...Shepherďs pie...

neděle, ledna 13, 2019


Příjemný nedělní večer, vážení!

Začínám sice fotkou stolu s milovanými hyacinty, které mám nejraději přesně v této, teprve nerozvinuté fázi, ale budeme vařit.
Britská kuchyně nemá zrovna skvělou pověst, ale jsou tam pochopitelně i čestné vyjímky. Jednou z nich je 


 Shepherďs pie neboli pastýřský koláč.

Vynikající, i když ne právě fotogenické jídlo. Koláč to je jen podle názvu, jedná se vlastně o zapečené ragú pod bramborovou kaší!


Co potřebujeme:
libové hovězí maso, slaninu, trochu olivového oleje, červenou cibuli, mrkev, řapíkatý celer, česnek, feferonku, plechovka rajčat a rajčatový protlak, červené víno, sůl, pepř, bobkový list
mražený hrášek, brambory na kaši, máslo, parmazán nebo čedar

Na malém množství oleje rozpustíme kostičky slaniny a orestujeme zeleninu. Kdo má rád, přidá feferonku.



Na chvilku odložíme stranou a jdeme na maso. Ve velkém kastrólu rozpálíme olej a orestujeme mleté maso. Hodně zprudka, mělo vy se opékat a ne dusit. Snížíme teplotu, přidáme připravenou zeleninu, rajčatový protlak, osolíme, opepříme a zalijeme vínem a dusíme.
Teď je čas připravit bramborovou kaši, do které přidáme jemně strouhaný sýr.
Asi po půl hodině přidáme do ragú rajčata, necháme ještě chvilku probublávat a eventuálně zreprodukovat tekutinu a máme hotovo.

Maso přesuneme do zapékací mísy,


posypeme mraženým hráškem


a překryjeme bramborovou kaší. Povrch kaše můžeme ještě posypat sýrem.


 Zapečeme v troubě - stačí 20 minut na 200 stupňů.


Jak jsem psala, nic fotogenického, ale vynikající to je. V Anglii to servírují většinou tak, že prostě dají mísu doprostřed stolu a každý si nabírá podle chuti. Pokud to někdy vařím pro návštěvu, použiji malé zapékací misky a v nich jídlo i servíruji.
Nepsala jsem ani množství. Ragú totiž většinou dělám větší množství (třeba 1,5 kg masa) a část si dám do mrazáku. Hodí se skvěle třeba i na boloňské lasagne.


Tak doufám, že si pochutnáte jako my dnes.

Přeji příjemný večer a pohodový vstup do nového týdne.

Vaše Helena

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Helenko, úplně se mi sbíhají sliny, zkusím to příští víkend. Pěkný týden. P.S. taky mám nakoupené hyacinty, jakmile odklidím vánoční výzdobu, začnu vyhlížet jaro :-). Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, je to opravdu dobré jídlo, doufám, že bude chutnat i u vás.
      Čas hyacintů nastal!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  2. Helenko, tvé recepty nikdy nezklamou. A hyacint je i u nás, mám je ráda doma a další rok jsou v zahrádce :o)
    Měj hezké dny. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, to mě skutečně moc těší!
      S hyacinty to mám stejně :o)
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  3. Helenko, ty mi děláš chutě. Vypadá to báječně, šťavnatě, jenom hrášek bych tam nemusela. .o)
    Na jarní kytičky už se také těším, vánoční výzdobu už jsem uklidila, tak pomalu přichází čas.
    Měj krásný týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, ten hrášek klidně vynech, to určitě není problém! proč jíst něco, co nemáš ráda...
      Je to tak, čas hyacintů je tady...
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  4. Helenko, další skvěle vypadající recept, díky za něj. S mletým masem vařím ráda, především v týdnu, kdy není tolik času. Mám jej ráda právě pro tu rychlost, s jakou se s ním dá pokrm připravit :) A tohle vypadá opravdu fajnově.
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, je to pravda, maso je hotové za chvilku a možností je mnoho...
      Moc děkuji za pochvalu a přeji hezký den, H.

      Vymazat
  5. Hyacint ještě nemám.Ale co nevidět, si ho taky pořídím.
    Recept vypadá lákavě. A v podstatě to ani není nějak složité.:-)
    Hezké příští dny, Heli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, kytičky jistě doženeš, teď jich bude všude plno.
      Jídlo složité není, já vařím jenom jednoduchá :o) A když je toho masa víc, máš v mrazáku zásobu, ta se vždycky hodí!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  6. Helenka,
    hyacinty mám na okne aj ja a pomaly sa začínajú otvárať... tiež ich mám rada.
    Pie vyzerá vynikajúco, priznám sa, robievam ho i keď len výnimočne a je naozaj veľmi chutný a jednoduchý.
    Pekný nedeľný večer, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, moc ráda je pozoruji, jak se otvírají...
      Tak jsem ti jídlo připomněla, na zimu jako dělané, třeba ho zase nachystáš!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  7. Hyacinty jsem si chtěla dneska koupit v Lidlu - měli je v letáku v akční nabídce. Ale vzpomněla jsem si pozdě - už nebyly :-(.
    Pastýřský koláč jsem ještě nedělala - nemám moc v oblibě bramborovou kaši,takže mne příliš neláká.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, já mám tyhle z Ikea.
      Tak tebe chyb neuctila, třeba využiješ alespoň to ragú.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  8. Helenko, vypadá to lákavě a určitě výborné jídlo. Můj muž nemiluje bramborovou kaši, takže tohle by asi nejedl. Já jo :-) Měj pěkné pondělí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Další, kdo nemá rád kaši... myslela jsem, že to je takové nekonfliktní jídlo :o)
      Marti, měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  9. Musela som nakuknúť, lebo som vôôôôbec nerozumela názvu :D Ja mám také zapekané rada, kľudne bz som ochutnala ... ale názov si už nepamatám :D :D :D Pozdravujem, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ty si mě rozesmála :o) Stačí, když budeš vědět, že to je pastýřský koláč, nebo prostě jen jídlo, které ti chutná!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  10. Milá Helenko, vzhledem k tomu, že mám dneska a zítra dopoledne vynucenou hladovku, tak bych si dala pastýřský koláč hned !
    A to teprve dnes deset hodin, jsme zvědavá co budu říkat zítra tohle dobou ;-)
    Měj lepší týden než ten minulý , pokud možno bez bílých plášťů !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, doufám, že tvá hladovka byla k něčemu!!! Myslím na tebe!
      Doufám, že teď už v klidu odpočíváš!
      H.

      Vymazat
  11. Mmmm asi mám hlad :D Ještě musím chvíli počkat, nebo mi nebudou stačit zásoby, co mám z domu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzka, nabídla bych ti, ale už dávno není!!!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  12. Hyacinty jsou krásné, taky jsem si včera jeden koupila. Tak se těším, až vykvete.
    Pastýřský koláč jsem také už párkrát dělala, jen jsem musela dávat málo zeleniny, žádný hrášek a hodně masa. Jinak by to ten můj "masožravec" asi nesnědl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, i ty si mě rozesmála - když chlap pracuje v lese, nechce prostě chroupat mrkev, že :o)
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  13. Ja na to mlete maso moc nejsem, tak ho moc nedelam, kdyby mi ho namlel reznik pred ocima, tak jo, ale ten nas nemele drubezi a jine my moc nee. Trochu vybiravi, ze!:-) Ale mne by stacila ta zelenina pod kasi, to bych mohla taky nekdy zkusit. Hezke odpoledne, Helenko. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, hlavně, když si pochutnáte! Snažím se vařit co nejpestřeji, všechna masa. Je pravda, že když byly děti malé, hovězí taky nejedly.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Oooooo, vypadá to úžasně 👍
    Hned bych si dala. U nás by, bohužel, zvítězily ty boloňské špagety 😅
    Krásný začátek týdne 🙋

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, děkuji! Ujišťuji tě, že špagety jsou s tímhle ragú taky skvělé!
      Dobrou chuť a hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Heli, ragú, ale na lasagne robím zvyčajne z 2-3 kíl mäsa. Dlho to trvá, tak preto hneď vo veľkom a šup na mrazák. Táto tvoja obdoba sa mi páči, muž je viac zemiakový ako cestovinový, tak vyskúšam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, já měla naposledy 2 kg masa, ale už mi to trochu skákalo i z největšího hrnce :o)
      Budu moc ráda, když si muž i ty pochutnáte!
      Pa, H.

      Vymazat
  16. Helenko, hm náhodou to vypadá velice chutně :) ... už jsem o tomto receptu četla, ale ještě jsem ho nezkoušela ... a bezva nápad, zapékat ho v malých miskách! Máš pěkný "obal" na hyacinty a vlastně i ty háčkované hvězdičky jsou moc hezké :) Pěkný den, M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, vyzkoušej, chutná to opravdu skvěle!
      Hrnec s hubičkou je suvenýr z výletu, je to bílý porcelán, mám ho moc ráda. Hvězdičky jsem taky už ukazovala, dělala jsem je před pár lety na adventní stůl.
      Moc děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  17. Helenko, ty nám děláš chutě:-))) To musí být dobrota.
    Přeji krásný týden. Eva

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko, určitě vyzkouším - recept vypadá báječně a jak musí chutnat.
    Měj se moc hezky Iva

    OdpovědětVymazat
  19. Bezlepková dobrůtka.. tak to já můžu a moc ráda vyzkouším. Děkuji za recept.😉
    Posílám pozdrav k Vám domů a měj se moc krásně.Z🖤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, sláva, konečně i něco, co je dobré a je to i pro tebe!
      Rádo se stalo!
      I já moc zdravím všechny u vás! H.

      Vymazat
  20. Zdravím, Helenko, recept jsem dosud neznala, u nás by to dopadlo tak, že já bych si dala kaši a zeleninu, manžel a návštěvy maso a trochu kaše. Sýr do kaše - vyzkouším na sobě.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, ty si mě pobavila :o) Každému co jeho jest, že :o)
      Moc děkuji za milou návštěvu a zdravím, H.

      Vymazat
  21. Helenko, teď jsem zjistila, že mi málem unikl tvůj jedlý příspěvek :o). Takhle zapečené maso se zeleninou s bramborovou peřinkou, to mne velmi zaujalo a určitě vyzkouším.
    Hezké dny ti přeji.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, to jsem moc ráda, u nás ho milují doslova všichni, což je radost. Dobře a nekonfliktní jídlo :o)
      Tak ať chutná i u vás!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  22. Přiznám se, že ta poslední fotka je jako skutečná tečka, ta mne nalákala, ta v mých ústech nahromadila sliny. Já jsem bramborová a tohle jídlo by mne skutečně potěšilo a polechtalo chuťové pohárky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, když si představím, že bych si dobré hovězí nechala namlet u vás, to by tak byla hotová slast!
      Ale dobré to opravdu je!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat