... Rhodos 2023 - kapitola pátá...

středa, října 11, 2023


Příjemný večer vám všem!

Dnes se ještě vrátíme na Rhodos a rovnou na kopec, kde se našli nestarší památky o jeho osídlení. Nálezy keramiky silně ovlivněné Krétou tu jsou ze střední doby bronzové. Tady bylo jedno ze tří zakladajích měst starověkého Rhodos. Vítejte na Filerimosu.


Ten starověk dokládají ruiny Athenina chrámu. Dočetla jsem se, že chrámy tu vypadaly trochu jinak než na pevninském Řecku - sloupy s korintskými hlavicemi byly jen na kratších stranách a ne kolem dokola. Jak už to tak bývá, později se materiál použil na stavbu křesťanské baziliky. A to se stalo dokonce několikrát. Kopec má velmi strategickou polohu, využít ji chtěli všichni, co se na ostrově vystřídali - Dórové, Římané, Byzantinci, Johanité, Osmané, italští fašisté i Němci. Všichni začali tím, že prostor zplanýrovali.


Kostel hned u chrámu se zvláštními šestibokými kaplemi pro dvě různá vyznání - římskokatolické a pravoslavné. Johanitský kříž nelze přehlédnout.


Pro řád kapucínů klášter obnovila italská správa ostrova. Název Filerimos znamená něco jako "milovat opuštěnost". To jsem tady velmi intenzivně cítila. Ticho tady bylo opravdu slyšitelné.


Křížová chodba je zdobena mozaikovými obrazy světců.





Mniši tu vařili likér "sette herbe" (sedm bylin). Ten se dá na Rhodu stále koupit, i když už je vyráběn průmyslově.



Cypřiše jsou tady opravdu obrovské.




A s tím tichem jsem neměla tak úplně pravdu - občas je tu slyšet tyhle fešáky. Na celém kopci jich je nepočítaně...


Musím ještě dodat, že na druhé straně je křížová cesta končící vyhlídkou na pořádný kus ostrova. Tak už lidi byli...

I tohle místo jsme navštívili s Terkou před dvěma roky a moc ráda jsem tam vzala i manžela. Filerimos se mu líbil. Snad se líbí i vám!

Hezký večer!
Vaše Helena

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Helenka,
    nádherné miesto, už asi viem, kam pôjdeme budúci rok na dovolenku :-)
    Pekné jesenné dni,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, Rhodos mohu s klidným srdcem doporučit. Krásný ostrov.
      Pa, H.

      Vymazat
  2. Helo, tomu říkám památky, úchvatné stavby. U tebe foťák nezahálí!!! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásné působivé místo. Moc pěkné dovolenkové zážitky.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  4. Úžasné stavby i křížová cesta.Moc ráda se s tebou procházím po Rhodosu,kde jsem nikdy nebyla a už nebudu.Helenko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to mě moc těší a jsem ráda, že alespoň takto chodíš se mnou...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  5. Helenko, takové fotografie si vždy ráda prohlížím. Jinak mám dobrou zkušenost jet na dovolenou (poznávací) na stejné místo opakovaně, třeba dva roky po sobě, člověk to pak pozná dokonale.
    Měj pěkné podzimní dny a výletům zdar! 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, my jsme před těmi dvěma roky měly s Terkou letět jinam, ale nakonec to byl Rhodos. Ráda jsem se vrátila.
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  6. Nádherné místo, kouzelné fotky. Krásné ráno, Helenko!

    OdpovědětVymazat
  7. Krásne, trocha som sa zohriala pohľadom :), pa Z.

    OdpovědětVymazat
  8. Milovat opuštěnost, to zarezonovalo fakt hodně! A i z fotek je zjevné, že tahle stavba byla dělaná pro lidi, kteří ji opravdu milovali. Velmi krásné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že, Marie Veroniko! Na řeckých ostrovech vyhledáváme kláštery hlavně kvůli té samotě.
      Děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  9. Kámen mám ráda, přitahuje mě a vždy obdivuju kamenné stavby a řemeslnou dovednost dělníků, řemeslníků. Pěkné záběry. Pěkné dny přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady by sis užila, Večernice. Spousta krásných detailů. Moc zdravím a děkuji, H.

      Vymazat
  10. Krásné místo. Moc ráda jsem se tam prostřednictvím Tvých fotek podívala, protože pochybuji, že se tam podívám na živo.
    Měj pěkný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, děkuji! A víš, co se říká:... nikdy neříkej nikdy...
      Přeji hezkou sobotu, H.

      Vymazat
  11. Helo, krásná místa, ráda jsem se podívala. A máš pravdu, zrovna tihle fešáci se rozhodně přeslechnout nedají. Měj se hezky, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc se nám tam líbilo. Oni ti pávi na sebe moc neupozorňují, asi mají s některými lidmi své zkušenosti, ale občas...
      Přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  12. Helenko, toto místo nás minulo. Nebo vlastně my je :o)
    Ráda jsem se podívala, díky za tip.
    Měj pěkný zbytek týdne. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, byli jsme tam ráno, bylo tam ticho, nikde nikdo, krásně se tam rozjímalo a snilo o časech dávno minulých...
      Přeji příjemnou neděli, H.

      Vymazat
  13. Vija
    Helenko, jsou to skvosty, tvé vyprávění, fotografie…návrat do léta. Měj fajn dny. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na takové chvíle moc ráda vzpomínám...
      Janičko, užij si den. H.

      Vymazat
  14. Helenko, po dlouhé době jsem tady a kochám se tvým krásným příspěvkem. Snad budu mít čas si přečíst postupně i ty, co mi unikly. Měj pohodové dny a děkuji za tvé krásné komentáře u mě.

    OdpovědětVymazat
  15. Heleno, tak jsem z pracovního PC prolomila kletbu nefungujících komentářů a můžu napsat, že je to krásné místo, zejména ten kostel se mi moc líbí.
    Uvidím, jestli se mi povede zjistit, proč mi komentáře z mého osobního PC nejdou. Ale věz, že i když nebudu komentovat, tak čtu (a ráda). Jen nerada míchám práci a zábavu, takže pracovní PC zapínám většinou fakt jen na práci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, děkuji za trpělivost, opravdu nevím, čím to je. Mně poslední dobou nejde ani odpovídat na vaše komentáře...
      Chápu, děkuji a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  16. Helenko, to jsou zase krásné fotografie. Je vidět, že jste si to opravdu užívali a tam je toho hodně. Nádherných památek opravdu spousta. Děkuji za krásnou podívanou a přeji Ti příjemný pátek 13., i celý víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Járo! Byla to krásná dovolená, na ostrově je toho hodně k vidění, klidně se ještě můžeme vrátit :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  17. Rhodos vypadá moc hezky, do Řecka bych se také ráda podívala. Velmi mě láká Zakynthos, tak třeba to příští rok vyjde. My jsme letos byli v Egyptě a Turecku, takže Řecko třeba příště! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Calistko, zatím jsem byli jen na ostrovech - Korfu, Rhodos a nejvíc jsme procestovali Krétu, ta je moc krásná...
      V Turecku jsme byli loni a velká spokojenost.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  18. Helenko, nedivím se, ze se tím směrem stále vrátíte, krasa. Pěkný vikend. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím si to moc užíváme, Marcelko!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  19. Krásné fotky a opravdu klobouk dolů, že nikde nemáš lidi. Nechápu, že se ti to vždycky tak hezky podaří vyfotit :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, na výlety vyjíždíme celkem časně, občas jsem někde skutečně první :o) Ale jindy si na fotku musím počkat :o)
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  20. Veľmi pekné miesto, celkom rada by som ho zažila naživo ... má dušu.... Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Má, Marti! Dýchá to tu historií, je tu moc příjemně.
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  21. Ahoj Helenko,
    užila jsem si výlet s tebou, nádherné fotky.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat