...Úterý ve středu...

středa, února 14, 2024

Příjemný večer vám všem!

Nebojte se, nezbláznila jsem se, v zápětí se vám pokusím ten prapodivný název dnešního příspěvku objasnit.
Tuhle zastávku na našem putování na Karlovarsku si přál manžel. Chtěl se podívat do městečka Úterý.


Že jste o Úterý neslyšeli? No, vlastně se ani nedivím. Já jsem před pár roky taky neměla tušení. Jenže pak jsme se začali dívat na seriál Zdivočelá země podle knih pana Jiřího Stránského. Zaujalo nás náměstíčko, kde se ledasco v seriálu událo a tak jsem zapátrala. Natáčelo se v Úterý.


Vždycky se na taková natáčecí místa ráda podívám, někdy je s podivem, jakými kouzly filmaři disponují.


Tady se ale moc nečarovalo, byli jsme na náměstíčku sami a musím říct, že v tom tichu jsem čekala, že z některých dveří vyjde Antonín Maděra.


Seriál jsem si doma znovu pustili. Není to úplně pohodové koukání, osudy českých pilotů létajících za války u britského letectva jsou si tak podobné. Zajímavá je i poválečná historie našeho pohraničí, Sudet. Smutné. 


Městečko není ale jen seriál. Založeno bylo už ve 12. století. Mělo právo pořádat trhy a jarmarky, žily tu hornické rodiny, řemesla tu měla vlastní cechy. V 17. století téměř vymizela čeština, obyvatelstvo bylo německé. Poválečné dějiny jsou poznamenány vysídlením německého obyvatelstva, proběhla tu vlna demolicí opuštěných a církevních budov. Náměstí s kašnou, mariánským sloupem a měšťanskými domy bylo naštěstí ušetřeno. Za sloupem je dům č. 69 takzvaná Turbovna - tady se 160 let vařilo mýdlo.




Byla to moc hezká zastávka, nedivím se, že se Úterý filmařům líbí. Malebné místo.

Mějte příjemný večer!

Vaše Helena

You Might Also Like

52 komentářů

  1. O vesničce Úterý jsem kdysi četla, tak vím, že existuje. Díky za krásné obrázky, prošla jsem se s tebou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rijo, byla to krátká, ale moc hezká zastávka.
      Přeji hezký víkend. H.

      Vymazat
  2. Helenko, naštěstí Úterý znám, ale pohled na tvé fotky odtud mne nadchly. Máš to krásně nafocené.
    Tak už jen navštívit nějakou tu Středu, Čtvrtek a Sobotu a máš to všechno, zdravím Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já tvůj humor prostě miluji!
      Moc děkuji a přeji krásný narozeninový večer. H.

      Vymazat
  3. Helenko, to je skvělé. Také jsem nevěděla, že Úterý jako městečko, existuje. Stojí za návštěvu. Musím se podívat na mapu, kde to přesně je. Díky a měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, je to zajímavý kraj se zajímavými místy, tohle je jedno z nich.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  4. Úterý sa mi páči veľmi, hoci je streda, ďakujem za prechádzku ❤️ Krásne dni, Marta 🌸🌸🌸

    OdpovědětVymazat
  5. Heleno, vrátila jsi mne v čase :). V Úterý jsme byli asi před pěti nebo šesti lety a taky se nám městečko moc líbilo. A přesně jak píšeš - bylo tam zcela liduprázdno - trochu jako kdyby se zastavil čas. My to tenkrát spojili ještě s výšlapem podél Úterského potoka... Díky za připomenutí a hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, jak jsem se dočetla, hodně chalup je už jen rekreačních... Je tam moc hezky, i ten výšlap musel být fajn. My se tam zastavili až na cestě domů...
      Přeji hezký víkend, H.

      Vymazat
  6. To si ho filmaři vybrali právem. Je opravdu moc zajímavé. A díky za rozšíření obzorů. Vůbec jsem ho neznala. Přeji hezký den Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, nejen Zdivočelá země. Třeba i Habermannův mlýn a další...
      Rádo se stalo, měj hezký večer, H.

      Vymazat
  7. Helenko to je opravdu krásné městečko. Vím o něm, ale nebyla jsem tam. Je to trochu jiná architektura než u nás na severu. Jakoby se tam zastavil čas, což je i u nás na mnoha místech vidět, jen u nás nejsou tak pěkně upravená. Moc hezky jsi vše nafotila. Děkuji za krásnou podívanou do pro mě neznámého, místa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, u vás jste to přelévání obyvatelstva odnesli opravdu nejvíc. Hodně jsem si to uvědomila při pár návštěvách nebo naposledy když si šla Varnsdorfem a pak německou vesnicí...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  8. Helo, o Úterý jsem slyšela, ale nebyla jsem tam. Ráda jsem si ho s tebou prošla a zaujaly mě kočičí hlavy (dlažební kostky) na silnici, takové mají v Kostelci n.Č.L. Pohodové dny přeje a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Večernice, ty kočičí hlavy mě taky uchvátily. Namrzlé nebo zasněžené, to musí být zajímavá chůze, ale na takové náměstíčko prostě patří daleko víc než asfalt.
      Hezkou sobotu přeji, H.

      Vymazat
  9. Že existuje městečko Úterý se ke mně dostalo, ale nebyla jsem tam nikdy a musím se podívat na mapu, kde přesně je. Moc hezky jsi to zajímavé místo nafotila.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, je to lán cesty, ale když jsme tam jezdili, rádi jsme se podívali.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  10. Helenko, krásné fotky. 👍👍👍 Úterý je malebné, kdysi dávno jsme tam zavítali. Díky tvému článku a fotkám jsem si ho připomněla.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě moc těší, Alenko!
      Moc se nám tam líbilo!
      Měj příjemný víkend, H.

      Vymazat
  11. Lezarts
    Tak to bych si mohla, někdy udělat v pátek Úterý :-)))
    Fakt malebné místo!

    OdpovědětVymazat
  12. Helenko zdravím, seriál Zdivočelá země jsem sledovala, mimo jiné proto, že v něm hráli psi mého bratra, má chovnou stanici kokršpanělů. Vím, že s nimi jezdil hodně na statek Radíč na Příbramsku, jedno z hlavních míst, kde se seriál natáčel. Pro natáčení jeho psy vybral Václav Tomšovský, který se věnuje práci se zvířaty pro film a televizi, časem se z nich stali přátelé. A právě díky p. Tomšovskému jsem se byla jeden den na natáčení dívat i já, v ateliérech v Praze a tak mám na to hezké vzpomínky. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leničko, moc děkuji za tvůj komentář! Jak je vidět, máš k seriálu taky vztah. Pan Tomšovský to s pejsky umí. Sledovat natáčení musel být zážitek! Vím, že ten statej je u Sedlčan, taky bych se na něj celkem ráda mrkla...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  13. Zdivočelou zemi miluju! Ale knihu a seriál jen první a druhou řadu. To co jsou pak ty další ( roky 68 až tuším 91 ) a vůbec konec seriálu to už jsou paskvily, a vůbec nechápu že pan Stránský na takové řešení přistoupil. To už je něco úplně jiného dějově než kniha. Takže na ty první řady se podívám vždycky velmi ráda ale ty další jsem viděla jen jednou a dost. A máš pravdu, ton jak se bolševik choval k zápaďákům byl hnus. Však většinou bylo opakování načasované chvíli před volbami.... ;-) Statek kde žili, je zase kousek od Sedlčan.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, nemuhu říct, že jí miluji. Měla jsem i špatní sny... Vím, že se poslední díky dějově rozcházejí, na to proč se už pana Stránského bohužel nezeptáme... Ti lidí vydrželi neskutečné útrapy a jejich rodiny... O statku vím, snad na něj taky jednou mrknu...
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
    2. Já jí mám ráda právě proto, že ukazuje že i to největší zlo se dá porazit slušností, ale i proto, že ukázala sílu těch perzekuovaných protože si říkám že nikdy nemáme soudit proč kdo udělal to co udělal, protože neznáme souvislosti a nevíme jak by jsme se ve stejné situaci zachovali my sami....

      Vymazat
    3. Naprosto souhlasím, Vendy. Odsoudit je tak lehké... je mi těžko, když si některé situace jen představím, kdo vím, kolik síly bych našla. A člověk není sám, jsou tu děti, rodiče...
      Měj se, pa H.

      Vymazat
  14. O Úterý vím díky tomu, že tam kdysi byla moje dcera na letním táboře. To už je taky pěkně dávno. já sama tam nebyla. Podle fotek je to opravdu takové smutné městečko. Přeji hezké dny, pá 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, byla to taková zvláštní opuštěnost, nepůsobilo to nijak nepříjemně, asi díky slunci.
      Přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  15. To je nádherné městečko,byli jsme tam kdysi s hasiči na zájezdě.Zapamatovala jsem si ho díky tomu názvu,ještě jsem se šla optat manžela,zda se nemýlím.Když vidím tvé krásné fotografie jela bych se tam podívat.Na jaře se tu nedaleko budeme pohybovat,třeba to vyjde.
    Helenko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tak to mám radost! Taky se vámi všemi nechám ráda inspirovat k návštěvě nějakého místa...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  16. Helo, další Váš pěkný výlet. A moc se mi líbil Tvůj nápad - 12 nej. Sice jsem se nestihla účastnit, ale přečetla jsem si všechny příspěvky děvčat. Moc pěkné. Zdravím do Pardubic. Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, děkuji za milá slova a přeji krásné a klidné dny, H.

      Vymazat
  17. Helenko, o Úterý jsem pouze slyšela, ale je to pěkné místo. Díky. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byli jsme rádi, že nám to vyšlo a zastavili jsme se tam.
      Marti, posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  18. Helenko, ten nadpis mě skutečně zmátl :o)
    Místo neznám a moc děkuji za představení. Některá místa mají opravdu smutný osud, ale dost se věci mění k lepšímu. Z toho mám radost.
    Měj krásný víkend a hodně sluníčka přeji. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, mění se to, ale ty násilím přetržené vazby se jen tak nezacelí. Tady jsou domy z velké části jen na rekreaci...
      Měj klidné pondělí, H.

      Vymazat
  19. Bydlet v takové obci musí být opravdu velká zábava. Nic pro netrpělivé lidi, co nemají rádi překvapené pohledy a zmatené reakce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdo ví, jak se tam žije... Ráda zajedu na klidné místo, nadechnu se, ale jinak jsem městský člověk :o)
      Hezké dny, Marie Veroniko, H.

      Vymazat
  20. Helenko, neznám. Hezké městečko. Seriál znám, a je mi z toho nějak smutno, když přemýšlím nad historií. Krásné dny ti přeji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Leni, seriál moc veselý nebyl. Ale je to historie...
      I tobě přeji krásné dny, H.

      Vymazat
  21. Ahoj Helenko,
    vypadá to moc pěkně, díky za tip.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  22. Helenko, Úterý se mi z fotek zdá jako moooc pěkné a malebné město. Zkusím si zapamatovat a az budu pobliz navstivit. Hezke odpoledne. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to maličké, ale zajímalo nás, jak to náměstí vypadá ve skutečnosti. Zklamaní jsme rozhodně nebyli.
      Marcelko, posílám pozdravy, H.

      Vymazat