...vzhůru a pak něco na zub...

čtvrtek, února 29, 2024

Příjemné odpoledne, vážení!

Když už je člověk ve Varech, je skoro povinností omrknout i některou z mnoha vyhlídek. My si vybrali tu Goethovu.

Tuhle pohádkovou stavbu navrhli naši známí Fellner a Helmer. Rozhledna s výletní restaurací je vysoká 42 metrů. Nápad postavit ji měla arcivévodkyně Štěpánka Belgická, snacha císaře Františka Ferdinanda a císařovny Alžběty Bavorské (Sissi), před ní i Johan Wolfgagng Goethe. Starosta Varů Knoll vyhověl až dámě :o)

Kouzelná stavba měnila v průběhu let své jméno - nejprve se jmenovala po arcivévodkyni, v jistých letech dokonce i po Stalinovi.


Restaurace i vyhlídka je v zimě zavřená, my tam ale nebyli kvůli výhledu. Chtěli jsme Aaronovi dopřát proběhnutí, aby se pak na kolonádě chovat důstojně :o) Bylo -11 a foukal ledový vítr, celé návrší jsme měli sami pro sebe.





To už je definitivní konec za naším pobytem u Karlových Varů. Bylo nám moc hezky.

No a teď si ještě něco upečeme. Na tenhle recept jsem narazila na jednom německém blogu. Různých pletených dobrot je všude dost, ale tenhle je nadívaný marcipánem. To se mi hodilo, protože od Vánoc jsem měla ve špajzu několik marcipánových tyčinek, o které nikdo nejevil zájem...

Cop plněný marcipánem


Těsto jsem svěřila pekárně:
200 ml mléka, 60 g rozpuštěného másla, 2 vejce, 450 g hladké mouky, 20 g droždí, 60 g cukru, špetka soli a citronová kůra
Než se zamíchá a vykyne těsto, připravíme si nádivku:
400 g nastrouhaného marcipánu (v receptu byl čistý, já měla ty tyčinky potažené čokoládou), 125 g mletých mandlí, 2 bílky a lžíce mléka. 
Vše spojíme v míse v jakýsi krém.
Vykynuté těsto rozválíme, potřeme nádivkou, stočíme do rolády. Tu podélně rozřízneme (na konci nedokrojíme) a stočíme do copu.


Než se předehřeje trouba na 180 stupňů necháme kynout. Pak upečeme. Trvá to něco přes půl hodiny.


Celou tu dobrotu necháme vychladnout a doladíme polevou z citronové šťávy a moučkového cukru.
Musím říct, že teď všechny mrzí, že toho marcipánu nebylo víc :o)


Mějte se krásně!

Vaše Helena

 

You Might Also Like

42 komentářů

  1. Jejda Helenko, ty mi děláš chutě. Marcipán s čokoládou je rozhodně ještě lepší než čistý marcipán. Vypadá to nádherně a určitě i moc chutná. Vsadím se, že už moc nezbylo. Škoda, že mám Karlovy vary trochu z ruky. když jsme se tam stavili se zájezdem, tak to bylo jen prolétnutí Kolem kolonád, nákup becherovky.....Chtělo by to více času. Když jsme bydleli v Čechách, tak jsme tam s rodiči byli, maminka si koupila nádherné číše na víno, vypadají jako tulipán. Už mám po mamince jen dvě a z Varů si ty vyhlídky nepamatuji. Přeji ti hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, nebylo to v plánu, ale čokoláda tomu tomu rozhodně neublížila, spíš naopak :o)
      KV jsou krásně město k procházení a nespěchání. Taky se chci vrátit...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  2. Na vyhlídce jsme byli v listopadu. Moc se nám tam líbilo. I pěší trasa z Varů byla moc fajn.
    Mňamka s marcipánem vypadá moc dobře.
    Měj se moc Helenko.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, věřím, že se kolem Varů dá moc hezky chodit - trochu jsem to vyzkoušeli, rádi se vrátíme.
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  3. Helo, vyhlídka je určitě krásná, ale já bych osobně dala přednost marcipánovému copu. Přece jenom taková lahůdka a v teple ... 😊😀😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) Evi, chápu! Zima tam byla opravdu děsná, tak netipcká tuto zimu :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  4. Helenko, vyhlídka vypadá skutečně jako z pohádky od Disney. Škoda, že byla (nejspíš) zavřená ta výletní restaurace. V -11 by se hodilo něco na zahřátí, že?
    Cop se ti povedl náramně. Já bych musela vymyslet jinou náplň neb marcipán a mák jsou u nás v nemilosti, ale těsto si píšu. To vypadá slibně :o)
    Měj krásný poslední únorový večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, bylo tam pusto prázdno, mráz a vítr... Ale i tak se nám tam líbilo.
      Nebýt doma ty zásoby marcipánu, asi bych se do copu nepustila. Úplná topka to u nás taky není. V copu se zblajzl a ještě jsem dostala pochvalu - co víc můžu od marcipánu chtít .o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  5. Lezarts
    Krásná stavba na krásném místě!
    Takový cop bych si nechala líbit:-))) Tuším, že nezbyl ani drobeček!

    OdpovědětVymazat
  6. To je nádherné místo. Škoda že nám pobyt ve Varech propršel a nahoru jsme se nedostali vůbec. Díky za úžasnou podívanou a posílám pohlazení Aaronkovi. Přeji Ti moc krásné dny Helenko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, to je opravdu škoda, na počasí jsem měli fakt štěstí, nestudenější dny letošní zimy a slunce každý den.
      Pohlazení ráda vyřídím :o)
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  7. To je krásná stavba - doslova pohádková. Hmm a marcipánový cop je hodně lákavý. U nás by zcela určitě šel na odbyt hodně rychle.
    Hezký den a pohodový nastávající víkend !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Hani, je jako z pohádky.
      Ano, cop byl celkem veliký, ale hravě jsem si s ním poradili :o)
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Nádherná stavba, kterou neznám a ráda jsem si rozšířila obzory. Kávu mám uvařenou, jenom nemůžu k sobě dostat ten zákusek. Krásný víkend přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, moc ráda bych ti nabídla - cop tu už nemám, ale kokosové tiramisu ze včera ještě zbylo :o)
      Přeji hezké pondělí, H.

      Vymazat
  9. Mňam, marcipán miluju! Nejsme si ale jistá, zda nejsem v naší rodině jediná. Budu muset recept vyzkoušet, abych to ověřila.
    Krásný, snad už jarní, víkend, Helenko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, cop voní po másle a mandlích a to by asi neurazilo nikoho.
      Ať vám chutná všem!
      Pa, H.

      Vymazat
  10. Helenko, jak se řekne Vary, tak vidím nádobku s pipíkem, které si táta přivezl z lázní s obrázkem kamzíka. Pak taky jsme chodili tancovat na okraj Varů do jedné výletní restaurace a moc rádi si město projdeme až k Termálu a zpět. Už bych tam ráda opět zajela a podívala se do Muzea vánočních ozdob a medvídků. U tebe je pořád něco dobrého. Jiřina z N..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je hezká vzpomínka, Jiřinko! Byl s námi Aaron, tak jsem kolem muzea jen jela...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  11. Helenko, krásné fotky Goethovy rozhledny👍👍👍. Už je to pár let, kdy jsme tam byli.
    Marcipánový cop vypadá úžasně a věřím, že moc chutnal. Určitě vyzkouším.
    Měj prima dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, děkuji za pochvalu a budu ráda, když cop zachutná i u vás!
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  12. Heli, krásné místo :) A cop vypadá velice chutně, mňam. Přeji krásný víkend :)

    Můj život ve slovech

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, Šárko! Takové pohádkové! Cop zmizel hodně rychle :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  13. Heleno, ty mi tedy děláš chutě :). Nevím, jestli ty kokosové muffiny, co jsem před chvílí vytáhla z trouby vydrží do rána :D.
    My v KV zvládli jen vyhlídku Diana, protože na obzoru se stahovaly mraky (díky tomu, že jsme to vzali lanovkou, jsme nezmokli), tak jsem se na tu Goethovu koukla aspoň u tebe
    Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, teď ti přibyly starosti, tak doufám, že sis alespoň jeden muffinek dala...
      Musíme se do Varů prostě vrátit, já zase nebyla na Dianě...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Velmi zvláštní stavba! A nejsem sice vůbec fanynka marcipánu, ale jsem ráda, že jste si pochutnali :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je, romantismus vládl!
      U nás marcipán právě taky tak trochu zbyl, bylo fajn ho takhle zpracovat...
      Marie Veroniko, přeji hezký den. H.

      Vymazat
  15. Oooo tak s marcipánem jsem ještě nězkoušela, většinou dělám jen s čokoládou, i to u nás zmizí jak nic :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janino, vyzkoušej, voněl po mandlích a chutnal opravdu dobře.
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  16. Helenko zdravím, v Karlových Varech a na Goethově vyhlídce jsem byla vloni po asi třiceti letech... S marcipánem i fondánem pracuju ráda pro druhé, sama to nejím. Pac Aaronovi, to je takový fešák ! Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, ráda věřím, že to byl hezký návrat!
      Aaron děkuje za pochvalu a oba tě moc zdravíme... H.

      Vymazat
  17. Helenko, díky, na té vyhlídce jsem nebyla a je moc hezká. Pozdravuju Aaronka. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I nám se tam moc líbilo, Marti!
      Pozdravy vyřízeny, taky tě zdravíme :o) H.

      Vymazat
  18. Krásná vyhlídla. Ve Varech je toho tolik co vidět. Tuhle jsme při naší návštěvě ani nestihli navštívit. Hlavně tam jsou tak krásné výhledy :) Cop vypadá skvěle. Také bych měla něco upéct, ale nevím moc co. Něco s tvarohem, ale ještě jsem se nerozhodla.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musíme tam prostě ještě zajet, Míšo!
      Určitě si vymyslela něco moc dobrého :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  19. My na této vyhlídce byli v létě a taky bylo zavřeno! :D A ten cop je super nápad, miluju marcipán, tak to určitě vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak to jsem si myslela, že v létě to tam žije. Škoda, přes sklo vypadala kavárna příjemně...
      Budu ráda, když cop vyzkoušíš!
      Luci, měj pohodový večer, H.

      Vymazat
  20. Ahoj Helenko,
    vyhlídka vpadá krásně, ale ten cop je fantastický. Asi se podívám do spíše, jestli mi taky nezbývá nějaký marcipán...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak to jsem ráda, že tě cop zaujal. No a až ho zblajzneme, vyběhneme na nějakou vyhlídku :o)
      Pa, H.

      Vymazat