovic,tak ji snad uvidím na vlastní oči.
    Helenko,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, určitě si naplánuj výlet, bude se ti tam líbit.
      Hezký večer i tobě, H.

      Vymazat
  15. Helenko, ty roky nejsou vůbec poznat. Podobné domy se teď staví a tenhle by uspěl, jen nevím na kolik by došel :o)
    Měj klidné adventní dny, jen jak to půjde. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsou, Jituško! Je vidět, že tento styl je prověřený časem. A cena - asi nedozírná, protože dům stojí v parku s bazénem a kurtem...
      Přeji příjemný víkend, H.

      Vymazat
  16. Ahoj Helenko,
    vila vypadá nádherně. Už jsem koupila vstupenky, bude to skvělý dárek pro rodiče:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, doufám, že rodiče budou rádi, jako jsem byla já.
      Parádní dárek!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  17. Vilka je moc krásně opravená :) Líbí se mi, že udělali i decentní vánoční výzdobu.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, Míšo, jen bych jí nenazvala vilkou - je to barák jako hrom :o)
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  18. Opravdu krásná vila. Moc mě ty promyšlené stavby baví.
    Manžel hned věděl, že je i v knize Slavné vily Středočeského kraje, kterou máme doma.
    Už listuju 😉
    Krásný večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, my ty knihy máme všechny, alespoň myslím, je to hezké čtení a prohlížení.
      Měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  19. Helo, syn tě má dokonale přečtenou a ví, čím ti udělá radost. Určitě to byl nejen super dárek, ale i skvělý zážitek. Díky, že ses o něj podělila 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, to tedy má! Dárek jsem si opravdu užila.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Ano, symbolika červené a modré (a spolu s tím i růžové a bledě modré jakožto variant těchto barev) fungovala po celá staletí obráceně. K dnešnímu modelu jsme se propracovali až po druhé světové válce. A most, co vede z ložnice k bazénu, mě tedy pobavil :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, tak bylo spoustu vychytávek - z ložnice ráno do bazénu, kdo by to nechtěl :o)
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  21. Vija
    Děkuji za reportáž , rekonstrukce se povedla. Hezký dárek si dostala. Měj hezký pátek. J

    OdpovědětVymazat