...chlouba gotiky a ...

čtvrtek, ledna 04, 2024

Příjemné odpoledne, moji milí!

Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtěcha je místem posledního odpočinku svatých zemských patronů, panovníků, šlechticů a arcibiskupů. Historie tohoto místa se píše od roku 929 kdy tu na pokyn knížete Václava byla postavena románská rotunda.


Pohled nad hlavu těsně před vstupem. 


Každého uvnitř zaujme na první dobrou něco jiného. Prostor je impozantní, je to mistrovské architektonické dílo. Nebudu vám tady podrobně vypisovat celou pohnutou historii. Pokud si chcete osvěžit své znalosti nebo se dozvědět něco nového, doporučuji stránky katedrály, jsou opravdu velmi pěkné.

 
Mimořádně zdobná, v jakémsi kontrastu s gotickou strohostí je kaple svátého Václava. Nesmírně působivé místo. Malby pašijového cyklu ve spodní části kaple jsou osázené polodrahokamy v pozlacené omítce. Ta nádhera je podobná, jako v kapli sv. Kříže na Karlštejně. 
Nad oltářem je namalovaný Karel IV. při korunovaci a nad ním stojí nejstarší samostatně stojící socha světce - sv. Václav z dílny Petra Parléře. Za oltářem jsou v rohu dveře se sedmi zámky do Korunní komory.



Chrám jako ho vidíme dnes se začal stavět v roce 1344. Základní kámen byl položen za přítomnosti krále Jana Lucemburského a jeho syna, pozdějšího krále a císaře Karla IV. On také povolal z Francie architekta Matyáše z Arrasu. Po jeho smrti práci převzal Petr Parléř. Jeho odvaha reformovat gotický sloh k nám přitahuje návštěvníky z celého světa.
V době husitské byla katedrála vybrakována, později kompletně vyhořela a v polovině 18. století ji při pruském obléhání Prahy nechal Bedřich Veliký ostřelovat děly. Na dostavbu čekala 400 let. Započala v roce 1844 a pověřen byl architektura Josef Mocker. Slavností otevření bylo 28. září 1929 u příležitosti svatováclavského milénia.
Vzala jsem to letem světem, teď už se prosím kochejte...






Síťová a hvězdicová klenba, vysuté svorníky, množství vnější opěrných oblouků a pilířů - tím vším Petr Parléř předběhl svou dobu.



Velkou pozornost a obdiv vzbuzují vitráže. Při dostavbě byli osloveni umělci zvučných jmen - Švabinský, Mucha, Svolinský, Bouda,...






Mozaika Posledního soudu na Zlaté bráně. Mozaiky jsou jedna z mých slabostí a takhle je prostě úžasná, dokonale zrekonstruovaná před cca 20 roky. Věž nad mozaikou má bez mála 100 metrů.


Vnější opěrný systém katedrály mě nikdy nepřestane fascinovat. Byla to návštěva po letech a moc jsme si ji užili, i když tam s námi byla celá Itálie a půl Asie :o)



A teď přichází to a... Konečně jsem na vlastní oči viděla Masaryčku.


Vzbuzuje emoce a diskuze, ale já jsem nadšená (i přes celkem viditelné řemeslné nepřesnosti), že i Praha má budovu podle návrhu architektů z ateliéru Zahy Hadid. Líbí se mi ta měkkost, ladné křivky, elegance i ta zlatá barva.





Velmi elegantní i i vstup do administrativní budovy - foceno z bistra, které bezprostředně navazuje.


Dnes jsem vám ukázala dvě budovy. Dělí je staletí. Jistě i katedrála (a nejen ona) v době svého vzniku budila emoce. Vize a odvaha je uskutečnit pohání lidstvo dál. A jen čas prověří kvalitu.


Moc vás zdravím!

Vaše Helena

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Katedrála se neokouká a ráda jsem si ji s tebou prošla. Nasvícená Masaryčka má také své kouzlo. Díky za ukázku. Pěkný den přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
  2. Helenko, to je opět velice zajímavá reportáž doprovázena nádhernými fotografiemi. Ráda jsem si oživila i detaily o katedrále. Nikdy neškodí si některé věci znovu přečíst a oživit a také objevit i něco nového, co vůbec neznám.... Děkuji za hezký článek a přeji Ti krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji za tvou pochvalu!
      A máš pravdu, i notoricky známé věci si tedy alespoň já musím občas oživit :o)
      I ty měj hezké dny, H.

      Vymazat
  3. Helenko,děkuji za úchvatnou podívanou.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Helenko,
    díky za úžasné fotky. Zrovna jsme dělali ve škole gotiku a na katedrály jsme se docela zaměřili. Co se týče Masaryčky, já ji ještě neviděla, do Prahy v posledních letech moc nejezdím. Moc se mi to líbí.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem se vám trefila s tou gotikou :o)
      Masaryčka vypadá opravdu dobře, Adam mi posílal fotky, pracuje kousek od ní, ale naživo...
      Pa, H.

      Vymazat
  5. Jaká krása, Helo, podívat se na katedrálu sv. Víta s tebou, prostřednictvím tvého fotoaparátu a na novou zástavbu u Masarykova nádraží.Nádhera a to přítmí tomu dává sílu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  6. Krásne fotky Helenka...milujem vojst do katedral/kostolov a nasavat tu nadhernu atmosferu. pa Z.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, taky ta atmosféra skutečně je a velmi silná, kráčely tu naše dějiny...
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  7. Lezarts
    Jak pěkně Praha dokazuje, že má architektonické skvosty a po staletí!!!v
    Masaryčka, láska na první pohled. Nemohla jsem se dočkat, až “ji vybalí” a uvidím její zlatý závoj!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, já se taky těšila, když jsem, uviděla první návrhy...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  8. Heleno, tak katedrálu asi netřeba komentovat - tu už prověřil čas. A byla jsem tam už mockrát (mám pro gotiku slabost). Kde jsem ještě nebyla, je vyhlídka na Jižní věži (a měla bych to realizovat asi rychle - dokud je předpoklad, že těch víc než 200 schodů vyfuním).
    Na Masaryčku jsem se ještě kouknout nebyla, zatím jsem spíš na rozpacích (podle fotek mi přijde předimenzovaná). Ale je fakt, že nová budova na rohu Václaváku a Opletalky, taky budila emoce, a když jsem si viděla v reálu, tak mi špatná nepřišla a rozhodně mi na tom místě nevadí.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, na věži jsem taky zatím nebyla :o)
      Masaryčka se mi líbí, jsme zvědavá, co řekneš, až před ní budeš stát...
      Přeji pohodový den. H.

      Vymazat
  9. Katedrála je úchvatná! A Masaryčka mě ani nenadchla, ani nepobouřila a připadá mi to spíš jako takový folklór - když se někde postaví nějaká velká moderní budova, vždycky se najde skupina lidí, kteří se z toho chytají za hlavu. Já tomu tedy moc nerozumím, ale ten poprask se mi přeci jen většinou zdá dost přehnaný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Marie Veroniko, bez trochy extremismu a neznámého by se nic nového nepostavilo a nikam bychom se neposunuli...
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  10. Helo, tak teď si uvědomuji, že jsem ještě Masaryčku neviděla, a to ji mám vzdálenou tak 15 minut chůze, budu to muset napravit 😄😀

    OdpovědětVymazat
  11. Vidíš, a já mám dneska v článku taky Hradčany ;-).... Na Masaryčku se chystám při nejbližší možné návštěvě Prahy. Mě se to líbilo od prvních vizualizací které se objevily. Mě nevadila ani Kaplického knihovna a je ostuda všech ostud že to dopadlo jak to dopadlo....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, mně se taky libily už první návrhy a když jsem před ní stála - prostě kráska...
      Kaplického knihovna, to byla fenomenální ostuda...
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  12. Krásná budova, přiznám se, že jsem v katedrále asi nikdy nebyla. Maximálně z venku :) Už dlouho jsme si doma neudělali žádný výlet do Prahy, vždy jen na letiště :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, doporučuji, kráčela tam naše historie...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Heli, díky za nádherné fotky. Líbí se mi ta stará, ale i ta nová architektura. Za mě Praha dostala další skvost)))) Hezký víkend. Eva

    OdpovědětVymazat
  14. Helenko, same skvosty! Musim se priznat, ze uz minuly clanek me navedl na myslenku vzit deti na Hrad a do Zlate ulicky, v chramu jsem sama osobne jeste nebyla, mela ybch to napravit! Tak dekuji, hezky vecer. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, máte dobrý cíl výletu. Tahle místa jsme dětem taky ukazovali...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  15. Na vlastní oči jsem tu krásu viděla jen jednou. Moc ráda jsem si to Tvými fotkami oživila.
    Ta nová budova mne nikterak nepobuřuje, líbí se mi.
    Díky, Helenko, za krásné fotky a měj pohodový víkend !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko zdravím Tě v novém roce ! Katedrála je prostě skvost, obdivuju hlavně klenby a mozaiky. Novou Masaryčku jsem ještě neviděla, půjdu se na ni někdy podívat, teď budu v Praze často. Měj se dobře, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leničko, i já tě moc zdravím a doufám, že ty cesty do Prahy budou jen příjemné...
      Pa, H.

      Vymazat
  17. Helenko, hned podle nadpisu jsem si "zazpívala chrám svatého Víta je gotiky chlouba". Byla jsem tam mnohokrát sama i s dětmi, ale pravda už dlouho ne. Tak moc děkuji za připomenutí. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, pochopitelně mě pan Neckář inspiroval... My jsme si to taky moc rádi zopakovali...
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  18. Helenko, nádherné srovnání. Chrám vydržel staletí a ještě staletí vydrží. Moderní budova je opravdu krásná jen otázka, zda vydrží také staletí. Je to ale nádhera. Právě jak píšeš, ty křivky a ladnost. Hezkou neděli.

    OdpovědětVymazat
  19. Helenko, nepadají ti mé komentáře do spamu? Nějak tady ten můj nevidím.
    Dík za kontrolu. Blbne mně to už dlouho a nevím, co s tím.
    Pěkné nedělní odpoledne ti přeji. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, spam kontroluji každý den a komentáře v něm dávám tam, kam patří! Tvé bohužel nejsou ani tam... Mrzí mě to, mám tvé pozdravy moc ráda.
      Taky se mi to občas stává, příčina je asi někde ve hvězdách...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  20. Masaryčku jsem viděla minulý víkend a je krásná. A hlavně se podle mě přesně hodí do tohoto prostoru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si to taky myslím!
      Lenko, děkuji za návštěvu a přeji příjemné zimní dny, H.

      Vymazat
  21. Radost se dívat. Děkuji, Helenko.
    Hezký den. 🙂

    OdpovědětVymazat
  22. Miluju tu katedrálu na Hradě, vždycky mne okouzlí vstupní portál, který se objeví při příchodu na nádvoří. Chodila jsem tam za studia rozjímat před zkouškou. A teď už jsme tam víc než 10 let nebyli, nejdřív kvůlivá zásadě, že dokud bude Zeman na Hradě, tak tam nebudeme my a pak zase pro všechny ty loňské trable. Ale už se to blíží!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, souhlasím. I mě portál vždycky doslova uhrane. Vidím, že jsem to viděli stejně jako my. Tak vzhůru na Hrad, teď už to je v pohodě.
      Pa, H.

      Vymazat
  23. super článek ! :) moc se mi líbí, jaký kontrast mezi těmi budovami je... ale obě jsou krásné ♥

    OdpovědětVymazat