...první letošní...

pondělí, ledna 01, 2024

Příjemné první letošní odpoledne, vážení!

Vrátím se trochu v čase. Ve čtvrtek jsem si udělali výlet do Prahy. Na pohodu, vlakem. Projít se, vidět něco hezkého, dát si něco dobrého... Takže tramvají na Pohořelec, kolem Lorety do Nového Světa. Oblíbená trasa...



Na Hradčanském náměstí jsem mrkla do dvora restaurace U Labutí - pavlačové domy mají pro mě velké kouzlo...



Fronty směřující na Pražský Hrad jsme mohli obejít, vstupenky koupené doma on line se opravdu vyplatily. Slavnostní chvíle pro mne a manžela. Byly jsme tu naposledy v létě 2017. Shakespearovské slavnosti, pan Jan Tříska excelující na jevišti asi měsíc před svou smrtí, ale jinak - nepořádek, zavřené restaurace i toalety, nepřátelský prezident udělal z našeho státního symbolu nepřátelské území. Tak jsme se zařekli - hrad byl před ním a bude i po něm. Dočkali jsme se.
Kohlova kašna na Druhém nádvoří je velmi vkusně nazdobená.


Svatovítské katedrále budu věnovat samostatný příspěvek. Byla jsem tam několikrát, ale ohromená jsem vždycky... 

Ke Starému královskému paláci jsem jen nahlédli. Vstupenka umožňovala vstup i tam, ale fronta byla přes celé nádvoří a uvnitř jsme už také byli.


Směřovali jsme sem -  Bazilika svatého Jiří. Nikdy jsem uvnitř nebyla. Románská bazilika z 10. století s barokním průčelím.


Založil ji Vratislav I. v roce 920. Je to jeden z nejstarších kostelů v Čechách, pohřebiště Přemyslovců.


Románský interiér je velmi působivý, ta strohost má velký efekt, apsida v čele  s nádhernými freskami člověka od vchodu přitahuje jako magnet...





A ještě exteriér...

Zlatá ulička - pitoreskní prostor s domečky jako dlaň. Uprostřed majestátnosti hradního areálu taková romantika. Světový unikát, podle toho je o něj taky zájem. Tady nešlo dát foťák nad hlavu, to bych zabrala tak střechy...

Krámečky a instance životností, které se tam kdysi provozovaly - k vidění je pokoj švadlenky, řemeslné dílny i třeba i příbytek místní věštkyně.









Průchodem Daliborky na Zámecké schody. Pohled na Malou Stranu se prostě neomrzí a na Karlův most rovněž.



Na Klárově jsme zvažovali, kde si dát kávu a vymyslet další program. Přešli jsme Mánesův most, napadla nás kavárna v Uměleckoprůmyslovém muzeu, sousedící s Pinkasovou synagogou. Před ulici je Filosofická fakulta. Už první pohled od Rudolfina na ty schody plné svící nám sevřel srdce. Nenacházím slova, použiji tady větu pana Zbigniewa Czendlika: "čím je nebe temnější, tím víc hvězdy září".
Aby toho nebylo dost, kavárna měla na svých venkovních židlích fotky a CV mladých lidí zabitých v Izraeli. Fotit mě ani nenapadlo...
Trochu jsme se vzpamatovali, program vymysleli, o něm to bude někdy příště. Staromák jsme jen tak "lízli", fotka je oříznutá, lidský dav byl skutečně obrovský.

 

Ještě vám chci popřát zdraví, štěstí, spokojenost a radost ze všeho, co děláte. Sněte a ať se vám sny plní! A mějte u sebe člověka, který s vámi prožívá radost a o kterého se můžete opřít, když je to potřeba.  Mějte krásný rok 2024!


Vaše Helena

You Might Also Like

50 komentářů

  1. Krásný rok 2024 plný dobré pohody s úsměvem na tváři a hlavně zdraví. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  2. Helo, přesně stejnou trasu jsem prošla minulý rok začátkem ledna. Vstupné bylo tenkrát pro starší a pokročilé zdarma, tak jsem to využila 😉 Nějaké fotky mám na blogu z ledna 2023, vzhledem k tomu, že tenkrát bylo už po svátcích nebyly davy až tak velké, ale rozhodně ani tehdy tam málo lidí nebylo. Ráda jsem se s tebou prošla, moje hóóódně oblíbená místa, pá 😉🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, ty nám nabízíš moc krásné toulání po Praze, chodíš i po mých oblíbených trasách...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  3. Helo, právě jsem zjistila, že jsem trasu absolvovala už v listopadu 2022, prostě blběna, které už asi Alzheimer klepe na dveře 😀😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, to určitě nee! Já si bez diáře nevzpomenu, co bylo minulý měsíc, natož rok...
      Pa, H.

      Vymazat
  4. To jsou místa, která nikdy nezklamou. Měli jste krásný výlet, ten den jsme tam byli i my.
    A baziliku mám moc ráda. Naposled jsem tam byla na vánočním koncertě a moc se nám tam líbilo.
    Hezké lednové dny. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, koncert v bazilice musí být zážitek... Chceme se tam vrátit s trochu menším davem...
      Pa, H.

      Vymazat
  5. Helenko, moc pěkný výlet do Prahy, jen ty okolnosti...ale tradičně krásně nafoceno a kolik vzpomínek i souvislostí jsi mi svým článkem přinesla.
    Taky ráda brázdím Prahu od Pohořelce...
    Přeji tobě i manželovi hodně výletů v letošním roce.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, na tebe nemám!
      Moc děkuji za milá slova a přeji příjemný den. H.

      Vymazat
  6. Lezarts
    Tohle byla vždy naše procházka o svátcích s tátou. Díky za oživení.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko, krásná místa jsi viděla. Praha je prostě Praha a žádné jiné město se jí nevyrovná. Já tam byla naposledy v květnu 2022, když jsme byli v divadle na Vinohradech. A rok předtím koncem srpna, kdy jsme si Prahu užili skoro bez lidí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rijo, poznala jsem několik krásných měst, ale k Praze máme takový ten majetnický vztah a musím říct, že když vidím turisty z celého světa, to nadšení, to focení, jímá mě hrdost...
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  8. Heleno, hezký výlet. Připomněla jsi mi, jak jsem se začátkem prosince, když tak krásně nasněžilo, chystala vyběhnout Nerudovkou nahoru a fotit zasněžené malostranské střechy. Jenž jsem to kvůli práci pořád odkládala, až mi ten sníh roztál. Jestli mi letos ještě dá počasí příležitost, nesmí ji promeškat, když to mám na terasu před Hradem, co by kamenem dohodil.
    Staroměstské náměstí jsem letos taky vzdala, resp. jsem přes něj prošla jen ráno, když ještě nebyly trhy v provozu (takže tam nebyli lidi)
    Krásný nový rok

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, tak pokud příroda dá, budu se moc těšit na tvé fotky. Já jsem pod sněhem nezvládla vyfotit ani naše město...
      Měj klidný den. H.

      Vymazat
  9. Helenko, krásná procházka Prahou. Měj pohodový nový rok.

    OdpovědětVymazat
  10. Krásná procházka Prahou.Jsem zvědavá,kdy se tam vypravím já.Vnučka tam vzala mezi svátky přítele,který je z Pardubic,aby mu ukázala pár známých míst.
    Helenko,měj hezký den nového roku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ty můžeš zvolit nějaký běžný den a památky budou volnější. Na tvých fotkách to budu naší perle slušet...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  11. Helenka aj tebe všetko dobré v novom roku...teším sa na všetky cestovné ale aj necestovné príspevky. ktoré u teba nájem

    OdpovědětVymazat
  12. Do Prahy jezdím málo, takže vždycky se ráda na fotky podívám. Dnes mi tak trochu připomněly moji první návštěvu Prahy- hodně a hodně dávnou. To jsem byla v sedmé třídě a otec mne tak trochu vodil po Praze a mimo jiné to byla i místa na Tvých fotkách v tomto příspěvku. Tři dny jsme se po Praze tenkrát toulali :-).
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc ráda jsem ti vyvolala hezké vzpomínky. Prahou se dá toulat donekonečna...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  13. Helenko, krasna prochazka Prahou, pro me i do mist, kde jsem nikdy nebyla, tedy spise interiery budov. Zlatou ulicku musim ukazat detem:-). Tak hezky a pohodovy novy rok! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, děti by si Zlatou uličku určitě užily - některé domečky se dají prolézt, takový jedinečný zážitek...
      I tobě přeji hezký nový rok! H.

      Vymazat
  14. Helenko moc hezký výlet do Prahy jste si udělali a moc pěkně jsi fotila. Také bych místa smutku nefotila. Je mi to "proti srsti" fotit místa takových neštěstí. Moc hezky jsi fotila a fotky jsem si moc ráda prohlédla a ještě se k nim určitě vrátím. Přeji Ti krásné a pohodové dny roku 2024 hlavně v pohodě a ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Játo, včera byl Adam na pietním shromáždění, co tam dělali fotografové z našich médií, z toho mu fakt bylo smutno...
      Moc děkuji za tvou chválu, cením si jí!
      I tobě přeji všechno dobré! H.

      Vymazat
  15. Překrásná místa. To naše pražské centrum se prostě povedlo! Tedy krásný nový rok, tentokrát pokud možno bez příliš velkého množství svíček.

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko, děkuji ti za komentovanou procházku Prahou a přeji tobě a tvým milým šťastný nový rok.♥

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko přeju Ti hezký nový rok, hodně zdraví. Lenka

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko, stará dobrá trasa, kterou taky málokdy vynecháme. U labutí jsme vloni bydleli, stromeček mám taky vyfocený. Na Hradě jsme za nového "velitele" ještě nebyli a moc se těším na místa, které byla bezdůvodně nepřístupná. Prohlídku jsem si užila s tebou a ty věnce!!! Ty jsou nááádherné. Problémem jsou ty stále a všude přítomné davy, ty nás odrazují.
    Měj pěkný první lednový týden. Pa Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já si to pamatuji, fotka je tak trochu pro tebe :o)
      My jsme s davy počítali, měli jsme čas, tak to bylo na pohodu. Vyplatilo se mít vstupenku z domova, myslím, že někdo stojí ve frontě ještě teď :o) A pak jsem si samotu užili a byla to paráda - budu vás informovat :o)
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  19. Ahoj Helenko,
    já jsem fakt ostuda, nebyla jsem na Hradě už hodně let. Musím to napravit...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My taky ne, Hani. Své důvody jsem vysvětlila výše...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Praha je tak krásná.....já, Moravačka, ji navštěvuji alespoň 1x ročně a procházím se kochám se....Krásný rok 2024.

    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za přání a nápodobně! Máš to daleko, to chápu. My jsme v Praze cca za hodinu, tak to jde...
      Zdravím, H.

      Vymazat
  21. Jak je to na ten vánoční čas všechno tak krásně nazdobené. Určitě to byla příjemná procházka :) Spoustu lásky, štěstí a zdraví do nového roku i tobě :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla, Míšo. Máme Prahu rádi.
      Děkuji za krásné přání a nápodobně... H.

      Vymazat
  22. Krásný, zdravý, šťastný nový rok, plný dobrých zpráv. E
    P.S. ty věnce ze Zlaté uličky jsou úžasné, vidím, že se budu muset podívat na Hrad i v zimě

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký nová rok i tobě, Evi!
      Ano, ty věnce jsou skutečně překrásné...
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  23. Krásné fotky, Heli. Miluju Prahu a tolik jsem z ní ještě neviděla. Šťastný nový rok přeji, hlavně zdravíčko 😊

    OdpovědětVymazat
  24. Heli, miluju Prahu a miluju tvoje fotky! :) jsem ráda, že jsem tvůj blog objevila :D ♥

    OdpovědětVymazat